Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zuinige stadswagen gezocht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    dus recent nog een oude VW gekocht? welke motor?
    Je moet niet per se een benzine kopen van de overheid, enkel de taksen op diesel zijn wel wat gestegen en een oude diesel mag de stad niet meer in.
    Er zijn alternatieven, zoals CNG of elektrisch, of gewoon een klassieke hybride: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...d567?cldtidx=2
    Zo'n hybride yaris verbruikt maar 4,5 liter.

    Comment


    • #22
      Wat Sunking zegt. Koop een hybride Toyota Yaris van maximum 4 jaar oud. Dat lukt voor jouw budget wel. Dan heb je een betrouwbare benzinewagen die weinig verbruikt dankzij de hybridetechnologie, zeker als je veel file hebt. En meer comfort want een automaat.

      Comment


      • #23
        Met een benzine auto veel in de file staan gaat je verbruik altijd omhoog drijven.
        Wij hebben hier een Polo 1.2 TSI DSG. Rij daarmee rustig over de autostrade (100-120km/h), en wat binnenwegen aan 70-90 km/h, en je zakt onder de 6.5l.
        Maar ga achtereenvolgens naar de bakker, beenhouwer en de post, een ritje van ca 3-4 km met 3 keer parkeren en stilstaan aan de lichten, en je geraakt niet onder de 9 omdat die motor niet warm geraakt.

        Als het puur over kosten gaat, dan moet je een auto inderdaad pas vervangen als die onbetrouwbaar wordt. Jouw afschrijfkosten zijn nu zowat 0€, maar wel af en toe een herstelling.
        Bij een nieuwe auto schrijf je de eerste jaren makkelijk 2000€ per jaar af, maar je zou geen herstellingen en vrijwel geen onderhoud mogen hebben.

        Comment


        • #24
          @Shiva

          Met welke VW van 10 jaar rij je momenteel ?

          Model? Motor?

          Comment


          • #25
            sunking

            Waarom mijn voorkeur voor die Clio:

            Een clio diesel zag ik regelmatig op onderhoud met 4,5 liter als gemiddelde verbruik. Zo'n moderne 900 TCE verbruikt 7,0 a 7,5 liter en reed (rijdt) degoutant slecht...
            Die staat enorm gunstig geprijsd momenteel, is toch vrij ruim want je krijgt zelfs de break uitvoering in dit geval voor de prijs van een vijfdeurs, is een zeer betrouwbaar en zelfs aangenaam 4 cilinder motortje dat makkelijk 300.000km haalt (wat die moderne 3 cilinder naftmotortjes nog moeten bewijzen), je kan er zelfs een gratis financiering op krijgen voor de geinteresseerden, voor een kleine extra heb je vier garantie, je krijgt een mooie recyclagepremie en de Clio is toch wel één van de betrouwbaarste Renaults.
            Een 'bias' voor Renault kan je me zeer moeilijk aansmeren, ik denk dat ik doorgaans de wandelende anti reclame voor het merk was of ben . Maar wat goed is mag ook gezegd worden.

            En dit voor ongeveer 11.000 Euro! Doe er nog eens 1000 Euro bij voor dat cool and sound pack en je hebt een mooi uitgeruste break die haast niks kost om mee te rijden.

            Ik vind dit een heel mooi totaalpakketje en zou dit mijn zoon sterk aanbevelen mocht die een auto willen.

            Ik ga de vraag nog omdraaien lol...

            Waarom daar een vier jaar oude, kleinere tweedehandse wagen tegenover zetten, die geen enkele vorm van garantie meer heeft, die evenveel verbruikt, waarvan je niet weet hoe die gebruikt werd in het verleden ? Terwijl een splinternieuwe wagen op alle vlakken splinternieuw is: banden, remblokken, onderhoud,... noem maar op. Met een beetje pech moet die tweedehandse na 5000 km al op onderhoud, moeten na 8000 km de remblokken vooraan vervangen worden en zijn de banden op de limiet. En dan mag je geen pech hebben zodat een reparatie nodig is.
            Last edited by ; 02/02/2018, 17:15.

            Comment


            • #26
              12000€ voor een Clio 1.5dci? Da's wel een heel scherpe prijs.

              Comment


              • #27
                had reeds 1x zware kosten met een verstopte diesel roetfilter, enz.. vanwege constant fileverkeer.

                De meeste ....stoten zich geen 2x aan dezelfde steen….

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                  12000€ voor een Clio 1.5dci? Da's wel een heel scherpe prijs.
                  Ja, ik vond dat ook en is dan nog een break met airco en originele connect radio (of zoiets, ken het niet).



                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                    had reeds 1x zware kosten met een verstopte diesel roetfilter, enz.. vanwege constant fileverkeer.

                    De meeste ....stoten zich geen 2x aan dezelfde steen….
                    Nog nooit heb ik problemen gekend met een roetfilter. Zelfs degene die gebruikt werden en wordt voor constant stadsverkeer en kleine afstanden.
                    1.5 dci heeft dan nog eens een speciale techniek om te regenereren zodat files zeker geen probleem kunnen vormen.


                    Maar ik vind de ervaring die je had bijzonder vreemd, in één van je vorige posts zei je dit:

                    "Rij al 35 jaar met auto’s, (benzine) nog nooit gemerkt aan mij auto’s, hij beter of slechter reed na een onderhoud… (of minder lawaai) er is nooit een verschil…
                    Ga ook wel jaarlijks op onderhoud (of max 16000 km)"

                    Moet wel een beetje serieus blijven vooraleer je anderen ezels gaat noemen he Quovadis

                    Comment


                    • #30
                      OK, je hebt je redenen voor de clio aan te prijzen, maar als mijne pa zegt dat ik een nieuwe renault clio diesel moet kopen, dan zeg ik pa, ik wil dat diesel genagel niet horen en ne renault daar is na 5 jaar het beste wel van af, ook al gaat de motor 300.000 km mee . de 75pk versie is ook nog eens traag en de 90pk denk ik niet dat je voor 12k hebt, of vergis ik me?
                      dan ga ik als ik goedkoop wil rijden voor een oude jap (oerbetrouwbaar en amper afschrijving, garantie en omnium verzekering overbodig), idem met zo'n jonge yaris (heeft ook meeste afschrijving achter de rug, bij een hybride gaan na 50k km de remmen zeker nog niet versleten zijn want die remt op de alternator, heel dat hybride systeem is heel onderhoudsarm), en als het nieuw moet zijn en niet te duur dan is een fabia 1.0 tsi ook een leuke optie, vinnig en zuinig en heb je rond de 11-12k met korting en recyclagepremie. PS heb ook lang anti VAG geweest, weet nog goed dat 10 jaar geleden bijna al die wagens pompverstuivers waren, totaal niet verfijnd en de VW's op mijn werk waren ook niet bepaald betrouwbaar (veel elektronica problemen) dus ik vond het heel zwaar overroepen qua betrouwbaarheid.. mijn mening is pas beginnen bijdraaien enkele jaren geleden toen ze hun zaken op orde begonnen te krijgen en dan had je plots weer dieselgate .. maar uiteindelijk hebben hun goeie nieuwe benzinemotoren me overhaald (1.2 en 1.4 tsi zijn ook goed sinds ze van de kettingen zijn afgestapt, 1.0 moet zich nog bewijzen op lange termijn maar tot hiertoe ook nog geen problemen gekend).

                      Comment


                      • #31
                        Ik ben absoluut niet anti VAG, da's verkeerd om dat te denken. Heb sterk op punt gestaan een Audi A6 TDI 190 pk te kopen. Vond dat een prachtige wagen en nu nog in feite. En heb nog heel fijne herinneringen aan mijn Golf GTI 16V toen ik jong was.
                        Op Renault ben ik zelfs kwaad eigenlijk . Jij hebt het ook niet zo voor Renault (beetje VAG minded), maar als je het objectief bekijkt is het een zeer mooie deal momenteel.

                        Een Seat Ibiza zal dan het beste alternatief zijn als je absoluut die VAG 1000 cc motor wil. Heb eens gekeken en je zit rond de 12000 Euro voor een vijfdeurs met ongeveer dezelfde opties als de Clio break. (salonkorting)
                        Maar dan is die Clio break inderdaad zwakker qua motor (75 pk tov 95), anderzijds is die dan wel weer 2000 Euro goedkoper. Die zou netto op zo'n kleine 10.000 Euro komen als je daar de 900cc neemt en je hebt een break ipv een 5 deurs. (airco ingebouwde radio enz). (en voor sommigen belangrijk, gratis financiering erbij)
                        Naar herverkoopwaarde zullen de twee elkaar niet fel ontlopen. Dat zit tweedehands in dezelfde prijsklasse.

                        Dus degene die absoluut de VAG wil is ook goedkoop gesteld, degene die de Fransman neemt is nog 2000 Euro goedkoper gesteld en heeft een break...
                        Vandaar dat ik de Clio zou voorstellen.
                        Dat het beste ervan af is na 5 jaar durf ik niet te stellen... in beide gevallen moeten de kleine benzinemotoren hun betrouwbaarheid nog bewijzen, in het geval van de kleine dCi is zijn betrouwbaarheid wel bewezen. (denk dat de 1.5 dCi motor meest verkochte motor is of was bij Renault. Verkrijgbaar in alle modellen tot en met Grand Scenic en in elke Dacia en bestaat al meer dan 15 jaar).

                        In vergelijking met een tweedehandse wagen van 4 jaar oud, zijn zowel de VAG als de Fransman veel sterker aan te raden. Omwille volgens mij veel evidente redenen verbonden aan een splinternieuwe wagen.

                        In deze klasse kiest de grote meerderheid voor een Clio in Belgie, ga je een klasse hoger dan wordt de Golf met voorsprong het meest verkocht.

                        Tja de discussie moet kunnen vind ik. Uiteindelijk beslist de klant zelf hee. Is interessant eens vurig ideeen uit te wisselen...

                        David67 somde een hele reeks modellen op die ook in aanmerking kunnen komen. Nog anderen zullen voorkeur hebben voor één van die alternatieven en hier ook hun redenen voor hebben. Suzuki Swift bvb, kan je ook hele toffe commentaren over vinden (los van de prijs, die ken ik niet). Of die Honda Jazz. Ook heel goed.

                        Comment


                        • #32
                          De meeste wagentjes in die klasse, kun je in benzineke kopen met airco voor rond de 12k. En met die km's zou ik toch altijd voor een benzineke gaan ipv diesel.

                          En qua roetfilter. Het is niet omdat de kans groter is met korte afstanden dat het ook gegarandeerd is dat je problemen hebt. Een anekdotische reactie van "maar ik heb daar toch geen probleem mee" zegt heel weinig.
                          Last edited by Phate; 03/02/2018, 02:04.

                          Comment


                          • #33
                            ik weet dat ge niet anti VAG zijt, heb ik ook nooit beweerd maar ik ben ook niet zo pro VAG als sommige denken, hoewel k zelf er ene gekocht heb omdat ik de golf 7 gewoon een goed product vind.
                            een clio dci zal dan ook geen slechte keuze zijn, renault en vw zijn idd de best verkopende merken, wil zeggen dat het kwa prijs/kwaliteit bij beiden niet slecht zit.
                            mazda 2, swift, jazz, allemaal meer dan prima alternatieven .
                            maar een 75 pk motor zou ik toch niet nemen, denk ook niet dat jij daar graag mee zou rond rijden .

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                              De meeste wagentjes in die klasse, kun je in benzineke kopen met airco voor rond de 12k. En met die km's zou ik toch altijd voor een benzineke gaan ipv diesel.

                              En qua roetfilter. Het is niet omdat de kans groter is met korte afstanden dat het ook gegarandeerd is dat je problemen hebt. Een anekdotische reactie van "maar ik heb daar toch geen probleem mee" zegt heel weinig.
                              Het aantal mensen dat echt probs heeft met zijn roetfilter wordt inderdaad sterk overroepen tegenwoordig. Lijkt wel of elke diesel het laatste jaar verstopt geraakt .

                              Dat Cliooke is ook geen 12k hee, da's maar 10 k voor een break. In een segment waar meestal elke Euro telt...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                maar een 75 pk motor zou ik toch niet nemen, denk ook niet dat jij daar graag mee zou rond rijden .
                                Neeje inderdaad niet lol...
                                En de Golf 7 zou me, mocht ik in dat segment winkelen, ook aanspreken maar dan wel met krachtiger motor. Anders zou de overgang te groot zijn hee.. Zo'n Golf GTI vind ik nu nog altijd een wreed toffe bak.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                                  Het aantal mensen dat echt probs heeft met zijn roetfilter wordt inderdaad sterk overroepen tegenwoordig. Lijkt wel of elke diesel het laatste jaar verstopt geraakt .

                                  Dat Cliooke is ook geen 12k hee, da's maar 10 k voor een break. In een segment waar meestal elke Euro telt...
                                  10k? Ik heb al eens gekeken, die is toch ook 12k met airco volgens mij hoor. (12k is zonder recyclagepremies overal trouwens.)

                                  Comment


                                  • #37
                                    Nee, moet eens kijken bij de link die ik plaatste. En dan enkel dat ene pakket van 1000 Euro bijnemen. Wel met recyclagepremie afgetrokken maar om de prijs te vergelijken heb ik er bij de Seat ook de recyclage afgetrokken (die daar zelfs 3000 Euro is momenteel)
                                    (k ga slapen nu, wil het anders morgen wel nog eens opzoeken en plaatsen)
                                    Last edited by ; 03/02/2018, 02:27.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Nee, moet eens kijken bij de link die ik plaatste. En dan enkel dat ene pakket van 1000 Euro bijnemen. Wel met recyclagepremie afgetrokken maar om de prijs te vergelijken heb ik er bij de Seat ook de recyclage afgetrokken (die daar zelfs 3000 Euro is momenteel)
                                      (k ga slapen nu, wil het anders morgen wel nog eens opzoeken en plaatsen)
                                      Ja dus 12k zonder recyclagepremie.

                                      Ik had al veel autookes in die klasse bekeken en tkwam overal op ongeveer 12k, zonder recyclagepremie.
                                      Aangezien ik al praktisch overal gekeken had VOOR deze discussie ging ik echt niet beginnen overal opnieuw terug te vergelijken MET recyclagepremie he.

                                      Anyway, volgens mij zit de concurrentie volgens mij dus op ongeveer dezelfde prijs.
                                      Last edited by Phate; 03/02/2018, 02:31.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Heb recyclagepremie afgetrokken omdat TS een oude 10 jaar oude VW heeft... En ze vroeg wat men zou voorstellen voor haar.
                                        Zo kom ik op Clio break uit...

                                        In jouw geval komt de Seat al op 13.000 netto dan zonder de recyclagepremie voor een 5-deurs. (die Seat heb ik erbij gehaald om te vergelijken met goedkoopste VAG produkt)

                                        Ben er zeker van dat er momenteel geen enkele BREAK op de markt te vinden is voor 12.000 Euro netto met airco, radio,..zonder de recyclagepremie van 2000 Euro met eventueel een gratis financiering.

                                        (dus dat is de reden dat ik de Clio break voor haar voorstelde, in haar geval 10.000 Euro opleg)

                                        Dat is enkel mijn idee hierover hee, menig andere zal hier anders over denken, misschien wil ze wel een kleinere auto bvb... Was gewoon iets wat ik zou voorstellen.
                                        Sunking zou bvb voor die hybride tweedehands gaan... Niemand zal hier gelijk of ongelijk in hebben.
                                        Last edited by ; 03/02/2018, 07:28.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Ah nee, ik gaf je zeker geen ongelijk, zo was het zeker niet bedoeld.
                                          En qua BREAK zal de clio één van de weinige opties zijn in die prijsklasse inderdaad, maar daar was door TS totaal niets van gezegd, dus had ik daar ook niet zoveel rekening mee gehouden.

                                          Uiteindelijk zul je voor de effectieve prijs toch altijd moeten langsgaan voor een offerte. (Zou je overigens voor de goedkoopste VAG niet naar de fabia moeten kijken?)

                                          Ik denk gewoon dat je eerst moet kijken naar wat je wilt, en wat je voorkeuren zijn in dat segment, en dan gewoon gaan kijken naar wat je interesseert. Op de A1, mini enzo na, zitten de meeste van die autootjes in dat segment wel rond die prijs. En als echt de prijs het allerbelangrijkste is boven alle andere zaken, ga dan voor een Dacia, deze hebben naast de laagste prijs ook de laagste onderhoudskosten.

                                          Of een fiat panda, ook spotgoedkoop : https://www.fiat.be/nl/auto-promotie...iat-panda-easy
                                          Met airco : 7990/9340 met/zonder ecopremie.

                                          Voor 3.5k extra heb je deze ook in cng. Dan betaal je voorlopig zelfs geen BIV of verkeersbelasting en kun je heel goedkoop tanken. Als je het vooral minder hard aan de pomp wilt voelen is cng nog wel interessant. Al geloof ik dat je, net zoals bij diesel, het prijsverschil er niet snel uit zult halen met die km's.
                                          (Met CNG, zo'n 4kg/100 km aan ongeveer €1/kg.)
                                          Last edited by Phate; 03/02/2018, 12:55.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X