Mededeling

Collapse
No announcement yet.

clio grandtour 1.2 16v of 0.9 tce

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • clio grandtour 1.2 16v of 0.9 tce

    Onze megane cabrio is intussen 12 en wordt erg klein om vanachter te zitten nu de benen van de kinderen sneller groeien dan m'n gazon in volle lente.
    We zijn op pad voor een clio grandtour. Nieuw of jonge occasie.

    Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de 2 verschillende motorisaties.
    Je hebt enerzijds de goedkopere 1.2 16v 75pk en anderzijds de iets duurdere en modernere 0.9 TCT 90 pk.

    Naar wat ik hoor zou de 1.2 iets trager zijn, misschien zelfs te traag om aangenaam te zijn. Ook zou hij wat meer verbruiken, iets meer wegentaks?
    Heeft iemand hier ervaring mee/kennis over? Het is een autootje dat enkel voor korte afstanden gebruikt zal worden. Voor langere afstanden hebben we nog een 5008 diesel.
    In principe ben ik snel tevreden "als tweede auto", maar als het echt ergerlijk traag is, of extreem meer verbruikt of... is de tci z'n meerprijs misschien wel waard.

    Vast bedankt.

  • #2
    Testen is weten. Zelf geen ervaring met deze motoren.

    Comment


    • #3
      Klinkt zot tegenstrijdig, Clio en grandtour
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #4
        Mijn ma rijdt met een Clio Grandtour met de 1.2 16v, vind die nog redelijk vlot en je kan er nog eens met op de autostrade rijden ,itt tot de 0.9 die naar het schijnt redelijk hoogtoerig is op de snelweg.
        Rij zelf dagelijks met een Megane coupe 1.2 Tce met 115 pk.
        2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
        2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
        2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

        Comment


        • #5
          Dat zijn allemaal stuk voor stuk toch wel heel mooie, degelijke, goed afgewerkte, probleemloze en waardevaste auto's.

          Comment


          • #6
            Ik volg Vtech hierin...Heb beiden gereden. De 1.2 16vuiteraard veel meer want die bestaat al lang. Zeker is al dat die 1.2 een betrouwbare motor is. Die heeft zijn strepen reeds verdiend. Het is een viercilinder, de andere een driecilinder en dat hoor je in dit geval zeer duidelijk.
            Als je met de 0,9 niet met een ei onder je pedaal rijdt zal die zeker evenveel verbruiken als de 1.2.
            Ook kost die 0,9 meer in aankoop en zal je minder comfort bieden. Kan wel zijn dat die iets sneller is natuurlijk, maar de 1.2 rijdt goed voor de korte afstanden en kan gerust de autosnelweg op zonder problemen. Die 0,9 moet je echt tot eind de toeren trekken om leven in te krijgen.
            Ik weet wat ik zou kiezen... maar daarom is mijn keuze de jouwe niet, dus daarom zou ik zeggen testrijden... Dat zal de allerbeste raad zijn

            Comment


            • #7
              0.9 komaan eh gast

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Ik volg Vtech hierin...Heb beiden gereden. De 1.2 16vuiteraard veel meer want die bestaat al lang. Zeker is al dat die 1.2 een betrouwbare motor is. Die heeft zijn strepen reeds verdiend. Het is een viercilinder, de andere een driecilinder en dat hoor je in dit geval zeer duidelijk.
                Als je met de 0,9 niet met een ei onder je pedaal rijdt zal die zeker evenveel verbruiken als de 1.2.
                Ook kost die 0,9 meer in aankoop en zal je minder comfort bieden. Kan wel zijn dat die iets sneller is natuurlijk, maar de 1.2 rijdt goed voor de korte afstanden en kan gerust de autosnelweg op zonder problemen. Die 0,9 moet je echt tot eind de toeren trekken om leven in te krijgen.
                Ik weet wat ik zou kiezen... maar daarom is mijn keuze de jouwe niet, dus daarom zou ik zeggen testrijden... Dat zal de allerbeste raad zijn
                Ik denk dat je niet met een 0.9 tce hebt gereden DHL. Tot eind de toeren trekken voor leven uit te krijgen? Dit is een turbo motor en heeft dus veel meer koppel in lage toerentallen dan de 1.2.
                Ik verkies de 0.9 tce omdat deze is uitgerust met distributieketting - lagere inschrijftaks + jaarlijkse taks - minder verbruik (hangt wel wat af van de rijstijl) en omdat die toch echt wel een stuk beter rijdt.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Die 0,9 moet je echt tot eind de toeren trekken om leven in te krijgen.
                  Heb zo een Cliootje met 0.9 TCE eens een uurtje of 2 mogen gebruiken tijdens een onderhoud van mijn Laguna.
                  Naar ik me meen te herinneren valt die juist dood als je dat ding tot "eind van zijn toeren" trekt. Daaronder viel dat eigenlijk best mee.

                  Comment


                  • #10
                    Heb er thans een grote rit mee gedaan hoor, een 500-tal kilometers snelweg en stad. Ik was echt blij dat die terug mocht.

                    Ik weet niet wat jij verstaat onder doortrekken, maar trek dat ding eens tot tegen het rood. Pas de laatste 1000 toeren trekt dat ietskes beter. Snelweg problematisch en heel veel lawaai. Als je daar normaal mee rijdt dan verbruikt dat ding zeker 7 liter.
                    1,2 is goedkoper in aankoop, dus het kleine verschil qua taxen zal de doorslag toch niet geven zeker ? 1.2 is zeker een oerdegelijke motor, 0.9 moet je nog afwachten.
                    Heb jij wel ooit met 1,2 16V gereden ?

                    Ik kan enkel maar Vtech bijtreden in zijn ondervindingen...

                    Comment


                    • #11
                      Beide motoren zijn slechts lichtgewichtjes, 107 Nm koppel voor de 1.2 en 140 Nm voor de 0.9 TCE. De 1.2 zal wel een meer lineaire opbouw hebben, wat niet onaangenaam is. Ze hebben verschillende karakteristieken, wellicht biedt een testrit met beiden uitsluitsel.
                      Is een 1.2 TCE met 120pk geen optie ?
                      Last edited by sunking; 13/02/2018, 13:24.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb het niet voor driecilinders, Sunking weet dat. Maar die ervaring is vooral net gebaseerd op die 0,9 motor van Renault.

                        Denk dat er veel betere driecilinders op de markt zijn als ik de commentaren zie in de vele testverslagen. En dat ik misschien mijn idee hierover zal moeten herzien als ik de kans krijg eens zo enen te rijden.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Is een 1.2 TCE met 120pk geen optie ?
                          'k Peins ook dat dat geen slecht gedacht is.
                          Ik heb met dat 0.9 Tce-ke inderdaad hoofdzakelijk wat korte ritjes gedaan, daar viel alles al bij al nogal mee; maar alle dagen zou ik daar nu toch ook niet mee willen rondkletsen.

                          Comment


                          • #14
                            Maar voor hetgene TS ermee van plan is, zal die 75 pk toch volstaan (ja wat zeg ik nu lol) ? Mijn vrouw hare Scenic had 95 pk. Ik denk dat die qua prestaties zeer dicht bij mekaar liggen. (zeg ik die altijd veel pk's wil )
                            Heb vroeger echt heel veel met die 75 pk's gereden, dat was zowat de meest verkochte benzinemotor bij Renault (vermoed nu nog zelfs). Dat is niet snel, maar voelt gewoon aan als de vroegere motoren die met alles akkoord waren bij wijze van spreken. (moeilijk uit te leggen, maar er zijn er ongetwijfeld die me begrijpen hierin ) Die lag zelfs in de Kangoo die toch veel meer wind pakt.

                            Je had er zelfs enen met 60 pk die regelmatig verkocht werd en waar men tevreden over was. Dat rijdt anders...
                            Last edited by ; 13/02/2018, 13:53.

                            Comment


                            • #15
                              en uw madam, is da een snelle of eerder één die met alles akkoord gaat?

                              Comment


                              • #16
                                Kijk, ik leer bij.. wist niet dat de 0.9 een ketting had.

                                De 1.2 Tce is geen optie nee. 't Is echt maar voor erbij (vrouw zal ermee rijden).

                                Allereerst ben ik er nog niet helemaal uit of ik wel afscheid wil nemen van m'n Mégane cabrio 1.9dci. Even goed als hém zal de Clio sowieso niet rijden.

                                Heel heel soms 'houdt hij een beetje in' en ik heb schrik dat er grote kosten aan komen, en dan is'ie niks meer waard. Dat is eigenlijk de hoofdreden. Gewoon schrik voor grote kosten.

                                Weinig beenruimte vanachter heeft hij natuurlijk ook, maar meestal zit ik er alleen in of met de 2 kinderen (1 voor en 1 achter) zodat de plek achter mij (191cm dus die plek is bijna onbestaande) niet vaak wordt gebruikt. 't Zou natuurlijk leuk zijn moest daar meer plaats zijn maar dat staat niet in verhouding tot het dak dat eraf kan en het rijplezier van de cc.

                                De saloncondities zijn echter zo geweldig, en de angst dat de cc dit jaar in panne valt is redelijk aanwezig. Dat maakt dat deze vraag er komt.

                                Alleszins al bedankt voor de vele reacties. Ik zal echt moeten testrijden en dat ga ik dan ook doen. De gragist zegt ook dat de 0.9 veel vlotter rijdt, maar jullie zijn het daar niet allemaal mee eens. Die ketting is dan weer een voordeel.
                                Deze auto zal trouwens zelden ergens komen waar je meer dan 70 mag.

                                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking
                                  en uw madam, is da een snelle of eerder één die met alles akkoord gaat?
                                  Dat hangt van de context af

                                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Geloof mij de tce 90 rijdt pakken beter dan de 1.2 16V en met de meerkost van distributieriem in rekening genomen is het prijsverschil op termijn in het voordeel van de TCe90.
                                    TCe90 bestaat sinds 2013 en tot hiertoe geen problemen mee.
                                    sunking ok twee lichte blokken maar je moet zien wanneer het koppel vrij komt hé. Daar zit het grote verschil.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Crocky, ik ben jaren verkoper bij Renault geweest. Laat me nu toch echt wel die motoren goed kunnen vergelijken. Ik vind die 0,9 echt niet goed, maar.... de ene is de andere niet. Qua zuivere prestaties op papier is de 0,9 uiteraard sneller. Maar dat heeft niks te maken met rijplezier bij die motoren.
                                      Prijs distributieriem vervangen bij een Clio is echt laag hoor. Ketting kan ook problemen geven, zo bleek al uit het verleden...
                                      metalpe
                                      Beste raad is inderdaad testrijden. Ik zeg altijd om dat zeker te doen en niet zo maar eens rond 'de blok'. Vraag de wagen zeker een halve dag zodat je ook eens snelweg en zo kan doen.
                                      De aanbieding van het salon is zeer sterk. Heb Clio nog nooit zo goedkoop gezien eigenlijk. Weet wel, komende van een 1.9 dCi dat het een groot verschil zal zijn qua rijden!

                                      Hoe oud is je CC eigenlijk ? De 1,9 dCi is een betrouwbare motor mits tijdig onderhoud. Hoeveel km heb je gereden ?
                                      Weet ook dat je voor de prijs van een nieuwe Clio ook een zeer zuivere tweedehands recentere CC kan vinden met weinig kilometers. Vermits het niet dringend is kan je mits wat zoekwerk wel koopjes doen. CC is een wagen die om één of andere reden soms relatief snel doorverkocht wordt. Of waar weinig kilometers mee gedaan worden vermits tweede wagen. Snel doorverkopen komt dikwijls door gewijzigde gezinssituaties, aankoop in bevlieging (gebeurt veel meer met dit model dan bvb met een Clio of Scenic)...
                                      En ik lees dat je heel veel plezier hebt aan het cabrio rijden... (kan dat best geloven, wij hadden het er gisteren nog over dat de Megane die we ooit hadden toch ook wel tof was.)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Crocky, ik ben jaren verkoper bij Renault geweest. Laat me nu toch echt wel die motoren goed kunnen vergelijken. Ik vind die 0,9 echt niet goed, maar.... de ene is de andere niet. Qua zuivere prestaties op papier is de 0,9 uiteraard sneller. Maar dat heeft niks te maken met rijplezier bij die motoren.
                                        Prijs distributieriem vervangen bij een Clio is echt laag hoor. Ketting kan ook problemen geven, zo bleek al uit het verleden...
                                        DHL dat ben ik ook reeds enkele jaren geweest. Dus ik kan ook heel goed vergelijken. Vraag aan elke huidige verkoper nu wat ze de beste motor vinden om te rijden en ze kiezen allemaal de tce 90! Jij vergelijkt toch niet met de 1.2 tce van vroeger veronderstel ik? Want volgens mij heb jij in uw carrière nooit de TCe 90 verkocht? grtjs

                                        Comment

                                        Working...
                                        X