Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste tweedehands wagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste tweedehands wagen

    Dag iedereen,

    Ik ben net afgestudeerd en begin volgende maand aan mijn eerste werkervaring, woon zelf in Leuven en zal elke dag naar Genk moeten. Hiervoor zou ik mezelf een wagen willen aanschaffen, budget max 4000 euro, maar liefst eerder tegen de 3000 indien mogelijk Ik zou deze toch een jaar of 2-3 willen gebruiken, ik zoek geen speciale opties, maar zoek wel een iets grotere wagen met wat comfort aangezien ik toch veel op de baan zal zijn en zoek liefst iets met max 150 000 - 200 000 km.

    Eerste vraag, aangezien ik toch wel makkelijk aan 25 000 -30 000 km kom, benzine of diesel? Ik weet dat diesels steeds minder welkom zijn in steden en het verschil aan de pomp er ook al zo goed als niet meer is. Maar een diesel verbruikt nog wel steeds minder en misschien zijn er wel betere deals te doen nu aangezien meer en meer mensen hun diesel verkopen?

    Ten tweede, wat voor wagen zouden jullie aanraden? Ik leg elke dag wel wat kilometers af en zou dus liever wat groters hebben dan een renault clio of peugeot 206 en dan kom ik al eerder bij een volkswagen golf, ford focus/mondeo, opel astra,... maar heb ook enkele leuke occasies gezien van Saab bv (betrouwbaard?), deze wagen zijn natuurlijk wel al een aantal jaar ouder. Ook kom je af en toe een audi A3/A4 of mercedes c200 tegen, deze auto's spreken mij natuurlijk nog meer aan maar dit is waarschijnlijk niet zo een goed idee qua prijs in onderhoud/verbruik/verzekering?

    Graag dus jullie mening, voor wat zouden jullie gaan en waar moet ik op letten?

  • #2
    Voor het traject Leuven - Genk zou ik zeker en vast diesel kiezen. Als je geen LEZ in moet zou iets zoeken van +/- 10j oud in goeie staat... moet te doen zijn : VW Golf/ Bora Variant, Skoda Octavia... of iets Japans (Toyota, Mazda, ... ) komen spontaan in mij op.

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je gemakkelijk aan 35000km zult geraken. Of je zou echt al niets moeten rijden buiten je woon-werk verkeer. Als je voltijds werkt kom je al aan zo'n 30k met enkel je woon-werk verkeer.
      Met die km's kan het totaalplaatje wel eens interessanter zijn om wat meer uit te geven aan de auto zelf. Vergeet niet dat een auto VEEL meer kost dan de aanschafprijs alleen.

      En terzijde: Leuven en Genk zijn groot, dus kans is groot dat het voor je niet past, maar al eens bekeken hoe vlot je er met de trein geraakt? Is alleszins een rechtstreekse verbinding en is afhankelijk van de werkgever soms volledig terugbetaald.

      Qua LEZ, ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voor Leuven volgt, en Hasselt is het ook aan het bekijken, waar je misschien wel eens zult willen passeren als je in Genk werkt. Dus ik zou toch minstens voor een Euro5 diesel gaan. Maar met die km's inderdaad wel een diesel. Zeker op de tweedehands markt zijn deze over het algemeen zelfs goedkoper dan de benzines.

      *Edit*: Snel wat zitten kijken, één van de eerste die ik tegenkom : https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...4ad6?cldtidx=7
      Zolang dat de euro5 versie is toch. Zijn normaal niet stuk te krijgen, alleen uitkijken of er geen roest aan zit.

      Maar zeker in dat budget, kijk naar : Algemene betrouwbaarheid (https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests kan al een idee geven en verder wat googlen), hoe de wagen onderhouden is, ... dan ook specifiek naar directe kosten zoals remmen/remschijven, staat banden, ... Op zich zijn dat apart allemaal geen gigantische kosten. Maar als je direct na aanschaf ook een nieuw set banden, remmen en nog wa prul moet gaan vervangen, ben je direct al duizend euro extra kwijt. Oa. daarmee ook dat ik aanraad om wat verder te kijken en eventueel wat meer uit te geven, kan je in totaal goedkoper uitkomen (en tegelijkertijd met iets recenters/aangenamers rondrijden).

      *Edit2*: Een "oudere" wagen, die wat meer kost, maar met minder km's, is ook interessant met uw km's. Een wagen met 200k km's heeft nog iets restwaarde, maar met 300k km's is dat al iets heel anders en krijg je deze nog moeilijk verkocht. Bv: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...c802?cldtidx=7

      Als je hier 4 jaar 35000km mee doet, dan heeft deze nog altijd "maar" 200 000km.
      Nu restwaarde zal altijd zwaar koffiedik kijken zijn in het huidige klimaat van onrust op dat vlak.

      *Edit3*: Hoe oud ben je? Kan belangrijk zijn om te kijken dat je niet TE veel pk's onder je gat neemt voor de verzekering.
      Last edited by Phate; 17/03/2018, 13:28.

      Comment


      • #4
        Als je zelfstandig woont, is een verhuis naar de regio Genk misschien aangewezen?

        In die prijsklasse /jaartal lopen de onderhoud/herstel kosten bij een diesel meestal sterk op

        Deze benzine versies hebben alvast geen: dure turbo /intercooler, egr-koeler klep, dubbel massa vliegwiel, injectiepomp, injectoren, gloeibougies, (kost samen zowat € 5700 in een compacte auto...)
        (roetfilter bestaat pas vanaf +/- 2012)

        Alleen een goedkope batterij (€ 60) of bobijn (€ 250) is zowat het enige dat eventueel stuk kan gaan…t.o.v. een diesel motor

        https://www.autoscout24.be/nl/result...page=1&size=20
        Last edited by quovadis; 17/03/2018, 15:19.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
          Ik denk dat je gemakkelijk aan 35000km zult geraken. Of je zou echt al niets moeten rijden buiten je woon-werk verkeer. Als je voltijds werkt kom je al aan zo'n 30k met enkel je woon-werk verkeer.
          Met die km's kan het totaalplaatje wel eens interessanter zijn om wat meer uit te geven aan de auto zelf. Vergeet niet dat een auto VEEL meer kost dan de aanschafprijs alleen.

          En terzijde: Leuven en Genk zijn groot, dus kans is groot dat het voor je niet past, maar al eens bekeken hoe vlot je er met de trein geraakt? Is alleszins een rechtstreekse verbinding en is afhankelijk van de werkgever soms volledig terugbetaald.

          Qua LEZ, ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voor Leuven volgt, en Hasselt is het ook aan het bekijken, waar je misschien wel eens zult willen passeren als je in Genk werkt. Dus ik zou toch minstens voor een Euro5 diesel gaan. Maar met die km's inderdaad wel een diesel. Zeker op de tweedehands markt zijn deze over het algemeen zelfs goedkoper dan de benzines.

          *Edit*: Snel wat zitten kijken, één van de eerste die ik tegenkom : https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...4ad6?cldtidx=7
          Zolang dat de euro5 versie is toch. Zijn normaal niet stuk te krijgen, alleen uitkijken of er geen roest aan zit.

          Maar zeker in dat budget, kijk naar : Algemene betrouwbaarheid (https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests kan al een idee geven en verder wat googlen), hoe de wagen onderhouden is, ... dan ook specifiek naar directe kosten zoals remmen/remschijven, staat banden, ... Op zich zijn dat apart allemaal geen gigantische kosten. Maar als je direct na aanschaf ook een nieuw set banden, remmen en nog wa prul moet gaan vervangen, ben je direct al duizend euro extra kwijt. Oa. daarmee ook dat ik aanraad om wat verder te kijken en eventueel wat meer uit te geven, kan je in totaal goedkoper uitkomen (en tegelijkertijd met iets recenters/aangenamers rondrijden).

          *Edit2*: Een "oudere" wagen, die wat meer kost, maar met minder km's, is ook interessant met uw km's. Een wagen met 200k km's heeft nog iets restwaarde, maar met 300k km's is dat al iets heel anders en krijg je deze nog moeilijk verkocht. Bv: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...c802?cldtidx=7

          Als je hier 4 jaar 35000km mee doet, dan heeft deze nog altijd "maar" 200 000km.
          Nu restwaarde zal altijd zwaar koffiedik kijken zijn in het huidige klimaat van onrust op dat vlak.

          *Edit3*: Hoe oud ben je? Kan belangrijk zijn om te kijken dat je niet TE veel pk's onder je gat neemt voor de verzekering.
          Ik ben 25 jaar

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
            Als je zelfstandig woont, is een verhuis naar de regio Genk misschien aangewezen?

            In die prijsklasse /jaartal lopen de onderhoud/herstel kosten bij een diesel meestal sterk op

            Deze benzine versies hebben alvast geen: dure turbo /intercooler, egr-koeler klep, dubbel massa vliegwiel, injectiepomp, injectoren, gloeibougies, (kost samen zowat € 5700 in een compacte auto...)
            (roetfilter bestaat pas vanaf +/- 2012)

            Alleen een goedkope batterij (€ 60) of bobijn (€ 250) is zowat het enige dat eventueel stuk kan gaan…t.o.v. een diesel motor

            https://www.autoscout24.be/nl/result...page=1&size=20
            Mijn vriendin moet nog zeker 2 jaar in Leuven studeren, dus dat is niet mogelijk...

            Comment


            • #7
              Het krappe budget geeft weinig betrouwbare en toekomstgerichte mogelijkheden.

              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              roetfilter bestaat pas vanaf +/- 2012
              Is verplicht vanaf 2011 en op tal van auto's was die reeds eerder aanwezig, als hij tenminste niet verwijderd werd ...

              Comment


              • #8
                Ik denk dat Phate een mooie samenvatting geschreven heeft. Let zeker ook op de uitstoot ivm de BIV en jaarlijkse taksen.
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Bedankt voor de goede antwoorden idd! Misschien nog even enkele kleine vragen, is een euronorm 4 bv ook nog te doen? Of vanaf wanneer mag je antwerpen niet meer binnen? En heeft iemand een overzicht van biv/co2 uitstoot? Bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Specificaties van quasi elke auto kunt ge opzoeken bij autoweek. https://www.autoweek.nl/carbase

                    BIV/verkeersbelasting : https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top

                    Comment


                    • #11
                      En wat is jullie mening hierover bv?

                      Op zoek naar een tweedehands Ford Mondeo? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.


                      Of

                      Op zoek naar een tweedehands Ford Mondeo? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door maartenw Bekijk Berichten
                        En wat is jullie mening hierover bv?



                        https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...3-e350040affe6
                        Oei oei prix Marchand..... Afblijven !

                        Comment


                        • #13
                          Moest ik van u zijn zou ik geneigd zijn van iets meer uit te geven maar dan wel bijv een overnamewagen bij een merkverdeler maar dan wel met een garantie. Kan je veel leed besparen als je er niks van kent. Of tracht iemand te vinden die er wel iets van kent

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten

                            Oei oei prix Marchand..... Afblijven !
                            En vooral dit dan "sauf problème moteur"
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • #15
                              Eind 2018 komt er in de keuringsstations (ook in Vlaanderen) een strengere controle op de werking van roetfilters en Egr-klep…

                              De volgende maanden worden er dus nog véééél diesels gedumpt op de 2e handsmarkt….aan een zeer voordelige prijs.....

                              Strengere roettest bij Brusselse keuringsstations moet een einde maken aan het illegaal verwijderen van roetfilters



                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door maartenw Bekijk Berichten
                                De Mondeo's hebben een zeer goede reputatie omdat ze goed rijden en comfortabele kilometervreters. Ik zou de 2.0 diesel nemen omdat die betrouwbaar is, zijn motoren die makkelijk 300 000 km halen. Als je kan zou ik toch wel een model nemen vanaf 2007, maar met veel kilometers bv. om de prijs te drukken. Omdat je zoveel autosnelweg doet zou ik een wat grotere middenklasse wagen nemen, omdat die toch meer comfort (vering, rijgeluid) bieden dan de kleinere wagens.
                                Last edited by Vitus; 18/03/2018, 10:52.

                                Comment


                                • #17
                                  Als je geen kinderen hebt kan je misschien een lichte vracht ook overwegen, heeft wat voordelen ivm BIV en jaarlijkse belastingen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zou misschien iemand nog kunnen toelichten waarom diesel en geen benzine? Aangezien de prijzen tegenwoordig ong gelijk zijn. Puur voor verbruik dan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zeker oudere benzines hebben vaak een veeeeel hoger verbruik dan oudere diesels. In modernere wagens is dit verschil kleiner. Maar een grotere wagen in die prijsklasse zit al snel aan 9 liter verbruik. Een diesel eerder aan 6 liter. Dus op 30000 km scheelt zich dat zo'n 900 euro per jaar.

                                      Vergeet echter niet dat diesels duurdere onderdelen hebben en je er een stuk meer taks op betaalt.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X