Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer op O-platen of op dagelijkse platen inschrijven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer op O-platen of op dagelijkse platen inschrijven?

    Hi,

    Ik heb al gedurende een tijdje een oldtimer op het oog om in het voorjaar en in de zomer wat te touren.
    Nu ben ik van plan om binnenkort eindelijk de knoop door te hakken en die dan gelijk in te schrijven.
    Enkel twijfel ik momenteel nog welke soort inschrijving ik het best zou kiezen.

    Voor de inschrijving heb ik 2 mogelijkheden.
    - Ofwel kies ik voor een oldtimer inschrijving met O-platen. (Het wagentje in kwestie is 36j oud en valt ruimschoots binnen de marge voor oldtimer)
    - Ofwel schrijf ik die in op dagelijkse platen, maar dan met een soort classic verzekering.


    Wat zijn de voor- en nadelen van deze keuzes en welke zou je zelf opteren en waarom?


    '82 Ford Escort XR3 === 2018-...
    '07 Ford Fiesta 1.4 Tdci === 2013-...

    '82 Vespa Piaggio Bravo P25 Mofa === 1999-...
    '86 Vespa Piaggio Bravo P25 Electric === 2014-...
    '09 Aprilia SR50 Street === 2009-...

  • #2
    Als je er mee kan leven dat je er niet mee mag gaan werken, zou ik O plaat zeggen.

    't Is voor zoals je zelf zegt: occasioneel gebruik bij mooier weer, dan volstaat een O plaat.

    Comment


    • #3
      want "classic" verzekering is ook iets wat niet iedere makelaar kent.

      Comment


      • #4
        Ik zou voor gewone platen gaan: geen beperkingen in gebruik.

        Comment


        • #5
          Moet die met dagelijkse platen niet elk jaar naar de keuring? Kan met een oude wagen wel eens voor verrassingen zorgen.

          Comment


          • #6
            Met die O-plaat zal ie ook moeten gaan ... als ie al eventjes niet geweest is, dan denk ik dat de kans op onaangename verrassingen net groter is.

            Comment


            • #7
              Ik zeg toch O plaat, daarvoor dienen die voor het gebruik dat je met die wagen gaat hebben.

              Comment


              • #8
                Als het hobbywagen is idd een O-plaat.

                Comment


                • #9
                  Als een wagen met O-plaat om de 3 jaar naar de keuring zou moeten gaan zou ik het overwegen, nu niet, ik ga elk jaar met mijn oldtimers naar de keuring en heb nooit opmerkingen.
                  Z4 M40i

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                    Als een wagen met O-plaat om de 3 jaar naar de keuring zou moeten gaan zou ik het overwegen, nu niet, ik ga elk jaar met mijn oldtimers naar de keuring en heb nooit opmerkingen.
                    je mag een oldi altijd aanbieden voor keuring

                    Comment


                    • #11
                      In de toekomst zal het niet van mogen zijn, maar van moeten.

                      Comment


                      • #12
                        Ja en dan, dat zeggen ze al bijna 5(0) jaar.

                        Anders moeten ze de O platen maar afschaffen ???

                        edit: het hoeft niet automatisch te zijn wegens "schrik van de keuring" dat men op O platen rijdt .

                        Comment


                        • #13
                          Welke specifieke voordelen zie jij dan bij het rijden op O-platen ?

                          Goedkopere verzekering zou misschien kunnen ?

                          Comment


                          • #14
                            Er zijn niet zo veel voordelen aan, de (vaak) goedkopere verzekering is er wel eentje van. Ik vind nog altijd dat je met een O plaat op een oldtimer waardige auto (dus niet een vuile geblutste Nissan Primera of zo ) laat zien dat je een liefhebber bent. Eenmalige keuring, voorkom je vaak gezever van incompetent keuringsvolk die neuten over de onnozelste dingen. Dat mijn proper poep origineel R5je ondertussen al 7 jaar geen keuringsstation heeft gezien, maakt mij niet bang, hij gaat ieder jaar naar de garage en wordt nagekeken alsof hij wel naar de keuring zou moeten gaan (en veel meer dan dat)

                            Keuring is voor mij geen 100% maatstaf voor een goeie/ veilige auto. Ze mag er van mij wel komen hoor, ben er niet bang voor, 3 jaarlijks of zo. Maar ik vraag het mij af hoe ze het hier allemaal in goeie banen gaan leiden om die vele oldtimers die er de laatste jaren bijgekomen zijn, om die allemaal op de keuring te krijgen. Denk dat ze best wat stations bijbouwen (en wat fatsoenlijk opgeleid volk, dat zal nog het ergste zijn)

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb hier beide staan. Een volvo 340, 31 jaar oud, voor dagelijks gebruik op gewone nummerplaat. En een renault 5, 30 jaar oud, puur als hobby op O-plaat. De 5 heeft ook nog dagelijks gekeurd gebleven tot zijn 28 jaar. Ik hoef voor deze geen schrik te hebben dat die niet in orde staat, gaat met regelmaat naar de garage en word perfect onderhouden. Maar wat mij heeft de beslissing doen nemen om op O-plaat te gaan is het geen wat Tigra hierboven ook al zegt. Er werken op de keuring veel incompetente mensen die je dan ziet "breken" met de auto die jij het heel jaar door zo verzorgt, om dan als ze niets kunnen vinden toch met futiliteiten af te komen zodat ze toch maar iets als opmerking kunnen noteren.

                              Mijn volvo heb ik trouwens 4 jaar nu, onlangs voor de 5de keer mee naar de keuring gereden, en voor het derde jaar op rij zonder opmerkingen. De opmerkingen die ze de jaren daar voor noteerde is trouwens niets aan gedaan, puur omdat er geen probleem was. Dus zo accuraat is het keuringssysteem. Maar ik vind wel als je de auto als dagelijks voertuig gebruikt dat je die ook op gewone inschrijving moet inschrijven.
                              1988 renault super 5 baccara (weekend oldie)
                              1987 volvo 340 GL (daily oldie)
                              2006 seat altea (daily)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door stijn5 Bekijk Berichten
                                Maar ik vind wel als je de auto als dagelijks voertuig gebruikt dat je die ook op gewone inschrijving moet inschrijven.

                                Maar dat is in dit geval helemaal niet de bedoeling -> dus O plaat

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten

                                  je mag een oldi altijd aanbieden voor keuring
                                  Denk niet dat iemand met een O-plaat spontaan zijn auto aanbied op de keuring.
                                  Z4 M40i

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ga nu maar eerst die Escort XR3 halen en beslis later welke plakken erop komen

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                      Ga nu maar eerst die Escort XR3 halen en beslis later welke plakken erop komen
                                      Hahaha, Jup is inderdaad nog steeds de XR3.
                                      Wat je hierboven zegt ben ik ook volledig mee eens, een goed onderhouden auto op O-platen duidt voornamelijk op liefhebbers.

                                      Nu in mijn geval zou ik enkel van plan zijn om tijdens de weekends met het wagentje te rijden.
                                      Woon-werkverkeer zit er niet in, omdat ik de route niet vertrouw, de kans op schades is veel te groot. Constant tussen vrachtwagens en tractoren rijden die stof, slijk, stenen, en andere voorwerpen voor je neus smijten.
                                      Als je m'n Fiesta van 10j oud (met 100.000km) van dichtbij zou bekijken, heeft die steenslag vooraan voor minimum het dubbele aan kilometers. Zo'n behandeling heeft een oldtimer niet nodig.


                                      Het zal dus waarschijnlijk wel een O-plaat worden.



                                      Bestaan er trouwens O-platen voor bromfietsen?
                                      Ik heb nog een brommerke (25km/h met een geel plak) van 1982 in de garage staan die al enkele jaren uit het verkeer is. Die staat al sinds 2009 gestockeerd, maar ik vind het zonde om die daar zo te zien staan.
                                      Enkel vind ik de verzekering voor een bromfiets een dure aangelegenheid, als ik zie hoeveel kilometers ik maar doe op een jaar.
                                      Momenteel heb ik al een B-klasse scooter (2009) en een A-klasse bromfiets (1986) inschreven voor telkens 157€/jaar.
                                      Last edited by Linglord; 02/04/2018, 13:05.
                                      '82 Ford Escort XR3 === 2018-...
                                      '07 Ford Fiesta 1.4 Tdci === 2013-...

                                      '82 Vespa Piaggio Bravo P25 Mofa === 1999-...
                                      '86 Vespa Piaggio Bravo P25 Electric === 2014-...
                                      '09 Aprilia SR50 Street === 2009-...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

                                        Denk niet dat iemand met een O-plaat spontaan zijn auto aanbied op de keuring.
                                        blijkbaar toch wel enkele mensen,
                                        BFOV organiseert zelfs dagn waarbij je op een zondag met je oldie naar de keuring kan gaan. meestal wel in oost vlaanderen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X