Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Nieuwe" Hyundai kopen in Duitsland. Garantie? DIV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • "Nieuwe" Hyundai kopen in Duitsland. Garantie? DIV?

    Beste liefhebbers,

    Ik heb al wat dagen zitten lezen maar kom er niet uit.

    Ik heb een nieuwe wagen op het oog bij een Duitse officiële Hyundai verdeler.
    Deze wagen is toch wel 30 briefjes van 100€ goedkoper daar! Het is de bedoeling om deze naar hier te importeren.
    Hoe dat moet staat genoeg omschreven overal, dat is het probleem niet.

    Deze dealer is de goedkoopste van Duitsland, dit komt omdat hij de wagens in grote aantallen bestelt en deze 1 dag inschrijft op naam van de garage.
    Als de wagen 1 dag ingeschreven is in Duitsland, pas dan kan ik de wagen aan dit voordelige tarief kopen.
    De dealer vraagt mij ook om eerst de Duitse BTW 19% te betalen en na bewijs van inschrijving in België zal de 19% BTW teruggestort worden.


    Op elke nieuwe Hyundai die je binnen Europa koopt (bij een officiële dealer) heb je de 5 jaar waarborg. Deze waarborg hangt vast aan het chassisnummer en start vanaf de 1ste dag van inschrijving.

    Nu mail ik heen en weer met Hyundai België om te vragen of ik toch wel zeker recht heb op deze 5 jaar garantie.
    Deze zeggen dat ik recht zal hebben op deze 5 jaar garantie. Maar men raad mij af om de wagen 1 dag te registreren in Duitsland. Dit omdat ik dan zogezegd de wagen in Belgie zal moeten inschrijven als 2de handswagen.


    Maar volgens wat ik opzoek bij DIV klopt dit niet.

    “Definitie nieuwe wagen: Het btw-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien tenminste aan één van de volgende voorwaarden is voldaan: De levering vindt plaats binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming. OF Het voertuig heeft niet meer dan 6000 km afgelegd.”

    Bron: https://www.eccbelgie.be/brochures/d...-europese-unie




    Wie heeft er hier gelijk?

    Voor mij is het heel erg belangrijk dat de 5 jaar garantie doorloopt & de wagen als nieuw beschouwd wordt voor vaderke staat.


    Graag advies.
    Last edited by JVDE; 05/04/2018, 20:55.

  • #2
    Heb hetzelfde meegemaakt als wat gij van plan zijt. Ik kocht in DE een Mazda 6 met de 175pk motor omdat die in BE niet te krijgen was met stoffen bekleding. Op een bepaald moment kreeg ik van de Duitse dealer waar ik hem gekocht had een brief voor een terugroepactie. Daarmee ben ik naar mijn plaatselijke Mazda dealer gegaan en die weigerde de softwareupdate uit te voeren. Liet me ook weten dat ik voor garantieaanspraken niet bij hen hoefde aan te kloppen. Mijn beklag gedaan bij Mazda België maar daar kreeg ik het standaard marketinggewauwel.

    Ben dan terug naar de Duitse dealer in Oberhausen gereden waar ze de softwareupdate uitgevoerd hebben en die waren zeer verrast en zeiden dat ze contact zouden opnemen met de Europese importeur van Mazda die ook in DE zit. Niks meer van gehoord.

    Om het verhaal kort te maken, ze gaan alles doen om eronder uit te komen.

    Tot slot, een wagen van minder dan 6 maanden oud en minder dan 6000km op de klok wordt FISCAAL als nieuw aanzien. De Hyundai garage en importeur gaan dat zien als een occasie.

    Comment


    • #3
      Auto van Darmas waarschijnlijk?

      Comment


      • #4
        oeioei dat is heel vervelend. Als ik de voorwaarden van de garantie lees staat er nergens vermeld dat ik voor defecten niet terecht kan bij mijn lokale dealer.
        Over terugroepacties staat er idd niets vermeld, ik kan dit ook eens aan hyundai België vragen.

        Jouw gevalletje lijkt mij een zaak voor ecc België, deze bieden gratis rechtsbijstand.

        Wat de Hyundai betreft blijft de garantie bij het voertuig, dus ook al wordt de auto volgens Hyundai als 2e hands beschouwd, dan zou ik sowieso toch nog recht moeten hebben op de 5 jaar garantie?

        Comment


        • #5
          Neen een verdeler uit München

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door JVDE Bekijk Berichten
            oeioei dat is heel vervelend. Als ik de voorwaarden van de garantie lees staat er nergens vermeld dat ik voor defecten niet terecht kan bij mijn lokale dealer.
            Over terugroepacties staat er idd niets vermeld, ik kan dit ook eens aan hyundai België vragen.

            Jouw gevalletje lijkt mij een zaak voor ecc België, deze bieden gratis rechtsbijstand.

            Wat de Hyundai betreft blijft de garantie bij het voertuig, dus ook al wordt de auto volgens Hyundai als 2e hands beschouwd, dan zou ik sowieso toch nog recht moeten hebben op de 5 jaar garantie?
            Denk wel dat een dealer in BE u kan weigeren als ge de auto niet bij hem hebt gekocht. Ge gunt hem zijn brood niet, maar verwacht wel dat hij de shit opkuist. Dus abnormaal vind ik dat niet.

            Comment


            • #7
              Aan een gevalletje garantie doet hij toch absoluut geen verlies? Dit wordt hem toch terugbetaald door Hyundai denk ik dan...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door JVDE Bekijk Berichten
                Aan een gevalletje garantie doet hij toch absoluut geen verlies? Dit wordt hem toch terugbetaald door Hyundai denk ik dan...
                Weet niet of dat zo simpel ligt. Winst zal hij er ook niet echt op maken. Dus steekt hij liever zijn tijd in een klant die bij hem een auto gekocht heeft en laat onderhouden.

                Ik begrijp dat gij een centje wil besparen, maar plaats u een in de schoenen van die garagist? Gij beschouwd hem als goed voor uw problemen op te lossen, maar niet goed genoeg om u een auto te verkopen.

                Nu, uiteindelijk moet ge ook op onderhoud hier in BE en dan hebt ge wel kans dat die garage de garantie erbij pakt.

                Comment


                • #9
                  Ik begrijp het oogpunt van de garagist wel. Maar inderdaad, om aan de 5 jaar garantie te voldoen ben je verplicht op onderhoud te gaan bij een officiële hyundai garage.
                  Misschien rekent die daar extra op door...

                  Comment


                  • #10
                    Gevalletje garantie wordt die dealer voor vergoed, maar aan een veel lager uurtarief... Als ze je wagen aannemen om het onderhoud en de garantie te verzorgen, zullen ze wellicht niet extra rekenen. Maar je zal eerst een dealer moeten vinden. Misschien dat ze er in hele grote garages minder zwaar aan tillen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door JVDE Bekijk Berichten
                      Beste liefhebbers,

                      Ik heb al wat dagen zitten lezen maar kom er niet uit.

                      Ik heb een nieuwe wagen op het oog bij een Duitse officiële Hyundai verdeler.
                      Deze wagen is toch wel 30 briefjes van 100€ goedkoper daar! Het is de bedoeling om deze naar hier te importeren.
                      Hoe dat moet staat genoeg omschreven overal, dat is het probleem niet.

                      Deze dealer is de goedkoopste van Duitsland, dit komt omdat hij de wagens in grote aantallen bestelt en deze 1 dag inschrijft op naam van de garage.
                      Als de wagen 1 dag ingeschreven is in Duitsland, pas dan kan ik de wagen aan dit voordelige tarief kopen.
                      De dealer vraagt mij ook om eerst de Duitse BTW 19% te betalen en na bewijs van inschrijving in België zal de 19% BTW teruggestort worden.


                      Op elke nieuwe Hyundai die je binnen Europa koopt (bij een officiële dealer) heb je de 5 jaar waarborg. Deze waarborg hangt vast aan het chassisnummer en start vanaf de 1ste dag van inschrijving.

                      Nu mail ik heen en weer met Hyundai België om te vragen of ik toch wel zeker recht heb op deze 5 jaar garantie.
                      Deze zeggen dat ik recht zal hebben op deze 5 jaar garantie. Maar men raad mij af om de wagen 1 dag te registreren in Duitsland. Dit omdat ik dan zogezegd de wagen in Belgie zal moeten inschrijven als 2de handswagen.


                      Maar volgens wat ik opzoek bij DIV klopt dit niet.

                      “Definitie nieuwe wagen: Het btw-wetboek beschouwt een personenwagen als nieuw indien tenminste aan één van de volgende voorwaarden is voldaan: De levering vindt plaats binnen een termijn van 6 maanden te rekenen vanaf de datum van de eerste ingebruikneming. OF Het voertuig heeft niet meer dan 6000 km afgelegd.”

                      Bron: https://www.eccbelgie.be/brochures/d...-europese-unie




                      Wie heeft er hier gelijk?

                      Voor mij is het heel erg belangrijk dat de 5 jaar garantie doorloopt & de wagen als nieuw beschouwd wordt voor vaderke staat.



                      Graag advies.
                      Als ze die wagen 1 dag inschrijven is dat toch normaal dat het een tweedehands is.
                      Als u een wagen na 1 dag inschrijving doorverkoopt is het toch ook een tweedehandse dat de nieuwe eigenaar koopt.

                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #12
                        Gisteren een verhelderend gesprek met de Duitse dealer gehad.

                        De wagen word bij hun als demowagen ingeschreven. Vandaar de extra hoge korting.
                        Echter rijd men er wel niet mee, dus een beetje gesjoemel :p Na 1 dag ingeschreven als demowagen word deze doorverkocht aan mij.
                        Ik ben dus volgens Duitsland de 2de eigenaar.

                        Maar DIV zal dit als nieuwe wagen aanzien.
                        Hyundai zal deze in het systeem aanzien als 2dehands wagen. Maar normaal gezien zou de garantie toch mooi moeten doorlopen.


                        Ik ben toch een beetje bang dat de Belgische dealers mij in de kou zullen laten. Misschien is de service wel de 3k waard?

                        Comment


                        • #13
                          ga met je offerte naar de dealer, vraag wat hij als tegemoetkoming kan doen en beslis dan, je kan indien het verschil te groot blijft, aangeven dat je de wagen in D koopt maar alle onderhoud en eventuele accessoires die je er nog extra bij wil kopen, bij hem koopt, dan zal hij al sneller genegen zijn om je als onderhoudsklant te willen hebben
                          bovendien: garantie is niet afhankelijk van het feit dat je hem bij Hyundai laat onderhouden, auto moet volgens de voorschriften van Hyundai onderhouden worden(dus daarom niet bij een officiële garage)
                          mijn autootjes:

                          Volvo V60 D3 R-Design 2021
                          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                          Comment


                          • #14
                            Om 3k aan bijkomende kosten te krijgen aan uw Hyundai lijkt me al moeilijk. 't Zijn geen tfsi motoren met dsg hé.

                            Comment


                            • #15
                              De garage die jij gecontacteerd hebt is waarschijnljk een kleine zelfstandige die genoeg werk heeft, en geen zin heeft in die rompslomp.

                              Probeer eens een andere garage, en vraag die ineens of ze ook onderhoud willen doen.

                              Als er zo een paar zijn die nee zeggen, dan zou ik al geen Hyundai meer willen omdat ze hun dealers niet onder controle hebben.

                              Nu, ga eens met een duitse auto op vakantie in een ander land, en doe dan beroep op de "mobiliteitsgarantie".
                              Daar hebben ze ter plaatse ook weining zin in, en als het iets groter is, dan kan het wel eens duren.

                              Ik ben ooit met een VW naar Zweden gereden. Ter plaatse ging de lamp van de motor aan (bleek de EGR klep te zijn). De motor kon elk moment in noodloop gaan, en dan wil je geen 1600 km terugrijden aan 60 km/h.

                              Dus ik ter plaatse naar de VW dealer: eerste antwoord: we zijn volgeboekt, we kunnen dat pas doen binnen 3 maand...
                              Na wat aandringen van mij en overleg met de leasing: laat de auto hier, we doen dat voor en na, maar dat gaat een week duren. Ikke: OK, maar dan wel met een vervangwagen, en daar was de leasingsmaatschappij mee akkoord.

                              Dus na een week was het klaar, maar ik kreeg de auto terug, en nu brandden er 2 lampjes op het dashboard: Olie en koelvloeistof, en dat al direct bij het starten.
                              Ben direct naar binnen gelopen, en bleek dat ze dat niet goed hadden nagekeken. Dat hebben ze wel direct gedaan.

                              In die tijd zijn ze er met de leasingsmaatschappij niet in geslaagd om de afrekening direct te laten lopen, dus moest ik 1700€ betalen voor de herstelling en de vervangwagen.
                              Dat heb ik dan een week of 6 later teruggekregen van de leasing.

                              Hyundai moet garantie geven, maar jij kan een lokale dealer niet verplichten iets te doen. Blijkbaar komen die daar mee weg, waarschijnlijk omdat het weinig voor komt.

                              Comment


                              • #16
                                Maar hoe zit dat met de invoerrechten? Ik weet dat dit niet al te veel is vanuit duitsland ALS de auto meer dan 6000km heeft en ouder is dan 6 maanden. Maar deze is jonger en ik dacht dat er dan wel nog een pak bij kwam. Niet?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                  Maar hoe zit dat met de invoerrechten? Ik weet dat dit niet al te veel is vanuit duitsland ALS de auto meer dan 6000km heeft en ouder is dan 6 maanden. Maar deze is jonger en ik dacht dat er dan wel nog een pak bij kwam. Niet?
                                  Zou niet weten waarom? In Duitsland ben ik niet BTW plichtig dus betaal de 19% daar niet. Eens in België aangekomen moet ik de 21% Belgische BTW betalen. Waarom zou er nog wat bijkomen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                    ga met je offerte naar de dealer, vraag wat hij als tegemoetkoming kan doen en beslis dan, je kan indien het verschil te groot blijft, aangeven dat je de wagen in D koopt maar alle onderhoud en eventuele accessoires die je er nog extra bij wil kopen, bij hem koopt, dan zal hij al sneller genegen zijn om je als onderhoudsklant te willen hebben
                                    bovendien: garantie is niet afhankelijk van het feit dat je hem bij Hyundai laat onderhouden, auto moet volgens de voorschriften van Hyundai onderhouden worden(dus daarom niet bij een officiële garage)
                                    Das een goed plan! Thnx!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door JVDE Bekijk Berichten

                                      Zou niet weten waarom? In Duitsland ben ik niet BTW plichtig dus betaal de 19% daar niet. Eens in België aangekomen moet ik de 21% Belgische BTW betalen. Waarom zou er nog wat bijkomen?
                                      Ge spreekt over BTW, maar ik heb het over invoerrechten. Ik dacht dat hier vroeger een verschil in zat en dat ge in dat geval ook nog een percentage invoerrechten moest bestalen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                        Ge spreekt over BTW, maar ik heb het over invoerrechten. Ik dacht dat hier vroeger een verschil in zat en dat ge in dat geval ook nog een percentage invoerrechten moest bestalen.
                                        Klopt! Dat zijn inderdaad 2 verschillende dingen.

                                        Bron: https://www.autogids.be/autonieuws/b...mporteren.html

                                        Moet ik btw en invoerrechten betalen?

                                        Wat de btw betreft: dat hangt af van het feit of de wagen al dan niet als nieuw wordt beschouwd door de Belgische wetgeving. Nieuw wil zeggen dat de levering plaatsvindt binnen de zes maanden na de eerste ingebruikname OF dat er minder dan 6.000 kilometer op de teller staan. Gaat het om een nieuwe wagen, dan betaalt u geen btw in het land van aankoop, maar wel in België (21 procent). Koopt u een niet-nieuwe wagen, dan betaalt u de btw wél ter plaatse (tenzij u btw-plichtig bent). Bij een verkoop tussen particulieren is overigens nooit btw van toepassing. En de invoerrechten? Die zijn niet verschuldigd als u een auto importeert uit een lidstaat van de Europese Unie. In het andere geval betaalt u 10 procent van het douanebedrag.

                                        Binnen EU: geen invoerrechten
                                        Buiten EU: 10% invoerrechten

                                        Comment

                                        Working...
                                        X