Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto gekozen, diesel nog de meerprijs waard?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto gekozen, diesel nog de meerprijs waard?

    Hallo

    Om te beginnen voor iedereen een prettig verlengd weekend. Momenteel rijden wij met een Passat Variant 2.0 TDI 170 PK van 8 jaar. Wij rijden jaarlijks ongeveer 25 000 kilometer met de wagen. De wagen wordt vooral gebruikt om op vakantie te gaan, verre autoreizen genieten onze voorkeur. Wij hebben een tweeling van 12 en nog meer ruimte is welkom. Ik heb gekozen voor een VW Touran Highline ik twijfel tussen twee motorvariaties:

    VW Touran Highline 1.4 TSI 150 PK automaat catalogusprijs inclusief opties ong 38000 euro
    VW Touran Highline 2.0 TDI 190 PK automaat catalogusprijs inclusief opties ong 42000 euro

    Aangezien het al onze 5de wagen is die we er kopen krijgen we schone kortingen en nog een hele schone overname. Ik twijfel enkel nog aan de motorisatie. Ik rijd grnaag rond met voldoende vermogen onder de motorkap. De Passat stookt ongeveer tussen de 5.5 en 6 liter diesel op 100 kilometer wat zeer respectabel is. De benzineversie is in aankoop ongeveer 4000 euro goedkoper, qua taksen is die ook goedkoper, maar ik twijfel enkel over het verbruik en is zo'n 1.4 wel sterk genoeg voor zo'n wagen en zal het verbruik niet de pan uit swingen? Diesel is toch nog altijd iets goedkoper aan de pomp in vergelijking met Super 98. In tijden dat de regering quasi diesel overal wil bannen wordt het niet meer aangeraden om nog een diesel wagen te kopen, maar ik heb toch een beter gevoel bij een dieselvariant Touran.

    - Gunstiger verbruik
    - Groter en sterker motorblok voor geen kleine en een redelijk zware wagen

    Of redeneer ik verkeerd? Dank alvast


  • #2
    Ik zou hier geen benzine in willen in dat soort auto / voor dat soort gebruik, diesel dus.

    Comment


    • #3
      Als ge een beter gevoel hebt bij een dieselversie moet ge die gewoon kopen en de hele hetze tegen diesel aan u voorbij laten gaan.

      Comment


      • #4
        Ga er gewoon eens mee rijden? Dan weet je het direct.

        Als je liever diesel rijdt, moet je diesel rijden. Ook al kost dat meer. Maar zie dat je er dan wel zeker van zijt dat je er liever mee rijdt. En niet dat het is omdat je niet weet hoe de benzine rijdt.

        Comment


        • #5
          Met een benzine zal je financieel beter af zijn. Maar ik volg David, ja moet geen benzine kopen 'tegen je zin'. Voel je je beter bij diesel? Dan moet je een diesel kopen. En je niet te veel aantrekken van het hele anti diesel gebeuren. Enkel oppassen met lage emissiezones (zeker als je vaak reist). Maar aangezien het hier om een nieuwe/moderne diesel gaat zit je nog wel een tijd safe.
          2012 Abarth 500 'esseesse'

          Comment


          • #6
            Rijden zal nog wel cava zijn, ma die gaat u arm zuipen vooral (de benzine)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Rijden zal nog wel cava zijn, ma die gaat u arm zuipen vooral (de benzine)
              Was ook mijn eerste gedacht, tot ik het opzocht. 1 liter verschil op spritmonitor.

              Krijg daar trouwens wel stilaan het schijt van, van al die bullshit. Die benzine gaat u "arm zuipen"...
              Berekening
              De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 703,98 EUR
              De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 486,11 EUR
              Berekening
              De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 281,93 EUR
              De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 202,88 EUR
              4000 euro prijsverschil + 420 euro = 4420 euro
              280 euro/jaar verschil in VB
              4420/8 = 552 euro
              280+552 = 832 euro

              Aan 25000 km per jaar, gerekend op 8 jaar tijd (lange tijd, is al in het voordeel van de diesel), dan moet de benzine al MEER dan 3,33 liter MEER verbruiken om uberhaupt duurder uit te vallen.
              Last edited by Phate; 01/05/2018, 14:45.

              Comment


              • #8
                Mijn echtgenote rijdt met een Golf Sportsvan 1.4 benzine 125 PK verbruik is toch 7.5 liter op 100 kilometer zeker 2 liter boven het gemiddelde verbruik en ze heeft verre van een zware voet. 't Is prettig rijden op benzine, maar die 1.4 zit in een Golf nu gaat het wel over een Touran wat toch een verschil is.

                Comment


                • #9
                  De diesel heeft meer onderhoud nodig + DSG 6 heeft ook olie + filter wissel nodig...(DSG 7 heeft een 2 droge koppelingen)

                  De 1.4 i rijd evengoed op Euro 95…. en zal eind 2018 zo’n 4 cent minder kosten als diesel (als de accijns verhoging volledig is)

                  De 1.4 zal binnen enkele maanden vervangen worden door de 1.5 versie

                  Diesel roetfilter proper branden kost ook brandstof...en onderbreek je best niet...

                  (eventuele benzine roetfilter, moet niet proper gebrand worden)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                    Mijn echtgenote rijdt met een Golf Sportsvan 1.4 benzine 125 PK verbruik is toch 7.5 liter op 100 kilometer zeker 2 liter boven het gemiddelde verbruik en ze heeft verre van een zware voet. 't Is prettig rijden op benzine, maar die 1.4 zit in een Golf nu gaat het wel over een Touran wat toch een verschil is.
                    Beide met DSG 7 is de Touran een tikkeltje vlotter...



                    Met 7.5 L zijn het toch wel vooral korte ritjes....
                    Last edited by quovadis; 01/05/2018, 15:09.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                      Mijn echtgenote rijdt met een Golf Sportsvan 1.4 benzine 125 PK verbruik is toch 7.5 liter op 100 kilometer zeker 2 liter boven het gemiddelde verbruik en ze heeft verre van een zware voet. 't Is prettig rijden op benzine, maar die 1.4 zit in een Golf nu gaat het wel over een Touran wat toch een verschil is.
                      2 liter hoger dan welk gemiddelde? Komma vergeten?
                      Op spritmonitor, 6.8 liter gemiddeld.

                      Comment


                      • #12
                        Testrit maken. De financien zitten kort bij elkaar.

                        Comment


                        • #13
                          Genomen dat de 1.4 tsi 2 liter meer zal verbruiken, komt dat op een meerkost van 2 * 1,3 * 25.000 / 100 = 650 euro per jaar.
                          Dat haal je er wellicht niet uit met een diesel.
                          In tests wordt de 1.4 tsi geroemd om zijn trekkracht. Ik zou ze beiden eens testen.
                          Als je toch wil dieselen, waarom dan niet de 150 pk versie?

                          Comment


                          • #14
                            Ja, dat begrijp ik ergens niet zo goed. Je gaat de 190 pk diesel vergelijken met de 150 pk benzine en dan, los van de prijs, zou ik voor de diesel gaan. Niet alleen omdat die 40 pk krachtiger is, maar vooral omwille van zijn hoger koppel, zal deze motor veel beter tot zijn recht komen in een Touran.
                            Ook kom je op die manier van vergelijken tot een groot prijsverschil.
                            Mijn eerste reactie was eigenlijk waarom dan niet vergelijken met de 190 pk benzine, maar die bestaat blijkbaar niet in de Touran. Zou een 1.8 zijn die dezelfde specs heeft als de 1.4 met als enige verschil 30 pk extra. Dus dat is eigenlijk geen meerwaarde.
                            Vind het beetje vreemd van VW eigenlijk waarom ze die 1.8 beschikbaar hebben en niet de 2.0 benzine als alternatief voor de 2.0 diesel.
                            Afhankelijk van het prijsverschil, zou ik dan toch de 150 pk diesel eens gaan testen en vergelijken met de 150 pk benzine... Zelfs al zou de uiteindelijke totale rekening gelijk uitkomen. (is de 1.4 standaard een dsg bak ? bij de 2.0 diesel 190 pk wel meen ik te lezen na snel googlen)

                            Comment


                            • #15
                              Dat is idd jammer ja, als er een 1.8 of 2 liter variant zou zijn zoals bij Tiguan Allspace een 2.0 dan had ik de keuze snel gemaakt. De 1.4 is ook manueel verkrijgbaar. Een Highline Tiguan Allspace is voorlopig nog wat te duur voor me .

                              Comment


                              • #16
                                Zelfs een Comfortline met 2 liter motor is pas vanaf 40000 met wat opties dikt de prijs toch snel aan naar 45000.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                                  Zelfs een Comfortline met 2 liter motor is pas vanaf 40000 met wat opties dikt de prijs toch snel aan naar 45000.
                                  En daar krijgje wellicht nog niet teveel korting op momenteel ?

                                  Ik vraag me eigenlijk af of mei wel een goede periode is om te bestellen als particulier. Ik werkte lang voor Renault als verkoper en mei tot en met augustus kreeg je eigenlijk de minst gunstige voorwaarden. September was heel interessant want overal open deurdagen met extra akties en laten leveren in januari... Nu zal het levering naar einde jaar toe zijn en inschrijving ook. Ze geven altijd wel kortingen en zo maar in bepaalde periodes heb je toch wel een extra.
                                  Kunt ook eens overwegen om in Engeland te kopen.
                                  Iemand hier deed dit onlangs aan veel lagere prijs dan Belgie en paperassen en zo zouden heel makkelijk zijn. (slecht geheugen, indien interesse zoek ik wel even wie het was, kunt hem misschien eens contacteren bij interesse).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Met het invoeren van de WLTP vanaf september is er misschien wel een reden om van de "niet-WLTP" modellen af te geraken? Ik weet niet hoe het precies zit. Maar bij het invoeren van een euronorm was er ook een uiterste verkoopdatum van de vorige euronorm?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik snap de titel van het topic niet...

                                      "Diesel meerprijs waard": welke meerprijs ? Als je wat rond kijkt, dan koop je met ongeziene korting... pakken goedkoper dan een gelijkaardige benzine. Dit is net het moment om een dikke kilometervreter met massa's koppel te kopen.

                                      Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
                                        Zou een 1.8 zijn die dezelfde specs heeft als de 1.4 met als enige verschil 30 pk extra. Dus dat is eigenlijk geen meerwaarde.
                                        Hoor ik u nu zeggen dat een grote motor niet beter is dan een kleine motor?
                                        Om even de kat de bel aan te binden, de 1.4 de opvolger van de 1.8 in de audi A4 / A5, is dat geen achteruitgang dan?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X