Oorspronkelijk geplaatst door sunking
Bekijk Berichten
Gaat hem hier over het nodige koppel en daar hebben kleine motoren heel wat minder van. Laat je dit in zo'n monovolume nu echt wel nodig hebben. In een Golf zal die 1.4 wel goed zijn en zal die 1.8 zelfs leuk zijn met dat beetje extra vermogen.
Mocht de 1.4 en de 1.8 de enige mogelijke keuze zijn voor de Touran, A4 en A5, dan ging ik zeker voor een dieselmotor met hetzelfde vermogen.
Maar in de laatste twee heb je de 2.0 in benzine wel beschikbaar. En die heeft heel wat mooiere specs dan die 1.4 en 1.8... Onbegrijpelijk dat ze Touran dan ook niet de mogelijkheid geven om die 2.0 te rijden. Dus grotere motor... ja graag.
Dus ik zou in dit geval voor geen van beiden benzinemotoren gaan in een monovolume.
Dat downsizen niet altijd de oplossing is bewijst die 1.6 in de Espace die ik had, 200 pk en toch een motor die niet leuk is voor een monovolume. Wordt in dit geval zelfs niet vervangen door iets wat kleiner is, maar door een 1.8 die veel meer koppel aan een veel lager toerental heeft gecombineerd met een hoger vermogen van 225 pk. In dit geval ging de wagen erop vooruit door de grotere motor. Hier ging men omgekeerd te werk, net om het comfort van de motor te verhogen (en keek men niet naar het opgegeven verbruik maar wellicht naar het verbruik in realiteit. Opgegeven komt er een halve liter bij als je de 1.8 neemt terwijl het best kan zijn dat je in dit geval minder verbruikt in dagelijks verkeer, net omdat je niet steeds die hogere toeren in moet op zoek naar vermogen). Steek die 1.6 in een Megane en je krijgt een sportieve wagen waar het karakter van deze motor veel beter past.
Comment