Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto gekozen, diesel nog de meerprijs waard?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

    Hoor ik u nu zeggen dat een grote motor niet beter is dan een kleine motor?
    Om even de kat de bel aan te binden, de 1.4 de opvolger van de 1.8 in de audi A4 / A5, is dat geen achteruitgang dan?
    Normaal zou je van een grotere motor beter verwachten tenzij die 1.8 een oudere motor is. Als die 1.8 inderdaad een oudere motor is dan moet je de nieuwere 1.4 gaan vergelijken met de nieuwere 2.0 en dan krijgen we een totaal ander verhaal. En moet je die 1.8 vergelijken met de oudere kleinere motor. (als die bestond in bovengenoemde modellen).
    Gaat hem hier over het nodige koppel en daar hebben kleine motoren heel wat minder van. Laat je dit in zo'n monovolume nu echt wel nodig hebben. In een Golf zal die 1.4 wel goed zijn en zal die 1.8 zelfs leuk zijn met dat beetje extra vermogen.

    Mocht de 1.4 en de 1.8 de enige mogelijke keuze zijn voor de Touran, A4 en A5, dan ging ik zeker voor een dieselmotor met hetzelfde vermogen.
    Maar in de laatste twee heb je de 2.0 in benzine wel beschikbaar. En die heeft heel wat mooiere specs dan die 1.4 en 1.8... Onbegrijpelijk dat ze Touran dan ook niet de mogelijkheid geven om die 2.0 te rijden. Dus grotere motor... ja graag.

    Dus ik zou in dit geval voor geen van beiden benzinemotoren gaan in een monovolume.

    Dat downsizen niet altijd de oplossing is bewijst die 1.6 in de Espace die ik had, 200 pk en toch een motor die niet leuk is voor een monovolume. Wordt in dit geval zelfs niet vervangen door iets wat kleiner is, maar door een 1.8 die veel meer koppel aan een veel lager toerental heeft gecombineerd met een hoger vermogen van 225 pk. In dit geval ging de wagen erop vooruit door de grotere motor. Hier ging men omgekeerd te werk, net om het comfort van de motor te verhogen (en keek men niet naar het opgegeven verbruik maar wellicht naar het verbruik in realiteit. Opgegeven komt er een halve liter bij als je de 1.8 neemt terwijl het best kan zijn dat je in dit geval minder verbruikt in dagelijks verkeer, net omdat je niet steeds die hogere toeren in moet op zoek naar vermogen). Steek die 1.6 in een Megane en je krijgt een sportieve wagen waar het karakter van deze motor veel beter past.


    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
      Ik snap de titel van het topic niet...

      "Diesel meerprijs waard": welke meerprijs ? Als je wat rond kijkt, dan koop je met ongeziene korting... pakken goedkoper dan een gelijkaardige benzine. Dit is net het moment om een dikke kilometervreter met massa's koppel te kopen.

      Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
      Klopt het dat je momenteel veel meer korting krijgt op een diesel tov de gelijkaardige benzine waardoor die op dezelfde prijs of zelfs lager uit komt ? Ja... inderdaad, dan is er geen twijfel mogelijk. Zeker de diesel dan zoals je zegt...

      Comment


      • #23
        Bij VW zijn er wel serieuze batjes te doen hoor. Heb eigenlijk al altijd mijn auto’s met serieuze kortingen kunnen kopen. Diesel auto’s zijn in 2de hands vooral stukken goedkoper geworden. Maar vind maar eens een deftige 2de hands. Het gros van de 2de hands markt bestaat vooral uit modellen met de goedkoopste motor in.

        Comment


        • #24
          Merk je dat ze op de nieuwe meer korting geven bij dieselwagens dan bij benzinewagens ? Of blijft de korting tussen beiden gelijk ?

          Comment


          • #25
            De korting is hetzelfde.

            Comment


            • #26
              Rijden op diesel mits je frequent lange afstanden doet is sowieso veel zuiniger dan rijden op benzine. Her bannen van diesel heeft niets met het milieu te makeb, maar met de hebzucht van regeringen. Nieuwe diesels zijn dankzij nieuwe technieken relatief proper.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                Normaal zou je van een grotere motor beter verwachten tenzij die 1.8 een oudere motor is. Als die 1.8 inderdaad een oudere motor is dan moet je de nieuwere 1.4 gaan vergelijken met de nieuwere 2.0 en dan krijgen we een totaal ander verhaal. En moet je die 1.8 vergelijken met de oudere kleinere motor. (als die bestond in bovengenoemde modellen).
                Gaat hem hier over het nodige koppel en daar hebben kleine motoren heel wat minder van. Laat je dit in zo'n monovolume nu echt wel nodig hebben. In een Golf zal die 1.4 wel goed zijn en zal die 1.8 zelfs leuk zijn met dat beetje extra vermogen.

                Mocht de 1.4 en de 1.8 de enige mogelijke keuze zijn voor de Touran, A4 en A5, dan ging ik zeker voor een dieselmotor met hetzelfde vermogen.
                Maar in de laatste twee heb je de 2.0 in benzine wel beschikbaar. En die heeft heel wat mooiere specs dan die 1.4 en 1.8... Onbegrijpelijk dat ze Touran dan ook niet de mogelijkheid geven om die 2.0 te rijden. Dus grotere motor... ja graag.

                Dus ik zou in dit geval voor geen van beiden benzinemotoren gaan in een monovolume.

                Dat downsizen niet altijd de oplossing is bewijst die 1.6 in de Espace die ik had, 200 pk en toch een motor die niet leuk is voor een monovolume. Wordt in dit geval zelfs niet vervangen door iets wat kleiner is, maar door een 1.8 die veel meer koppel aan een veel lager toerental heeft gecombineerd met een hoger vermogen van 225 pk. In dit geval ging de wagen erop vooruit door de grotere motor. Hier ging men omgekeerd te werk, net om het comfort van de motor te verhogen (en keek men niet naar het opgegeven verbruik maar wellicht naar het verbruik in realiteit. Opgegeven komt er een halve liter bij als je de 1.8 neemt terwijl het best kan zijn dat je in dit geval minder verbruikt in dagelijks verkeer, net omdat je niet steeds die hogere toeren in moet op zoek naar vermogen). Steek die 1.6 in een Megane en je krijgt een sportieve wagen waar het karakter van deze motor veel beter past.

                Wel die 1.8 was vroeger idd de kleinste motor in de A4 / A5, was wel te krijgen in een 120 pk variant als instapper en in dat opzicht is de 1.4 150pk wel een stap vooruit.
                Ik snap ook niet echt dat in een passat momenteel de 1.4 de enige benzine versie is die D'ieteren invoert (in Duitsland zijn ook de 1.8 en 2.0 te krijgen).
                Wellicht gaat D'ieteren er vanuit, dat ge met ne passat sowieso niet al te sportief wilt rijden? (Voor mensen met die ambities is er de Arteon / A4 / A5 )
                En dat er in de fleet waar de passat goed boert, er toch nog veel gedieseld wordt waardoor de 2.0 tsi gewoon een veel te klein marktaandeel zou hebben om in te voeren.
                En anderzijds, zullen ze ook gewoon wel van mening zijn dat de 1.4 volstaat voor veel mensen, die motor is op zich best wel capabel. ik zou aan TS toch aanraden om die eens aan de tand te voelen in de touran.

                En dat Espace verhaal... bewijst inderdaad dat het niet altijd werkt, maar het bewijst niet, dat het nooit kan werken

                Comment


                • #28
                  Na lang wikken en wegen deze nacht en morgen heb ik de keuze gemaakt en wordt het de 2.0 TDI met 190 PK. Ik krijg een hele schone korting/overname, met nog een beetje eigen inbreng van ons en een stukje van de bank lenen kunnen we er voor enkele jaren weer tegen. Mijn Passat is nog niet versleten, maar goed auto’s e :-).

                  Comment


                  • #29
                    Met alle packs die VW aanbiedt de auto mooi voor relatief ‘weinig’ geld kunnen aankleden wel op 17 inches. Led koplampen blijven een dure optie, ben benieuwd naar verschil tussen Led en Xenon die op m’n Passat staan.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                      Na lang wikken en wegen deze nacht en morgen heb ik de keuze gemaakt en wordt het de 2.0 TDI met 190 PK. Ik krijg een hele schone korting/overname, met nog een beetje eigen inbreng van ons en een stukje van de bank lenen kunnen we er voor enkele jaren weer tegen. Mijn Passat is nog niet versleten, maar goed auto’s e :-).
                      Ik zou het ook gedaan hebben in dit geval, zonder twijfel. Tegen de stroom in maar het lijkt me de evidentste keuze van wat beschikbaar is qua motoren in de Touran.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                        Na lang wikken en wegen deze nacht en morgen heb ik de keuze gemaakt en wordt het de 2.0 TDI met 190 PK.
                        Gefeliciteerd ! Geniet ervan !

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door MaertensN Bekijk Berichten
                          . Her bannen van diesel heeft niets met het milieu te makeb, maar met de hebzucht van regeringen. Nieuwe diesels zijn dankzij nieuwe technieken relatief proper.
                          Mocht Uw conclusie juist zijn, leefden we in Europa in een dictatuur…..

                          Gelukkig is diesel in Europa uit de gratie gevallen omdat zowat 5.000.000 Duitse burgers, samen de Duitse regeringen voor de rechtbank daagden en gelijk haalden...(eerste processen starten al voor de sjoemel software affaire)

                          Waarna de Duitse regering verplicht is maatregelen te nemen. voorlopig mist spuiten, maar die onzekerheid lost het diesel probleem ook op…

                          Een beter bewijs dat we in de EU in een democratie wonen ken ik niet....…

                          De Belgische regering is blij dat, een ander land, de kastanjes uit het vuur mocht halen…
                          Last edited by quovadis; 04/05/2018, 19:57.

                          Comment


                          • #33
                            Men weet nooit wat de toekomst gaat brengen, maar moest ik vele km's doen per jaar zou ik toch ook nog steeds voor een diesel gaan. De prijs van diesel mag nog gelijk zijn aan dat van benzine, de aantal km's die je kan afleggen per tankbeurt is toch nog merkelijk hoger en al zeker bij verre ritten.

                            Ik zie dat je ondertussen je keuze hebt gemaakt, proficiat!

                            Comment


                            • #34
                              Groot gelijk dat je voor diesel bent gegaan. Wij stonden ook voor de keuze met de nieuwe 5, terug 530d of een 530i, toch content dat ik voor een 530d gekozen heb... Financieel scheelt het allemaal niet zoveel uiteindelijk hebben wij uitgerekend maar ik ben een dieselrijder door het verbruik, actieradus maar vooral voor het koppel van de 6 cylinder diesel top!

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door bakkerbart Bekijk Berichten
                                Groot gelijk dat je voor diesel bent gegaan. Wij stonden ook voor de keuze met de nieuwe 5, terug 530d of een 530i, toch content dat ik voor een 530d gekozen heb... Financieel scheelt het allemaal niet zoveel uiteindelijk hebben wij uitgerekend maar ik ben een dieselrijder door het verbruik, actieradus maar vooral voor het koppel van de 6 cylinder diesel top!
                                Kan ik voor de volle 100 procent geloven... Zelfs al zou het wat duurder uitkomen dan een 530i, dan nog zou het de meerprijs waard zijn. Anders zou je al direct de 540I moeten nemen...

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten

                                  Kan ik voor de volle 100 procent geloven... Zelfs al zou het wat duurder uitkomen dan een 530i, dan nog zou het de meerprijs waard zijn. Anders zou je al direct de 540I moeten nemen...
                                  Just en een 540i is echt wel duurder in alles... De bedoeling is om de 530d te voorzien van een performance power kit zodoende het vermogen te bekomen van een 540d.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Mercikes. Qua verbruik nog altijd het beste en de wagen wordt zeker 10 000 km per jaar gebruikt om te reizen. Mijn vrouw rijdt met benzine, ik vind het verbruik relatief hoog al gaat het vooral over ritjes rond de kerktoren.
                                    Sjieke bak een 5-serie, allemaal een fantastische motor, maar denk dat zo’n 530i wel veel drinkt én een 6 cilinder zorgt toch altijd voor dat extra rijplezier.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Bij ons is het ook zo.... ik rij 3 keer per jaar naar oostenrijk en thuis tank ik ongeveer 1 keer per maand .... verbruik staat op 8,1 best te doen voor een 3l diesel met xdrive. Een 530i met xdrive mag je al rap 11l rekenen denk ik

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bakkerbart Bekijk Berichten
                                        Bij ons is het ook zo.... ik rij 3 keer per jaar naar oostenrijk en thuis tank ik ongeveer 1 keer per maand .... verbruik staat op 8,1 best te doen voor een 3l diesel met xdrive. Een 530i met xdrive mag je al rap 11l rekenen denk ik
                                        Bij mij staat met dezelfde motor het verbruik momenteel op 7,5 liter geen x drive, wel iets meer gewicht. Dit zal wel weer zakken want ik herzet de verbruiksmeter slechts 1 keer per jaar en dan kom ik zelfs net onder de 7 liter uit op jaarbasis. En toch ben ik niet bepaald een slak (wel langere afstanden en geen file of stadsverkeer doorgaans). Over en weer naar station Gent bij nacht van bij mij thuis gaf me exact 7 liter verbruik op het BMW appje op de gsm eergisteren. En dat traject op 1 uur is vrij snel te noemen...(kan altijd nog sneller natuurlijk maar dan rij je constant aan rijbewijs kwijt snelheden). Mocht ik nu net hetzelfde doen met een 3.0i benzine ben ik er 100 procent zeker van dat het gemiddelde verbruik 1à liter was.
                                        En bij het gamma BMW is zo dat, indien je een zescilinder wil, je ook naar de duurdere maar krachtigere benzineversie moet. Het equivalent in PK's van de 3.0 D is daar een 2.0i benzine, die toch minder krachtig aanvoelt en niet hetzelfde biedt qua rijbeleving. (volgens de testen die ik las, nooit met de 2.0i gereden)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X