Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen: praktische probleempjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen: praktische probleempjes

Hallo iedereen!

Ik heb in augustus een nieuwe wagen aangekocht bij Cardoen.
    Auto heeft een 8.000 km ondertussen.

Lang verhaal kort: ik wil deze auto graag verkopen en een andere tweedehandsauto in de plaats kopen.
    De huidige auto is een personenwagen, de tweedehandsauto een lichte vracht.

Ik zit echter met een klein probleempje: ik wil mijn huidige nummerplaat écht héél graag houden (en zoveel mogelijk van mijn verzekering recupereren). Ook kan ik eigenlijk zeer moeilijk een dag zonder auto zitten.

Mijn vraagjes:
    - Zou het mogelijk zijn om van vandaag op morgen mijn verzekering om te zetten naar de ‘nieuwe’ wagen en dan gewoon mijn nummerplaat daarop te hangen?
    Ik moet wel een nieuwe, vierkante plaat hebben, maar kan ik wel mijn combinatie behouden?
    - Als mijn ‘oude’ auto is uitgeschreven, hoe kan ik hem dan nog verkopen? Ik neem aan dat mensen er eens mee willen rijden… Hem ophalen kunnen ze doen nadat ze hem zelf hebben ingeschreven en platen hebben…
    - Een lichte vracht kost niets aan inschrijving, maar ik neem aan dat het niet verstandig is om tijdelijk nieuwe platen te halen voor de LV, en dan mijn plaat om te zetten daar de LV als mijn ‘oude’ auto verkocht is? Want dan heb ik 2x een auto moeten verzekeren en zou heel graag de €2000 die ik betaald heb voor de autoverzekering van de ‘oude’ auto zoveel mogelijk willen recupereren bij de ‘nieuwe’ auto (voor zover dat nog kan).

En nog iets praktisch: moet ik met de ‘oude’ auto ook nog eerst naar de keuring voor verkoop? De ene zegt mij dat dit niet moet omdat hij nog vrij nieuw is, de ander zegt dat dit telkens voor verkoop moet…

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken.

Alvast bedankt!

Wettelijk gezien is het zo dat, wanneer je de in je verzekeringspolis de nieuwe wagen verzekert, de vorige wagen nog een periode (ik dacht 14 dagen) verzekerd blijft (enkel in BA, niet voor omnium). Je kan de eventuele koper een testrit laten doen, de nieuwe kopen, plaat overzetten en dan de oude wagen laten afhalen?
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Als je een nieuwe auto koopt, kan je de nummerplaten van uw oude wagen op de nieuwe hangen. Dit wel op voorwaarde dat je reeds een nieuw model van nummerplaat hebt. Maar daar voldoet uw wagen wel aan. Dus dat is in orde. Waarom wil je perse uw oude nummerplaat behouden? Je kan bijvoorbeeld de nieuwe wagen een nieuwe nummerplaat geven. Zo gun je u zelf meer tijd om de oude te verkopen onder minder tijdsdruk. Uw oude wagen kan je uitschrijven maar wees er toch voorzichtig mee. Kan je hem ergens tijdelijk van de openbare weg zetten? Zolang de auto op uw naam staat, zou ik hem ook blijven verzekeren. Als je toch de oude wagen zou uitschrijven (van de openbare weg halen), dan kan je hem nog steeds verkopen. Er zijn mogelijkheden genoeg om naar de keuring te gaan. Testritten zijn niet mogelijk zonder nummerplaat. Ik zou de auto gewoon in het verkeer laten eerlijk gezegd... Dat gaat het eenvoudigste zijn.

Wanneer je uw oude wagen verkocht hebt, kan je het geld van de verzekering terugvragen. Uw nieuwe wagen heeft wellicht een ander bedrag als verzekering... Het bedrag dat je kan terugvragen loopt dan van mei tem augustus.

Als je een auto wil verkopen moet hij altijd een keuring voor verkoop doorstaan. Het maakt niet uit hoe oud de auto is. Enkel de jaarlijkse autokeuring is bij een nieuwe wagens anders dan bij een ouder voertuig naargelang de leeftijd & aantal gereden kms.
      24. WAT IS EEN KEURING VOOR VERKOOP (TWEEDEHANDSKEURING)?
      Sedert 15 november 2006 zijn de voertuigen van de categorieën M1 (personenauto, minibus, kampeerauto, ...) en N1 (lichte vrachtauto, ...) onderworpen aan een nieuwe tweedehandskeuring.

De voertuigen die voor keuring worden aangeboden in toepassing van artikel 23 sexies, §1, 3° van het K.B. van 15 maart 1968 (keuring met het oog op herinschrijving), moeten voor wat de inschrijving betreft, steeds voorzien zijn van :

1. Kentekenplaat (nummerplaat) :
      • hetzij de Belgische kentekenplaat waaronder het voertuig ingeschreven is of laatst ingeschreven was;
      • hetzij de - al dan niet tijdelijke - buitenlandse kentekenplaat die vermeld staat op het buitenlandse kentekenbewijs van het ingevoerde voertuig;
      • hetzij een Belgische handelaars- of proefrittenplaat.
      Last edited by BEEMER; 11/05/2018, 19:59.
      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
      BMW F10 520da 2012
      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Als je de 'nieuwe' wagen gekeurd voor verkoop koopt (met roos formulier) dan heb je toch 2 maand tijd om hem in te schrijven ?
        Zet die wagen 2 maand op je oprit (als je dat hebt). En rij nog 2 maand met de oude rond en probeer hem ondertussen te verkopen ?

Comment

Bedankt iedereen voor de behulpzame reacties tot nu toe!

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Wettelijk gezien is het zo dat, wanneer je de in je verzekeringspolis de nieuwe wagen verzekert, de vorige wagen nog een periode (ik dacht 14 dagen) verzekerd blijft (enkel in BA, niet voor omnium)
          Dit wist ik niet eens!

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Je kan de eventuele koper een testrit laten doen, de nieuwe kopen, plaat overzetten en dan de oude wagen laten afhalen?
          Maar in dat geval staat mijn plaat op de nieuwe wagen, en staan er geen platen op de oude. Of mag ik tijdens die 2 weken dezelfde plaat op 2 verschillende wagens houden?
          Of kan je Z- en/of ZZ-platen huren o.i.d.?

​​​​​​
          Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
          Waarom wil je perse uw oude nummerplaat behouden?
          Het is helemaal geen speciale nummerplaat, maar ik vind hem wel leuk en het is natuurlijk dé plaat van mijn eerste auto (zou het een beetje jammer vinden om hem te verliezen). Klinkt misschien stom, maar is iets persoonlijks. :p
          Maar heel erg is het niet... Met het andere formaat zou ik een 1-AZx-xxx-plaat krijgen.

Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
          Als je de 'nieuwe' wagen gekeurd voor verkoop koopt (met roos formulier) dan heb je toch 2 maand tijd om hem in te schrijven ?
          Zet die wagen 2 maand op je oprit (als je dat hebt). En rij nog 2 maand met de oude rond en probeer hem ondertussen te verkopen ?
          Hoeveel kost zo'n keuring ongeveer?

Er is voldoende plaats om de oude auto te stockeren, maar eigenlijk wil ik dit een beetje doen als verassing. Daarom wil ik graag dat de verkoop en aankoop (maar vooral de inschrijving) zo snel mogelijk na elkaar gebeuren.
          Heb hier eigenlijk helemaal geen ervaring in (nog nooit zelf een auto ingeschreven, ik neem aan dat de verzekering dit gewoon doet?) en wil natuurlijk niet het resterende verzekeringsbedrag (hoewel dat nu niet meer zoooo veel zal zijn) mislopen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zefretrik Bekijk Berichten

Het is helemaal geen speciale nummerplaat, maar ik vind hem wel leuk en het is natuurlijk dé plaat van mijn eerste auto (zou het een beetje jammer vinden om hem te verliezen). Klinkt misschien stom, maar is iets persoonlijks. :p
            Maar heel erg is het niet... Met het andere formaat zou ik een 1-AZx-xxx-plaat krijgen.

Het is nog een nummerplaat zonder de 1? Deze kunnen niet verder overgenomen worden moest je dat niet weten.

Comment

Hoe kan het dat je die plaat nog hebt? Want op die auto die je in augustus gekocht hebt, moet dan toch ook al een nieuwe plaat zitten.
              De 1-AXz-xxx platen zijn al verplicht vanaf elke nieuwe inschrijving vanaf 2010 als ik me niet vergis, waardoor de oude platen toch stilaan een zeldzaamheid worden.
              Ik heb er een sinds maart 2011 en al vaak naar een andere wagen verzet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                Het is nog een nummerplaat zonder de 1? Deze kunnen niet verder overgenomen worden moest je dat niet weten.
                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Hoe kan het dat je die plaat nog hebt? Want op die auto die je in augustus gekocht hebt, moet dan toch ook al een nieuwe plaat zitten.
                Nee, nee, nee! De auto is in augustus 2017 ingeschreven en heeft een nieuwe plaat gekregen (1-T**-***) en die wil ik graag houden.
                Als ik de 'nieuwe' auto op een nieuwe plaat zet, krijg je momenteel een vierkante plaat in de serie 1-AZ*-***. Voor normale platen zitten ze ergens in de 1-U**-***.

De AZ-plaat lijkt me ook leuk, maar iedereen met zo'n vierkante plaat heeft dat en had graag (indien mogelijk) de mijne behouden...

Comment

Vierkante plaat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Vierkante plaat?
                    Inderdaad, in mijn (eerder lange) openingspost had ik vermeld dat een gewone plaat niet past. Het is een Amerikaans voertuig en moet zo'n (kleine) vierkante plaat hebben.

Comment

Hoeveel kost zo'n keuring ongeveer?
                      .
                      Die keuring voor verkoop, die een roos formulier oplevert en je 2 maand tijd geeft om in te schrijven zijn voor de verkoper. Is waarschijnlijk wel terug te vinden op de website van Sbat.

Comment

Die keuring voor verkoop, die een roos formulier oplevert en je 2 maand tijd geeft om in te schrijven zijn voor de verkoper. Is waarschijnlijk wel terug te vinden op de website van Sbat.
                        Uiteraard. Zou het mogelijk zijn om die na de verkoop te keuren? Vanaf dat ik iemand heb die geïnteresseerd heb hem dan snel even laten keuren of gaat daar allemaal redelijk veel tijd over?

Kan iemand ook nog even mijn vraagje beantwoorden over de 2 weken verzekerd blijven na uitschrijven? Wat betekent dit? Dat ik nog 2 weken met mijn plaat mag rondrijden terwijl die plaat al op het ander voertuig staat?

Comment

Uiteraard. Zou het mogelijk zijn om die na de verkoop te keuren? Vanaf dat ik iemand heb die geïnteresseerd heb hem dan snel even laten keuren of gaat daar allemaal redelijk veel tijd over?

Ik doelde op de wage die jij ging aankopen. Die zou normaal gezien moeten gekeurd worden voor verkoop door de verkoper.
                          Met die papieren heb jij 2 maand tijd om die wagen in te schrijven ( op die manier kan je nog blijven rijden met de oude wagen tot je een geïnteresseerde gevonden hebt).

Als je een geïnteresseerde voor jouw wagen hebt, dan ga je ermee naar de keuring en laat die 'keuren voor verkoop'. Dat kan je direct doen, zelfde dag.
                          En zelfde dag heb je de papieren van de keuring. (Op voorwaarde dat er geen opmerkingen zijn natuurlijk).

En als jouw wagen verkocht is dan laat je je nummerplaat overzetten op je nieuwe wagen. Zo zou ik het doen en je hebt
                          maand tijd. Als je goed begrepen heb wat je wil doen tenminste Ik zou dan gewoon eens gaan vragen aan de verzekering of je de huidige nummerplaat kan laten veranderen van rechthoekig naar vierkant type ?

Comment

Ik doelde op de wagen die jij ging aankopen. Die zou normaal gezien moeten gekeurd worden voor verkoop door de verkoper.
                            Met die papieren heb jij 2 maand tijd om die wagen in te schrijven ( op die manier kan je nog blijven rijden met de oude wagen tot je een geïnteresseerde gevonden hebt).

Als je een geïnteresseerde voor jouw wagen hebt, dan ga je ermee naar de keuring en laat die 'keuren voor verkoop'. Dat kan je direct doen, zelfde dag.
                            En zelfde dag heb je de papieren van de keuring. (Op voorwaarde dat er geen opmerkingen zijn natuurlijk).

En als jouw wagen verkocht is dan laat je je nummerplaat overzetten op je nieuwe wagen. Zo zou ik het doen en je hebt
                            maand tijd. Als je goed begrepen heb wat je wil doen tenminste Ik zou dan gewoon eens gaan vragen aan de verzekering of je de huidige nummerplaat kan laten veranderen van rechthoekig naar vierkant type ?

Comment

oei, verkeerde 'knop' dubbel

Comment

Ik doelde op de wage die jij ging aankopen. Die zou normaal gezien moeten gekeurd worden voor verkoop door de verkoper.

Sorry voor het late antwoord! Aangezien ik nu redelijk dringend de beslissing moet maken wat betreft de nieuwe auto, denk ik dat ik hem gewoon ga kopen en op een nieuwe nummerplaat zet. Inschrijving is toch gratis.

Langs één kant wel jammer dat ik mijn oude plaat kwijt ben, maar het is anders bijna niet te doen...
                                Ik neem aan dat je een plaat die niet meer in gebruik is, ook nooit meer in gebruik kan brengen? Bv. als jij plaat 1-UGX-227 hebt (die je uitschrijft) en morgen een vierkant exemplaar met 1-AZP-912 krijgt, je niet later kan beslissen om nog een wagen te kopen en die te koppelen aan je 1-UGX-227-plaat die al een tijd uit dienst was?

Enorm bedankt voor de vele hulp zover!

Comment

Working...
                                X