Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto importeren uit Nederland (bis.. tris ? :-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
    de wagen zal ook van een nieuwe apk voorzien worden.

    Normaal gezien moet men zich bij de keuring, in geval van een buitenlandse keuring die niet ouder is dan 2 maand, zich beperken tot een 'visuele' keuring.

    https://www.wegcode.be/actueel/recen...ndere-lidstaat

    Iemand die ervaring heeft met een 'visuele' keuring en wat dat inhoudt ?
    Vergeet dat maar, dat lappen ze in België aan hun laars. Mijn A4 had een week voor invoering een nieuwe TUV keuring bij een Dekra station gekregen. De Duitse versie van de APK in NL.

    Ik kon dat ook voorleggen aan de keuring maar die zeiden droogweg: Dat is niet geldig, dit is België en wij keuren zoals altijd.

    Nu ja, geen probleem gezien de wagen in orde was maar in principe moeten ze zich daar aanhouden.

    Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

    Comment


    • #22
      Last edited by On_Slow; 15/05/2018, 10:37.

      Comment


      • #23
        De visuele keuring :

        Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.


        Concreet betekent dit dat de milieuhinder, de ophanging en de lichten enkel op visuele wijze gekeurd worden zonder aanwending van meetapparatuur.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
          De visuele keuring :

          Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.


          Concreet betekent dit dat de milieuhinder, de ophanging en de lichten enkel op visuele wijze gekeurd worden zonder aanwending van meetapparatuur.
          Op papier klopt dat, in praktijk doen ze hun goesting.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

            Op papier klopt dat, in praktijk doen ze hun goesting.
            ja, heb dat met de keuring van een oldtimer ook gehad, gingen CO meten, ik zie jamaar het is een oldtimer dat moet niet.
            Ja, maar we doen dat altijd zei die.
            Vind dat eigenlijk heel erg, eigenlijk een corrupte staat België

            Comment


            • #26
              België zit jammer genoeg zo in elkaar.
              Zo zijn ze al meermaals op de vingers getikt omdat BIV vragen voor een 2dehandsvoertuig uit België "onwettig" is.
              Gezien Europa redeneert dat de BIV al betaald is door de eerste eigenaar het niet meer door de 2de eigenaar moet betaald worden. Maar kennelijk is de inkomsten van de BIV groter dan de boete van Europa en doet men lustig voort.

              Comment


              • #27
                zelfde met erfenissen, dat is ook geld waar al eens belasting op betaald is.

                Comment


                • #28
                  Zo, wagen is ingeschreven en verzekerd

                  uiteindelijk valt het allemaal redelijk goed mee, som hier nog eens op hoe het gegaan is :
                  • verkoopsovereenkomst opgesteld en betaald
                  • samen (niet echt noodzakelijk, verkoper kan dit alleen) met verkoper naar RDW kantoor voor afmelden wagen, kostprijs was dacht ik 10 euro (voor de verkoper) Zorg dat je hier de kentekenbewijzen van de wagen krijgt van de verkoper
                  • Naar douane voor vignet 705. Verkoopsovereenkomst + kentekenbewijzen meedoen. Is gratis, je krijgt een roos formulier mee met daarop het vignet 705.
                  • met nummerplaat dagelijkse wagen naar de keuring (doorgeven aan je verzekering) en zorgen dat je de papieren van de numerplaat bij je hebt. Op deze manier kan je de wagen wel enkel op je eigen naam inschrijven (keuring vermeld dit op het roos formulier)
                    • Keuring : mijn wagen had een nieuwe APK, dus normaal gezien enkel keuring op zicht zonder meetaparatuur: http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-tweedehandskeuring
                    • Wat doen ze bij de keuring : ze controleren toch alles, bij navraag waarom houdt dit wel steek : stel dat er bij keuring op zicht toch fouten opgemerkt worden, dan moet de keuring opnieuw gedaan worden, mét aparatuur, dit zou dus betekenen, de ganse cyclus opnieuw, of achteruit rijden in de schouwing maar dat gaat niet. Dus ze controleren direct alles, maar brengen de metingen met apparatuur niet in rekening. Dus stel dat je CO te hoog is, maar er worden geen fouten op zicht gevonden, dan zal men de CO niet in rekening brengen. Indien fouten op zicht, dan brengt men CO wel in rekening.
                    • Op keuringsformulier staat een vermelding dat de wagen geen COC nodig heeft. Belangrijk was dat de wagen wel voorzien is van een europees typegoedkeuringsnummer (alu plaatje op chassis)
                    • op keuringsformulier werd ook vermeld dat er geen Euronorm van het voertuig gekend is, staat immers niet op gegevens van kentekenbewijzen, maar geen probleem, zie verder.
                  • met roos formulier keuring naar verzekeringsagent.
                  • met roos formulier + kentekenbewijzen naar DIV kantoor (afspraak maken online, dan moet je daar niet wachten), was op 10 minuten terug buiten.Originele kentekenbewijzen blijven bij DIV. DIV heeft correcte euronorm door europees goedkeuringstypenummer
                  • dag erna : 30 euro klaarleggen voor postbode en nummerplaat
                  • rondtuffen met de nieuwe allochtoon


                  Comment


                  • #29
                    Hallo, ik sta op het punt een VOLVO V70 in te voeren vanuit Nederland, hij kreeg nadien een LPG installatie in Nederland, maar dat staat al op het kentekenbewijskaartje.
                    Mijn probleem is dat de info die je krijgt bij het keuringsstation (waar ik om inlichtingen polstte), DIV en de verschillende officiële sites niet in overéénstemming zijn. Het laatste dat ik vond was op de volgende site : https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...edehands_kopen

                    Het volgende lees je daar :

                    U kunt een tweedehandsvoertuig aankopen bij een professionele autohandelaar of bij een particulier. De professionele handelaar is verplicht u een waarborg van minstens één jaar te geven. Een particuliere verkoper zal een lagere prijs vragen, maar geen waarborg bieden.

                    Nodige documenten
                    Bij de aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u steeds de volgende documenten overhandigen:
                    • de factuur
                      Een particuliere verkoper moet u de originele verkoopfactuur voorleggen. De professionele autohandelaar maakt ook nog een nieuwe factuur. Daarop moeten de naam, het adres en het btw-nummer van de verdeler vermeld worden.

                      De factuur moet de volgende gegevens vermelden:
                      - de datum van aankoop
                      - de namen en adressen van de vorige kopers en verkopers
                      - de prijs en betalingsvoorwaarden
                      - de kenmerken van de wagen: merk, model, bouwjaar, cilinderinhoud, vermogen van de motor (kW), model van het koetswerk, chassisnummer, datum van de eerste ingebruikname, kilometerstand op de teller en leveringsdatum
                      - de geboden verkoopsgarantie
                      - de overnameprijs
                    • het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig'. Dit moet voorzien zijn van een attest van technische controle (maximumtermijn van twee maanden).
                    • het keuringsattest van de autokeuring
                    • het gelijkvormigheidsattest, dat aangeeft dat het voertuig aan de nodige technische specificaties voldoet.
                    • een attest voor de lpg-installatie als het voertuig daarmee uitgerust is
                    • het tweedehandsrapport dat u krijgt na afloop van keuring
                    • de CAR-PASS, een officieel en verplicht document met de kilometerstand van het voertuig
                    Totnogtoe probeerde ik alles te regelen met de verkoper wat betreft de documenten die ik van hem zeker nodig heb (ook naar aanleiding van ervaringen van forumgebruikers)......Als ik dan na veel zoeken de info op de sit 'mobiliteit' doorneem en dingen lees over wat op de faktuur allemaal moet staan...............op mijn faktuur staan wel niet alle details die hier worden opgesomd.
                    Ik schaam mij om als belg daar iets te kopen.........ik moet aan zoveel meer voldoen om de wagen hier zonder problemen te kunnen inschrijven, terwijl in de omgekeerde richting de nederlanders onze keuringsattesten overnemen?!
                    Ik heb aan de nederlandse verkoper, die een heel keurige garage heeft en alleen mooie tweedehandsauto's verkoopt, al veel moeten vragen, maar moet ik die factuur nu ook nog eens helemaal opnieuw laten opstellen omdat zij aan al die eisen zou voldoen?? Verplicht één jaar garantie : geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
                    De Nederlanders zullen met reden toch wel rare indrukken krijgen van hoe men hier zo veeleisend is, denk ik dan.

                    Dus graag wist ik of ik moeilijkheden kan verwachten bij de keuring of DIV? ik zal in bezit zijn van :
                    1) transitplaten en daarbijhorende tijdelijke verzekering .
                    2) Het nederlandse kentekenbewijs dat uit twee delen bestaat.
                    3) Mijn factuur (nog niet zo gedetailleerd als gevraagd, maar wel de gegevens betreffende de wagen, vermogen en zo),
                    4) Een CCO of CVO voor de auto.
                    5) Een keuring van de LPG en staat ook al op het kentekenbewijs (achterkant kaartje met de chip) ingeschreven.
                    6) ik zal uiteraard zijn langsgeweest bij de douane voor de nodige papieren en stempels.
                    7) Ook de verzekering wordt in orde gebracht na : zie
                    de keuring (als ik daar niet wordt belemmerd).....
                    9) ik kan enkel in Brussel naar de DIV op afspraak of via verzekeringsagent alles regelen.......als de keuring ons niet tegenhoudt.

                    Ik krijg de indruk dat er steeds addertjes klaarliggen om eventueel in de problemen te komen......vroeger raakten mensen in de problemen door het COC attest, nu door de factuur of CAR-PASS?

                    Oh ja ik vergeet nog iets....op een andere officiele site kreeg ik volgend lijstje te zien voor het invoeren van een auto :
                    Ter herinnering, voor een gebruikt ingevoerd voertuig :
                    moet het aanvraagformulier;
                    een douanevignet 705,
                    een BTW attest,
                    een attest van de technische keuring (uitgezonderd indien de titularis in het buitenland dezelfde was),
                    en een verzekeringsvignet bevatten;
                    vergezeld zijn van het origineel, volledig buitenlands kentekenbewijs;
                    vergezeld zijn van een kopie van de aankoopfactuur.
                    Het gelijkvormigheidsattest is niet verplicht maar vergemakkelijkt de procedure.
                    Voor een nieuw ingevoerd voertuig moet het aanvraagformulier;
                    vergezeld zijn van een duidelijk leesbare kopie van het gelijkvormigheidsattest.


                    Onder het puntje douanevignet 705 spreekt men over een BTW attest??????????
                    Dat lijkt mij zeer vaag.......waarover gaat het hier aub?

                    Even geresumeerd :
                    1) de factuur : moet die zo gedetailleerd? Vorige eigenaren etc...
                    2) Verplicht één jaar garantie met vermelding op de factuur: geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
                    3) BTW attest? wat bedoeld men hiermee?
                    4) Car Pass....krijg ik die dan op de keuring?.

                    Veel dank op voorhand....ik probeerde echt goed mijn huiswerk te maken, maar blijf toch nog met vragen.

                    Grtn Christiane
                    Last edited by ; 07/09/2018, 18:40.

                    Comment


                    • #30
                      de antwoorden op m'n gestelde vraag staan hier (een beetje overlappend qua rubriek), mss kan iemand er iets aan hebben :

                      http://www.autoforum.be/forum/specif...est-van-europa


                      Comment

                      Working...
                      X