Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto 15 jaar oud + 1000 euro kosten volgende keuring wat te doen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto 15 jaar oud + 1000 euro kosten volgende keuring wat te doen.

    Hallo,

    Mijn huidige auto is 15 jaar oud, vandaag bij de keuring geweest en een groene kaart maar wel een paar opmerkingen gekregen ;

    - Rubbers ophanging vooraan
    - Staat van de uitlaat (knalpot is flink aan het roesten)
    - Schijven achteraan + remblokken
    - Schokdempers achteraan

    Ik vermoed dat de kosten 1000 euro gaan zijn om dit allemaal te laten herstellen. De wagen heeft 190 000km, verder geen problemen. Zou iemand mij advies kunnen geven wat ik best kan doen? Ik ga niet bij de officiële dealer op onderhoud, ik ga bij iemand die alle merken doet. Die zal zeggen kan nog jaren mee, maar dit is ook zijn broodwinning. Als ik bij de officiële dealer ga, zal die meer een nieuwe wagen aanpraten. Hierbij zou ik graag wat advies willen vragen wat ik best kan doen.

    Mvg

  • #2
    Rubbers, staat uitlaat en schokdempers kunnen allemaal dingen zijn die niet nodig zijn, maar wel in de gaten gehouden moeten worden.
    Remmen zou ik persoonlijk altijd laten doen omdat dat ook gewoon veel samenhangt met de veiligheid van de wagen.


    Afhankelijk van de wagen natuurlijk, maar een auto van 15 jaar oud zal afhankelijk van het model sowieso niet meer zoveel waard zijn. Ik zou gewoon de remmen laten vervangen en er mee door rijden.

    Comment


    • #3
      Zonder goede ophanging hebt ge ook een slechtere remweg. Ik zou de kosten doen om alles te herstellen want die auto is nog lang niet op met 190000 kms.

      Comment


      • #4
        Op zich allemaal kleine dingen, samen wel een bedrag, maar niets uitzonderlijks, gewone slijtage...

        In dit soort situatie, bv. met onze Mondeo van bijna 14 jaar oud en +300.000 km, is voor mij altijd de afweging :
        - als ik nu deze herstelling laat doen voor dit bedrag, rij ik dan waarschijnlijk weer een jaar rustig rond met een oudere auto die ik als mijn broekzak ken, tegenover
        - als ik de auto niet herstel maar vervang, wat kost het me dan om een meer betrouwbare tweedehands te vinden dan de auto die ik niet laat herstellen.

        Als de kost ten opzichte van hogere betrouwbaarheid me te hoog uitvalt, dan wordt de mijne hersteld en blijft hij bollen. Bv. wat mijn Mondeo betreft: tot nu toe is de jaarlijkse kost van onderhoud en herstellingen zodanig dat het voor mij interessanter is ermee te blijven rijden. Als ik een gelijkaardig uitgeruste, ruime kilometervreter met degelijke motor wil, dan ben ik zo weer 8 à 10.000 euro kwijt, en dan ken ik de historiek en te verwachten mankementen lang niet zo goed als bij mijn Mondeo.

        Nu, ik weet niet over welke auto jij het hebt en wat je ervaring ermee is tot nu toe, dus voor jou levert deze overweging misschien een ander resultaat op. Ik heb vroeger nog een Passat van 3 jaar gehad waar ik geen €500 meer aan wou spenderen.

        Comment


        • #5
          Heb je een idee van de verdere staat? Is hij roestvrij, is de motor, bak, koppeling nog goed? Voldoet hij qua comfort, rij je er graag mee? Mag je de lage emissie zones er nog mee binnen? Zoja dan is die 1000€ een no brainer.

          Comment


          • #6
            LEZ of niet maakt voor mij zelfs niets uit. Als ik er Antwerpen niet meer mee in mag, ga ik wel elders naar de winkel of de cinema, of ik parkeer in Melsele en neem de tram, of ik neem de taxiboot in Kruibeke .
            En zelfs occasioneel een taxi naar Antwerpen nemen zou minder kosten dan een andere auto aanschaffen.

            Comment


            • #7
              Op zich niks ongebruikelijk, en geen tekenen van een ramp, maar je zal er aan moeten wennen dat je nu elk jaar zo'n bedrag mag reserveren voor onderhoud en middelgrote herstellingen.
              Zoek U een goede onafhankelijke garage, en laat het daar doen aan ca de helft van de dealerprijs.

              Zo lang er geen tekenen zijn van grote slijtage (bv olieverbruik, versnellingsbak die hapert of lawaai maakt..) kan je verder met die auto. Wel is het zo dat die niet betrouwbaarder wordt met ouder worden.

              Als volgend jaar de banden, koppeling en distributieriem vervangen moeten worden, dan ben je meer dan 1000€ kwijt natuurlijk.

              Comment


              • #8
                Je schrijft er wel niets meer op af, en vind maar eens een auto die minder dan 1000 € per jaar aan afschrijving + onderhoud kost.

                Comment


                • #9
                  met een auto van die leeftijd en die km zou ik geen speciale kosten doen, maar vervangen indien het echt nodig is.
                  Als er een gat in de uitlaat komt, vervangen
                  Rubbers ophanging en schokdempers achter : direct vervangen als je voelt dat de auto onstabiel is op hogere snelheid. Mochten deze te ver versleten zijn, wees maar zeker dat je er niet mee door de schouwing raakt.
                  De schijven en remmen : zijn de schijven te dun geworden, of zijn ze krom ? Remblokken zou je misschien al kunnen laten vervangen.

                  Comment


                  • #10

                    Staat van de auto is ok, er zit wel een beetje roest aan de wielkast vooraan maar nog niet te ernstig. Koppeling is nog goed, en olie verbruik bij mijn weten zo goed als niets. Ik mag nog tot 2020 in Antwerpen binnen, maar daar kom ik toch nooit. Voor mij dient de auto enkel voor te gaan werken 40km per dag, en af en toe eens een lange afstand naar de zee ofzo. De schijven achteraan zijn wel ingesleten hebben een roest rand, en de remblokken hebben nog 30%. Distributie riem zou normaal nog 3jaar mee kunnen is vervangen geweest op 130 000km of 8jaar. Als ik alles hier zo lees, ga ik de onderdelen gewoon laten vervangen en hopelijk kunnen we dan nog 2 jaar rijden zonder te veel problemen .

                    Comment


                    • #11
                      Lijkt me een verstandige beslissing. Een nieuwe auto kopen is duur en daalt jaarlijks meer in waarde dan de 1000 euro. Bijkomende zit je wellicht met een full omnium,... Een andere occassie kopen is een gok doen... Mogelijks heeft die dezelfde kosten.

                      Misschien kan de uitlaat gelast worden zodat de kosten meevallen.
                      The shark is BACK! BMW 635csi

                      BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017


                      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                      Comment


                      • #12
                        Is het een Japanner? Vervangen en nog minstens 6 jaar verder rijden!
                        KLIK |&| KLAK

                        Comment

                        Working...
                        X