Zozo, ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Maar dit gaat hier een kleine rant worden vanwege het gebrek aan niet-diesel busjes. Nu ben ik superblij met mijn golfje, maar eigenlijk had ik graag een busje gehad in de plaats van een stadswagen. Maar helaas, diesel allemaal. Ik heb geen problemen met diesel, maar aangezien ik er niet zoveel kilometers met zou doen en ik van plan zou zijn die lang te gebruiken (vervoer voor DIY projecten, naar festival met vrienden, aanhangwagen trekken, en campervan) ben ik niet gewonnen voor diesel. Lage emissiezones kloten tweedehands diesels tegen 2025, en er gaan al stemmen op om diesel te verbannen na 2030 in Brussel. Al die onzekerheid over diesel doet mij toch zoeken naar alternatieven, met onder de 15K kilometers per jaar lijkt met mij al die miserie niet waard.
Nu heb ik al proberen zoeken naar niet diesel busjes maar de opties zijn zeer beperkt. Volkswagen biedt voor de transporter combi wel benzines aan, maar die hebben een BIV van in de 3000€ en nu met de omschakeling naar WLTP zijn de benzine versies niet meer beschikbaar. Volkswagen is duur, en met zo een hoge BIV zou dat niet veel opties open laten. En ombouwen naar CNG zou wel een optie zijn dan, maar zoals ik al zei is VW zeer kostelijk als ge enkele basic opties als airco op de achterbank wilt. (Ok, misschien niet zo basic optie maar de prijs dat het kost bij VW is onredelijk tegenover wat concurrenten vragen)
Bij Renault, Peugeot en Citroën spreken ze over hoe diesel ondanks alles nog een beloftevolle motorisatie is, al zei de verkoper van Renault tegen mij dat Renault hen veel dieselwagens opstuurt als stockwagens omdat de vraag van particulieren daarvoor laag is. Maar voor busjes gaan die Franse merken niet afstappen van hun dieseltjes. Wel jammer want de trafic spaceclass was mijn eerstekeus.
Ik heb het lumineuze idee gehad om naar Toyota te stappen want Toyota heeft het van de daken staan roepen dat ze met diesel gaan stoppen. Begint die verkoper in de lag te schieten en zegt die dat Toyota het had over personenwagens. En Toyota ziet hun busje niet als personenwagen. Daarnaast is dat toch een rebatch van PSA hun busje.
Bij Fiat kreeg ik het antwoord da er een CNG versie is van de ducato, maar met een cilinderinhoud van 3L mis ik de voordelen van CNG, en de startprijs van de bus versies in CNG waren niet zo budgetvriendelijk. De gewone talento is een Renault rebatch met als enige deftige motoren de Renault twinturbo motoren.
Bij Ford konden ze mij enkel zeggen dat er een hybride versie gaat uitkomen van de transit custom. Maar een camionette komt maar toe voor de helft van wat ik ermee zou plannen.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot er eens deftige niet-diesel busjes gaan komen. Ons Belgisch apenland doet er alles aan om diesel weg te werken, maar helaas kunnen producenten niet echt volgen. En veel moeite doen ze er niet voor, want de camionette versies van de busjes verkopen in grote getallen en daar heeft diesel de grootste vraag. En een bestaand busje ombouwen naar ecologische oplossing (zoals naar hybride ofzo) wordt dan ook weer op elke manier tegen gewerkt in ons apeland. Misschien dat over 10 jaar elektrische busjes met deftig elektrisch bereik bestaan, aan betaalbare prijzen...
Nu heb ik al proberen zoeken naar niet diesel busjes maar de opties zijn zeer beperkt. Volkswagen biedt voor de transporter combi wel benzines aan, maar die hebben een BIV van in de 3000€ en nu met de omschakeling naar WLTP zijn de benzine versies niet meer beschikbaar. Volkswagen is duur, en met zo een hoge BIV zou dat niet veel opties open laten. En ombouwen naar CNG zou wel een optie zijn dan, maar zoals ik al zei is VW zeer kostelijk als ge enkele basic opties als airco op de achterbank wilt. (Ok, misschien niet zo basic optie maar de prijs dat het kost bij VW is onredelijk tegenover wat concurrenten vragen)
Bij Renault, Peugeot en Citroën spreken ze over hoe diesel ondanks alles nog een beloftevolle motorisatie is, al zei de verkoper van Renault tegen mij dat Renault hen veel dieselwagens opstuurt als stockwagens omdat de vraag van particulieren daarvoor laag is. Maar voor busjes gaan die Franse merken niet afstappen van hun dieseltjes. Wel jammer want de trafic spaceclass was mijn eerstekeus.
Ik heb het lumineuze idee gehad om naar Toyota te stappen want Toyota heeft het van de daken staan roepen dat ze met diesel gaan stoppen. Begint die verkoper in de lag te schieten en zegt die dat Toyota het had over personenwagens. En Toyota ziet hun busje niet als personenwagen. Daarnaast is dat toch een rebatch van PSA hun busje.
Bij Fiat kreeg ik het antwoord da er een CNG versie is van de ducato, maar met een cilinderinhoud van 3L mis ik de voordelen van CNG, en de startprijs van de bus versies in CNG waren niet zo budgetvriendelijk. De gewone talento is een Renault rebatch met als enige deftige motoren de Renault twinturbo motoren.
Bij Ford konden ze mij enkel zeggen dat er een hybride versie gaat uitkomen van de transit custom. Maar een camionette komt maar toe voor de helft van wat ik ermee zou plannen.
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot er eens deftige niet-diesel busjes gaan komen. Ons Belgisch apenland doet er alles aan om diesel weg te werken, maar helaas kunnen producenten niet echt volgen. En veel moeite doen ze er niet voor, want de camionette versies van de busjes verkopen in grote getallen en daar heeft diesel de grootste vraag. En een bestaand busje ombouwen naar ecologische oplossing (zoals naar hybride ofzo) wordt dan ook weer op elke manier tegen gewerkt in ons apeland. Misschien dat over 10 jaar elektrische busjes met deftig elektrisch bereik bestaan, aan betaalbare prijzen...
Comment