Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een niet-diesel busje in België?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Een niet-diesel busje in België?

    Zozo, ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste post. Maar dit gaat hier een kleine rant worden vanwege het gebrek aan niet-diesel busjes. Nu ben ik superblij met mijn golfje, maar eigenlijk had ik graag een busje gehad in de plaats van een stadswagen. Maar helaas, diesel allemaal. Ik heb geen problemen met diesel, maar aangezien ik er niet zoveel kilometers met zou doen en ik van plan zou zijn die lang te gebruiken (vervoer voor DIY projecten, naar festival met vrienden, aanhangwagen trekken, en campervan) ben ik niet gewonnen voor diesel. Lage emissiezones kloten tweedehands diesels tegen 2025, en er gaan al stemmen op om diesel te verbannen na 2030 in Brussel. Al die onzekerheid over diesel doet mij toch zoeken naar alternatieven, met onder de 15K kilometers per jaar lijkt met mij al die miserie niet waard.

    Nu heb ik al proberen zoeken naar niet diesel busjes maar de opties zijn zeer beperkt. Volkswagen biedt voor de transporter combi wel benzines aan, maar die hebben een BIV van in de 3000€ en nu met de omschakeling naar WLTP zijn de benzine versies niet meer beschikbaar. Volkswagen is duur, en met zo een hoge BIV zou dat niet veel opties open laten. En ombouwen naar CNG zou wel een optie zijn dan, maar zoals ik al zei is VW zeer kostelijk als ge enkele basic opties als airco op de achterbank wilt. (Ok, misschien niet zo basic optie maar de prijs dat het kost bij VW is onredelijk tegenover wat concurrenten vragen)

    Bij Renault, Peugeot en Citroën spreken ze over hoe diesel ondanks alles nog een beloftevolle motorisatie is, al zei de verkoper van Renault tegen mij dat Renault hen veel dieselwagens opstuurt als stockwagens omdat de vraag van particulieren daarvoor laag is. Maar voor busjes gaan die Franse merken niet afstappen van hun dieseltjes. Wel jammer want de trafic spaceclass was mijn eerstekeus.

    Ik heb het lumineuze idee gehad om naar Toyota te stappen want Toyota heeft het van de daken staan roepen dat ze met diesel gaan stoppen. Begint die verkoper in de lag te schieten en zegt die dat Toyota het had over personenwagens. En Toyota ziet hun busje niet als personenwagen. Daarnaast is dat toch een rebatch van PSA hun busje.

    Bij Fiat kreeg ik het antwoord da er een CNG versie is van de ducato, maar met een cilinderinhoud van 3L mis ik de voordelen van CNG, en de startprijs van de bus versies in CNG waren niet zo budgetvriendelijk. De gewone talento is een Renault rebatch met als enige deftige motoren de Renault twinturbo motoren.

    Bij Ford konden ze mij enkel zeggen dat er een hybride versie gaat uitkomen van de transit custom. Maar een camionette komt maar toe voor de helft van wat ik ermee zou plannen.

    Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren tot er eens deftige niet-diesel busjes gaan komen. Ons Belgisch apenland doet er alles aan om diesel weg te werken, maar helaas kunnen producenten niet echt volgen. En veel moeite doen ze er niet voor, want de camionette versies van de busjes verkopen in grote getallen en daar heeft diesel de grootste vraag. En een bestaand busje ombouwen naar ecologische oplossing (zoals naar hybride ofzo) wordt dan ook weer op elke manier tegen gewerkt in ons apeland. Misschien dat over 10 jaar elektrische busjes met deftig elektrisch bereik bestaan, aan betaalbare prijzen...

  • #2
    Hoeveel plaats heb je nodig?
    Kijk eens naar de zogenaamde busjes met dubbele cabine. Dan kan je 5-6 personen vervoeren (2x3), en je hebt een vaste wand voor de bagageruimte die uitzonderlijk groot is.
    Als die lang genoeg zijn, dan heb je versies die als Lichte vracht inschrijfbaar zijn, en ben je ineens van je probleem af dat je geen diesel wil.

    2025 is nog 5 jaar weg, dus als je iets koopt van een jaar of 4-5 oud, dan is dat tegen dan ver genoeg afgeschreven. Daarna gaat dat toch voor export naar Afrika.

    Comment


    • #3
      Wat mij interesseert aan een busje is dat je er zoveel met kan doen. Veel materiaal meenemen? Haal er de achterbanken uit en je hebt ruimte over. Met vrienden op stap? Iedereen krijgt beenruimte en er schiet zelfs nog koffer over voor bagage. Uw reactie is hetzelfde als al die merken: ‘pak een dubbele cabine en profiteer van lichte vracht’. Maar op mijn vraag of er osb platen in de koffer passen bij een dubbele cabine konden ze niet antwoorden. En ik leen mijn moeder haar touran 7zitter af en toe voor met vrienden op stap te gaan, en zelfs daar zitten er soms 4 op de 2de zetelrij

      Dus voor mij is die lichte vracht diesel geen antwoord op de vraag voor een niet diesel busje, ik lever het laadvermogen in en ik lever het aantal zitplaatsen in. Ik vind het gewoon zo stom dat ze in ons apenlandje alles wat hen niet aan staat kloten, zoals nu diesel, en dan verbieden ze oplossingen zoals ombouw naar hybride, en als ze het niet mogen verbieden dan maken ze het zo goed als onmogelijk om het toch gekeurd te krijgen. Moesten ze nu eens zorgen dat diesel lichte vracht even hard gekloot wordt als diesel personenwagens, dan zouden fabrikanten misschien eens verder kijken dan diesel. Maar dat gaan ze dan weer niet durven zeker.

      Comment


      • #5
        Misschien is een diesel gewoon de betere motor in een busje?

        Je gaat toch geen geblazen 1.2 drie cylinder in een busje steken ? Een busje kan wel wat gewicht laden, en dan heb je het koppel van een diesel nodig.

        Met andere woorden: kijk eens voorbij de diesel-heksenjacht.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #6
          Da wask ook aant denken...

          Comment


          • #7
            op de europese markt kan ik verder alleen nog aan de nissan nv200 denken. Die is er in combi uitvoering met een 1600 motor en 110pk. Is beperkt qua ruimte en voornameliijk in stedelijke omgevingen interessant.

            Comment


            • #8
              Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
              Importeer een USA busje en je hebt een benzine...
              https://www.google.be/url?sa=i&rct=j...35043153382113
              Daar was ik ook al direct aan aan het denken toen ik dit topic las.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #9
                Open dan ineens ook een lopende rekening in je lokaal tankstation.

                Die ombouw naar hybride is gewoon ondoenbaar op een kwalitatieve manier. Je hebt batterijen, een electro’otor gekoppeld aan je versnellingsbak, een omvormer, laadregelaar en een pak electronica om te zorgen dat de overgang tussen electromotor en dieselmotor prima verloopt, en om remenergie te recupereren.
                Om dat werkend en veilig te krijgen.... dat kost meer dan 3 nieuwe autos.

                Die nissan met 1.6 benzine gaat overlopen van rijplezier, dat kan ik je nu al garanderen.

                Nu, als je met 4 op de 2 kinderzitjes van een Touran kruipt. Dat zegt veel.
                Succes nog.

                Comment


                • #10
                  Nu weet ik dat diesel de gevestigde norm is voor busjes omdat die door low end power veel werk kunnen verzetten (al komen benzine milde hybrides toch al in de buurt). Maar als ze nu zo een heksenjacht erop aan het doen zijn leek het mij toch goed om te kijken voor de alternatieven. Maar helaas nog geen fabrikanten aan bezig, of toch niet dat de Belgische verkopers iets van wisten.

                  Comment


                  • #11
                    Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    Misschien is een diesel gewoon de betere motor in een busje?

                    Je gaat toch geen geblazen 1.2 drie cylinder in een busje steken ? Een busje kan wel wat gewicht laden, en dan heb je het koppel van een diesel nodig.

                    Met andere woorden: kijk eens voorbij de diesel-heksenjacht.
                    Ik twijfel al aan die 1.6 op langere termijn in zo een camionette.

                    Automaat is ook zo goed als niet meer te krijgen.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #12
                      Als je echt benzine wil, lijkt de nv200 1.6 nog wel te doen. Vermoedelijk heeft die korte overbrengingen (lage maximumsnelheid), dus accelereren zal op zich wel geen probleem zijn en de motor zal daar niet te hard onder lijden.
                      Op de snelweg gaat die wellicht wel veel toeren doen.
                      Doet ge veel snelwegkilometers, dan lijkt nen diesel toch aangewezen. Hangt van de kilometrage af. Verbruik van benzine zal toch 8 a 10 liter zijn.
                      Mijn pa had vroeger een toyota liteace met 1.5 benzine motor. veel rapper dan 120 km/h ging die niet maar 't was wel te doen. Deed ook minder dan 10.000 km per jaar.

                      Comment


                      • #13
                        Als er bij jouw in de buurt een zaak is die gespecialiseerd is in de import van Amerikaanse wagens kan je altijd eens kijken naar de CHRYSLER PACIFICA HYBRID.
                        Toyota Sienna, Honda Odyssey, Kia Sedonia, ...

                        Of vraag eens in de ford-garage naar een Ford Flex?

                        KLIK |&| KLAK

                        Comment


                        • #14
                          Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Misschien is een diesel gewoon de betere motor in een busje?

                          Je gaat toch geen geblazen 1.2 drie cylinder in een busje steken ? Een busje kan wel wat gewicht laden, en dan heb je het koppel van een diesel nodig.

                          Met andere woorden: kijk eens voorbij de diesel-heksenjacht.
                          Welk koppel??

                          In 2018 heeft een:
                          • 1.6 diesel in een Peugeot Expert 210 Nm bij 1750 t/m en 95 pk
                          • Een Peugeot 1.2 i 3 cilinder heeft 230 Nm bij 1750 t/m en 130 pk

                          Comment

                          Working...
                          X