Hallo, ik sta op het punt een VOLVO V70 in te voeren vanuit Nederland, hij kreeg nadien een LPG installatie in Nederland, maar dat staat al op het kentekenbewijskaartje.
Mijn probleem is dat de info die je krijgt bij het keuringsstation (waar ik om inlichtingen polstte), DIV en de verschillende officiële sites niet in overéénstemming zijn. Het laatste dat ik vond was op de volgende site : https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...edehands_kopen
Ik weet dat je moet opletten dat je zeker door de keuring geraakt vóórdat de termijn van de geldigheid van je transitplaten en de daarbijhorende verzekering verstrijkt, want dat je anders goed in de fratsen zit.
Het volgende lees je op de bewuste webpagina van mobiliteit (hier net boven vermeldt) :
U kunt een tweedehandsvoertuig aankopen bij een professionele autohandelaar of bij een particulier. De professionele handelaar is verplicht u een waarborg van minstens één jaar te geven. Een particuliere verkoper zal een lagere prijs vragen, maar geen waarborg bieden.
Nodige documenten
Bij de aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u steeds de volgende documenten overhandigen:
Ik schaam mij om als belg daar iets te kopen.........ik moet aan zoveel meer voldoen om de wagen hier zonder problemen te kunnen inschrijven, terwijl in de omgekeerde richting de nederlanders onze keuringsattesten overnemen?!
Ik heb aan de nederlandse verkoper, die een heel keurige garage heeft en alleen mooie tweedehandsauto's verkoopt, al veel moeten vragen, maar moet ik die factuur nu ook nog eens helemaal opnieuw laten opstellen omdat zij aan al die eisen zou voldoen?? Verplicht één jaar garantie : geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
De Nederlanders zullen met reden toch wel rare indrukken krijgen van hoe men hier zo veeleisend is, denk ik dan.
Dus graag wist ik of ik moeilijkheden kan verwachten bij de keuring of DIV? ik zal in bezit zijn van :
1) transitplaten en daarbijhorende tijdelijke verzekering .
2) Het nederlandse kentekenbewijs dat uit twee delen bestaat.
3) Mijn factuur (nog niet zo gedetailleerd als gevraagd, maar wel de gegevens betreffende de wagen, vermogen en zo),
4) Een CCO of CVO voor de auto.
5) Een keuring van de LPG en staat ook al op het kentekenbewijs (achterkant kaartje met de chip) ingeschreven.
6) ik zal uiteraard zijn langsgeweest bij de douane voor de nodige papieren en stempels.
7) Ook de verzekering wordt in orde gebracht na : zie
de keuring (als ik daar niet wordt belemmerd).....
9) ik kan enkel in Brussel naar de DIV op afspraak of via verzekeringsagent alles regelen.......als de keuring ons niet tegenhoudt.
Ik krijg de indruk dat er steeds addertjes klaarliggen om eventueel in de problemen te komen......vroeger raakten mensen in de problemen door het COC attest, nu door de factuur of CAR-PASS?
Oh ja ik vergeet nog iets.
....op een andere officiele site kreeg ik volgend lijstje te zien voor het invoeren van een auto :
Ter herinnering, voor een gebruikt ingevoerd voertuig :
moet het aanvraagformulier;
een douanevignet 705,
een BTW attest,
een attest van de technische keuring (uitgezonderd indien de titularis in het buitenland dezelfde was),
en een verzekeringsvignet bevatten;
vergezeld zijn van het origineel, volledig buitenlands kentekenbewijs;
vergezeld zijn van een kopie van de aankoopfactuur.
Het gelijkvormigheidsattest is niet verplicht maar vergemakkelijkt de procedure.
Voor een nieuw ingevoerd voertuig moet het aanvraagformulier;
vergezeld zijn van een duidelijk leesbare kopie van het gelijkvormigheidsattest.
Onder het puntje douanevignet 705 spreekt men over een BTW attest??????????
Dat lijkt mij zeer vaag.......waarover gaat het hier aub?
Even geresumeerd :
1) de factuur : moet die zo gedetailleerd? Vorige eigenaren etc...
2) Verplicht één jaar garantie met vermelding op de factuur: geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
3) BTW attest? wat bedoeld men hiermee?
4) Car Pass....krijg ik die dan op de keuring?.
Veel dank op voorhand....ik probeerde echt goed mijn huiswerk te maken, maar blijf toch nog met vragen.
Grtn Christiane
Mijn probleem is dat de info die je krijgt bij het keuringsstation (waar ik om inlichtingen polstte), DIV en de verschillende officiële sites niet in overéénstemming zijn. Het laatste dat ik vond was op de volgende site : https://www.belgium.be/nl/mobiliteit...edehands_kopen
Ik weet dat je moet opletten dat je zeker door de keuring geraakt vóórdat de termijn van de geldigheid van je transitplaten en de daarbijhorende verzekering verstrijkt, want dat je anders goed in de fratsen zit.
Het volgende lees je op de bewuste webpagina van mobiliteit (hier net boven vermeldt) :
U kunt een tweedehandsvoertuig aankopen bij een professionele autohandelaar of bij een particulier. De professionele handelaar is verplicht u een waarborg van minstens één jaar te geven. Een particuliere verkoper zal een lagere prijs vragen, maar geen waarborg bieden.
Nodige documenten
Bij de aankoop van een tweedehandswagen moet de verkoper u steeds de volgende documenten overhandigen:
- de factuur
Een particuliere verkoper moet u de originele verkoopfactuur voorleggen. De professionele autohandelaar maakt ook nog een nieuwe factuur. Daarop moeten de naam, het adres en het btw-nummer van de verdeler vermeld worden.
De factuur moet de volgende gegevens vermelden:
- de datum van aankoop
- de namen en adressen van de vorige kopers en verkopers
- de prijs en betalingsvoorwaarden
- de kenmerken van de wagen: merk, model, bouwjaar, cilinderinhoud, vermogen van de motor (kW), model van het koetswerk, chassisnummer, datum van de eerste ingebruikname, kilometerstand op de teller en leveringsdatum
- de geboden verkoopsgarantie
- de overnameprijs - het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig'. Dit moet voorzien zijn van een attest van technische controle (maximumtermijn van twee maanden).
- het keuringsattest van de autokeuring
- het gelijkvormigheidsattest, dat aangeeft dat het voertuig aan de nodige technische specificaties voldoet.
- een attest voor de lpg-installatie als het voertuig daarmee uitgerust is
- het tweedehandsrapport dat u krijgt na afloop van keuring
- de CAR-PASS, een officieel en verplicht document met de kilometerstand van het voertuig
Ik schaam mij om als belg daar iets te kopen.........ik moet aan zoveel meer voldoen om de wagen hier zonder problemen te kunnen inschrijven, terwijl in de omgekeerde richting de nederlanders onze keuringsattesten overnemen?!
Ik heb aan de nederlandse verkoper, die een heel keurige garage heeft en alleen mooie tweedehandsauto's verkoopt, al veel moeten vragen, maar moet ik die factuur nu ook nog eens helemaal opnieuw laten opstellen omdat zij aan al die eisen zou voldoen?? Verplicht één jaar garantie : geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
De Nederlanders zullen met reden toch wel rare indrukken krijgen van hoe men hier zo veeleisend is, denk ik dan.
Dus graag wist ik of ik moeilijkheden kan verwachten bij de keuring of DIV? ik zal in bezit zijn van :
1) transitplaten en daarbijhorende tijdelijke verzekering .
2) Het nederlandse kentekenbewijs dat uit twee delen bestaat.
3) Mijn factuur (nog niet zo gedetailleerd als gevraagd, maar wel de gegevens betreffende de wagen, vermogen en zo),
4) Een CCO of CVO voor de auto.
5) Een keuring van de LPG en staat ook al op het kentekenbewijs (achterkant kaartje met de chip) ingeschreven.
6) ik zal uiteraard zijn langsgeweest bij de douane voor de nodige papieren en stempels.
7) Ook de verzekering wordt in orde gebracht na : zie
de keuring (als ik daar niet wordt belemmerd).....
9) ik kan enkel in Brussel naar de DIV op afspraak of via verzekeringsagent alles regelen.......als de keuring ons niet tegenhoudt.
Ik krijg de indruk dat er steeds addertjes klaarliggen om eventueel in de problemen te komen......vroeger raakten mensen in de problemen door het COC attest, nu door de factuur of CAR-PASS?
Oh ja ik vergeet nog iets.
....op een andere officiele site kreeg ik volgend lijstje te zien voor het invoeren van een auto :
Ter herinnering, voor een gebruikt ingevoerd voertuig :
moet het aanvraagformulier;
een douanevignet 705,
een BTW attest,
een attest van de technische keuring (uitgezonderd indien de titularis in het buitenland dezelfde was),
en een verzekeringsvignet bevatten;
vergezeld zijn van het origineel, volledig buitenlands kentekenbewijs;
vergezeld zijn van een kopie van de aankoopfactuur.
Het gelijkvormigheidsattest is niet verplicht maar vergemakkelijkt de procedure.
Voor een nieuw ingevoerd voertuig moet het aanvraagformulier;
vergezeld zijn van een duidelijk leesbare kopie van het gelijkvormigheidsattest.
Onder het puntje douanevignet 705 spreekt men over een BTW attest??????????
Dat lijkt mij zeer vaag.......waarover gaat het hier aub?
Even geresumeerd :
1) de factuur : moet die zo gedetailleerd? Vorige eigenaren etc...
2) Verplicht één jaar garantie met vermelding op de factuur: geldt dit ook voor uitvoer naar Belgie??
3) BTW attest? wat bedoeld men hiermee?
4) Car Pass....krijg ik die dan op de keuring?.
Veel dank op voorhand....ik probeerde echt goed mijn huiswerk te maken, maar blijf toch nog met vragen.
Grtn Christiane
Comment