Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Occasie wegdoen of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Occasie wegdoen of niet?

    Volgende doet zich voor:

    Momenteel rijd ik met een occasie Opel Astra H 1.3 TDCI met 205.000 km op de teller. Jaarlijks komen er gemiddeld 15.000 à 20.000 bij.
    Elk jaar op onderhoud geweest en inmiddels nieuwe remschijven, EGR klep, ... Maar ik denk eerlijk gezegd dat bv. de distributieriem nog niet vervangen werd. Laatste keuring was OK.

    Mijn schoon-grootouders verkopen nu hun Citroën C3 Picasso 1.6 VTI van bouwjaar 2010 met 9.180 km (dus inderdaad, <10.000 km!). Betreft Exclusive-uitvoering met sensoren, gps, automatische airco,... en wij zouden deze voor €6.500 kunnen kopen, hoewel ze er meer voor kunnen krijgen. Leeftijd is minpunt, maar prijs en km-stand zijn fantastisch denk ik.

    Ik doe vooral langere afstanden aan constante snelheid, maar met de stijgende dieselprijzen....

    Vraag is: doen of niet? Mijn Astra rijdt nog prima maar ze wordt er niet jonger op en wie weet welke kosten bieden zich binnenkort aan. Heb er in 2011 zo'n €7.500 voor betaald.


    Alvast bedankt voor jullie advies!

  • #2
    Moeilijk dilemma in het huidig verkeersbestel ja.
    Ik zou zeggen, rij met diegene die je het meeste rijplezier biedt.

    Die C3 Picasso heb ik persoonlijk zelf altijd een geinig karretje gevonden, maar ik heb geen idee hoe dat rijdt.
    De Astra heeft duidelijk zijn degelijkheid bewezen, dus die zal nog wel een 100K meegaan.
    Mensen gaan er te snel van uit dat een auto op 200K al afgeschreven is.
    Mijn vrouw heeft ook ooit zo'n 13 tdci gehad en ik vond dat een heerlijke auto om mee te rijden.

    Ik zou dus geneigd zijn om te zeggen, de Astra houden.
    Hoe oud is die trouwens?

    Comment


    • #3
      Alvast bedankt. Astra is van bouwjaar 2007. Moet in feite deze maand nog op onderhoud en keuring. Best sowieso doen zeker?

      Comment


      • #4
        Als je hem wil verkopen moet hij sowieso gekeurd zijn hé?

        Comment


        • #5
          Een Astra 1.3cdti heeft geen distributieriem maar een ketting, dus da's alvast geen probleem.
          Voor een diesel van die leeftijd en met die kilometerstand ga je ook niet veel meer krijgen in het huidige anti-dieselklimaat, dus ik zou hem gewoon verder oprijden. Langs de andere kant, als je een koopje tegenkomt zoals die C3 kan dat inderdaad ook een verstandige keuze zijn...
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

          Comment


          • #6
            Ik denk dat de kans hier even groot is dat je kosten gaat hebben aan die C3 dan aan je Astra. Kijk u niet blind op die inderdaad unieke lage km-stand... die auto is inderdaad nog niet gebruikt maar dat wil niet zeggen dat de onderdelen er rond niet verslijten. Heb het al dikwijls genoeg gezien dat een auto die niet gebruikt is en dan opeens aan de bak moet (km's maken) plots alle vijf voet iets mankeert. De Astra heeft inderdaad een vrij onderhoudsvriendelijk blok zonder distributieriem die je om de zoveel jaar / km dient te vervangen. En een C3 is in mijn ogen toch een segment kleiner/lager dan de Astra H die je nu hebt.

            Ik zou dus precies twijfelen en toch bij m'n Astra blijven... maar het is jouw keuze ;-)

            Comment


            • #7
              Ik ken ook jouw leeftijd niet, maar een C3 Picasso heeft toch wel een zwaar bejaarden imago ook ;-)

              Comment


              • #8
                Wordt 32 in november Is inderdaad verre van mijn droomwagen maar daar stoor ik mij niet erg aan.
                Ben blij dat ik ook wat meer technische uitleg gehoord heb. En voor de afstanden die ik doe, is mijn 1.3 diesel wel ideaal natuurlijk.
                Dat van de distributieketting is ook leuk om te horen.
                Het is zo dat we momenteel aan het bouwen zijn en in feite is er geen budget voorzien voor een nieuwe wagen, maar als hij de geest geeft kan ik moeilijk 30 km te voet naar mijn werk en dit was nu een mooie kans. Toch nog eens goed over nadenken :-) !

                Comment


                • #9
                  Ik denk dat je goedkoper gesteld gaat zijn door met je Astra te blijven rijden. Die gaat je misschien wat onderhoud kosten, maar dat doet die C3 je evenzeer... Steek die 6500 euro maar in je bouw ;-)

                  Trouwens, nu het hier toch over distributieriemen ging... die C3 heeft die er eentje? Zoja, dan is hij misschien ook juist nu aan vervanging toe

                  Comment


                  • #10
                    C3 zou ook een ketting hebben. Maar de slinger slaat nu toch door richting Astra oprijden Bedankt aan allen voor jullie deskundig advies!

                    Comment


                    • #11
                      open anders een topic van je Astra en laat ons je wedervaren ermee verder weten.
                      Gebeurt hier nog veel te weinig tegenwoordig.

                      Comment


                      • #12
                        Echter een vraagje, voor de C3.
                        Hoe zijn ze in hemelsnaam aan slechts 9000kms geraakt op 8 jaar?
                        Dat is 1250 per jaar, daarmee geraak je nog niet fatsoenlijk mee naar de winkel hier.
                        Wonderbaarlijk

                        Comment


                        • #13
                          Oude mensen, ziekte mss, winkel / bakker op 500 m... het kan perfect.

                          Al die korte ritjes... brrrrr

                          Comment


                          • #14
                            die C3 heeft dan hetzelfde 'prince' motorblok als in de mini ligt. Geen al te beste naam, dus afblijven als je veel km doet

                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE=On_Slow;n6388328]die C3 heeft dan hetzelfde 'prince' motorblok als in de mini ligt. Geen al te beste naam, dus afblijven als je veel km doet/QUOTE]

                              Prince motorblok?

                              Comment


                              • #16

                                Comment


                                • #17
                                  De prince motor is een doorontwikkeling van de oorspronkelijke 1.6, die idd geen goeie naam heeft.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mijn vrouw heeft een C3 1.4i benzine uit 2010 met bijna 40.000 km. Door het gebrek aan km wel al wat last gehad van de koppakking, die zou zweten/lekken. Dus 2j terug laten herstellen voor kleine 1000 euro. Toch eens goed bekijken, want weinig km is daarom niet altijd goed en zou een typisch “Franse auto’s” mankement zijn, heb ik mij laten vertellen/wijsmaken.

                                    Oorzaak Hier is vrrmoedelijk koud vertrekken en full gas de kinderen naar school brengen en daar doorsjeezen naar haar werk, 5 km verder. Motor krijgt tijd niet om op te warmen en moet onmiddellijk aan de bak. Dus rijstijl is zeker ook belangrijke.
                                    Last edited by Moeftie; 28/09/2018, 13:34.
                                    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
                                    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X