Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als je een Mercedes C break wilt van 2 jaar oud ... C200 diesel of C180 benz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat als je een Mercedes C break wilt van 2 jaar oud ... C200 diesel of C180 benz

    Uitgangspunt ...
    Stel dat benzine en diesel even duur zijn zoals nu (bijv 1,5 €/liter) en stel dat een diesel 6 liter verbruikt en die benzine 9 liter/100 km.
    De beoogde wagens zijn : C 200 diesel 136 pk, 1600 of een C 180 benzine 156pk, 1600 cc ook ...
    Het verschil in aankoopprijs voor brandstof is 1.125 € ten voordele van de diesel.
    Maar ... de jaarlijkse taks voor zo'n diesel is (amper) 80€ meer dan de benzine ... De BIV is, eenmalig, is voor een diesel 300€ meer. Nog ruim 700 € over ten voordele van de diesel als ik 25.000 km rijd.
    Maar ... de aankoopprijs van een diesel zou nu goedkoper zijn, een Mercedes C in benzine van 2 jaar oud ... er zijn er amper ...
    Een diesel rijdt beter waarschijnlijk (ook al is het de Renault-Motor ...) maar zal na een paar jaar niets meer waard zijn (maar het is om lang mee te rijden ... en het blijft nog altijd een Mercedes ...).
    Dus als de dieselprijs de komende jaar niet spectaculair zal stijgen en ik doe die 25.000 km "lijkt" die diesel interessanter. Zo'n 1600, Euronorm 6 en 119 gr uitstoot valt blijkbaar nog mee.
    Wat denkt U ?
    Benzine of diesel voor een Mercedes C break van 2 of 3 jaar oud met max. 50.000 km ?
    Het lijkt alsof diesel op dit moment nog interessanter is ... ?


    I


  • #2
    Door heel de hetze rond diesel, word de prijs hiervan op de tweedehands markt enorm gedrukt. Zeker als je deze auto denkt op te rijden, is de diesel interessanter. Als je daar zes jaar mee rijdt, en de wagen dan uiteindelijk 200 000km heeft, dan zal de herverkoopwaarde toch niet meer zoveel uitmaken.

    Comment


    • #3
      Zoals Phate het zegt... ik denk er net hetzelfde over. En, zelfs al wil je hem vroeger dan verwacht verkopen, dan nog is het niet zo erg dat je minder voor een diesel zou krijgen. Je deed immers al een mooi voordeel bij aankoop.
      En 2 jaar oud, dus Euro 6. Kan maar weinig fout lopen. En die Renaultmotor schijnt het goed te doen. Laag verbruik, vlot genoeg en een stillere motor dan de 2,2 diesel van Mercedes zelf.
      Niet twijfelen dus...

      Comment


      • #4
        Intussen kost diesel 4.5 cent per liter (+3%) méér als benzine en dat zal in de winter nog stijgen
        • Bij diesel ga je uit van een meerverbruik van + 58%
        • Bij de benzine ga je uit van een meerverbruik van + 80% ….
        De meerkost bij 25000 km/j zal dus eerder € 622 zijn en bij een defensieve rijstijl max. € 500



        Maar een vlotte benzine versie zal inderdaad eerder schaars zijn en duurder als de diesel, het comfort en prestatie verschil is er dan ook groot, zelfs in de hernemingen bij lage toeren, is een benzine véél vlotter en zonder EGR–klep of roetfilter….




        Comment


        • #5
          Als ex-200d-rijder (en met ervaring met de 180 benzine in een SLC): DIESEL !

          Tenzij je een C43 of een echte AMG wil, past een diesel veel beter bij het karakter van de C.

          En de 200d komt nergens te kort, is relatief stil (stiller dan mijn huidige 220d) en zuinig.
          Ik had een gemeten 5,79 l/100 km, en dat over bijna 70.000 km (veel snelweg, maar ook centrum BXL).



          De benzine heb ik dus verschillende keren gereden in een SLC180 (met de automaat). Het is veelzeggend dat de automaat maar bleef schakelen door de 9 verzetten, om toch maar vooruit te geraken.
          En zuipen gelijk een Zwitser (boven de 8 liter, bij een brave rijstijl).

          Mijn huidige heb ik dus heel bewust als diesel gezocht (al heb ik heeeeeel eventjes de C450 van BMWMB overwogen).
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Zonder twijfel gaan voor een diesel. Mits je niet altijd rond de kerktoren rijdt. De politici en milieu activisten hebben diesel aan de schandpaal genageld.

            Tien jaar geleden kreeg je een ecopremie toen je een dieselwagen kocht die minder dan 99 gram co uitstootte

            Enkele jaren later komt men tot de conclusie dat diesel zeer vervuilend is ..

            Wat een grap

            Comment

            Working...
            X