Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 308 of Volkswagen Golf?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Peugeot 308 of Volkswagen Golf?

    Ik sta op het punt deze maand een Peugeot 308 of Volkswagen Golf te kopen.
    Jaarlijkse afstand zou ongeveer 10.000 km bedragen.
    Dus een benzine versie lijkt mij het interessantst.

    Voor een Volkswagen Golf 1.0 Joyn TSI 115 pk kom ik aan een prijs van 22.300€.
    Een Peugeot 308 1.2 Puretech Active 110 pk met Dab en verduisterde ruiten komt ook op 22500€.
    De Peugeot Allure 130 pk komt op 24100€.
    De Active heeft geen electronische parkeerrem of mistlampen.

    Dealer Peugeot claimt dat zij de beste benzinemotor hebben.

    Volkswagen waarschijnlijk hogere restwaarde maar bedoeling is wagen op te rijden, dus geen issue.
    Onderhoud is bij Volkswagen waarschijnlijk een pak duurder?

    Graag jullie voorkeur of advies.

  • #2
    Denk dat het voor u niet echt uitmaakt. Zijn beide goede auto's en het verschil zal vooral in de restwaarde zitten die voor u niet uit maakt.

    Dat die dealer zegt dat peugeot de beste motor heeft, is logisch. Wat zei de VW dealer van de motor van de Golf?

    Comment


    • #3
      De Volkswagen dealer zei niks. Er is ook nog een lichtere versie met 85 pk maar denk dat deze toch te licht is.

      De peugeot puretech zou alvast 3 jaar op rij verkozen zijn tot beste benzinemotor.
      Kijkt de jury dan ook naar de betrouwbaarheid of telt enkel het verbruik en uitstoot?


      ​​​

      Comment


      • #4
        Ik ken alleen de 1.0 tsi motor, uit de Arona van mijn vrouw, en dat vind ik een goed vinnig motortje. Hoe dat op termijn zal zijn is voor mij ook nog een vraag natuurlijk.

        Persoonlijk vind ik de Peugeot iets mooier, maar de golf is klassieker en zal bijgevolg wsl minder snel verouderen qua looks.

        In de Peugeot ga je sowieso wel de betere zetels hebben. Bij VAG moet je al comfort zetels nemen om hetzelfde niveau van de standaard zetels van Peugeot te hebben.

        Comment


        • #5
          De "awards" hebben niks met betrouwbaarheid te maken.

          Interieur van VW is een pak robuuster en beter afgewerkt (maar ik heb mijn miserie met franse auto's al gehad, dus niet neutraal hier).

          Comment


          • #6
            Hoe komt het dat het enkel tussen deze twee wagens gaat?

            En wat zijn zaken die je zeker op je wagen wilt hebben zitten?

            Comment


            • #7
              Vooral omdat we deze mooi vinden.
              Wij willen er graag de courantste opties op: regen en lichtsensor, automatische lichten, parkeersensoren voor en achteraan, verduisterde ramen, automatische spiegels, gps, dab radio en zuinig in verbruik.
              Er komt ook een overname aan te pas.
              Dus kan ook een beslissende factor worden.
              Peugeot claimt met slogans tot 2000€ bovenop de reeële waarde dus ben benieuwd.
              Bij VW alvast een zeer mooi bod binnen.

              Comment


              • #8
                Ach, meestal maakt men je daar gewoon wat wijs. Nu het kan altijd, maar je moet gewoon naar het plaatje onder de lijn kijken. Op de ene plaats zegt men 3000 euro korting en 2000 euro overnamepremie en de werkelijke waarde van de auto als overname. Op een ander geeft men gewoon 5000 euro korting. Op nog een ander zegt men niet dat het een overnamepremie is en geeft men je 1500 euro meer voor je wagen, maar dan weer 3500 euro korting.

                Al bij al komt het op hetzelfde neer.

                Wat je natuurlijk wel hebt, is ook een ander "kortingbeleid" bij elk merk. Bij VW-groep of volvo bv, krijg je al eens "makkelijk" 7000 euro korting, terwijl het bij Mazda/Honda bv. "maar" 4000 euro korting krijgt. Dus ook niet blindstaren op de kortingen, overnamepremies, ...

                Zorg dat je op voorhand een idee hebt van wat je eigen wagen nog waard is, en kijk naar cijfertje onder de lijn en wat je daar voor terugkrijgt.

                Qua "running costs" is vw ook geen van de goedkoopste merken, duurder onderhoud daar.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                  Qua "running costs" is vw ook geen van de goedkoopste merken, duurder onderhoud daar.
                  Dat valt al bij al wel mee. De PSA wagens hier gaan om de 15000km binnen en mijne Tiguan om de 30000km. Komt op jaarbasis maar een klein beetje duurder uit omdat ik met die spoeling van de DSG zit die om de 60000km dient te gebeuren. Dus moet ge ook zeer goed zien naar de intervallen. In geval van die peugeot en golf kan het zijn dat het bij VW duurder is, maar zeker ook de intervallen vergelijken. Collega van mij met zijne Talisman gaat om de 20000km binnen.


                  Comment


                  • #10
                    Als je een wagen gaat oprijiden zou ik absoluut de VAG niet vertrouwen met hun intervallen van 30000km. Als lease-slet maakt dat niet uit, omdat je er na een paar jaar vanaf bent, maar om op te rijden zou ik dat absoluut niet aanraden. 30000km is ruim voldoende om geen problemen te hebben (binnen de garantie.)

                    Comment


                    • #11
                      Met 10 K per jaar, zal de onderhoudsindicator ook wel sneller op een onderhoud aan sturen hé

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                        Als je een wagen gaat oprijiden zou ik absoluut de VAG niet vertrouwen met hun intervallen van 30000km. Als lease-slet maakt dat niet uit, omdat je er na een paar jaar vanaf bent, maar om op te rijden zou ik dat absoluut niet aanraden. 30000km is ruim voldoende om geen problemen te hebben (binnen de garantie.)
                        Waarom niet vertrouwen? Mijne pa kocht ooit ne jonge Golf 2 die pere totale was. Bij de opmaak heeft hij er nog een onderhoud aan gedaan en daarna duurde het 150000km zonder enig onderhoud eer de culasse scheurde. Wel heel af en toe wat olie moeten bijkappen. Dus 30000 zullen ze dan ook wel aankunnen.

                        Maar als ge maar 10000km jaar doet, gaat ge wss om de 20000 gaan, vermits ze verwachten dat ge om de 24 maanden onderhoud doet of die 30000.

                        Ik weet nu niet hoe dat met die kleine lichtere motoren zit. Bij Citroën was het om de 15000km voor de 1.6 diesel en 30000km voor de 2.0 diesel. En hier gaat het om benzine bij de TS.

                        Comment


                        • #13
                          Vooral omdat modernere wagens hier zoveel gevoeliger voor zijn dan oudere wagens. Mede door de steeds strenger wordende milieu-eisen, is alles zo precies/exact afgesteld en lijken marges veel kleiner te zijn. Vergelijk oude mercedesen met nu, kijk naar heel het sjoemelverhaal, kijk naar de de kettingproblemen bij VAG, ... zo zijn er veel voorbeelden van hoe er precies meer "cost-cutting measures" zijn tegenwoordig.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                            Vooral omdat modernere wagens hier zoveel gevoeliger voor zijn dan oudere wagens. Mede door de steeds strenger wordende milieu-eisen, is alles zo precies/exact afgesteld en lijken marges veel kleiner te zijn. Vergelijk oude mercedesen met nu, kijk naar heel het sjoemelverhaal, kijk naar de de kettingproblemen bij VAG, ... zo zijn er veel voorbeelden van hoe er precies meer "cost-cutting measures" zijn tegenwoordig.
                            Daar zit ook wel wat in.

                            Comment


                            • #15
                              Wij hebben nu al een paar maand een 308 met 1.2 en ik heb al een paar jaar een 308 diesel. Voordien met verschillende VW producten gereden. Toen ik de overstap maakte van een golf naar een 308 viel mij meteen op hoeveel homogener de 308 is. De 308 voelt veel minder als een samenraapsel uit een onderdelenbank.

                              Mijn vrouw is door verandering van job deze zomer van XC60 naar 308 gegaan met 1.2 en heeft de Volvo tegen de verwachting in nog niet gemist. Haar 308 is een facelift en heeft een paar extra opties wat aangenaam is en als verstokte diesel rijder moet ik bekennen dat die 1.2 geweldig leuk is.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #16
                                Persoonlijk zou ik voor de Dolf gaan. Elke generatie van de Golf is onklopbaar in om het even welke test.
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • #17
                                  Persoonlijk ben ik wel tegen de lange onderhoudsintervallen bij VW.
                                  En laatste tijd hoor ik dikwijls verhalen over hoge onderhoudsfacturen.
                                  De Golf zou kwalitatief niet meer zoals vroeger zijn, terwijl Peugeot een inhaalbeweging gemaakt heeft betreft betrouwbaarheid.
                                  Ik geloof wel dat Japanners het betrouwbaarst zijn, maar helaas kan geen enkel model mijn vrouw bekoren.
                                  Mazda 3 zag ik anders wel zitten.
                                  Enige alternatief is de Seat Leon maar dan zit je terug in de VAG stal.
                                  Zelf nooit met Franse wagens gereden.
                                  Dus weet niet of dat cliché nog klopt dat Franse wagens brol zijn.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ook de nieuwe Hyundai i30 en kia ceed kunnen haar niet bekoren? De Honda Civic snap ik, dat moet je ding zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Er moet voor de toekomst zeker DAB radio opzitten. Denk bij de i30 niet mogelijk.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door 1891 Bekijk Berichten
                                        Er moet voor de toekomst zeker DAB radio opzitten. Denk bij de i30 niet mogelijk.
                                        Zat standaard op deze die ik getest heb.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X