Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1.4 en 1.5 motoren voor grote benzine wagens

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1.4 en 1.5 motoren voor grote benzine wagens

    Hallo allemaal,

    Ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een nieuwe wagen en ben gestoten op 2 types die me wel bevallen maar waarvan ik "denk" dat de motor nogal "licht" is voor zulk een wagen.

    Wat denken jullie daarvan?

    Het gaat om de SEAT Alhambra 1.4 en de Skoda Superb Wagon 1.5 (beide benzine). Ik ben geen techneut, maar denk ik verkeerd wanneer ik vind dat deze motoren toch heel licht zijn voor deze wagens?

    Ze bestaan ook in 2.0, maar daar hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan dan...

    Graag uw advies.

    Bedankt alvast!

  • #2
    Ga eens rijden? Dan merk je het toch snel genoeg?

    Comment


    • #3
      Dat zal zeker gebeuren. Maar ik ken niet zoveel van wagens, alleen dat vroeger (pakweg 15 jaar geleden) een 1.2 of 1.4 benzine in een opel corsa of een fiat tipo werd gestoken...en niet in zulke wagens die ik hierboven opnoem.

      Comment


      • #4
        20 jaar geleden was de basismotor in een Alhambra een 2.0 i
        25 jaar geleden was de basis motor in een Chrysler Voyager een 3.3 i V6

        Beide reden als een 2CV4, want zowel vermogen (pk) als trekkracht (NM) waren lager als de huidige 1.4

        De oude Alhambra 2.0 i accelereert bv +50% trager, en verbruikte 50% meer (Chrysler 100%)

        https://www.autoweek.nl/carbase_data...13634&cache=no

        De meeste ingenieurs zijn geen 25 jaar werkloos geweest…

        Maak eens een testrit

        Comment


        • #5
          Het geheim? De turbo die er tegenwoordig opzit, die blaast extra lucht in de motor waardoor hij eigenlijk vergelijkbaar wordt met een turboloze motor met een grotere inhoud...
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

          Comment


          • #6
            Dat zal best te doen zijn, al zal het verbruik van de alhambra toch wel vrij hoog liggen (dik 8 liter gok ik), want er moet best wat luchtweerstand overwonnen worden op de snelweg.

            Comment


            • #7
              Mijn eerste Passat was een 1.6d met 54 pk... Nu halen ze probleemloos 120-140pk uit die cilinderinhoud. En die motoren gaan ook 300k mee.
              Mijn moeder reed toen met een Colt 1.2 met 51pk, dat was toen een raket (woog ook maar 900kg).

              Voldoende vermogen uit een 1.4 halen, en toch een betrouwbare motor hebben is geen enkel probleem. Wel is het zo dat je die naar 5000t moet trekken om het vermogen er echt uit te halen.

              Feit is, gemiddeld heb je ca 25pk nodig om 120 km/h te rijden. De rest heb je alleen nodig bergop, of om te versnellen.
              Is je motor te groot, of zijn er te veel cilinders, dan kan je alles doen bij toerentallen tot 2000-2500t/min, maar meer clinders of een grotere motor gaat bij die 25pk gewoon te veel verbruiken.
              Anderzijds, duw je die 1.4 continu naar hoog vermogen, dan gaat die in verhouding meer verbruiken dan een 2.0 voor datzelfde vermogen.

              Het hangt dus enkel van je persoonlijke voorkeur en je budget af. Als jij het belangrijk vindt om heel soepel en continu bij lagere toerentallen te rijden, dan moet je een grotere motor kopen en betalen.

              Comment


              • #8
                Voor benzines zijn dit toch niet echt kleine motoren toch? Of lijken me in ieder geval normaal.
                Even voor kennis op te doen voor mezelf. Ben zelf een dieselrijder.
                Lijkt mij alsof benzines meestal kleinere motoren erin hebben?

                Comment


                • #9
                  Tommie, die grote motor hoeft daarom niet meer te verbruiken. Die zal inderdaad misschien iets meer verbruiken aan 120 km per uur constant, maar gaat dat ruimschoots compenseren als je die kleine motor zoals je zegt naar 5000 toeren moet duwen, terwijl die groter motor dan maar een kleine inspanning moet doen.

                  Oei, zie net dat je in feite hetzelfde schreef, slecht gelezen, sorry .

                  Het heeft natuurlijk wel een enorme invloed op het rijplezier. Anderzijds, zit op een Amerikaans forum waar heel veel gekozen wordt voor de 40i, een 3000 cc benzine BMW met ik geloof een 330 pk. Klacht daar is wel dat ze ook die grote motoren tegenwoordig aan 1200 toeren doen draaien en dat je bij de minste versnelling 1 of meer verzetten omlaag gaat. Een diesel kan dit makkelijker ophalen. Met de overbrenging kan je iedere motor 'dood' doen vallen zo blijkt. Vandaar dat veel merken nu een kleine electromotor beginnen in te bouwen om dit op te vangen. Tja, zowel grote als kleine motoren laten ze tegenwoordig bitter weinig toeren draaien aan constante snelheid met als gevolg dat er nogal veel geschakeld wordt bij een lichte glooiing, versnelling,... Daarom verkiezen veel mensen de sportstand te gebruiken. Nadeel is dan weer dat je dan maar 7 van de 8 versnellingen gebruikt. Ideaal zou bij zo'n kleine motor dus ook een electrisch hulpje ingebouwd worden, maar of ze dit al doen bij kleine motoren (geen hybrides) weet ik niet eigenlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb al altijd met Audi gereden, mijn eerste wagen was een A4 break 2.8 benzine quattro en dat verbruikte toen ongeveer 12 á 15 liter benzine op 100 kilometer. Mijn dochter en haar man rijden met een Peugeot 3008 1.2 benzine en die wagen verbruikt ook een goeie 10 á 12 liter op 100 kilometer. Die auto rijdt goed, maar zeer nerveus met enorme pieken qua verbruik zeker bij mindere weersomstandigheden. Een kleine motor voor een grote wagen raad ik niet aan, ook al zit er een turbo in.

                    Comment


                    • #11
                      Kiezen voor een grotere motorinhoud vind ik persoonlijk geen overbodige luxe. Het kost iets meer, maar voor de meeste mensen is een wagen toch een dagelijks gebruiksvoorwerp. Mijn vrouw werkt voor een grote verzekeraar en rijdt met een BMW 216D Tourer. En eerlijk hoe schoon afgewerkt die wagen ook is, daarmee rijden is gewoon de hel. Traag traag ...

                      Comment


                      • #12
                        Is dat een 1.5 Diesel Marc?

                        Comment


                        • #13
                          Ja een 1.5 diesel. Wagen op zich leuk om in te zitten, goede zichtbaarheid. Sober en goed afgewerkt interieur. Motorisch wel een dikke flop. Zeer hoog verbruik voor een diesel en traag. De 1.5 benzine is trouwens ook te vermijden. Weeral een zeer hoog verbruik in bepaalde modellen.

                          Mijn advies: als je gaat voor een D-segment wagen op benzine koop toch minstens een 2 liter. Van zodra die kleine motorblokjes wat meer arbeid moeten verrichten zijn het echte benzineslurpers.

                          Comment


                          • #14
                            Dan kom ik al gauw uit bij de Mazda 6 Wagon 2.0 Benzine. Leuke wagen!

                            Comment


                            • #15
                              Marc B heeft ook wel een beetje in disconnectie met de werkelijkheid voor de "gewone man". Is meer dan 300pk gewoon...

                              Maar zo'n Mazda is zeker interessant ja.
                              Last edited by Phate; 27/09/2018, 12:34.

                              Comment


                              • #16
                                Mazda 6 is een zeer goede en betrouwbare keuze. Ik ben beroepsbrandweerman (middenkader adjudant) en mijn vrouw werkt voor een grote verzekeraar. Ik rijd al gans mijn leven met Audi, ik koop altijd een eindereeksmodel en integraal uit eigen zak, enkel mijn vrouw heeft het ‘geluk’ om altijd met een bedrijfswagen te mogen rijden. Persoonlijk heb ik liever redelijk wat pk’s ja.

                                Comment


                                • #17
                                  Wie wil niet liever pk's indien je ze kan én wil betalen...

                                  Een Skoda Superb Combi...wat vinden jullie daarvan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Prima auto als je de ruimte nodig hebt.
                                    Koffer en plaats op de achterbank is gewoon ENORM.
                                    Afwerking en kwaliteit zijn prima.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ok...mijn budget zit rond de 30.000, ik neig ook eens te gaan kijken naar de Peugeot 5008, maar een Franse wagen, tja... . Veel roddels dat die niet veel soeps zijn hé... Opel Insignia is ook een optie.

                                      Toyota Auris Hybrid staat ook op mn lijst. Daar zit een 1.8 benzine in.

                                      Hij moet toch ruim zijn ja, heb ook graag vanbinnen en vanbuiten een strakke moderne look, hou wel van veel snufjes en ditjes en datjes en hij moet comfortabel zitten voor mijn 190cm en vooral lange benen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mijn vrouw heeft al enkele merken gehad als bedrijfswagen. Met Renault, Peugeot nooit problemen. Ook eens een Opel gehad, was op alle vlakken ondermaats. Beetje geluk hebben zeker? Sommigen zijn ook niet tevreden over Audi terwijl ik nooit problemen heb gehad en altijd zeer tevreden ben over de service. Mazda 6 is een uitstekende en mooie keuze.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X