Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Range Rover Evoque aankoop algemeen advies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Range Rover Evoque aankoop algemeen advies

    Hallo forumleden,

    Ik sta op het punt een jonge tweedehands Evoque te kopen (3j oud), dit is mijn eerste eigen auto die ik zal kopen en tot zover loopt alles dus niet van een leien dakje en zadel ik mezelf ook op met vragen. Het duidelijke gebrek aan kennis en ervaring speelt duidelijk parten.

    De fysieke check van de auto heb ik er naar mijn gevoel nog redelijk vanaf gebracht. Conclusie dat voorbanden kaal zijn, hij op onderhoud moest gaan en dat hoogstwaarschijnlijk de achterste remblokken vervangen moeten worden. Heb er nog een dealeronderhoud (63.000km) van zijn kant kunnen uitsleuren, mede omdat het een bedrijfswagen is en dit een beetje gerecupereerd kan worden dan. Tijdens de check ook gezien dat er achter op de koffer kleine krasjes zijn (god weet van wat) en vraag me af of dit erg was, er was er eentje dieper dan de rest en die was precies terug een beetje geschilderd, hij wist van niks aangezien zijn vrouw altijd met de auto reed. Is dit iets waar ik voorzichtig mee moet zijn?

    Vervolgens staat op het factuur dat hij € 46.090 heeft betaald. Maar bij nader inzien was dit blijkbaar enkel het tussentotaal. Dus is ook de vraag als je onderhandeld over de prijs van een tweedehandswagen of je de eventuele kortingen mee in de vergelijking opneemt of niet?

    Het feit dat het een tussentotaal was is mij voornamelijk ter attentie gekomen omdat hij mij niet kon zeggen wat zijn "optie packs" precies inhielden. (Ik weet niet of er veel mensen zijn die dit niet weten, maar zou het persoonlijk dan alsnog raar vinden als dit niet vermeld staat op de factuur.)
    Na rond te zoeken op het internet heel moeizaam een aantal resultaten gevonden die nagenoeg hetzelfde antwoord gaven op wat de packs precies inhielden (nl. Pure Tech pack en Clear View pack) en dan getoetst aan (een deel) van de aankoopfactuur en moeten concluderen dat er dubbele opties genomen zijn als ik de packs mag geloven. Ook het feit dat er 3 bedragen op de factuur vet onderstreept waren maakt de de assumptie des te waarschijnlijker dat er kortingen niet vermeld zijn.

    Komt dan uiteindelijk nog bij dat ik na het willen simuleren van een verzekering tot de conclusie moet komen dat de auto geen 2.0 liter is (zoals geafficheerd op de website), welke als mijn informatie klopt van het bouwjaar '15 is, maar eerder een 2.2 liter van het bouwjaar hiervoor. Wat het dan ook weer een stuk waarschijnlijker maakt dat dit einde serie is en hier ook nog een korting op gekregen kan zijn bovenop de opties en de 21% btw die afgetrokken wordt.
    En waardoor ik ook een stuk meer BIV moet betalen aangezien het dan een euronorm 5 zou zijn ipv een 6.

    De tot op heden afgesproken prijs is € 21750 en ik denk wel dat dit een schappelijke prijs..maar door de bevindingen van het "verstoppen" van de uiteindelijke prijs en het niet kennen van de packs alsook het fout afficheren van de cilinderinhoud, euronorm en uitvoering (Urban Series Pure terwijl het om een gewone Pure gaat) kan ik niet anders dan toch op mijn hoede te zijn en me hier niet 100% bij te voelen.

    Ik had graag geweten wat een aantal mensen hiervan denken en mij eventueel kunnen meegeven of adviseren om te doen, alsook eventueel de bovenstaande vragen te beantwoorden.
    Alvast bedankt!

    Groeten Timo

  • #2
    zijn er genoeg op de markt, dus kijk gerust rond
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Walk away bij geen eerlijke of vage informatie, is nooit pluis zoiets.

      Comment


      • #4
        Een van de minst betrouwbare merken op de markt.
        Z4 M40i

        Comment


        • #5
          Is dit nog steeds zo, ook bij de Evoque en de Velar bijvoorbeeld?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
            Is dit nog steeds zo, ook bij de Evoque en de Velar bijvoorbeeld?
            Elk jaar wordt er een lijst gepubliceerd, die ook nog eens is opgemaakt in de UK, met een opsomming van de betrouwbaarheid van de wagens. Daar wordt een getal uitgedrukt van hoeveel op de 100 auto's van een bepaald merk op 1 jaar naar de garage gaan met mankementen. Om een voorbeeld te geven, zat (dacht ik) Citroen op 116x, daar waar Range op 197 x zit. Dus globaal genomen zou dat 2 x per jaar zijn dat ge met een mankement zit. Het zal niet zo drastisch zijn natuurlijk hé.

            Maar het valt toch op dat Range elk jaar helemaal onderaan staat.

            Comment


            • #7
              Ik begrijp niet wat je bedoelt met "tussentotaal". Je hebt oftewel, de cataloguswaarde, oftwel de prijs van de wagen (factuur).

              Daarnaast, je moet zelf zien wat je financiële situatie is. En ik weet niet wat je leeftijd is. Maar zo'n wagen lijkt me niet echt een "eerste" wagen. Duur in aanschaf, duur in onderhoud, hoog in verbruik/running costs, weinig betrouwbaar, dure onderdelen, duur om te verzekeren (als je dit al verzekerd krijgt, naargelang je leeftijd)...

              Pas op, ik wil de rekening niet maken voor u, zoals ik al aangeef ken ik je niet, noch je financiële/persoonlijke situatie of leeftijd. Maar ik wil je gewoon aanmanen tot voorzichtigheid bij zo'n grote aankoop.

              Comment


              • #8
                Op zich heb ik me nog nooit bekommerd omtrent de eventuele kortingen die de verkoper bij aankoop heeft gekregen, dat is dankzij zijn onderhandelingstechnieken. Belangrijker is de marktwaarde op dit moment, alsook uw eigen onderhandelingstechnieken om tot de juiste prijs te komen. Probeer dus voor uzelf een eigen budget er op te kleven, en durf wegwandelen als je niet voor dat bedrag tot een akkoord kan komen.

                Heb je de onderhoudshistoriek kunnen nagaan? Ik lees tussen de lijnen door dat hij daar niet zo veel aandacht aan besteed heeft?
                BMW F31 318d | BMW E30 325i cabrio | BMW F20 M135i

                Comment


                • #9
                  Ik volg Phate in zijn mening.

                  Het is een vrij dure wagen in aankoop en verzekering. Je hebt ook geen garantie en de eigenaar heeft wat informatie achter gehouden dus mijn vertrouwen in hem zou al weg zijn. Nu we weten inderdaad je leeftijd niet maar vermits het je eerste wagen is gok ik dat je nog een jonge gast zijt.
                  Qua verzekering geef ik je dit als vergelijking: Een tijdje terug heb ik een BMW gekocht als 21-jarige gast. Een BMW is net zoals jou Range een duurdere wagen dus ik wou hem natuurlijk Full-omnium laten verzekeren. Hiermee was ik dus ook naar de verzekeraar gegaan en dan begint het verhaal. Het zou me jaarlijks rond de 4600 euro gaan kosten. Uiteindelijk heb ik me via een kennis in een groepsverzekering laten opnemen waardoor ik iets onder de 1000 euro per jaar zit maar het motto van het verhaal blijft hetzelfde. Dure wagens zijn niet alleen duur in aankoop maar ook duur in onderhoud, duur in verzekering, duur in verbruik etc.
                  Nu we zijn allemaal auto-liefhebbers hier en we willen/hebben allemaal mooie wagens en die Range is er zeker één van.
                  Maar ik vind toch dat je misschien eerder zou moeten kijken naar iets waarbij je ook je garantie hebt want stel je koopt die Range voor dat bedrag en er scheelt iets mee is het toch wel een pijnlijke zaak.
                  Uiteindelijk ben jij degene die de wagen gezien heeft in het echt en er hopelijk een testrit mee gemaakt heeft. Het is jou beslissing maar ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en 2de handswagens blijven soms een louche business.

                  Hoop dat mijn mening je misschien wat helpt en laat zeker weten wat je uiteindelijk kiest!
                  Veel geluk alvast

                  Comment


                  • #10
                    Ik sluit me hierbij aan. Weinig betrouwbare wagens, duur in running costs, etc. En gezien het achterhouden van informatie vermoedelijk inderdaad verouderde 2.2l motor euro 5. Als de wagen je verder interesseert en er goed uitziet zou ik zeggen voor 18.500 euro neem ik hem mee, anders zoek je maar iemand anders. Dan heb je toch wat van je voorziene budget om de wagen in orde te laten zetten (banden, onderhoud en nog wat prul die zeker vervangen gaat moeten worden aan een Range van een aantal jaren oud).

                    Comment


                    • #11
                      Koop je tweedehands bij een merkengarage. Particulieren die info achterhouden, no good. Lopen, zo snel als je kan.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad bij minste twijfel niet doen. Ik moet wel zeggen dat ik bijvoorbeeld liever een tweedehands van enkele jaren van een particulier koop dan een garage. Zo weet je normaal veel meer van de geschiedenis van de auto en wie ermee gereden heeft.
                        Je hebt geen garantie maar wel een betere prijs meestal die dit weer laat opwegen.

                        Comment

                        Working...
                        X