Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterset of niet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Winterset of niet

Heb gisteren een Nissan X-Trail stockwagen gekocht, full option, 1.6 turbo benzine 163pk. Er liggen Goodyear Efficient Grip SUV/4XL banden op, maat 225/55 R19. Blijkbaar zijn dat hele goeie banden, speciaal ontworpen voor meer grip bij nat wegdek.
    Ik ga de auto pas de eerste week van januari inschrijven, dan is dat beter voor de restwaarde later.

De dealer had ook een aanbieding van een winterset van Nissan, speciaal voor de X-Trail (ik dacht Dunlop). Ik kan ze eventueel stockeren bij de dealer en dan is het 50 euro per wissel, inclusief stockage. Mocht ik ze nu kopen, dan zou de auto geleverd worden met de winterset en zouden de zomerwielen in opslag gaan tot de wissel, eerste montage is dus gratis.
    Vraag is of het in januari nog de moeite loont om een winterset te kopen, wanneer ik eind maart dan alweer ga wisselen. Kost is 1499 euro voor de volledige set, TPMS sensoren inbegrepen.

Ik kan natuurlijk ook eens informeren bij een bandencentrale, maar vraag is of die originele Goodyear banden goed genoeg zijn voor de 'zachte' winter die eraan zit te komen (had bij de vorige auto ook een winterset en de winter van 2016 en 2017 zijn niet echt streng genoeg geweest om de aankoop van winterbanden te verantwoorden, vind ik).

Ik zou persoonlijk nu geen winterset kopen, en dan wachten tot eind oktober/begin november 2019. Wat is jullie mening ?
    Last edited by Kaneda; 08/12/2018, 14:43.
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

Hoeveel km's doe je per jaar?
    Ga je op wintervakantie of kom je soms in Duitsland?

50 euro/wissel is veel geld als je het enkel als wissel bekijkt, aangezien de banden al op velg liggen. Je moet echter voor jezelf uitmaken of het je dat geld waard is voor het gemak dat zij de banden stockeren en dat je hier nooit mee zult moeten zeulen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
      Hoeveel km's doe je per jaar?
      Ga je op wintervakantie of kom je soms in Duitsland?

50 euro/wissel is veel geld als je het enkel als wissel bekijkt, aangezien de banden al op velg liggen. Je moet echter voor jezelf uitmaken of het je dat geld waard is voor het gemak dat zij de banden stockeren en dat je hier nooit mee zult moeten zeulen.
      Dat 'zeulen' heb ik één keer gedaan, nooit meer. Is 't me niet waard. Bij de vorige auto's had ik bij de bandencentrale een winterset, daar was het per wissel en met stockage 38 euro. Iets goedkoper, maar nu ook geen kapitaal, is 24 euro verschil op een jaar.

Wintervakantie doe ik nooit, totaal geen interesse in. Duitsland nog nooit geweest, niet meteen van plan. Ik weet dat het daar verplicht is tijdens de wintermaanden. Ik woon in Zuid-Westvlaanderen, vlakbij de Franse grens. Ik werk dan ook in Tourcoing, Noord-Frankrijk. Elke dag de grens over. Andere landen waar ik heel regelmatig kom zijn Nederland en de UK (heb daar familie). Ik doe per jaar ongeveer 22 à 23000 km.

Comment

Dan ist verloren geld, kun je beter iets anders mee doen...
        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Nja, je merkt het verschil sowieso enorm als het sneeuwt of als er ijzel ligt.

Misschien de moeite waard eens te polsen wat het zou kosten om er gewoon direct 4-seizoensbanden op te leggen? Dan heb je er achteraf ook geen omkijken meer naar.

Comment

Nja, je merkt het verschil sowieso enorm als het sneeuwt of als er ijzel ligt.

Misschien de moeite waard eens te polsen wat het zou kosten om er gewoon direct 4-seizoensbanden op te leggen? Dan heb je er achteraf ook geen omkijken meer naar.
            Tuurlijk is er een verschil. Is gewoon dat ik de 2 laatste winters geen winterbanden nodig heb gehad...

Comment

In jouw geval zou ik ook zeker voor All season banden gaan. Zeker met de plaatsen waar jij rijdt en de te verwachten winters, de beste optie.

Comment

Ik denk nog na, heb nog tijd tot 4 januari, dan wordt de wagen afgeleverd. De Nissan set bij de dealer zijn 17 inch maar dat trekt op geen bal op een auto als de X-Trail. En die velgen vind ik ook niet zo mooi. Ik kan natuurlijk 18 inch velgen en bijbehorende banden vragen maar dan is 't weer een stuk duurder, geniet ik niet van die promo.
                Heb ook eens prijs gevraagd bij de bandencentrale, voor een winterset en ook voor all seasons. Vraag is wat ik doe met m'n originele banden als ik all seasons laat plaatsen... Verloren geld of kan ik dat makkelijk aan iemand slijten, denken jullie ?

Comment

Als het bij de garage is kan er mss een prijsje gemaakt worden omdat de oorspronkelijke banden dan nog niet echt gebruikt zijn?

Comment

Heb hier zo goed als nieuwe runflats 16 duim te koop gehad voor 15€ per band.
                    Heb ze naar het containerpark mogen doen.
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ja op tweedehands krijg je gewone banden niet echt verkocht. Inclusief velg mogelijks wel, maar altijd maar aan een fractie van de prijs inderdaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                        Heb hier zo goed als nieuwe runflats 16 duim te koop gehad voor 15€ per band.
                        Heb ze naar het containerpark mogen doen.
                        Ja op tweedehands krijg je gewone banden niet echt verkocht. Inclusief velg mogelijks wel, maar altijd maar aan een fractie van de prijs inderdaad.
                        Ja, 'k weet het, op 2dehands of andere soortgelijke sites willen ze alles het liefst gratis en dan durven ze soms nog vragen of je 't niet kan brengen...
                        Enfin, beste optie zal zijn om eens bij de dealer te gaan horen, zien of ze bereid zijn om eventueel all seasons te leggen ipv de originele. Misschien dat Nissan zelf bereid is de originele terug te nemen, hoewel dat nogal vergezocht zal zijn...
                        Denk dat je bij bestelling van een nieuwe sowieso kan kiezen of je gewone banden of all season banden wilt, maar bij een stockwagen zijn die al gemonteerd, dus zal lastig worden om die nog te wisselen...

Comment

Destijds bij aankoop van onze E90 heeft de dealer de standaard NIEUWE banden gewoon overgenomen en zonder opleg winterbanden gelegd.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

Ja, 'k weet het, op 2dehands of andere soortgelijke sites willen ze alles het liefst gratis en dan durven ze soms nog vragen of je 't niet kan brengen...
                            Enfin, beste optie zal zijn om eens bij de dealer te gaan horen, zien of ze bereid zijn om eventueel all seasons te leggen ipv de originele. Misschien dat Nissan zelf bereid is de originele terug te nemen, hoewel dat nogal vergezocht zal zijn...
                            Denk dat je bij bestelling van een nieuwe sowieso kan kiezen of je gewone banden of all season banden wilt, maar bij een stockwagen zijn die al gemonteerd, dus zal lastig worden om die nog te wisselen...
                            Tis daarmee dat het volgens mij het interessantste zou moeten zijn bij de dealer. Als zij die feitelijk nieuwe banden gewoon onder een volgende stock X-trail kunnen leggen kost het hun eigenlijk amper iets.

Edit: Of zoals order66 zegt, zo kan het ook.

Comment

Mijn winterbanden van de Jaguar waren binnen de week verkocht op 2de hands voor een mooie prijs. Er is een markt voor maar je moet de juiste vinden zeker.

Ik zou in u geval geen winterbanden leggen. Veel km maar onze winters zijn voor mij nog steeds geen reden voor winterbanden op een voorwiel aangedreven wagen.

Comment

Als je de luxe hebt om uw wagen thuis te laten op een sneeuwdag en niet op wintersport/Duitsland gaat, zou ik de kosten van de winterbanden besparen.

Comment

Nocthans 2de hands mijn orgine 16inch snel verkocht en dan zelf een set 18 inch gekocht ( telkens velg met band ) aan redelijke prijzen.
                                  VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Het zal inderdaad ook wel veel van de wagen / velgmaat / bandenmaat afhangen.

Er rijden veel golfjes rond, dus hier zal sowieso wat meer vraag naar zijn. En de bandenmaat (velg weet ik niet) zal meer overeenkomen met sommige andere wagens. Vraag zal dus zijn als je deze wilt verkopen, onder welke wagens zit deze bandenmaat nog?

Comment

Het zal inderdaad ook wel veel van de wagen / velgmaat / bandenmaat afhangen.

Er rijden veel golfjes rond, dus hier zal sowieso wat meer vraag naar zijn. En de bandenmaat (velg weet ik niet) zal meer overeenkomen met sommige andere wagens. Vraag zal dus zijn als je deze wilt verkopen, onder welke wagens zit deze bandenmaat nog?
                                      225/55 R19 zal volgens mij enkel voor SUV's zijn, maar er rijden er genoeg rond, natuurlijk he...

Comment

Als ik nu toch voor een aparte set winterbanden ga, dan hou ik het best bij 17 inch, zeker ? Denk dat 19 inch niet echt aangewezen is voor winterbanden, ook al heb ik dan een profiel van 55 ? Eventueel 18 inch ?
                                        Nog een Insignia gehad met zomerbanden 245/40 R19, en winterbanden werd mij door de bandenboer 17 inch aangeraden. M'n 19 inchers hadden wel maar profiel 40 dus is begrijpelijk dat een laag profiel niet goed is voor winterbanden, maar is 19 inch geoorloofd voor winterbanden met een profiel van 55 ?

Wat is de ideale winterbandenmaat in mijn geval, indien ik de afwijking beperkt wil houden (max. +1,5% en -2%)
                                        Eens berekend :
                                        Originele zomerbanden 225/55 R19.
                                        Ofwel neem ik dezelfde maat, maar dan met winterbanden of ik ga voor 17/18 inch :
                                        225/65 R17 (afwijking 0,79%)
                                        225/60 R18 (afwijking 0,4%)

Suggesties ?

Edit : net offerte gekregen van de bandencentrale.
                                        All seasons van Bridgestone Weather control, 495 euro geplaatst, inclusief overname van mijn originele zomerbanden.

Of een winterset met 18 inch velgen en Goodyear Ultragrip Performance 225/60 R8 banden voor 1449 euro... Winterset van Nissan bij de Nissan dealer is 1499 euro met 17 inch...
                                        Last edited by Kaneda; 11/12/2018, 12:40.

Comment

Working...
                                        X