Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vaak wisselen tussen winter- en zomerbanden, beste apparatuur?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vaak wisselen tussen winter- en zomerbanden, beste apparatuur?

    Na wat reviews gelezen te hebben, blijkt dat mijn huidige zomerbanden beter zijn dan mijn winterbanden zolang het niet gesneeuwd heeft. Dus was ik aan het denken om ze er enkel op te steken als het weerbericht sneeuw geeft en om ze er nadien weer terug af te halen enzoverder.

    Nu zoek ik dit dus zelf te doen, maar mis nog een deftige krik. Aanraders hiervoor? Ter info, het is een complete winterset, dus inclusief velgen.

    En bijkomend vraagje, is dit wel oke om het zo te doen? Afhankelijk van het weerbericht kan het dus wel meerdere keren voorvallen per jaar...

  • #2
    Je kan dat zeker, maar ik ben er van overtuigd dat je dat snel beu wordt.

    Een goede krik, en dan een pneumatische ratel, dat lijkt me de juiste uitrusting. Wil je het volgens het boekje doen, dan hoort er nog een momentsleutel bij.
    Dan kan je de ratel op een laag koppel beperken en vermijd je schade.

    Comment


    • #3
      Tis daarmee dat ik op dit forum al eens geduid heb dat hier in belgie het eigenlijk interessanter is om all seasons (a la michelin crossclimate) te leggen als "winterband".

      Comment


      • #4
        ik heb grote alu krik (dus licht om dragen) waarmee je snel een auto opkrikt, een elektrische slagmoermachine op batterij die 300nm koppel kan geven en een gewone kruissleutel voor het verdere vastzetten. Momentsleutel heb je heus niet nodig, wel gezond verstand. Vast is vast en daar hoef je heus niet voor je wielbouten te strak te gaan aantrekken.
        Ik wissel 4 wielen op 15 minuten daarmee. Ik zal ook altijd de het lipje aan de remschijf, waar het wiel op komt te zitten, proper maken met een stalen borstel en achteraf terug invetten met kopervet. Spaart me enorm veel tijd uit omdat ik nooit een wiel zal hebben dat vastzit.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          ik heb grote alu krik (dus licht om dragen) waarmee je snel een auto opkrikt, een elektrische slagmoermachine op batterij die 300nm koppel kan geven en een gewone kruissleutel voor het verdere vastzetten. Momentsleutel heb je heus niet nodig, wel gezond verstand. Vast is vast en daar hoef je heus niet voor je wielbouten te strak te gaan aantrekken.
          Ik wissel 4 wielen op 15 minuten daarmee. Ik zal ook altijd de het lipje aan de remschijf, waar het wiel op komt te zitten, proper maken met een stalen borstel en achteraf terug invetten met kopervet. Spaart me enorm veel tijd uit omdat ik nooit een wiel zal hebben dat vastzit.
          idem hier enige ik doe er 25 minuten over....
          mijn autootjes:

          Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

          Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

          Comment


          • #6
            Ik ook en gebruik wel een momentsleutel.
            Heb er hier genoeg dus waarom ze niet gebruiken.

            Onlangs nog een test gezien waar bij 3 graden de geteste zomerbanden serieus wat meer meters nodig hebben bij een rem actie dan de winterbanden.
            Jij heb super zomerbanden en heel slechte winterbanden zeker.
            den borre


            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


            Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

            Comment


            • #7
              Ik ook met momentsleutel. Doe er 40 minuten over, kopervet smeren, enz... Wil sowieso geen slagmoersleutel gebruiken. Dan heb je snel schade aan de wielgaten, of aan de bouten. Ook met antidiefstalbouten niet aan te raden. Beetje spierkracht kan geen kwaad
              Last edited by order66; 13/12/2018, 08:53.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • #8
                Ik heb een krik van carpoint uit den Hubo, doet zijn job. Verder een uitschuifbare sleutel, kruissleutel en momentsleutel. En wat kopervet om op de naaf te smeren. Meer heb je niet nodig. Ik doe er +-40 minuten over

                Edit: een goei paar handschoenen is ook handig.
                2012 Abarth 500 'esseesse'

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                  Onlangs nog een test gezien waar bij 3 graden de geteste zomerbanden serieus wat meer meters nodig hebben bij een rem actie dan de winterbanden.
                  Jij heb super zomerbanden en heel slechte winterbanden zeker.
                  Linkje? Vind ik altijd interessant om te zien omdat de resultaten precies toch vaker uit elkaar lopen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                    Linkje? Vind ik altijd interessant om te zien omdat de resultaten precies toch vaker uit elkaar lopen.
                    Ik kijk er vanavond eens naar.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                      Ik ook met momentsleutel. Doe er 40 minuten over, kopervet smeren, enz... Wil sowieso geen slagmoersleutel gebruiken. Dan heb je snel schade aan de wielgaten, of aan de bouten. Ook met antidiefstalbouten niet aan te raden. Beetje spierkracht kan geen kwaad
                      slagmoersleutel instellen dat die niet doorgaat tot het einde. Gewoon vastzetten en de rest natrekken met een gewone moersleutel.

                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                        slagmoersleutel instellen dat die niet doorgaat tot het einde. Gewoon vastzetten en de rest natrekken met een gewone moersleutel.
                        Snap ik wel, maar die slagmoersleutel kan soms eens gegrepen worden door de rand. Dan heb je lakschade. Die moeren draai ik gewoon in met enkel het verlengstuk van de momentsleutel. Gaat ook vlot. En ik ben gerust
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Ik gebruik al jaren deze

                          Doppenset met teflonbescherming online kopen - Gratis Verzending in de webshop Datona.nl ✓ Voor 20:00 besteld = morgen in huis ✓ Altijd gratis bezorgd! ✓ Binnen 180 dagen gratis retour




                          Autokrikken en nu met 21% korting

                          Auto werkplaats benodigdheden online kopen in de webshop Datona.nl ✓ Gratis verzending ✓ Voor 20:00 besteld = morgen in huis ✓ Gratis retourneren binnen 180 dagen
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • #14
                            Al mijn gerief komt van Datona, al ben ik van die krik minder content. Die is na 3 jaar beginnen lekken.

                            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten

                              Linkje? Vind ik altijd interessant om te zien omdat de resultaten precies toch vaker uit elkaar lopen.
                              52,7 meter heeft de zomerband nodig om in sneeuw van 50 tot stilstand te komen
                              31,8 heeft de winterband nodig om van 80 to stilstand te komen.
                              Allebei Continental

                              Bij koude temperaturen gaat het van 2 tot 8 meter verschil.
                              Getest met verschillende merken.


                              Stond in een magazine.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • #16
                                https://www.anwb.nl/auto/themas/wint...m-winterbanden

                                Ook uitleg over allseasons
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                  Ik gebruik al jaren deze

                                  Doppenset met teflonbescherming online kopen - Gratis Verzending in de webshop Datona.nl ✓ Voor 20:00 besteld = morgen in huis ✓ Altijd gratis bezorgd! ✓ Binnen 180 dagen gratis retour




                                  Autokrikken en nu met 21% korting

                                  https://www.datona.nl/auto
                                  Ik gebruik ook deze.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door deten Bekijk Berichten

                                    Ik gebruik ook deze.
                                    Staat bij -niet voor luchtsleutels-?
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Heb er niet op gelet, ze hebben er wel meerdere.
                                      De mijne mogen er wel op.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                                        52,7 meter heeft de zomerband nodig om in sneeuw van 50 tot stilstand te komen
                                        31,8 heeft de winterband nodig om van 80 to stilstand te komen.
                                        Allebei Continental

                                        Bij koude temperaturen gaat het van 2 tot 8 meter verschil.
                                        Getest met verschillende merken.


                                        Stond in een magazine.
                                        In sneeuw ben ik bekend mee. Ik ben vooral op zoek naar zoveel mogelijk informatie over een brede range van temperaturen heen. (Bv 10 / 5 / 0 / -5) En dan droog/nat. En niet persé de sneeuw/ijs performance. Kben benieuwd naar hoe de verschillen zijn in de "normale winterse omstandigheden". Waarbij het meestal droog is, of gewoon wat regent terwijl het koud is. Hier ben ik al verschillende resultaten van tegengekomen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X