Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rare motorkeuze

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • iets gebruiken is natuurlijk per defenitie schadelijker dan iets onder de stolp te laten, heeft er hier ook al maar 1 iemand een kapotte starter gehad?

    dit is mijn eerste auto met ss, maar wat ik typ doe ik al 14 jaar over het al dan niet slecht zijn voor de starter of motor
    wij hebben nu 3 ford transits op ons bedrijventerrein van 3km², die bakken zijn geleased, over de 26 jaar ik hier werk waren dat citroen c15, 2x berlingo, 3x caddy (telkens 3 stuks)

    die auto's worden elke dag 24/7/365 minimum 50 keer gestart, om mss 100 meter te rijden, met gerief, stalen tegen max 15 per uur

    na 4 jaar zijn dat topakkaziekes met geen 10000 km op de teller

    nooit is een starter gesneuveld

    ik schrijf dat niet om ook maar iemand te overtuigen, maar omdat mij dat ook verbaasd eigenlijk
    Last edited by bobo; 02/01/2019, 20:56.

    Comment


    • Het gaat niet alleen over de starter, er worden nog meer dingen extra belast bij herstartingen.

      Comment


      • Wanneer de motor loopt staat de krukas niet in direct contact met de drijfstangen dankzij een dun laagje olie. Gelukkig maar, want metaal dat op metaal beweegt is meestal geen lang leven beschoren. Wanneer de motor echter stopt, verdwijnt ook de olie (wegens geen druk) en raken de twee oppervlakken elkaar aan. Start de motor terug op, dan is er een fractie van een seconde dat de metalen krukas en drijfstangen elkaar in beweging raken zonder olie. Doe dit 500.000 keer i.p.v. de 50.000 keer bij normaal starten en er blijft niet veel meer over van de verbinding...
        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

        Comment


        • daarvoor dient die betere en pokkedure gouden olie, zeker?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            daarvoor dient die betere en pokkedure gouden olie, zeker?
            Ik vrees ervoor. Als de olie er niet is op dat ogenblik, kan ze ook zijn werk niet doen.
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • Heb daar al eens iets over gelezen dat daar rekening mee gehouden is maar weet wel niet meer hoe het ineen zit
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • goegel maar, is start stop bad

                en dan vindt je dat er idd op gewezen wordt, en dat niet alle constructeurs het even goed onder de knie hebben in artikels van 2015 ofzo

                Comment


                • ge kunt een beetje stellen dat alles wat milieu aanbelangt door autoliefhebbers wordt afgeschoten als slecht

                  de eerste katalisatoren moesten eronder uit want dat gaat allemaal kapot, egr kleppen uitschakelen, dpf wegschrijven, laag in toeren rijden is rotslecht (tot ze zelf eindelijk die automaat hebben)
                  de meeste mensen hebben 0 problemen met al die extra stukken techniek, de enkeling die er komt over neuten op een forum wordt aangegrepen om te zeggen: zie-je-wel

                  dat heeft allemaal idd niet het eeuwige leven, onderhoud van een wagen is een stuk duurder als 20 jaar terug, maar er zijn veel zaken die vroeger veel vaker moesten vervangen worden wat de mensen al lang zijn vergeten

                  Comment


                  • bobo, dat die milieudingen zelden goed zijn naar werking en betrouwbaarheid toe is al dikwijls bewezen hoor. Een DPF is zalig vind ik, eindelijk geen zwarte doemp meer. Maar, het beknot wel fel de performantie vande motor, vraag maar eens aan een autotechnieker, de vlotte doorstroom van de uitlaatgassen wordt beperkt. Die EGR, als je wat kortere afstanden doet heb je na verloop van tijd miserie, ik ken verschillende mensen die het al voorgehad hebben. De nieuwe 2.0 diesel van BMW (de B47) die voldoet aan de euro 6 norm kan echt niet tegen korte afstanden, EGR geeft er heel snel de brui aan. Om de auto's aan de milieunormen te laten voldoen wordt er met vanalles en nog wat gegoocheld, arm afstellen, recuperatie van uitlaatgassen, start/stop, DPF, enz... . Maar de werking en betrouwbaarheid van de motor met z'n aanbouwdelen wordt er echt niet beter op hoor. Ee moderne motor zonder al die milieudingen zou echt wel beter scoren, op alle vlakken... buiten uitstoot uiteraard.

                    Comment


                    • Lang leve de carburateur LOL


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • Alhoewel dat ik moet toegeven dat alles naar naft stinkt na een ritje


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                        Comment


                        • En nu krijgen de benzines dit ook allemaal opgespeld dus kan je dan met geen van beide nog korte ritten doen?
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                            En nu krijgen de benzines dit ook allemaal opgespeld dus kan je dan met geen van beide nog korte ritten doen?
                            Ja, maar ze worden én rapper warmer én zijn eenvoudiger dan een DPF.
                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                            Comment


                            • in feite zou je korte ritten gewoon moeten proberen te vermijden das voor geeneen auto goed (behalve elec), das natuurlijk ni altijd evident

                              Comment


                              • Ik zet startstop altijd uit. Daarstraks vergeten, en k verschiet mij steeds een ongeluk als dat ding toch stilvalt aan een rood licht.
                                Dien 1.0 driecilinder hoort en voelt ge absoluut niet draaien stationair, maar bij stoppen en starten voelt ge wel duidelijk de onbalans en schudt de wagen. en dan denk ik, zonder S/S is hij ook zuinig, dus ik laat hem draaien.

                                Comment


                                • Ik voel of hoor dat totaal niet bij de Megane, ik moet daarvoor al op het dashboard kijken, dan zie ik het aan het logotje van de start stop en de toerenteller die op 0 staat.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Een motor verslijt het meest als hij gestart wordt, moet dan telkens oliedruk opbouwen, misschien zal je niet direct iets ondervinden maar volgens mij moet dat de levensduur van een motor verminderen, kan bijna niet anders

                                    Comment


                                    • Zet dat onding ook steeds direct uit. Snap het nut ervan ook niet echt. Scheelt hem quasi niks in verbruik. Hierom dat BMW start stop nu ook GPS afhankelijk maakt, net om het grote aantal nutteloze stops te verminderen. Kan niet geloven dat er chauffeurs zijn die niet voelen dat hun wagen stil valt en terug opstart. Evenals dat men niet voelt wanneer een automaat terug schakelt. Zoals Bobo zegt, hernemen vanaf 1000 toeren, dat heb je nodig in ons hedendaagse drukke verkeer om tussen de flitspalen heen te hernemen in alle comfort. (of in Bobo zijn geval een caravan te trekken )

                                      Katalysatoren deden en doen inderdaad afbraak aan rijplezier. Begin de jaren 90 verloor een Golf GTI bvb 8 van de 139 pk enkel door een kat als optie te nemen. Nu zit er zoveel prul op een wagen om soms enkel op papier of testbank van enig nut te zijn. Mede hierdoor is de uit de buik pruttelende 3.0 MB motor aan de rode lichten reeds lange tijd passé. Tenzij men het geluk heeft om een leuke maar vrij dure oldtimer te bezitten... Wel blij dat ik die periode nog gekend heb. De kick van een 3.0CSI zal nooit dezelfde zijn als die van een 4.0I (beiden 3000cc).


                                      Kan maar 1 ding aanraden ivm onze wagens om de uitlaatsystemen niet te laten dicht slibben: vergeet de start stop en geef zeer regelmatig verkwistend veel gas. Echt dat helpt, hoe relaxer men rijdt, des te sneller de boel volkoekt. Ademen moet een motor.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door GeenenR Bekijk Berichten
                                        In vergelijking met hedendaagse turbo benzinemotoren relatief ‘weinig’ 210 rond 7500 tpm. ‘t Is een unieke auto. Niet enkel omwille van de fenomenale motor, de onverslijtbare mechaniek. Rijden met een S2000 is een feest. Back to basics gevoel en tem het beest maar. Vroeger vaak gereden met GTI’kes, ook eens het genoegen gehad om met een 911 te rijden. Een man (of vrouw) vs machine ervaar je met de S2000.
                                        Zulke wagens vragen niet om koppel hee. Maar om hoge toerentallen met de nodige muziek. Dat waren nog sportmotoren. Als je hem nu gebruikt zoals het hoort, wordt je door de goegemeente als een misdadiger bekeken, terwijl een iets of wat stille turbomotor in een gezinswagen sneller is... zonder enige vorm van sensatie. Alleen al die specifieke geur van een oudere motor die echt warm gereden werd... wie kent dat nog vandaag ? Ik dateer uit de tijd van de Cosworths in een sierra, de integrales, de 200 SX en 300 ZX'en, de GTI's in alle mogelijke merken,... en veel minder verkeer. Godverdorie, waarom is ons dat plezier ontnomen. In die periode verongelukten er wel meer, maar wij leefden echt.
                                        Nu hebben we enkel nog fun aan stilte, onvoelbare maar snelle hernemingen tussen de flitspalen door en een goeie Coyote



                                        Comment


                                        • Broebelen passe??? Alez mannen ik heb alleen maar broebelend gerief 3 4 8 en 10 cylinders. Broebelen doen ze allemaal zelfs de i8 welliswaar door de luidsprekers in sport . Nieuwste dodgen broebelen gigantisch man wat een sound die supercharged hemi’s!!


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X