Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rare motorkeuze

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • vroeger kocht je een 8-cylinder voor de stilte en de rust, vandaag maken ze meer kabaal als een golf diesel uit 1983

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door THE GREEN HORNET Bekijk Berichten
      Zet dat onding ook steeds direct uit. Snap het nut ervan ook niet echt. Scheelt hem quasi niks in verbruik. Hierom dat BMW start stop nu ook GPS afhankelijk maakt, net om het grote aantal nutteloze stops te verminderen. Kan niet geloven dat er chauffeurs zijn die niet voelen dat hun wagen stil valt en terug opstart. Evenals dat men niet voelt wanneer een automaat terug schakelt. Zoals Bobo zegt, hernemen vanaf 1000 toeren, dat heb je nodig in ons hedendaagse drukke verkeer om tussen de flitspalen heen te hernemen in alle comfort. (of in Bobo zijn geval een caravan te trekken )

      Katalysatoren deden en doen inderdaad afbraak aan rijplezier. Begin de jaren 90 verloor een Golf GTI bvb 8 van de 139 pk enkel door een kat als optie te nemen. Nu zit er zoveel prul op een wagen om soms enkel op papier of testbank van enig nut te zijn. Mede hierdoor is de uit de buik pruttelende 3.0 MB motor aan de rode lichten reeds lange tijd passé. Tenzij men het geluk heeft om een leuke maar vrij dure oldtimer te bezitten... Wel blij dat ik die periode nog gekend heb. De kick van een 3.0CSI zal nooit dezelfde zijn als die van een 4.0I (beiden 3000cc).


      Kan maar 1 ding aanraden ivm onze wagens om de uitlaatsystemen niet te laten dicht slibben: vergeet de start stop en geef zeer regelmatig verkwistend veel gas. Echt dat helpt, hoe relaxer men rijdt, des te sneller de boel volkoekt. Ademen moet een motor.
      Kan hier alleen maar met ALLES akkoord gaan. Dat is ook de reden waarom ik zo gek ben op die oudere atmo ///M blokken. Alleen al bij het koudstarten van bvb de 3.8 gaat mijn hart sneller slaan. Dat heb ik niet als ik de recente 3.0 F10 start. Die wagen rijdt ook heerlijk, maar je kan de mate van beleving niet vergelijken.
      Leuk dat er nog mensen zijn die waarover dit gaat
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Mja... als ik terug denk aan mijn E36 328i... koudstart... die geur van benzine. Soms zo scherp dat je een raampje opendraaide omdat de motor duidelijk zeer rijk draaide.

        Dat zijn dingen die je minder hebt, vandaag de dag, maar geef mij toch maar alle dagen mijn moderne auto, eerlijk gezegd.

        Dat terzijde, er zijn mensen die zweren bij of heimwee hebben naar een Nokia 3210 ook. Geef mij maar de vooruitgang, op alle gebieden.

        Kan startstop de levensduur van een motor verminderen? Misschien, maar tegen dan:
        - zijn er mogelijks al 10 andere dingen die eerst kapot gaan aan de wagen
        - is de wagen mogelijks toe aan z’n 4de eigenaar.

        We hebben al zoveel evoluties gehad waarvan mensen/kenners beweerden dat de auto’s onbetrouwbaarder zouden worden, maar in realiteit zijn auto’s nooit zo betrouwbaar geweest als nu.

        Ook de onderhoudsintervallen zijn gigantisch. Vroeger kon je elke 5.000 km naar de garage.

        Ik lig er niet wakker van en geniet van de stilte aan een overweg (plaatsen waar ik vroeger de motor sowieso ook manueel af zou gezet hebben).
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Autos en telefoons : appelen en peren. Een 3210 en een smartphone : die laatste geeft net meer beleving. Internet, sociale media, spraakbediening, enz... Daar omhels ik de vooruitgang. Dat is bij autos net omgekeerd. Huidige wagens worden eenheidsworsten, beleving verdwijnt. We gaan zelfs naar autonoom rijden. Meer infotainment en gimmicks wel, maar dat interesseert mij geen zak in een auto.
          Last edited by order66; 04/01/2019, 13:36.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • Hangt ervan af. Ik kan het wel appreciëren dat ik een adaptieve cruise heb in het hedendaagse verkeer, terwijl ik digitaal naar de radio luister en m'n GPS me rond de file stuurt in plaats van er achteraan in aan te sluiten. Ondertussen zoekt op vakantie m'n GPS de dichtsbijzijnde pomp als ik moet tanken. De automaat schakelt bliksemsnel en is efficiënter dan een manuele bak. Maar ik begrijp je. Andere persoon, andere doel van autorijden, andere noden. Ik hou nog van een 'analoge' auto, zoals m'n Abarths, manueel, luid, hard. Maar m'n daily? Het zal me eigenlijk worst wezen door wat die aangedreven is (ok, liefst benzine, maar ik maak er minder een punt van bij een daily).
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • Alle begrip voor je post, Timothy zeker en vast deels akkoord. Alleen ben ik niet overtuigd van die nieuwe technieken. Op een ander forum waar ik actief ben, heeft iemand problemen met die adaptive cruise. Die zijn auto remt hard, te pas en ten onpas. Kan je je voorstellen dat die techniek dus plots, zonder reden, de remmen dichtgooit? Het omgekeerde is ook mogelijk. En de garage kan het niet vinden, zij hadden het nagekeken, zou in orde zijn, maar een kwartier na het verlaten van de garage deed de wagen opnieuw een totaal onverwachte noodstop
              Fuck man, ik zou geen meter meer met die auto willen rijden. Nooit meer. Het probleem is : hoe meer men veiligheid uit handen geeft aan de techniek, hoe gevaarlijker. En ja ik weet het, de mens is ook niet foutloos. Maar dit... no thanks.
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • das dit he order, we vervallen natuurlijk in een welles-niets discussie maar das eigen aan een forum

                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                de meeste mensen hebben 0 problemen met al die extra stukken techniek, de enkeling die er komt over neuten op een forum wordt aangegrepen om te zeggen: zie-je-wel
                stel je voor dat er vroeger bij iemand de remmen uitvielen en niemand nog durfde rijden


                ik geef toe dat de dag dat de distronic raar doet ik het ook niet meer zou durven/willen gebruiken, maar die enkeling tov de rest die probleemloos ervan gebuikt maakt, weegt voor mij niet op tegen het plezier

                Comment


                • Niet helemaal akkoord. Op eenvoudige autos zitten misschien enkele systemen die potentieel gevaarlijk kunnen zijn, maar op wagens volgestouwd met technologie... veel meer risico vrees ik. Hoe meer electronische toestanden, hoe meer er fout kan lopen, en hoe minder rijplezier. En het is duidelijk welke richting we uitgaan.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • dan ook maar meteen abs en esp op de schop, tractiecontrole ook maar. 't is nochtans door die 3 dingen dat mensen nu met bakken kunnen rondrijden van ettelijke 100'den pk's zonder enige problemen. Haal die zaken eraf en ze steken 1 voor 1 in de gracht. Dan misschien ook maar beter de airbags weglaten...
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      Dan misschien ook maar beter de airbags weglaten...
                      Zou de pensioenen misschien ook betaalbaarder maken...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        dan ook maar meteen abs en esp op de schop, tractiecontrole ook maar.
                        Ik had het niet beter kunnen zeggen
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Thimoty, je zegt dat de wagens nog nooit zo betrouwbaar waren als nu. Ben het daar toch niet volledig mee eens hoor. Integendeel, wees maar zeker dat men tegenwoordig veel meer in de garage staat dan vroeger.

                          Kijk eens naar hegene rond de jaren 85 tot begin de jaren 90 allemaal rondreed. W123, W124, 190 E en D, de S-klasses in die tijd, een BMW 316, 324D, Audi 1.6D, Mazda 626, Toyota Carina, Mazda MX5, Honda Civic, zelfs een Golf GTI was zeer betrouwbaar... Wagens die je nu regelmatig ziet bollen met O-platen.
                          De tijd dat je om de 5000 km naar de garage voor een smering met de vetpomp moest, zal wel voor jouw tijd geweest zijn hoor ​. Wie kent dat nog tegenwoordig, ik ben 50 en die tijd heb ik niet meer gekend. Mijn vader wel in zijn jongere jaren...

                          Rond de jaren 90 ging je om de 10 a 15.000 km op (goedkoop) onderhoud , nu gaat men dikwijls jaarlijks (en de Belg rijdt gemiddeld 15.000 kms per jaar ​ )

                          Daarna is het er steeds op gebied van betrouwbaarheid op achteruit gegaan...

                          Qua veiligheid doet men steeds serieuze stappen vooruit (al durven bepaalde autonome systemen al eens rare sprongen maken, bvb zelf al enkele keren botswaarschuwing gehad terwijl er niks aan de hand was - interferentie of zo?). Jammer is dat het bij sommigen een vals veiligheidsgevoel geeft, waardoor ze nog meer hunne onmisbare social media moeten onderhouden tijdens het rijden.
                          Om het verkeer veiliger te maken zou je bij die verslaafde mensen de airbag moeten vervangen door een scherpe stalen pin. Ze zouden dan wel kijken waar ze rijden in plaats van zigzaggend gelijk ne zatlap over de baan te kruipen.
                          Misschien een ideetje voor D'Hondt naast het alcoholslot.
                          Last edited by THE GREEN HORNET; 05/01/2019, 10:21.

                          Comment


                          • Ja zou handiger zijn dan iedere keer aan het begin van elke rit 30 sec het esp knopje in te moeten duwen

                            Comment


                            • wat is betrouwbaarheid eigenlijk?

                              dat er vandaag een lampje op je dash aanfloept en er ergens een sensor moet vervangen worden of een egr klep worden schoongemaakt, of dat vroeger een uitlaat geen 100k meeging, de electrische ruiten het begaven na 4 jaar, alle schokdempers ondertussen waren vervangen, de moffen van de homokineten scheurden en mss nog een joint de culasse

                              we staan minder in panne met z'n alle en het wagenpark wordt steeds ouder

                              Comment


                              • ik vind zelf mijn 2012 s klasse veel solider aanvoelen in 2019, dan mijn 1990 s klasse in 1997
                                hij is wel vééééél duurder in onderhoud

                                Comment


                                • toen was elke auto trouwens ook een dacia 1.6 kwa uitrusting, vandaag is elke auto een 560 sel full option

                                  Comment


                                  • 15 jaar geleden kon je nog een wagen kopen met een superbetrouwbare motor en voor de rest niet te veel electronica. Er zat een krukassensor, mapsensor, en gasklepsensor op en dat was het dan. Vind je niet meer. Voor mij was dat het beste tijdperk ooit.

                                    Comment


                                    • Pas toch ook op met "survivor-bias". De oude auto's die je nu nog ziet rondrijden zijn degenen die het "overleefd" hebben. Er zijn veel meer auto's die je (bijna) niet meer ziet rondrijden.

                                      Ik denk vooral dat er momenteel andere dingen mis zijn met een wagen. Ik denk dat de "basis" momenteel mss wel betrouwbaarder is, maar vroeger was het inderdaad een stuk simpelder. Als er iets mis/kapot was, koste het niet zoveel geld om te vervangen, doordat alles zo simpel was. Momenteel als je stukken krijgt aan aan motor/aandrijflijn gerelateerd, dan is het soms al de moeite niet meer om de kosten te doen.

                                      Comment


                                      • Ik ben mijn rij-carrière begonnen met volvo’s 740 en 850 en een saab 9-5. Auto’s uit de “gloriejaren” volgens sommigen. Ik herinner ze mij alleszinds niet als de bulletproof tanks die ze volgens sommigen zijn. Niet op motorisch vlak, niet qua overbrenging en al zeker niet qua onderstel. Die auto’s stonden ook regelmatig in de garage.

                                        Comment


                                        • reaktietijd start/stop vergeleken, snelste 0.08 (das sneller als het knipperen van uw ogen 0.1 sec), traagste 1.61 sec
                                          verbruikswinst 0.1 liter met een passat tdi, das minder als verlies monteren dikkere banden, maar als we in 2030 naar een halvering moeten, telt elk kleintje

                                          Hamburg (ots) - 15 Autos aller Klassen im Test / Vergleich der Anfahrtszeiten mit eingeschaltetem und deaktiviertem Start-Stopp-System / Mercedes GLC 250 4Matic ist mit 0,08...




                                          Jan Horn

                                          Fazit



                                          Das Beispiel Mercedes zeigt: Es kann im Prinzip (fast) ohne Zeitverlust gehen. Abgesehen von dem leicht spürbaren – und sicherlich für sensible Fahrer irritierenden – Ruckeln beim Abstellen der Maschine funktioniert das System vorbildlich. Warum bauen das nicht alle so?
                                          Last edited by bobo; 05/01/2019, 16:02.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X