Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als je een 2dehands middenklasser koopt voor €8000 met weinig km's, hoe oud zijn die gemiddeld? 5 tot 7 jaar? Binnen 5 jaar is die wagen dus +10 jaar. In het geval van TS die er 10 jaar mee wil rijden, is die dus +15 jaar oud.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen diesels. Ik heb zelf trouwens al eens gekeken naar oudere diesels als tweede auto, net omdat ze zo goedkoop zijn. Maar iemand met het profiel van TS moet je gewoon echt geen diesel aanpraten.
Bijna nieuwe auto zeg je ? Ik weet niet wat je verstaat onder bijna nieuw, maar die wagen wordt 8 jaar... Of kijk je naar de kilometers en denk je dat een wagen die slechts af en toe gereden werd rond de kerk nieuw blijft ? Denk aan de banden, de distributieriem, dichtingen, bij Opel aan de waterpomp, werd de olie steeds vervangen zelfs al werd er niet mee gereden?, is er een volledig ingevuld onderhoudsboekje bij (ook van de eerste 4 jaar!), heeft die lange tijd stil gestaan (buiten?)...
Je wil er tien jaar mee rijden...2011, was dat euro 4 of euro 5 toen ? Wat als Wallonie zijn zin doordrijft ?
En als laatste, 8000 Euro, kan haast niet geloven dat je dit voor een klein stadswagentje wil neertellen dat destijds zeer goedkoop was. De verkoper doet de zaak
Heb je een wagen momenteel ? Zo ja, kijk eens rond en koop een nieuwe. Als je die als recyclage over laat, zijn er al wagens voor minder dan 10.000 Euro.
Zo niet, kijk naar een nieuwe Dacia. Logan vanaf 7000 Euro (kan jij wel niets mee doen) maar een Dacia 5 deurs (naam ontsnapt me) kost ook maar een 8000 a 8500 Euro. Dan heb je alles nieuw, beproefd materiaal, garantie en die 5 deurs zal al meer ruimte bieden dan een Meriva...
Of zoals Beemer zegt, kijk richting de dieseltjes, zullen er weer een pak te koop komen binnenkort met de salonperiode door gebrainwashte mensen die denken geld uit te sparen door een nieuwe benzine te kopen alhoewel hun huidige wagen nog zeer goed is. Waarom ze dat doen....? Had vroeger veel klanten die een nieuwe wagen kochten om te besparen lol. Heb er altijd mee gelachen, ze leggen duizenden Euro's op voor een kleinere wagen en denken dat ze dan goedkoop gaan rijden. Zijn er zo al veel overgestapt op benzine om geld uit te sparen... maar plots verbruiken ze veel meer en zijn ze nog eens duizenden Euro's kwijt. Ne nieuwe wagen koop je omdat je er zin in hebt, of als je kosten krijgt aan je oude wagen. Dus laat ze maar doen en wees er wel mee
Tot slot nog eens meegeven dat 1 jaar garantie mooi klinkt maar in feite maar een half jaar is. Vanaf de zevende maand is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek zich al voordeed bij de aankoop van de tweedehandse wagen... Bewijs dat maar als je versnellingsbak in de soep draait bvb.
Imo is dat geen kleine stadswagen, het is een kleine MPV. Wat zou jij een eerlijke prijs vinden voor deze Opel Meriva 2011 20.000 km (cataloguswaarde +-€16.000)?
Tja, ik vind een Meriva toch niet echt behoren tot de kilometervreters, de grote middenklasse of de kleine middenklasse wagens. Hij is enkel eenbeetje hoger, qua inhoud heb je inderdaad meer plaats dan in de doorsnee stadswagen. Laat u hierin echter niet misleiden. Mijn vrouw rijdt een Espace als tweede wagen, net omdat hij een groot laadvolume heeft uiteraard en toch nog zeer praktische afmetingen heeft, ook in de stad. Oooch zal de eerste reactie zijn, een Espace niet groot. 4.65m is die Espace of de lengte van een doodgewone Megane break waarvan niemand zegt dat het een grote wagen zou zijn. Schijn bedriegt dus...
Een wagen met cataloguswaarde van 16.000 Euro betekent niet veel voor het bepalen van de tweedehands waarde. Hetgene je echt betaalde destijds zou een rol kunnen spelen. Opel smijt met kortingen, VW bvb is daar zeer karig mee.
Maar 8000 Euro voor een Meriva van 2011, daar doe je enkel de verkoper een (groot) plezier mee.Geef mij maar eentje met 85.000 km dat goed onderhouden werd, op nieuwe of recente banden staat,... voor de helft van de prijs. Banden zijn niks meer waard zelfs al hebben ze nog profiel, distributieriem moet vervangen worden om de x aantal jaar en niet enkel om de x aantal kilometers zoals velen denken (rubber versterft nu eenmaal) en dan stelt zich nog de vraag of de vorige eigenaar jaarlijks de olie liet vervangen, remvloeistof al eens liet vervangen, ruitenwissers liet vervangen, de banden zoals reeds gezegd en die riemen... Kortom, een oude wagen met weinig kilometers heeft dikwijls weinig meerwaarde, behalve de netheid van het interieur (en dan nog )
Dus ik zou er hoogstens een extra voor geven als die er nog echt nieuw uit ziet, max 5000 Euro.
Ik zou nog wat verder zoeken of eventueel met mijn 8000 Euro eens de Daciadealer binnen stappen als ik echt zekerheid wil met een beperkt budget.
Tja, ik vind een Meriva toch niet echt behoren tot de kilometervreters, de grote middenklasse of de kleine middenklasse wagens. Hij is enkel eenbeetje hoger, qua inhoud heb je inderdaad meer plaats dan in de doorsnee stadswagen. Laat u hierin echter niet misleiden. Mijn vrouw rijdt een Espace als tweede wagen, net omdat hij een groot laadvolume heeft uiteraard en toch nog zeer praktische afmetingen heeft, ook in de stad. Oooch zal de eerste reactie zijn, een Espace niet groot. 4.65m is die Espace of de lengte van een doodgewone Megane break waarvan niemand zegt dat het een grote wagen zou zijn. Schijn bedriegt dus...
Een wagen met cataloguswaarde van 16.000 Euro betekent niet veel voor het bepalen van de tweedehands waarde. Hetgene je echt betaalde destijds zou een rol kunnen spelen. Opel smijt met kortingen, VW bvb is daar zeer karig mee.
Maar 8000 Euro voor een Meriva van 2011, daar doe je enkel de verkoper een (groot) plezier mee.Geef mij maar eentje met 85.000 km dat goed onderhouden werd, op nieuwe of recente banden staat,... voor de helft van de prijs. Banden zijn niks meer waard zelfs al hebben ze nog profiel, distributieriem moet vervangen worden om de x aantal jaar en niet enkel om de x aantal kilometers zoals velen denken (rubber versterft nu eenmaal) en dan stelt zich nog de vraag of de vorige eigenaar jaarlijks de olie liet vervangen, remvloeistof al eens liet vervangen, ruitenwissers liet vervangen, de banden zoals reeds gezegd en die riemen... Kortom, een oude wagen met weinig kilometers heeft dikwijls weinig meerwaarde, behalve de netheid van het interieur (en dan nog )
Dus ik zou er hoogstens een extra voor geven als die er nog echt nieuw uit ziet, max 5000 Euro.
Ik zou nog wat verder zoeken of eventueel met mijn 8000 Euro eens de Daciadealer binnen stappen als ik echt zekerheid wil met een beperkt budget.
Ik ben geen kenner, maar jouw redeneringen kan ik toch moeilijk volgen hoor.
Je hebt liever één met 85.000 km's, dan één met 20.000 km's?
Dat de banden 'niets meer waard zijn' maakt toch niet uit, als er nog voldoende profiel is doe je er nog lang genoeg mee, en wat kosten zo'n dingen.. De dingen die je aangeeft kan je toch bij alle (2dehands) wagens voorhebben?
€5000 Incl BTW voor zo'n auto? De verkoper moet hem nog een onderhoud geven, keuren, werkuren + winstmarge? Je kan toch moeilijk verwachten dat de vorige eigenaars hem voor €3500 aan de garage hebben verkocht.
Ja, liever eentje voor de helft van de prijs dat regelmatig gereden heeft met 85.000 km en correct onderhouden werd, dan dubbel betalen voor iets waar je dan toch nog de normale kosten eigen aan elke tweedehandse wagen moet doen.
Banden, ruitenwissers en alle rubbers verharden door de leeftijd. Zit misschien nog veel profiel op de banden, dat klopt. Maar toch veel kans dat ze waardeloos zijn in de regen. Ooit al eens op oude maar zogezegd 'goede' banden gereden ? Da's slechter dan de slechtste Chinese band op de markt. Zou gerust afkeur mogen zijn op keuring me dunkt.
Distributieriem idem...
Herinner me nog heel goed de discussie van iemand die op onderhoud kwam en nog maar 75.000 km gedaan had. Zei hem dat het tijd was om die riem (samen met de waterpomp en accesoirreriem) te vervangen want de wagen was inmiddels al bijna 7 jaar oud. Mijnheer wist het beter want in het oh-boekje stond om de 120.000 km of om de 6 jaar. Vermits hij bijlange geen 120.000 km had gereden, ging hij ervan uit dat we dieven waren.
Twee - drie maanden later kwam hij binnen op de depanneur. En dan was 't smeken om een tussenkomst, coulance... Wat uiteraard (zeer terecht) geweigerd werd. Uit ervaring weet ik dat de meeste oudere wagens met abnormaal weinig kilometers (niet allemaal natuurlijk, er zijn ook soms mensen die een oudere wagen elk jaar netjes op onderhoud doen en laten uitvoeren hetgeen leeftijdsgebonden is) achterstallig onderhoud hebben. Zogezegd omdat er nog niet mee gereden werd. Ze lijken nieuw (allé het interieur toch, de bumpers en zo zijn meestal minder want met nog geen 3000km per jaar zijn dat meestal niet de meest bekwame chauffeurs lol) maar de jaren en bijhorende slijtage zijn er...
Mocht je nu zeggen dat je een tweedehandse van 1 of 2 jaar oud kan kopen met 20.000 km tov 85.000 km... dan zou je gelijk hebben. Maar hier spreken we over oudere wagens. En die koop je niet met een lange termijnvisie.
Ja, liever eentje voor de helft van de prijs dat regelmatig gereden heeft met 85.000 km en correct onderhouden werd, dan dubbel betalen voor iets waar je dan toch nog de normale kosten eigen aan elke tweedehandse wagen moet doen.
Banden, ruitenwissers en alle rubbers verharden door de leeftijd. Zit misschien nog veel profiel op de banden, dat klopt. Maar toch veel kans dat ze waardeloos zijn in de regen. Ooit al eens op oude maar zogezegd 'goede' banden gereden ? Da's slechter dan de slechtste Chinese band op de markt. Zou gerust afkeur mogen zijn op keuring me dunkt.
Distributieriem idem...
Herinner me nog heel goed de discussie van iemand die op onderhoud kwam en nog maar 75.000 km gedaan had. Zei hem dat het tijd was om die riem (samen met de waterpomp en accesoirreriem) te vervangen want de wagen was inmiddels al bijna 7 jaar oud. Mijnheer wist het beter want in het oh-boekje stond om de 120.000 km of om de 6 jaar. Vermits hij bijlange geen 120.000 km had gereden, ging hij ervan uit dat we dieven waren.
Twee - drie maanden later kwam hij binnen op de depanneur. En dan was 't smeken om een tussenkomst, coulance... Wat uiteraard (zeer terecht) geweigerd werd. Uit ervaring weet ik dat de meeste oudere wagens met abnormaal weinig kilometers (niet allemaal natuurlijk, er zijn ook soms mensen die een oudere wagen elk jaar netjes op onderhoud doen en laten uitvoeren hetgeen leeftijdsgebonden is) achterstallig onderhoud hebben. Zogezegd omdat er nog niet mee gereden werd. Ze lijken nieuw (allé het interieur toch, de bumpers en zo zijn meestal minder want met nog geen 3000km per jaar zijn dat meestal niet de meest bekwame chauffeurs lol) maar de jaren en bijhorende slijtage zijn er...
Mocht je nu zeggen dat je een tweedehandse van 1 of 2 jaar oud kan kopen met 20.000 km tov 85.000 km... dan zou je gelijk hebben. Maar hier spreken we over oudere wagens. En die koop je niet met een lange termijnvisie.
Oké, interessant.. ik kan mij er goed in vinden dat veel dingen leeftijdsgebonden zijn, maar veel dingen zijn toch ook kilometersgebonden denk ik dan.
Ik heb eens de test gedaan op verschillende wij-kopen-uw-auto achtige websites (alsook autoscout) en de berekening voor die bepaalde Meriva komt toch ook wel uit op €7000-8000.
Een riem is wel tijdsgebonden dus die mag die garagist wel vervangen voor 8k.
banden tja hoe ouder hoe harder hoe langer ze meegaan. Voor een wagen zonder veel pk ideaal pas je rijstijl wat aan.
Voor mijn Jeep zoek ik daar naar naar want 200euro per band...paar oude nieuwe op de kop getikt voor de helft.
Ik geloof als je het op langere termijn bekijkt, dat je best kijkt naar auto's die bewezen betrouwbaar zijn sowieso. Inpikkende op bovenstaande tov de oudere wagen met weinig km's. Je moet toch gewoon altijd zorgen dat het onderhoudsboekje in orde is? Als dat niet in orde is moet je eender welke auto laten staan imho.
Daarnaast, als je kortere termijn bekijkt, vind ik het precies interessant om een auto te kopen die "omgekeerd" gereden is dan wat je zelf van plan bent. Bv.
Auto van 2015 met 80000km of een auto van 2012 met 20000km. Als je zelf maar 15k km's per jaar gaat maken, dan zou ik de auto van 2015 kopen. Dan zit je na een zestal jaar op 170k km met een auto van 10 jaar oud. Als je 30k km's per jaar gaat maken, dan zou je al op 260k km's zitten. Bij de auto van 2012 met 30k km's zit je op 200k km's na 7 jaar.
Anyway, point being : Zowel de leeftijd als de km's zorgen voor slijtage aan een wagen. Voor hetzelfde geld zou ik als ik weinig km's deed altijd voor de jongere wagen met meer km's gaan en omgekeerd als ik veel km's doe liever de oudere wagen met minder km's. Niet alleen voor het slijtage overigens. Maar ook voor een stuk voor de restwaarde van de wagen. Boven die "magische" grens van 200k zakt de waarde nog een stuk meer in elkaar. Al is het tegenwoordig sowieso heel hard koffiedik kijken qua restwaardes met het waardeloos beleid.
Koop een nieuwe Dacia Dokker, of wat bijleggen een Duster. Ga je een bedrag lenen voor de auto, of betaal je alles zelf? Autoleningen staan goedkoop nu.
Ik heb de Meriva al enkele weken terug gekocht hoor jongens! Tot nu toe héél tevreden, natuurlijk hopen dat er geen lijken uit de kast vallen..
Maar nu we bezig waren over die distributieriem etc. ben ik eens gaan kijken en heb ik opgemerkt dat het onderhoudsboekje nooit ingevuld is, de accu is wel vervangen zie ik maar gewoon nooit aangevuld in het boekje (liet ik bij mijn vorige auto overigens ook nooit doen).
Ik zie in het onderhoudsboekje / instructieboekje ook nergens een richtlijn qua vervanging distributieriem. Enig idee hoe ik kan weten of ze de riem ooit vervangen hebben?
De motor heeft wel matige prestaties dus de kans dat de riem snel afslijt is volgens mij klein.
AutoWeek is het grootste auto portaal met het laatste...
maar geen paniek, dat zal een slechte batch zijn geweest
Hah! Een ketting is wel meer kilometer afhankelijk dan leeftijd afhankelijk zou je denken?
Het is echt om gek te worden al die tegenstrijdigheden op internet, ik doe voor al mijn 'grote' aankopen altijd veel research en maak heel veel afwegingen / vergelijkingen. Maar voor auto's lees je de meest uiteenlopende dingen. Over ieder merk & ieder model heb ik al negatieve dingen gelezen, dan viel dat bij de Meriva best goed mee, en die heb ik ook echt uitgebreid onderzocht.
En dat is uiteraard 1 geval, mochten er zo tientallen opduiken zou ik me wel zorgen maken. Het gaat daar ook om een 2009 versie, de 2011 is volledig vernieuwd geloof ik.
Comment