Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verandering van verzekering bij nieuwe auto ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verandering van verzekering bij nieuwe auto ?

Ik heb net een nieuwe auto gekocht, die ik binnen 14 dagen in mijn bezit zou hebben. Mijn oude wagen lever ik in voor de recyclage premie.

Ik heb al een offerte aan mijn huidige verzekeraar gevraagd, maar daar is de prijs 1800 euro (incl kortingen) voor een jaar. Full omnium
    Via simulaties zie ik dat dit 500 euro goedkoper kan.

Kan ik bij deze nieuwe wagen inschrijven bij een andere verzekering?
    Online zie ik dat bij vervanging van een wagen je dat niet zomaar kan en je het jaarcontract moet respecteren. Wat nu nog 6 maanden zou zijn.

Maar ik vind nergens de wettelijkheid van deze manier:
    Nieuwe wagen inschrijven bij verzekeraar A (goedkoepere) en dus nieuwe nummerplaat. Dan bij ontvangst van de nieuwe wagen, de nummerplaat van de oude gaan inleveren bij BIV en verzekering stop zetten.

Zou dit lukken of ga ik problemen krijgen bij mijn huidige verzekeraar?

Dat is geen probleem. Enige wat dus niet gaat, is met je huidige platen verder gaan op je nieuwe auto, bij mijn weten.

Of toch alleszins, als je van plaat wisselt, kan je verzekeraar nergens eisen dat je bij hem/haar moet gaan. Als de auto is verkocht, is het contract ten einde. Gewoon platen opsturen. Verzekeraar heeft er niets mee te maken of je dan al dan niet elders een andere wagen inschrijft.

Comment

Het maakt dan ook niet uit dat ik de auto niet perse verkoop, maar inlever voor de recyclagepremie?

Comment

Nope

Comment

Niet zo snel...

Als de nieuwe verzekeraar een definitief schade-attest vraagt, ga je dit niet kunnen aanleveren.
          Je oude verzekering zal immers geschorst worden, en niet ontbonden. Je zal een schade-attest kunnen krijgen, maar daar zal geen einddatum opstaan.

Omnium zal geen probleem zijn, BA en rechtsbijstand zouden kunnen een issue zijn.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Waarom moet je eigenlijk een andere plaat nemen als je van verzekering verandert?
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Een BA-contract is een verzekering als een andere. Verzekeringen voor consumenten zijn in regel contracten van een jaar, die stilzwijgend verlengd worden. Opzeggen kan, maar moet je drie maanden voor de vervaldag doen. Allemaal geregeld via de wet op de landverzekeringen.
              Er zijn een paar ‘achterpoortjes’ of uitzonderingen waarbij je toch van je contract af kan, zonder die termijn en/of vervaldag te respecteren.
              Één ervan is het begrip ‘verdwijning van het risico’: als er niets meer is om te verzekeren, zou het te gek zijn om daar nog een verzekering voor te betalen.
              Omnium hangt als het ware vast aan het chassisnummer : wagen weg, omnium stopt.
              BA is echter een aansprakelijkheid die je verzekert: de schade die je zou veroorzaken aan een derde. In het collectieve gedachtengoed is die gelinkt aan de nummerplaat: als je je nummerplaat opzegt, dan doe je dat omdat je niet meer rijdt met de auto. En dan verdwijnt ook je aansprakelijkheid. En dan wordt je verzekering geschorst tot aan de vervaldag, en daarna houdt ze op met bestaan.
              Echter, als je dan een nieuwe plaat aanvraagt, dan begint je aansprakelijkheid weer te lopen, en dan zou je in principe je schorsing ongedaan moeten maken.
              Vele makelaars/verzekerden nemen het met dat laatste echter niet zo nauw, en laten de nummerplaat schorsen, en beginnen een nieuwe polis, bij een nieuwe maatschappij, met een nieuwe plaat.

Comment

Echter, als je dan een nieuwe plaat aanvraagt, dan begint je aansprakelijkheid weer te lopen, en dan zou je in principe je schorsing ongedaan moeten maken.
                Vele makelaars/verzekerden nemen het met dat laatste echter niet zo nauw, en laten de nummerplaat schorsen, en beginnen een nieuwe polis, bij een nieuwe maatschappij, met een nieuwe plaat.
                En als je dan een nieuwe risico hebt, mag je alsnog opzeggen gezien het een tariefwijziging betreft nee?
                Polo 6n 1.4

Comment

Nope. Tarief is niet gewijzigd hé. Tarief blijft gelijk, maar de variabelen om te berekenen zijn gewijzigd. Maatschappij verandert niks, jij wel.

Als de maatschappij haar premievoeten wijzigt, en dit moet neergelegd worden bij Min v Economische Zaken, en expliciet meegedeeld worden aan de verzekerde, dan heb je. op de vervaldag (in feite in de periode er omheen) het recht om op te zeggen met een verkorte opzegtermijn.

Nog een moment van opzeg buiten het normaal voorziene, is in de periode na een geregeld schadegeval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    Een BA-contract is een verzekering als een andere. Verzekeringen voor consumenten zijn in regel contracten van een jaar, die stilzwijgend verlengd worden. Opzeggen kan, maar moet je drie maanden voor de vervaldag doen. Allemaal geregeld via de wet op de landverzekeringen.
                    Er zijn een paar ‘achterpoortjes’ of uitzonderingen waarbij je toch van je contract af kan, zonder die termijn en/of vervaldag te respecteren.
                    Één ervan is het begrip ‘verdwijning van het risico’: als er niets meer is om te verzekeren, zou het te gek zijn om daar nog een verzekering voor te betalen.
                    Omnium hangt als het ware vast aan het chassisnummer : wagen weg, omnium stopt.
                    BA is echter een aansprakelijkheid die je verzekert: de schade die je zou veroorzaken aan een derde. In het collectieve gedachtengoed is die gelinkt aan de nummerplaat: als je je nummerplaat opzegt, dan doe je dat omdat je niet meer rijdt met de auto. En dan verdwijnt ook je aansprakelijkheid. En dan wordt je verzekering geschorst tot aan de vervaldag, en daarna houdt ze op met bestaan.
                    Verwarrend allemaal:

Wilt dit kort dan zeggen dat ik nog 6 maanden bij mijn huidige verzekering moet blijven?
                    Ook als ik op bepaald moment eigenlijk 2 verzekerde wagens zou hebben (mss een periode van 1 week max 2 ?)

Wilt dit zeggen dat het eigenlijk "getolereerd" wordt en je op goodwill van de huidige verzekeraar moet rekenen?

Op testaankoop vind ik dit terug
                    Als je een andere auto gekocht hebt, dan moet je je autoverzekering overzetten naar je nieuwe auto. Wellicht zal ook je premie veranderen. Ontdek meer bij Test Aankoop.

Dat als je de nieuwe wagen aangeeft en de premie is anders dat je wel opzegrecht hebt? Of interpreteer ik dit fout?
                    Last edited by ; 24/02/2019, 18:56.

Comment

In theorie wel.

Comment

Ik vind dit in mijn algemene voorwaarden (belfius car)

Artikel 27 Opzeggingsmogelijkheden voor de verzekeringsnemer, sub 9
                        Indien de verzekeringnemer bij een vervanging van motorrijtuig of wederinwerkingstelling van de geschorste overeenkomst de verzekeringsvoorwaarden, met inbegrip van de premie, niet aanvaardt, dient hij de overeenkomst op te zeggen binnen een termijn van een maand te rekenen vanaf de ontvangst van de kennisgeving hiervan
                        Hieruit begrijp ik of lijkt het mij, dat als ik een nieuwe wagen aangeef, zij een berekening maken wat ik moet betalen en als ik daar niet akkoord mee ben het kan opzeggen binnen de maand?

Comment

Working...
                        X