Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Eerste wagen

Hallo iedereen, ik had graag wat advies gehad betreffende het kopen van mijn eerste wagen.

Situatie
    Binnen een halfjaar begin ik met shiftenwerk en zal ik een auto nodig hebben voor het werk (nu doe ik alles met openbaar vervoer). Ik zal waarschijnlijk de eerste 5 jaar enkele maanden per jaar in het buitenland tewerkgesteld worden, waar vervoer/auto door het bedrijf zal betaald worden. Dit heeft natuurlijk invloed op mijn geschatte aantal km per jaar (dat geschat is op 100% tewerkstelling in België). Enig advies over autoverzekeringen is ook geapprecieerd.

Ga je zelf een auto kopen of krijg je een firmawagen?
    Zelf kopen.

Wat is je budget?
    12 000 euro aankoopprijs (nog aan aparte marge van 2000 euro voor extra kosten). Hoeft echter niet volledig op, iets overhouden mag ook.

Wil je een nieuwe auto of mag/moet het een tweedehands zijn?
    Tweedehands (moet)

lndien tweedehands, wil je hem van een particulier kopen, of bij een handelaar en dus met garantie?
    Maakt me niet zoveel uit.

Voor de jongeren sta je zelf in voor alle kosten of helpen je ouders?
    Ik sta zelf in voor alle kosten.

Hoeveel km ga je op jaarbasis ongeveer rijden?
    Vermoedelijk een 30 000 – 40 000 km.

Ga je eerder korte of ook veel lange ritten maken?
    Een gezonde mix van beide.

Ga je veel fileverkeer doen?
    Vaak shiftenwerk, dus ik ga vaker niet dan wel in de file staan.

Moet de auto een automatische versnellingsbak hebben?
    Nee, handgeschakeld.

Hoe lang moet de auto meegaan?
    Minstens 5 jaar.

Zit je regelmatig met meer dan 2 mensen in de auto?
    Voor de korte ritten niet, voor de langere wel.

Is bagageruimte belangrijk?
    Ja, moet wel een en ander in passen.

Over welke uitrusting moet de auto absoluut beschikken?
    Airco zou leuk zijn, de rest maakt me niet uit. Een GPS zou misschien handig zijn, maar dat lukt ook met de smartphone.

Geef een waarde van 1 tot 5, waar 5 belangrijk is:
    Prestaties 3
    Comfort 3
    Onderhoudskosten en garagebeleid 5
    Waardebehoud 2

Zijn er bepaalde merken of modellen die je voorkeur dragen?
    Merken die me direct te binnen schieten zijn Mazda, Seat, Skoda of Volkswagen, maar andere merken zijn ook ok.
    Heb al wat zitten vergelijken met de Golf Variant (bagageruimte), iets in die trant. Niet te duur en niet te klein.
    Volgende VW Golf Variant vielen binnen mijn prijsklasse & zijn (denk ik, jullie weten dit beter), ok qua km en prijs.
    KM JAAR PRIJS
    45000 2013 11950
    46000 2013 10950
    48000 2014 10700
    55000 2012 9950
    60200 2014 11999
    65300 2013 10950
    67500 2014 11650

Zijn er bepaalde merken of modellen die je niet ziet zitten?
    Geen Audi, Mercedes of BMW, wegens duur onderhoud.
    Geen VW Golf, duur t.o.v. Golf Variant, zelfde prijsklasse qua km/jaar voor minder grote auto.
    Geen auto’s à la VW Polo, Seat Ibiza, Skoda Fabia, wegens te klein.

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

Kan net in je budget passen maar een Dacia Duster nieuw is er vanaf €12.000. 2de hands natuurlijk veel goedkoper.
    En als je nieuw zou overwegen gezien je aantal kilometers zou ik even over de grens in NL gaan kijken daar bieden ze een LPG variant aan dan kan je tanken aan €0.50 dat spaart flink wat geld uit tov diesel en benzine.
    Prijzen zijn veel duurder in NL maar als belg moet er wel een paar 1000 afgaan gezien bij die nederlandse heffingen niet hoeven te betalen.Staat aan 18.000 daar maar ik denk als belg 13500.

Prestaties 3
    Comfort 3
    Onderhoudskosten en garagebeleid 5
    Waardebehoud 2

Rekening houden met deze zou ik u dacia aanbevelen al bij al goedkoop en degelijk. Heeft natuurlijk niet het prestige van een Golf maar bon.
    Polo 6n 1.4

Comment

Skoda Oktavia. Als je een Euro 5 diesel vind aan een goede prijs zou ik die zeker overwegen. Aankoopprijs zal relatief laag zijn, en je kan er nog een paar jaar flink mee uit de voeten en je voordeel mee doen.

Comment

Working...
      X