Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongeval gehad, niet in fout, perte totale: hoe restwaarde aantonen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongeval gehad, niet in fout, perte totale: hoe restwaarde aantonen

hallo, ik heb vanmorgen met mijn wagen een ongeval gehad, iemand is achteraan ingereden (verstrooid..) en mijn auto is perte totale
    naast de emotionele waarde van deze auto om persoonlijke redenen, moet er ook een restwaarde worden geplakt op de auto
    ik wou eens vragen of jullie tips hebben om bv een te laag bedrag te kunnen counteren
    ik heb dit ongeval niet veroorzaakt, en wil graag dezelfde auto kopen (zelfde bouwjaar, aantal km) en wil daarvoor vergoed worden voor de normale kostprijs
    wil hier geen geld bij inschieten

hoe toon je fatsoenlijk aan wat de gangbare waarde is van een wagen van dat jaar, met dat aantal km enz enz?

alvast bedankt (klote dag

De wagen zal normaal gezien naar je garage gesleept worden, waar de expert ernaar komt kijken. Als je garagist aan de expert kan getuigen dat de wagen steeds goed onderhouden werd en in prima staat was, zal die geneigd zijn om er een betere prijs op te kleven. Je kan zelf ook advertenties van vergelijkbare auto's opzoeken (autoscout24.be) om je standpunt te verdedigen.
    De verzekeringsmaatschappij gaat ook opkopers laten bieden op het wrak, en de prijs van het wrak aftrekken van hetgeen je uitbetaald krijgt. Meestal geven opkopers erg weinig voor zo'n wrak (vb Citroën C5 van mijn schoonbroer met 100000 km en een gedeukte achterdeur was nog 80 euro waard), als je dan het wrak zelf opkoopt voor die prijs en online te koop zet, kan je vaak wat extra geld recupereren.
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

En over welke auto gaat het? Hoe oud?

Vergelijkingen kan je vinden op autoscout.
      Hou er rekening mee dat handelaars altijd garantie moeten geven en dus amper autos van ouder dan 10 jaar willen verkopen. Meestal vind je daar niks onder de 3-4000€.

Comment

het is een Toyota Aygo, 2011 met 120.000km
        gewoon zo rot dat ik er niks aan kan doen
        ik wens gewoon niet de dupe worden van zoiets, ben niet in fout

Comment

Het is jouw jaar ook niet geloof ik...veel sterkte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
            het is een Toyota Aygo, 2011 met 120.000km
            gewoon zo rot dat ik er niks aan kan doen
            ik wens gewoon niet de dupe worden van zoiets, ben niet in fout
            reken op een waarde van 3500 à 4000€
            (wij hebben een Aygo tobasco van 2012 met 107.000km en daar is de waarde in overname tussen de 3500 en 4000€)
            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Philken, dat vind ik ook. Maar ga je dat krijgen?
              Nog eens, ik weiger mijn geld weg te geven omdat iemand zodanig slecht op de weg lette.
              Weet je, ik heb daar 6sec stilgestaan om iemand te laten oversteken omdat de volgende auto nog zodanig ver was, en pak na een 6sec botste hij aan minstens 50km/u tegen mij aan.
              Dan was hij écht nog veraf. De bestuurder was een oudere man, en weet niet wat er gebeurd is.

En heb je nog: afstand doen van het wrak of niet?
              Want dat is heel tricky! Als je afstand doet van het wrak, dan wordt de som die een opkoper wil geven van de waarde afgetrokken.
              als je dat niet doet, gaat de waarde door expert omlaag

maar ik vertrouw verzekeringsmaatschappijen echt niet zomaar
              ze kunnen goed een akkoord hebben met een opkoper die zo de kostprijs drukt!
              Dus ik denk geen afstand te doen van het 'wrak'. Het is echt enkel aan één hoek geraakt: de rest van de wagen ziet er prima uit.
              Daar gaat een opkoper nog wat voor geven. Maar dat wil ik toch zelf in de hand hebben hoor.

Nog tips hierover, over dat "afstand doen van het wrak" of niet?
              De verzekering was hier al aan het pushen.

Néén dus.

Comment

Geen afstand doen van het wrak is alleen zinvol als je zelf iemand kent of vindt die het kan herstellen voor minder dan de "minwaarde", of die je wrak duurder wil betalen.

Stel: waarde auto 4000€ voor het ongeval.

Als je afstand doet, dan krijg je die 4000€, en ben je klaar.

Stel dat de wrakwaarde 1000€ is, dan krijg je maar 3000€, maar je mag het wrak houden.

Als je dan voor die 3000€ kan laten herstellen, of je vindt iemand die er 2000€ voor wil geven dan doe je een goede zaak.

Wij hebben dit meegemaakt met hagelschade. We hebben het "wrak" (auto reed nog perfect) gehouden en ingeleverd bij aankoop van een nieuwe auto. Bij Cardoen trokken ze amper 500€ af van de waarde onwille van de hagelputten. De verzekering schatte de schade op 5000€ in. uiteindelijk een goede zaak gedaan.

Comment

Sarah, normaal mag je wachten tot je de wrakwaarde kent voordat je moet beslissen of je het wrak afstaat of overneemt. Dus best eerst even kijken hoeveel ze bieden...
                  Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

"het wrak" :'(

ze zeiden dat de opbrengst van het wrak dan werd afgetrokken van de vergoeding
                    maar ik krijg dan wel de opbrengst van het wrak neem ik aan vd opkoper rechtstreeks

btw, de auto achter me was 66 à 97m van me af toen ik ging zacht stoppen om iemand te laten oversteken (uitgerekend door aantal sec at ik stilstond en hoeveel hij reed)
                    toch echt straf, dat hij me gewoon niet heeft gezien, opgemerkt,
                    was een oudere man

vind het ook erg voor hem, voelt zich heel schuldig

maar is wel rottig voor mij ook
                    Last edited by Sarah1973; 29/03/2019, 14:48.

Comment

gewoon afwachten tot je een quote krijgt van de verzekering, ervoor is 't toch maar je zenuwachtig maken en dat is slecht voor je hart
                      enige wat je nu kan doen, is een gelijkwaardige auto(leeftijd, opties kmstand zoeken en de advertenties printen en aan de expert geven om zijn waardebepaling te beïnvloeden
                      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Buiten autoscout heb je ook tabellen die bv. autogids online publiceert waarin je per jaar een "gemiddelde" waarde van een bepaald model kan terugvinden, dat kan eventueel ook helpen als de individuele prijzen die je vindt op autoscout te ver uiteen liggen?
                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

Restwaarde weten ze quasi direct tijdens de expertise ter plaatse en de expert zal zn huiswerk wel al gemaakt hebben voor hij ter plaatse komt en zoiets moet je niet aantonen, ook al ben je in je recht.

Comment

Heb al uiteenlopende verhalen gehoord. Maar idd ik wacht af en zie het dan wel.
                            Lzgt de expert dat eerst vr ad tegenpartij zn verzekering of eerst aan mij?

Comment

Jij gaat dat horen van jouw verzekering, of je makelaar als je die hebt.

Bel je makelaar gewoon op een paar dagen na de expertise, dan weet die wel iets.

Comment

De garagist informeerde me intussen dat de expert me zal contacteren. Ben alleen wat ongerust indien bedrag te laag is.
                                Enfin ik probeer rustig te blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
                                  Philken, dat vind ik ook. Maar ga je dat krijgen?
                                  Nog eens, ik weiger mijn geld weg te geven omdat iemand zodanig slecht op de weg lette.
                                  Weet je, ik heb daar 6sec stilgestaan om iemand te laten oversteken omdat de volgende auto nog zodanig ver was, en pak na een 6sec botste hij aan minstens 50km/u tegen mij aan.
                                  Dan was hij écht nog veraf. De bestuurder was een oudere man, en weet niet wat er gebeurd is.

En heb je nog: afstand doen van het wrak of niet?
                                  Want dat is heel tricky! Als je afstand doet van het wrak, dan wordt de som die een opkoper wil geven van de waarde afgetrokken.
                                  als je dat niet doet, gaat de waarde door expert omlaag

maar ik vertrouw verzekeringsmaatschappijen echt niet zomaar
                                  ze kunnen goed een akkoord hebben met een opkoper die zo de kostprijs drukt!
                                  Dus ik denk geen afstand te doen van het 'wrak'. Het is echt enkel aan één hoek geraakt: de rest van de wagen ziet er prima uit.
                                  Daar gaat een opkoper nog wat voor geven. Maar dat wil ik toch zelf in de hand hebben hoor.

Nog tips hierover, over dat "afstand doen van het wrak" of niet?
                                  De verzekering was hier al aan het pushen.

Néén dus.
                                  IK heb het met mijn vrouw haar golf ook gehad, geen omnium meer, was 4j oud en had 40k km, kreeg eerst 8400€.. Niet aanvaard en zelf gelijkaardige voertuigen gezocht met gelijke opties en kilomterstand, en blijven been stijf houden. Uiteindelijk toch 13450€ gekregen. Smeerlappen zijn het. Bijt door en geef niet af? Mijn laaste was, ik wil geen geld van jullie maar een glijke wagen in opties en kilometers met gelijke motor en gelijk de oze in perfecte staat.
                                  2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

Gewoon even wachten...

Dan beetje discussiëren over het bedrag, en als de auto nog rijdt eens nakijken of je iemand vindt die er een aanvaardbare reparatie aan kan doen.

Heb ook ooit een aanrijding achteraan gehad. Auto was 10j oud en 250.000km. Waarde: 1500€, waarde van het wrak 250€.
                                    Schade zat onder de bumper, en was niet zo echt zichtbaar.
                                    Gewoon 1250€ gekregen, en nog 2 jaar mee gereden, en toen verkocht voor 1000€...
                                    Het kan nog een meevaller worden.

Comment

nog steeds geen waardebepaling, heb het dossier maandag binnengebracht
                                      ps een Hyunadi I10 blue drive met 56.000km van 01/2014, daar vragen ze bij garage € 5200 voor, (1 j garantie) lijkt jullie dat een faire prijs?
                                      ik vind het nogal veel, als je weet dat een nieuwe voor € 8800 van jou is

Comment

5.200 voor een wagen met half zo veel km en 3 jaar jonger vind je veel
                                        maar voor je eigen wagen zou je wel +4.000 € willen?
                                        raar.

2 jaar terug heb ik vergelijkbaar tegengekomen, wrak aan mijn garagist gelaten voor goede deal, rest van verzekering ontvangen, wou zelfde model en type wagen, en dus paar duizend € zelf kunnen opleggen, aanbod 2ehands is ook niet altijd ... wat je echt wil

succes

Comment

Working...
                                        X