Gixxer hij doet veel secundaire wegen met stoplichten... enkel autosnelweg zou wss een ander verhaal zijn. Maar toch, het is weinig. En duur om te laden.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zou je volgende een hybride zijn ?
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenGixxer hij doet veel secundaire wegen met stoplichten... enkel autosnelweg zou wss een ander verhaal zijn. Maar toch, het is weinig. En duur om te laden.
Ik zat op 42 zonder naar iets te kijken.
Batterij degradatie in nihil maar je moet wel de updates volgen.
Er zijn software problemen gekend waarbij deze de batterij verkeerd inschat.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
@Gixxer: het is niet omdat je geen hybride wil (de vraag van TS gaat duidelijk over een ICE motor met een e-hulpmotor) dat je tegen vernieuwing bent.
Ik zie, persoonlijk de voordelen van een gewone hybride tov een zuinige diesel of benzine niet in. Je bespaart bijna niets in verbruik en de TCO haal je er nooit uit tov een gewone ICE.
De beloofde range van een PHEV mag je gerust door twee delen. Heb een tijdje test gereden met een Mini countryman PHEV en dat ding reed echt als een speer en was pure fun.
Maar zijn e-range bedroeg nauwelijks 25 Km en dat voor een prijs waar je al bijna een veel grotere full BEV voor hebt.
De fiscale voordelen van hybride en PHEV nemen (als ze nog bestaan) ook één voor één af.
Ik heb juist tegengestemd omdat ik vind dat het geen vooruitgang meer is en ze voorbijgestoken worden door BEV.
En hoezo een BEV duur om op te laden als je geen PV hebt. De gemiddelde prijs aan een publieke laadpaal bedraagt 0,34 €. Thuis kan je laden tussen 25 en 30 cent.
Als je rekent aan een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km kost het laden van een 64 kWh batterij tussen 16 en 22 € voor een rijbereik van 450 km.
Van een hybride weet ik het niet maar de range van veel PHEV (met benzine) is niet veel verder. Voor 32-44€ heb je dus een rijberreik van 900 Km. Ik zie nog niet veel ICE wagens
(zelfs gemengd) hun tank daarvoor volkappen en eventueel de batterij laden.
Dat is voor een BEV dus een max. kostprijs van 4.9 €/100 Km of omgerekend een benzine/dieselverbruik van 3,5 liter. Zie ik niet veel hybrides verslaan. En met een BEV heb je 100%
van de tijd het voordeel van de e-motor en niet slechts een fractie (max. 10%) van de tijd.
En de fiscale voordelen zijn voor een BEV nog optimaal.
Behalve voor dagelijkse km-vreters en sportieve doorjagers zie ik niet veel voordelen meer voor een hybride (en een PHEV) tov BEV.
Ben je dus overtuigd van de voordelen van een e-motor kan je beter direct voor de fully gaan ipv voor de "ik wil wel maar kan niet" versie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIn de praktijk nog nooit iets van ondervonden. Jij wel?
Iedereen 's avonds zijn auto opladen? Thuis doe je dat via load balancing en de rest overdag zoals het uitkomt. Je EV is dan altijd volgeladen.
Vraagt een mentaliteitswijziging. Niet zoals bij een ICE rijden tot de tank bijna leeg is en dan terug volkappen. Maar voortdurend, als de gelegenheid zich voordoet, bijladen. Heeft (tot nu toe) ook het bijkomend voordeel dat je altijd wel een vrije voorbehouden parkeerplaats hebt in het centrum en dat op voorhand kan zien op je app. Aan bepaalde winkels en instellingen kan je, terwijl je er toch moet zijn, dan zelfs gratis 'bijtanken".
bovendien zie ik weinig bazen een laadpalennetwerk plaatsen voor iedere werknemer overdag(of 't moet zijn dat 't salariswagens zijn), dus woon-werk zal ook 's avonds zijn, daarom mijn bedenking dat er geen electriciteit genoeg zal zijn(snachts schijnt de zon niet, dus val je terug op het netwerk...)
ik rij gemiddeld 75.000km per jaar, komt neer op een 300km per dag tijdens de week(in't weekend rij ik heel weinig) ik zie mezelf nog niet bij iedere klant vragen of ik de auto voor een half uur mag insteken(duur gemiddeld bezoek)... ik pak gemiddeld 30 minuten pauze onder de middag om te eten, dus opladen daar ook niet echt mogelijk of is verbonden met teveel tijdsverlies...Last edited by Philken; 16/04/2019, 16:06.mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
ik rij gemiddeld 75.000km per jaar, komt neer op een 300km per dag tijdens de week(in't weekend rij ik heel weinig) ik zie mezelf nog niet bij iedere klant vragen of ik de auto voor een half uur mag insteken(duur gemiddeld bezoek)... ik pak gemiddeld 30 minuten pauze onder de middag om te eten, dus opladen daar ook niet echt mogelijk of is verbonden met teveel tijdsverlies...
Ik weet niet of bedrijven staan te springen om op te draaien voor de stroom van jan en alleman dat er over de vloer komt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenHeb ik iets gemist? Een auto met een 64kwh batterij die gegarandeerd 450km doet en geen km minder?
Mijn laatste range was 489 Km.Last edited by ivob2; 16/04/2019, 19:57.
Comment
-
@ivob2
Dat was maar om te zeveren ook hè.
De voordelen tegenover een diesel zijn dat je geen problemen hebt met roetfilter ed als je steeds korte afstanden doet.
Zoals eerder gezegd heb je bij een grote wagen weer minder verbruik.
Het rijbereik hangt veel af van de rijstijl.
Heb met allemaal gereden en meestal zat dat 10 km onder de opgeheven waarde.
Aangezien wij telkens hele korte ritten doen zou die willen maar niet kunnen perfect zijn voor ons.
Zou in een werkweek maar om de twee weken eens moeten opladen.
Ken er genoeg waarvan de motor na een paar maand automatisch aangaat omdat de benzine aan het verouderen is.
De bakker hier rijdt ook met de Mini en die zit op 90% elektrisch.
Km vreters moeten een diesel kopen hè.
Zoals al gezegd is een bev in de grote die ik nodig hebben te duur voor mij.
Heb geen plaats meer om extra zonnepanelen te leggen om daar stroom voor op te wekken en met de huidige installatie gaat die 24uur moeten staan laden.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
nog niet maar als we massaal overschakelen op plug in of volledig electrisch zal dit er wel van komen
bovendien zie ik weinig bazen een laadpalennetwerk plaatsen voor iedere werknemer overdag(of 't moet zijn dat 't salariswagens zijn), dus woon-werk zal ook 's avonds zijn, daarom mijn bedenking dat er geen electriciteit genoeg zal zijn(snachts schijnt de zon niet, dus val je terug op het netwerk...)
ik rij gemiddeld 75.000km per jaar, komt neer op een 300km per dag tijdens de week(in't weekend rij ik heel weinig) ik zie mezelf nog niet bij iedere klant vragen of ik de auto voor een half uur mag insteken(duur gemiddeld bezoek)... ik pak gemiddeld 30 minuten pauze onder de middag om te eten, dus opladen daar ook niet echt mogelijk of is verbonden met teveel tijdsverlies...
V2H (de accu van je voertuig eveneens voor thuisgtebruik benutten) zal er juist voor zorgen (tenminste als de netbeheerders hier de boot weer niet missen zoals ze al decennia lang doen)
om dat de piekuren vermeden kunnen worden. Ook balanced loading zal hier voor zorgen. Mijn laadpaal is er al mee uitgerust, in NL vind je zelf niet anders meer). Gewoon nog even wachten tot de plaatsing van de digitale meter, UTP verbinden aan de poort van de digitale meter en hupsakee.
Bij onze werkgever staan wel degelijk laadpalen en iedere werknemer met een EV heeft een app die verwittigd als de Ev is volgeladen. De volgende wordt dan verwittigd dat hij aan de vrijgekomen laadpaal mag gaan staan. Er zijn nu 8 laadpalen. Wordt dit jaar nog uitgebreid naar 50.
Er zijn er die zullen mee zijn en ook die de boot zullen missen.
Begrijp overigens je weerstand niet om 's nachts te laden. Dan is er juist een overschot aan stroom. En als je overdag laadt (omdat je bv. PV hebt) vermijd je juist belasting van het net. De injectie van overtollige PV stroom zorgt juist voor onbalans op het net (meer productie dan vraag). Eigenlijk heb je maar gedurende 5 dagen per week een tweetal piekmomenten op het e-net. Load balancing en koppeling aan digitale meter zullen dan voorkomen dat EV laden het net gaat overbelasten.
Alles wat ik hier aanhaal bestaat trouwens technisch al. Een deel zal zelfs de komende jaren een verplichting worden.
Zoals ik reeds aanhaalde is jouw voertuigverbruik de uitzondering op de regel en is een EV zeker (nog) niet echt geschikt voor je gebruik. Maar het zou wel al kunnen*.
Bij een klant je EV inpluggen in een 230V stekker zou al helemaal geen optie zijn. De laadsnelheid is veel te traag om via een 230V om een EV te laden.
* In de winter zou dat, met de huidige batterijtechnologie, inderdaad een nipt gegeven zijn. Tussen maart en midden november zou je nog een ruime marge hebben. Tenminste als je 'snachts
thuis je auto 9-10 uur zou kunnen inpluggen (monofase 40A, heb je thuis trifase en een EV die trifase en/of DC kan laden (wat ze bijna allemaal kunnen) zou de helft van de tijd al volstaan).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIk weet niet of bedrijven staan te springen om op te draaien voor de stroom van jan en alleman dat er over de vloer komt.
toegankelijk voor derden door gewoon even te zwaaien met je persoonlijke laadkaart. Het serienummer van je laadkaart is immers verbonden met je bankrekeningnummer (of dat van je
werkgever) en bij activeren van de laadpaal met jouw kaart gaat de rekening naar de gekoppelde bankrekening en niet naar de eigenaar van de paal. Die kan daar (bovenop de stroomkost) zelfs een fee bovenop laten plaatsen die hem ten goede komt. Niets moeilijk aan en allemaal bestaande technologie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten@ivob2
Dat was maar om te zeveren ook hè.
De voordelen tegenover een diesel zijn dat je geen problemen hebt met roetfilter ed als je steeds korte afstanden doet.
Zoals eerder gezegd heb je bij een grote wagen weer minder verbruik.
Het rijbereik hangt veel af van de rijstijl.
Heb met allemaal gereden en meestal zat dat 10 km onder de opgeheven waarde.
Aangezien wij telkens hele korte ritten doen zou die willen maar niet kunnen perfect zijn voor ons.
Zou in een werkweek maar om de twee weken eens moeten opladen.
Ken er genoeg waarvan de motor na een paar maand automatisch aangaat omdat de benzine aan het verouderen is.
De bakker hier rijdt ook met de Mini en die zit op 90% elektrisch.
Km vreters moeten een diesel kopen hè.
Zoals al gezegd is een bev in de grote die ik nodig hebben te duur voor mij.
Heb geen plaats meer om extra zonnepanelen te leggen om daar stroom voor op te wekken en met de huidige installatie gaat die 24uur moeten staan laden.
EV is juist heel economisch bij veel korte afstanden, fileverkeer en stadsverkeer. Het omslagpunt ligt bij snelheden boven de 90 km/uur.
Over de particuliere aankoopprijs kunnen we inderdaad niet discusiëren. Ieder moet zijn eigen rekening naar eigen mogelijkheden maken. Binnen 5-10 jaar is de situatie misschien totaal omgekeerd (benzine/diesel duurder dan BEV in aankoop).
Wat betreft PV-laden ben ik dan weer niet mee. PV-laden is een mooi extraatje maar via het net laden (zeker op nachttarief maar dat heb ik bij mijn vorige berekeningen bewust achterwege gelaten gezien een PV eigenaar meestal uitsluitend dagtarief heeft) is niet duurder (in de meeste landsdelen zelfs gevoelig goedkoper) dan benzine of diesel tanken.
ps. Wij hebben een 5500 kWp installatie met een gemiddelde jaarproductie van 5000 kWh. Daar draait ons heel huishouden op (CV, SWW, Airco, huishoudelijke toestellen) en de overproductie (nu een 2000 kWh/jaar maar zou vanaf volgend jaar nog moeten stijgen) is goed voor een 13.000 e-Km/jaar.
Comment
-
Tja dat pv laden.
Het zit in het kopke zeker.
De grote omslag moet nog komen denk ik.
We kijken naar de maandelijkse hoge elektriciteit factuur maar vergeten dat we niet meer gaan tanken.
Als je gaat kijken voor en phev willen ze je liefst ook een laadpaal verkopen maar heb nu gehoord dat deze soms overbodig zijn omdat de auto het sneller laden tegenhoud.
Last edited by Gixxer; 16/04/2019, 17:35.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenWaarom niet? Ze kunnen, indien gewenst, er nog aan verdienen ook. Iedere laadpaal kan uitgerust worden voor openbaar laden (zelfs mijn thuisstation kan dat) en is (als je dat wil)
toegankelijk voor derden door gewoon even te zwaaien met je persoonlijke laadkaart. Het serienummer van je laadkaart is immers verbonden met je bankrekeningnummer (of dat van je
werkgever) en bij activeren van de laadpaal met jouw kaart gaat de rekening naar de gekoppelde bankrekening en niet naar de eigenaar van de paal. Die kan daar (bovenop de stroomkost) zelfs een fee bovenop laten plaatsen die hem ten goede komt. Niets moeilijk aan en allemaal bestaande technologie.
1. Voor de salariswagens die gratis mogen laden
2. Voor goede klanten die gratis mogen laden
3. Voor personeel met eigen wagen dat voor de stroom moet betalen
4. Voor vertegenwoordigers van leveranciers die ge niet gratis wilt laten laden
5. Voor den directeur die zijn eigen plaats en eigen laadpaal wil
En ik kom dan in bedrijven waar bezoekers, personeel en directeur allemaal aparte parkeerplaatsen hebben.
Het klinkt allemaal goed en ik kan u wel volgen. Het klinkt heel rooskleuring, maar er is altijd een 'reden' waarom het zo niet is.
Comment
-
nu ev's opkomen wil plots iedereen een laadpaal in de voortuin hebben en gelijk waar je maar komt
ik wens nu ook geen tankstation aan mijn garage te hebben.
de laadpalen zullen wel meer en meer voorzien worden en de schrik zal er dan wel vanzelf uitgaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Dus moet de firma verschillende laadpalen gaan zetten:
1. Voor de salariswagens die gratis mogen laden
2. Voor goede klanten die gratis mogen laden
3. Voor personeel met eigen wagen dat voor de stroom moet betalen
4. Voor vertegenwoordigers van leveranciers die ge niet gratis wilt laten laden
5. Voor den directeur die zijn eigen plaats en eigen laadpaal wil
En ik kom dan in bedrijven waar bezoekers, personeel en directeur allemaal aparte parkeerplaatsen hebben.
Het klinkt allemaal goed en ik kan u wel volgen. Het klinkt heel rooskleuring, maar er is altijd een 'reden' waarom het zo niet is.
Bij ons bedrijf mag iedereen gratis laden, zelfs leveranciers.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenTja dat pv laden.
Als je gaat kijken voor en phev willen ze je liefst ook een laadpaal verkopen maar heb nu gehoord dat deze soms overbodig zijn omdat de auto het sneller laden tegenhoud.
Als je een monofase interne AC lader hebt (zoals onze EV) maakt de snelheid van de laadpaal eigenlijk ook niet uit. Dan beperkt het voertuig ook de snelheid van het laden.
(bv de interne AC lader van onze EV is 7.2 Kw. Ook al laad je aan een 11 of 22 kW AC paal kan je maar laden aan gemiddeld 7 kWh).
We zojuist een meevaller gezien. Morgen gaat hie rin de buurt een nieuwe Lidl open. Even de parking opgereden en de gratis* laadpalen gaan nakijken. Ze hebben het daar blijkbaar begrepen
. Naast de standaard AC 22 kW laadpaal (400V 32A) ook twee 50 DC laadpalen (een Chademo en een CCS). Gemiddeld zou mijn voertuig aan zo'n paal 45 kWh binnentrekken. Of anders gezegd, na een half uurtje winkdelen 150 km erbij.
* tijdens openingsuren en voor klanten.
Comment
Comment