Mededeling

Collapse
No announcement yet.

is keuring wagen voor verkoop verplicht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• is keuring wagen voor verkoop verplicht

ik wens mijn auto van 2013 te verkopen maar is het verplicht om er eerst mee naar de keuring te gaan of kan dat ook voorgesteld worden aan de koper (indien deze hiermee akkoord mag gaan)

auto werd 2 jaar geleden technisch gekeurd en diende pas dit jaar terug gekeurd te worden Moest er al mee begin maart mee naar de keuring maar heb dit niet gedaan omwille van verkoop

Waarom zou je dat niet willen?

Feit is, als een particulier je auto koopt, dan heeft hij dat nodig om de auto in te schrijven. En als er dan een particulier komt, en die ziet dat de auto al naar de keuring had moeten gaan, en nog niet geweest is....
    Wel, als die auto er héél goed uit ziet, en de prijs ca 30% onder de marktprijs is, dan wil ik nog overwegen die te kopen... maar waarschijnlijk niet, omdat naar de keuring gaan een kleine moeite is, en omdat ik niet zou snappen waarom iemand daarvoor zo veel van de prijs zou af doen.

Nu riskeer jij elke dag dat je door een camera opgepikt wordt als ongekeurde auto, en dan mag je een depanneur bestellen om die af te slepen, plus een stevige boete en mogelijk rijverbod...

Rij vandaad nog naar de keuring, en zeg dat het is om te verkopen, je betaalt een paar euro meer, je bent terug safe, en als de auto niet snel verkocht raakt, dan ga je opnieuw nadat die verkocht is.
    Een handelaar heeft dat niet nodig, maar die gaat ook stevig afdingen als die ziet dat de keuring overtijd is.

Ik snap die angst om naar de keuring te gaan niet. Dat duurt 30 min, en kost nog geen 50€, en je bent er van af.

Comment

Keuring voor verkoop is verplicht in Belgie.

Comment

ok maar kan ik de gewone keuring overslaan en meteen keuring voor verkoop kiezen?

Comment

Ja, dat is exact hetzelfde je betaald alleen meer.
          Polo 6n 1.4

Comment

vreemd ik probeer via de website autosecurite.be een afspraak te maken, ik log in met mijn account van vroeger, ze vinden me maar ik kan enkel kiezen uit keuringcentra die in Wallonie liggen (het dichtstbijzijnde is Mont St Guibert op 29km??. Ben woonachtig te Zaventem en de vorige keer ben ik naar de keuring in de buurt van Zemst kunnen gaan
            Last edited by bartmaniac; 23/04/2019, 16:32.

Comment

ok straks eens bellen naar de klantendienst

Comment

oeps zie nu dat ik nog op een oude website zat, heb de juiste gevonden en ik kan aanmelden met de gegevens van autosecurité.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                  Waarom zou je dat niet willen?

Nu riskeer jij elke dag dat je door een camera opgepikt wordt als ongekeurde auto, en dan mag je een depanneur bestellen om die af te slepen, plus een stevige boete en mogelijk rijverbod...
                  Uiteraard rij je best met een geldig gekeurd voertuig rond en laat je het voertuig voor verkoop keuren (je krijgt dan een carpass, tweedehandsrapport en aanvraag tot inschrijving en de koper heeft dus extra zekerheid).
                  Als je een keuring voor verkoop laat uitvoeren (die overigens alleen verplicht is als de nieuwe eigenaar dit voertuig terug in België wenst in te schrijven) hangt de wijze van keuring en kostprijs af van de periode die er ligt tussen de reguliere keuring en de keuring voor verkoop (minder dan 2 maand is alleen een visuele schouwing zonder meting, + 2 maand een volledige tweedehands keuring. Deze is overigens strenger dan de periodieke keuring). Dit tweedehandsrapport is maar twee maanden geldig.
                  Hou er als verkoper wel rekening mee dat een keuring tot verkoop geen bonus geeft.
                  Hoe er als verkoper ook rekening mee dat je allerlei documenten en voorwerpen moet kunnen voorleggen (details zie de site van de autoveiligheid) zodat je ter plaatse niet voor verrassingen komt te staan.

Maar wat je hierboven schrijft is nodeloze bangmakerij en stoelt nergens op. Een politiedienst heeft bij het vaststellen van een niet (geldig) gekeurd voertuig op de openbare weg niet het recht je voertuig in beslag te stellen noch te laten afslepen.
                  Een rijverbod is al helemaal geen strafmaat voor deze overtreding en de boete (die maar 1ste graad is) hangt gewoon af hoe lang het voertuig al niet geldig gekeurd rondreed. Binnen een bepaalde norm (tijdsduur tussen laatste geldige keuring en vaststelling) wordt er, afhankelijk van het politieparket waarbinnen de overtreding werd vastgesteld, helemaal niet meer vervolgd, een onmiddellijke inning uitgeschreven (met verval van strafvordering) of een proces-verbaal opgesteld (parket legt minnelijke schikking op of verwijst door naar politierechtbank).
                  Last edited by ivob2; 23/04/2019, 18:12.

Comment

Schandalig eigenlijk dat die strafmaat zo weinig is, naar mijn mening. Ongekeurd = onverzekerd. Das vooral goed om andere mensen mee te kloten als ge in een ongeval terecht komt.

Comment

Voor niet verzekerd rijden geldt inderdaad wel een onmiddellijke inbeslagname en hoge boetes (sowieso altijd rechtbank).
                      Maar ongekeurd rijden is niet gelijk aan niet verzekerd rijden. Daar wil nogal eens een misverstand over bestaan (zelfs op juridische fora). Bij een ongeval kan de verzekeringsmaatschappij (als er een oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen het ongeval en de slechte staat van het voertuig) de schade die ze eventueel vergoed heeft aan de tegenpartij terugvorderen. Maar je bent wel degelijk BA verzekerd (tegenpartij ziet zijn centen als hij in zijn recht was).

Comment

Working...
                      X