Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto verkoop particulier

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto verkoop particulier

Hallo allen

Ik lees zoveel over bedrog bij verkoop van een auto als particulier aan een particulier dat ik me zelf (teveel) zorgen maak over wat er nog zou kunnen gebeuren.
    -->Mijn auto staat te koop op 2dehands momenteel
    Ik vroeg aan de koper
    1) betalen met cash geld, wordt dan direct samen bij de bank gebracht om na te gaan als dit geen vals geld is. Pas dan overdracht sleutel
    2) modelcontract waarbij kopie van identieitskaart van koper wordt gestoken

De koper zag hier geen graten in, echter was ik nog ongerust. Wat kan er nog gebeuren? Zijn er nog dingen waar ik mij kan aan laten vangen. (ik keur met carpass en keuring voor verkoop).

De reden dat ik nog ongerust ben vragen sommige zich af?
    - Ik word gecontacteerd door mensen die niet altijd perfect nederlands praten, hoeft op zich zeker niet erg te zijn, maar kan ook duiden op bedrog. Het zijn vooral deze die hoge bedragen geven.
    - Ik vroeg de koper zijn naam omdat hij met initialen werkte op 2dehands, dat wou hij pas zeggen als hij de auto mocht zien...(vond het vreemd, ik wou gewoon even weten met wie ik te maken had, en als je dan toch je identiteitskaart zal tonen dan heb je hier toch geen schrik voor...logischerwijze zal hij de auto zien).

Dus, naast cash betalen + controle bij bank(automaat) en kopie identiteitskaart bij contract, kan ik er dan nog ingeluisd worden???

dank!!!

Als het iemand is met belgische bank kan je een direct payment doen, staat het direct op je rekening.
    Vrij paranoid zou ik zeggen....als iemand mij zou vragen bij JM zou ik gewoon jan martens zeggen dan weet jij nog niks.
    Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Als het iemand is met belgische bank kan je een direct payment doen, staat het direct op je rekening.
      Vrij paranoid zou ik zeggen....als iemand mij zou vragen bij JM zou ik gewoon jan martens zeggen dan weet jij nog niks.
      1) Is direct payment dan 100% veilig, ik lees zoveel verhalen van zogezegd stortingen dat ik twijfel aan alles tegenwoordig. (western union enz enz)
      2) zelf als ik zeker ben van het geld (cash of desnoods direct payment) zijn er dan nog dingen waar ik moet op letten of kan ik dan gewoon niet bedrogen worden bij verkopen van een auto?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus Bekijk Berichten

1) Is direct payment dan 100% veilig, ik lees zoveel verhalen van zogezegd stortingen dat ik twijfel aan alles tegenwoordig. (western union enz enz)
        2) zelf als ik zeker ben van het geld (cash of desnoods direct payment) zijn er dan nog dingen waar ik moet op letten of kan ik dan gewoon niet bedrogen worden bij verkopen van een auto?
        Vertrouw je wel jezelf?
        Zet hem voor je deur met een bordje, gratis mee te nemen. Probleem opgelost!
        Z4 M40i

Comment

Ik begrijp dat.
          Wolfgang komt dan ook uit een tijd dat er weliswaar prachtige muziek werd geschreven, vooral door hemzelf, maar van al die moderne betalingsmethoden heeft hij natuurlijk geen kaas gegeten. Bovendien werd er in die tijd regelmatig plagiaat gepleegd, hetgeen ook een vorm van diefstal is, vandaar zijn achterdocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

Vertrouw je wel jezelf?
            Zet hem voor je deur met een bordje, gratis mee te nemen. Probleem opgelost!
            Beetje vreemde reactie. Je lees zoveel post op het forum dat mensen voordien hun onderzoek hadden moeten doen in plaats van nadien te komen zeggen dat ze bedrogen zijn. Ik ben ooit opgelicht geweest bij verkoop gsm van iemand die toen zelf perfecte waardering has op 2dehands. Mss daardoor mijn wantrouwen sindsdien. De vraag hoe ik dit opnieuw kan vermijden bij bedragen die veel hoger liggen lijkt me meer dan logisch

Comment

Beetje vreemde reactie. Je lees zoveel post op het forum dat mensen voordien hun onderzoek hadden moeten doen in plaats van nadien te komen zeggen dat ze bedrogen zijn. Ik ben ooit opgelicht geweest bij verkoop gsm van iemand die toen zelf perfecte waardering has op 2dehands. Mss daardoor mijn wantrouwen sindsdien. De vraag hoe ik dit opnieuw kan vermijden bij bedragen die veel hoger liggen lijkt me meer dan logisch
              U heeft het al zelf aangehaald hoe het veiligst is:

Modelcontract waarbij kopie van identieitskaart van koper wordt gestoken.
              En samen met de koper naar de bank.
              Z4 M40i

Comment

Over welk bedrag gaat het?

Als het een auto is met nog wat waarde, dan zou ik de betaling met een bankcheque vragen op naam.
                Je kan dan naar de bank bellen of die cheque wel echt is.
                Ik wil geen 10k cash krijgen, dan bestaat de kans dat je geld krijgt, je auto is weg, en dan komt er iemand met een mes om het geld terug te halen. Horror.

Gaat het over 1000-2000€, dan gewoon cash vragen, en zorg dat je een toestelletje of stift hebt waarmee je de echtheid kan controleren.

De laatste keer dat ik een auto particulier verkocht was dat aan een exporteur naar Benin. Die sprak geen Nederlands, maar betaalde wel met echt geld.
                Veel namen op de factuur of verkoopovereenkomst hebben die niet graag, maar wat is het risico...

Comment

Zoals Verbatim zegt: instant overschrijving.
                  Elke -80 jarige heeft tegenwoordig toch de app van zijn bank op z'n gsm? (Enkele anti-technologie mannen uitgezonderd).
                  En limieten zijn op voorhand aan te passen indien nodig. Dat is zeer eenvoudig af te spreken.
                  Hoe moeilijk kan iets zijn.

Comment

Ik vind het wel een goeie vraag. Ben er zelf niet thuis in en heb er geen ervaring mee dus ik volg geïnteresseerd mee.
                    En neen, ik ben nog geen 80+ .
                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                      Elke -80 jarige heeft tegenwoordig toch de app van zijn bank op z'n gsm? (Enkele anti-technologie mannen uitgezonderd).
                      En limieten zijn op voorhand aan te passen indien nodig. Dat is zeer eenvoudig af te spreken.
                      Dat gaat al vrij ver (die limieten aanpassen). Ik heb zo vorige week nog van een 40-jarige collega wat geld gevraagd en die had nog nooit zo'n bankapp gebruikt... Op zich snap ik perfect wat het probleem is van de topicopener. Zeker met wagens van betrekkelijk lage waarde kan je al eens vreemd volk aan je deur krijgen. Maarja hoe ver wil/moet je daarin gaan hè. Ik heb al vaak wagens verkocht, maar nog nooit iets negatiefs meegemaakt. Wel al vreemde toestanden zoals bv. 3 man die komen kijken om 22u30 's avonds en wat druk proberen zetten "omdat ze van ver komen".

Mijn goede raad: verkoop je wagen aan een handelaar. Minste zever en gedoe, maar je moet er dan wel vrede mee kunnen nemen dat je niet de beste prijs gehad hebt.
                      Last edited by Kartfreak; 04/11/2019, 16:01.
                      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Vals geld hebt ge stiften voor om te controleren.

Comment

Probeer uw limiet maar eens te zetten naar 5000€ via een bank-app.... dat gaat echt niet, en ik heb het al bij 2 banken geprobeerd.

De laatste keer dat ik een auto particulier kocht hebben we 500€ voorschot cash gegeven en de papieren mee gekregn, en dan een paar dagen later de auto afgehaald (met platen en verzekering), en dan een bankcheque overhandigd.
                          Als er totaal geen vertrouwen is, dan kan je inderdaad beter aan een handelaar verkopen, maar ook daar krijg je niet direct een pak cash mee.
                          Ik denk dat ik persoonlijk meer vertrouwen heb in sommige particulieren dan in bepaalde handelaars.
                          Er zijn er die in staat zijn om eerst een akkoord te maken voor 10k, en dan toch nog een kras te zien, en nog 9k willen geven....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Probeer uw limiet maar eens te zetten naar 5000€ via een bank-app.... dat gaat echt niet, en ik heb het al bij 2 banken geprobeerd.

Klopt, in de app gaat het niet.
                            Via pc-banking kan je het bij nagelmackers wel, bij ING moet je contact opnemen met het kantoor.
                            Nu, ik heb het net even nagekeken: bij beiden staat de overschrijvingslimiet standaard op € 25000 indien het rekeningnummer van de begunstigde eerst werd ingegeven via pc-banking. Dat is dus perfect op voorhand te regelen. Een bankcheque gaan afhalen lijkt me toch iets omslachtiger.
                            Maar akkoord, het zal niet voor iedereen even vanzelfsprekend zijn.

Comment

als ge uw auto verkoopt en cash ontvangt en het is meer dan 3000 euro zorg dan dat je zeker een ondertekende factuur hebt + ID kaart. Want sommige banken aanvaarden geen cash bedragen > 3000 meer zonder bewijs van afkomst.
                              Best tijdens openingsuren samen naar bank gaan. Als de koper te vertrouwen is zal die daar geen probleem mee hebben

Comment

Ik heb net vernomen van mijn bank dat zelf cash betalingen >3000 per maand niet mogelijk zijn. Dus loket of automaat maakt niet uit.
                                Dan blijven nog instant payment of bankcheque over

Comment

Ik heb net vernomen van mijn bank dat zelf cash betalingen >3000 per maand niet mogelijk zijn.
                                  Amai, maximum 3000 euro cash per maand? Rare bank.

Comment

Hier overlaatst een wagen verkocht. Werd cash betaald. Niet meteen naar de bank gegaan. Je ziet meestal wel wie je voor je hebt. Vertrouw je het niet of is het te mooi om waar te zijn? Dan verkoop je hem aan de volgende. Niet alles in de wereld is mis hè.
                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Amai, maximum 3000 euro cash per maand? Rare bank.

Comment

Jaja, weet ik wel, maar je hebt toch een verkoopcontract dat duidelijk de herkomst van het geld aangeeft?

Comment

Working...
                                        X