Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of EV, kopen of leasen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Waarom zou je onderhoud moeten laten doen waar je koopt?
    Als dat in de buurt is, dan ja, maar anders ga je toch gewoon bij de lokale garage van Merc of Volvo....

    Ik weet dat West-Vlaanderen speciaal is, maar nog niet speciaal genoeg om auto's te krijgen die uniek zijn voor de regio.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

      Ik weet dat West-Vlaanderen speciaal is, maar nog niet speciaal genoeg om auto's te krijgen die uniek zijn voor de regio.
      Da's zeker, alle andere provincies moeten duidelijk onderdoen...
      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

      Comment


      • #83
        Nog één die zich mag meten de XC90 qua ruimte : de Toyota Highlander.
        Full option (enkel geen panoramisch dak, heb dat nu op mijn X-Trail en gebruik het nooit), kost die Highlander 71k BTW incl. Zonder kortingen weliswaar, maar er zal wel geen 10k afgaan, wat de prijs is van die XC90 die ik heb gezien...

        Wist dat Toyota niet goedkoop was, maar dit is toch wel sterk... Is nog niet eens een Lexus.
        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

        Comment


        • #84
          Shortlist :


          VW Caddy 2L TDI 122pk DSG7
          90 kw
          134gr CO2
          11 fiscale pk
          46174 euro BTW incl. zonder korting

          Febiac
          BIV 713,89
          Jaarlijkse rijtaks 492,72




          Mercedes Vito 2L 116CDI 163pk 9GTronic, lengte L2
          120 kw
          187 gr CO2
          11 fiscale pk
          69595 BTW incl. zonder korting

          Febiac
          BIV 2080,5 euro
          Jaarlijkse rijtaks 563,61
          --> 119CDI natuurlijk nog een stuk duurder




          Volco XC90 B5 Mild Hybrid met diesel 235pk
          172 kw
          162gr CO2
          11 fiscale pk
          61990 euro BTW incl. (stockmodel)
          Zelfde model nieuw bestellen 73000 euro

          Febiac
          BIV 1168,03
          Jaarlijkse rijtaks 396,4

          Vlaamse belastingsdienst
          BIV 1168,03
          Jaarlijkse rijtaks 530,17



          Toyota Highlander 2.5 full hybrid benzine 256pk
          140kw
          158 gr CO2
          13 fiscale pk
          61750 euro BTW incl. (stockmodel)
          Of nieuw bestellen 71000 euro

          Febiac
          BIV 597,76
          Jaarlijkse rijtaks. 391,05

          Vlaamse belastingsdienst
          BIV 597,75
          Jaarlijkse rijtaks 597,75




          Renault Trafic Spaceclass 2L Diesel 170pk, L1H1
          125 kw
          192gr co2
          11 fiscale pk
          53180 euro BTW incl. zonder korting

          Febiac
          BIV 2351,64
          Jaarlijkse rijtaks 570,3




          Kia Sorento 1.6 hybride met benzine 230 pk
          169 kw
          145gr CO2
          8 fiscale pk
          61340 euro zonder korting

          Febiac
          BIV 366,24
          Jaarlijkse rijtaks 284,44

          Vlaamse belastingsdienst
          BIV 366,24
          Jaarlijkse rijtaks 208,62





          Allemaal in de veronderstelling dat de aankoop particulier gebeurt.

          Praktisch gezien qua ruimte staan de Vito en Trafic Spaceclass helemaal vooraan. Maar het zijn 2 full diesels, hoge BIV (bij sommige heb ik naast de cijfers van Febiac ook die van de Vlaamse belastingdienst vermeld omdat er soms verschillen zijn) en redelijk hoge jaarlijkse rijtaks.
          Plus, bij diesel loop ik het risico dat én de brandstof én de taksen alsmaar duurder gaan worden, met als gevolg dat ik zo'n auto over 5 jaar aan de straatstenen niet meer kwijt geraak (geen laadruimte, dus niet zo interessant voor een zelfstandige)

          De Caddy is voordeliger qua aankoop, én ook qua BIV en taks, omdat het maar 90Kw diesel is. Maar ook hetzelfde risico bij doorverkoop later, én die 122 pk blijkt niet zo ideaal te zijn met 6 personen aan boord én bagage wegens te weinig vermogen (de 1.5 TSI nog slechter op dat vlak).

          Die XC90 dan : hybride diesel, maar is een mild hybride, is mijn berekening van BIV en taks wel juist ? Wordt een mild hybrid fiscaal ook hetzelfde beschouwd als een full hybride ? Heel mooie auto, heel ruim, plaats genoeg voor 6 en met het 7e zitje neergeklapt nog heel veel bagageruimte...

          De Toyota Highlander, een vliegdekschip van een auto, maar niet goedkoop. 2.5 benzinemotor met elektromotor, full hybride, maar heeft verrassend weinig koppel, prestaties zijn blijkbaar niet zo vet. Anders wel de grootste in het segment van de 7-zitters en op papier lijkt hij ideaal. BIV en taks vallen mee.


          De Kia Sorento lijkt dan ook wel een gulden middenweg : 1.6 benzine met full hybride, 230 pk. Niet zo groot als de Highlander, maar toch wel een flink stuk ruimer dan mijn Nissan X-Trail, en qua ruimte leunt hij sterk aan bij de XC90 : met het 7e zitje neergeklapt hou ik qua offerinhoud toch nog meer over dan in mijn X-Trail ; die Sorento is dan ook wel een veel ruimere auto, én imposanter. En een full hybride benzine zal langer interessant blijven dan een diesel bij herverkoop.
          Ook 7 jaar garantie (of 150000 km)

          De alternatieven voor de Vito Tourer en de Trafic Spaceclass zijn allemaal EV (Spacetourer, Traveler, Zafire Life, behalve de ProAce, maar enkel nog met 1.5 diesel manueel) wat de aankoopprijs de hoogte injaagt en het is ook gewoon niet haalbaar : wanneer we dan met het volledige gezin op weg gaan, uiteindelijk de reden waarom ik een auto met 6 of 7 plaatsen wil, is dat voor langere afstanden, en ik zie het niet zitten om talrijke laadpauzes in te plannen voor een uitstap van enkele dagen.


          Door de laatste weken zo 'op zoektocht' te zijn gegaan naar een nieuwe auto, begin je te beseffen hoe het autolandschap veranderd is en hoe moeilijk de keuzes zijn geworden. Een vijftal jaren terug zou je nog niet voor zoveel dilemma's gestaan hebben. Als particulier dan.
          Voor een zelfstandige is het anders : BIV en rijtaks zijn vrijwel onbestaande en een lichte vracht (type Vito Mixto of Trafic dubbele cabine op dieselmotor geraak je nog wel makkelijk kwijt iemand die een 2dehands bestelwagen zoekt om bijvoorbeeld een aanhangwagen te trekken (zo'n type auto koop je dan ook best met een trekhaak).
          Maar goed, ik heb geen zin meer om dat type auto te kopen, met 3 plaatsen voorin, omdat ik liever wat meer comfort wil.

          Niet makkelijk. Luxeprobleem ?
          Last edited by Kaneda; 20/03/2022, 13:25.
          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

          Comment


          • #85
            Uit dit rijtje voor mij de highlander.
            Gewoon omdat ik het altijd nogal heb voor buitenbeentjes in het autolandschap.

            Moet een grave bak zijn om mee rond te toeren.

            Die nieuwprijs is wel compleet van de pot gerukt, amai.

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Uit dit rijtje voor mij de highlander.
              Gewoon omdat ik het altijd nogal heb voor buitenbeentjes in het autolandschap.

              Moet een grave bak zijn om mee rond te toeren.

              Die nieuwprijs is wel compleet van de pot gerukt, amai.
              Die Highlander lijkt me ook wel gaaf. Het stockmodel dat ik gevonden heb is een witte, bij een dealer ergens in Henegouwen, niet zo heel ver van waar ik woon. Maar de auto heeft al 234 km op de klok. Gebruikt als demowagen ?
              In elk geval, de prijs is dezelfde als die van een nieuw te bestellen Kia Sorento, waar dan nog korting af moet ; ik denk niet dat je op een stock/demo model nog korting kan verwachten. Zo'n Highlander nieuw bestellen, daar begin ik niet aan.

              Pff, die Kia lijkt me heel leuk, tjokvol technologie en veiligheidssnufjes, niet zo goedkoop maar er gaan vast nog tal van kortingen af, én de BIV en rijtaks zijn superinteressant, maar de praktische ruimte blijft natuurlijk beperkt, is eigenlijk een grotere versie van mijn X-Trail met een extra (kind)zitje.
              Een full diesel zoals de Vito Tourer of Trafic Spaceclass, daar betaal je een stevige BIV en wegentaks op, maar je hebt én ruimte én meer comfort dan de versies met dubbele cabine. Maar serieuze twijfels over de herverkoopwaarde over 4 à 5 jaar.

              De dubbele cabine, tja, super voordelig qua taksen. Restwaarde nog interessant denk ik wegens de gescheiden laadruimte. Maar hoelang gaat dit nog duren ? Voor hetzelfde geld gooien ze de voordelen als lichte vracht binnenkort helemaal overboord (is al zo voor particulieren in Wallonië) en dan krijg je zo'n diesel wellicht over 5 jaar ook niet meer kwijt. Plus, je boet in aan comfort, is een feit.

              Zoals ik al zei, echt niet makkelijk om een weloverwogen keuze te maken met al hun eco bullshit. Want, wees eerlijk, het is niet omdat een landje, of verschillende landen in Europa nu allemaal eco-gezind zijn dat dat op wereld vlak een verschil zal maken. Die Sorento, bvb, kan je in veel (niet-Europese) landen nog gewoon met een benzineverslindende V6 kopen, niks aan de hand daar, blijkbaar.
              Last edited by Kaneda; 21/03/2022, 12:58.
              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

              Comment


              • #87
                Volgens dit artikel zou ik wel gek zijn om een diesel te kopen :

                Geen woord was de voorbije tien jaar zo smerig in autoland als *diesel*. Het goedje dat ons zuinige, koppelrijke en CO2-vriendelijke motoren gaf werd in één dieselgate-ruk verketterd naar de diepste krochten van de verdommenis. Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen?


                Enige optie is dan beter een benzine, of beter een hybride...
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                Comment


                • #88
                  Toevallig nog eens op de site van VW terechtgekomen, hoewel ik die Caddy van mijn lijstje geschrapt heb.

                  Eens de New Multivan van dichterbij bekeken : het is niet meteen een looker, maar ik denk dat je er wat moet aan wennen.

                  Anyway, eens een configuratie gedaan, Life uitvoering (niet de duurste Style dus), met genoeg opties toegevoegd die voor mij belangrijk zijn (ik kan eventueel de elektrische achterklep en zijdeuren vervangen door manuele, wordt het nog wat goedkoper) maar ik kom uit op 56500k voor de lange versie, 55200k voor de korte maar dat zou weeral een compromis zijn ; de lange versie is 'slechts' 5,1m lang, dus wel niet zo onhandig in de stad of parkeergarages.

                  Configuratie is met de 1.4 plug-in hybride, BIV en taks nog niet berekend maar ik veronderstel dat dat voordelig zal uitvallen.
                  Lijkt wel een kanshebber uiteindelijk.

                  Enkel, die plug-in hybride technologie roept nog wat vragen op. Je kan er ongeveer een kleine 50km elektrisch mee rijden, opladen zal bijgevolg ook veel sneller voorbij zijn tov een full EV, maar hoe werkt dat in de praktijkj ?
                  Werken de elektromotor en de benzinemotor samen 'in tandem', zoals bij een gewone hybride, of moet je als bestuurder kiezen of je elektrisch of met verbrandingsmotor rijdt (ttz, je moet zelf omschakelen) ?
                  En heb je dan je ten allen tijde de 218pk en 350nm koppel ter beschikking ?

                  Natuurlijk, de 2l benzine is ook een optie, is nog 3k euro goedkoper...

                  Edit : plug-in BIV 443 euro, 171 euro per jaar - 2l tsi dikke 1000 euro biv, ongeveer 500 euro per jaar...
                  Last edited by Kaneda; 22/03/2022, 15:37.
                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                  Comment


                  • #89
                    Ik denk dat je nog gaat eindigen met 3 occasie mazda mx-5.



                    Comment


                    • #90
                      Een hele grote bakfiets, dan trap ik op niemand zijn/haar/hun tenen...
                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                        Ik verkoop ook best mijn huidige auto particulier ; via een opkoper ga ik er een stuk minder voor krijgen.
                        Is de waardebepaling op https://www.autoscout24.be/prijsschatting/ realistisch ?

                        Ik zou dan verkiezen van mijn auto zelf te koop te zetten via 2dehands en nog andere sites. Een site als wijkopenautos.be, daar heb ik weinig vertrouwen in, heb al wat cowboyverhalen gehoord...
                        eerlijk gezegd heb ik weinig tot geen vertrouwen in particuliere verkopers....zoals je zelf aangeeft verkopen ze particulier om MEER te krijgen,zonder enige vorm van garantie of service wanneer er toch iets fout loopt..en dan heb je vaak nog de VALSE particuliere verkopers die verkopen in opdracht van ouders of familie.........van de kant van particuliere verkoop bekeken,ik heb heus geen zin om een heleboel vreemden die geintreseerd zijn mijn privegegevens woonplaats enz door te geven,om nadien het gezeur over prijs en toestand van de wagen te aanhoren,liever een beetje minder en geen gezeur en problemen....

                        Comment


                        • #92
                          Je hebt eigenlijk wel gelijk. Gewoon overname is zonder gedoe, ook al kan dat een paar 1000 euro verschil maken. En dat ga ik ook doen, waarschijnlijk.

                          Maar het is een feit dat het potverdorie niet makkelijk is. Wat was het eenvoudig toen je alleen maar moest kiezen uit diesel of benzine...
                          Vooral wanneer je weet dat dit nu gewoon een politieke beslissing is om EV door onze strot te duwen : puur consumentenbedrog, maar goed, dat is een andere discussie.

                          Als particulier word je sowieso afgestraft als je een auto met traditionele verbrandingsmotor koopt, vooral een diesel dan : heel hoge BIV en een niet malse jaarlijkse rijtaks. Plus het feit dat je voor zo'n auto over 5 jaar nog peanuts krijgt (want de sukkelaar die op dat moment een 2dehands diesel of benzine zal moeten inschrijven, zal waarschijnlijk meer BIV moeten betalen dan de auto nog waard is).

                          Een hybride is een mogelijkheid, BIV en taks vallen mee, maar de restwaarde is ook niet verzekerd omdat de overheid dit soort wagens binnenkort ook in hetzelfde vakje zal plaatsen als gewone diesel en benzinewagens. Maar dan ga ik voor een 7-zitter, uiteindelijk is 't behelpen met de 3e zitrij en de piepkleine bagageruimte.
                          Anti-EV ben ik helemaal niet, maar zoals de situatie nu is, is zo'n auto gewoon onbruikbaar en onbetaalbaar voor een groot gezin : met een 'normaal' geprijsde Citroën Spacetourer (en alle consoorten) haal je in ideale omstandigheden 190 km op één lading, reken dan eens uit hoe ver je geraakt met 6 mensen en bagage aan boord : kan je even naar de bakker en de slager en that's it.

                          Ik vrees dat de enige oplossing mijn initiële idee is : een lichte vracht in diesel. Geen BIV, 137 euro taks per jaar en nog een deftige kans dat je er later nog wat restwaarde van hebt (tenminste, als ze de fiscale voordelen van een lichte vracht ook niet in de vuilbak gooien, natuurlijk).
                          Die Multivan had nog een optie kunnen zijn, maar ik zie dat die dezelfde brol touch controls heeft op het dashboard als de Caddy en de Golf, iets waar elke reviewer serieuze kritiek op heeft (te veel CNG gesnoven bij VW tijdens het ontwerp, denk ik). 't Is vooruitgang, besef ik wel, maar ik vrees dat dat totaal onbruikbaar en bovendien gevaarijk is tijdens het rijden.

                          Ben dus weer bij af : Ford Transit Custom dubbele cabine, Mercedes Vito Mixto, Renault Trafic Crew Van (eventueel Nissan Primastar Crew Cab), en Citroën Jumpy.
                          Toevallig eventjes in een Peugeot Expert gezeten van een kennis met dubbele cabine, is toch wel lang niet zo ruim als in de Transit Custom van mijn vriendin, en uiteindelijk zijn al die Stellantis varianten met 3 plaatsen voorin veel te klein om comfortabel te reizen.

                          Ford ga ik ook niet doen, want volgend jaar zit ik dan al meteen met een oud model. Blijven de Vito en de Trafic/Primastar over. Vito ken ik al, ga eens bij mijn Nissan dealer horen voor eventueel een proefrit met de Primastar, anders ga ik eens bij Renault langs. En dan kijken of de Vito die 10k euro extra waard is...
                          Last edited by Kaneda; 23/03/2022, 14:37.
                          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                            Je hebt eigenlijk wel gelijk. Gewoon overname is zonder gedoe, ook al kan dat een paar 1000 euro verschil maken. En dat ga ik ook doen, waarschijnlijk.

                            Maar het is een feit dat het potverdorie niet makkelijk is. Wat was het eenvoudig toen je alleen maar moest kiezen uit diesel of benzine...
                            Vooral wanneer je weet dat dit nu gewoon een politieke beslissing is om EV door onze strot te duwen : puur consumentenbedrog, maar goed, dat is een andere discussie.

                            Als particulier word je sowieso afgestraft als je een auto met traditionele verbrandingsmotor koopt, vooral een diesel dan : heel hoge BIV en een niet malse jaarlijkse rijtaks. Plus het feit dat je voor zo'n auto over 5 jaar nog peanuts krijgt (want de sukkelaar die op dat moment een 2dehands diesel of benzine zal moeten inschrijven, zal waarschijnlijk meer BIV moeten betalen dan de auto nog waard is).

                            Een hybride is een mogelijkheid, BIV en taks vallen mee, maar de restwaarde is ook niet verzekerd omdat de overheid dit soort wagens binnenkort ook in hetzelfde vakje zal plaatsen als gewone diesel en benzinewagens. Maar dan ga ik voor een 7-zitter, uiteindelijk is 't behelpen met de 3e zitrij en de piepkleine bagageruimte.
                            Anti-EV ben ik helemaal niet, maar zoals de situatie nu is, is zo'n auto gewoon onbruikbaar en onbetaalbaar voor een groot gezin : met een 'normaal' geprijsde Citroën Spacetourer (en alle consoorten) haal je in ideale omstandigheden 190 km op één lading, reken dan eens uit hoe ver je geraakt met 6 mensen en bagage aan boord : kan je even naar de bakker en de slager en that's it.

                            Ik vrees dat de enige oplossing mijn initiële idee is : een lichte vracht in diesel. Geen BIV, 137 euro taks per jaar en nog een deftige kans dat je er later nog wat restwaarde van hebt (tenminste, als ze de fiscale voordelen van een lichte vracht ook niet in de vuilbak gooien, natuurlijk).
                            Die Multivan had nog een optie kunnen zijn, maar ik zie dat die dezelfde brol touch controls heeft op het dashboard als de Caddy en de Golf, iets waar elke reviewer serieuze kritiek op heeft (te veel CNG gesnoven bij VW tijdens het ontwerp, denk ik). 't Is vooruitgang, besef ik wel, maar ik vrees dat dat totaal onbruikbaar en bovendien gevaarijk is tijdens het rijden.

                            Ben dus weer bij af : Ford Transit Custom dubbele cabine, Mercedes Vito Mixto, Renault Trafic Crew Van (eventueel Nissan Primastar Crew Cab), en Citroën Spacetourer.
                            Toevallig eventjes in een Peugeot Expert gezeten van een kennis met dubbele cabine, is toch wel lang niet zo ruim als in de Transit Custom van mijn vriendin, en uiteindelijk zijn al die Stellantis varianten met 3 plaatsen voorin veel te klein om comfortabel te reizen.

                            Ford ga ik ook niet doen, want volgend jaar zit ik dan al meteen met een oud model. Blijven de Vito en de Trafic/Primastar over. Vito ken ik al, ga eens bij mijn Nissan dealer horen voor eventueel een proefrit met de Primastar, anders ga ik eens bij Renault langs. En dan kijken of de Vito die 10k euro extra waard is...
                            Lichte vracht is enkel voor particulieren in vraag gesteld, de regeling voor bedrijven is tot nu toe nog niet in vraag gesteld.

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #94
                              Ik weet dat bijvoorbeeld voor pick-ups het voordeel voor particulieren in Vlaanderen al weg is. In Wallonië bestaat geen enkel voordeel meer voor particulieren.
                              In Vlaanderen momenteel nog wel (behalve pick-ups). Ik kan hier nu nog van profiteren maar de kans is groot dat Vlaanderen op dit vlak Wallonië zal volgen.

                              Hopelijk krijgen ze het dan niet in hun hoofd van met terugwerkende kracht te gaan werken...
                              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                Ik weet dat bijvoorbeeld voor pick-ups het voordeel voor particulieren in Vlaanderen al weg is. In Wallonië bestaat geen enkel voordeel meer voor particulieren.
                                In Vlaanderen momenteel nog wel (behalve pick-ups). Ik kan hier nu nog van profiteren maar de kans is groot dat Vlaanderen op dit vlak Wallonië zal volgen.

                                Hopelijk krijgen ze het dan niet in hun hoofd van met terugwerkende kracht te gaan werken...
                                Voordeel voor pickups weg? Er is toch nog niks veranderd aan de lichte vracht regeling?

                                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                  Ik weet dat bijvoorbeeld voor pick-ups het voordeel voor particulieren in Vlaanderen al weg is. In Wallonië bestaat geen enkel voordeel meer voor particulieren.
                                  In Vlaanderen momenteel nog wel (behalve pick-ups). Ik kan hier nu nog van profiteren maar de kans is groot dat Vlaanderen op dit vlak Wallonië zal volgen.

                                  Hopelijk krijgen ze het dan niet in hun hoofd van met terugwerkende kracht te gaan werken...
                                  Terugwerkende kracht dat mogen ze niet. Daar zijn ze al eens voor teruggefloten.

                                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #97
                                    Blijkbaar was ik fout, had in een artkel gelezen dat het fiscale voordeel voor particulieren in Wallonië volledig was weggevallen sinds 1 janurari 2022 ; blijkt dat dit enkel voor pick-ups is.
                                    In Vlaanderen is er inderdaad nog niks aan de hand.
                                    My bad...
                                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                    Comment


                                    • #98
                                      Na lang wikken en wegen heb ik eindelijk een keuze gemaakt (tenzij de proefrit tegenvalt, natuurlijk).

                                      Het zal vrijwel zeker de VW Caddy Maxi worden, in TDI versie met 122pk en DSG7. Style uitvoering, met alles erop en eraan (dingen zoals een versterkte alternator en versterkte batterij heb ik natuurlijk niet nodig, en het panoramadak vink ik ook niet aan, heb er nu één in mijn X-Trail, vind dat totaal geen meerwaarde). Van wat ik heb gezien ben ik ervan overtuigd dat die ruim genoeg zal zijn en dat ik uiteindelijk geen 'busje' nodig heb.

                                      Al de rest dat ik heb overwogen, de Renault Trafic Spacestar (en het equivalent van Nissan, de Primastar Combi), de Mercedes Vito Tourer natuurlijk en onlangs ook nog de Toyota ProAce Verso (die je, in tegenstelling tot zijn Stellantis broertjes en zusjes van Opel, Peugeot en Citroën, wél nog in 180pk diesel automaat kan krijgen in de 'personenwagenversie'), zijn gewoon niet te verantwoorden als particulier, zowel qua aankoopprijs als taksen.
                                      De Trafic was de goedkoopste, voor 54k euro BTW incl. zonder eventuele kortingen (Nissan Primastar geen idee, geen prijslijsten op de site noch configurator maar zal niet veel verschillen met Renault), Toyota ProAce 55k euro BTW incl (maar wel promoprijs momenteel, normale prijs zonder kortingen is 61k euro, dus die 55k zal écht netto zijn) en dan de Vito, 60k euro BTW incl. met alles van kortingen eraf.
                                      BIV voor al deze jongens ligt rond de 2500k euro, en jaarlijkse rijtaks rond de 800 euro of meer per jaar (CO2 uitstoot allemaal rond de 200 gr/km2)

                                      7-zitters zoals de Kia Sorento, de Toyota Highlander zijn er in hybride, dus qua belastingen valt dat nog mee, maar de aankoopprijs is dat ook niet echt (61k euro voor de Kia, 71k euro voor de Toyota, zonder kortingen weliswaar). Bovendien zijn die 6e en 7e plaats uiteindelijk maar nepplaatsen die je eigenlijk maar in noodgevallen (en dus heel sporadisch) kunt gebruiken ; wat er overblijft van de koffer met alle stoelen overeind is dan ook verwaarloosbaar.
                                      Lichte vracht, tja, was een mogelijkheid, maar de aankoopprijs is niet zo veel lager en het gebrek aan comfort wanneer je met z'n drietjes vooraan naast elkaar zit is uiteindelijk ook niet optimaal.

                                      Kom ik dus uit bij de Caddy : 2L diesel, 122pk, 141gr CO2 uitstoot en dus heel doenbaar qua belastingen (790,35 euro BIV en 386,88 euro rijtaks volgens de site van de Vlaamse belastingsdienst, zelfde BIV maar 502,08 euro rijtaks volgens de site van Febiac : welke is de betrouwbaarste ?).
                                      Less is more, in dit geval. En toch nog een kleine 500 liter aan bagageruimte met alle 7 (volledig moduleerbare) stoelen overeind.

                                      Voor de Caddy Maxi kom ik volgens de configurator uit rond de 45k incl. BTW, en daar gaan sowieso nog wat kortingen af, voor een arme particulier als mezelf dus betaalbaar.
                                      Ook eens de New Multivan bekeken, omdat ik dan toch op de site van VW zat, maar daar kom ik voor een middenmoot (Life uitvoering en ik heb me ingehouden qua opties) uit rond de 68k euro incl. BTW, gekkenwerk dus (weliswaar zonder kortingen, maar goed). En dat voor een 2L TSI 204pk ; de TDI is nog 2k euro duurder, en voor de PHEV betaal je 5k euro extra...

                                      In een ander draadje gelezen dat er iemand een Multivan had besteld, de PHEV versie : 1 jaar leveringstermijn. Ik hoop écht dat het met de Caddy een stuk beter gesteld is. Ik hou mijn hart al vast... (Multivan is nog de ergste niet, een Kia Sorento bijvoorbeeld is potentieel 15 maanden...)
                                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                      Comment


                                      • #99
                                        Je hebt in ieder geval genoeg gewikt en gewogen lijkt me, dus zal voor jou wel de juiste keuze zijn.

                                        Topicje van openen als je hem hebt, zou ik zeggen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                          Je hebt in ieder geval genoeg gewikt en gewogen lijkt me, dus zal voor jou wel de juiste keuze zijn.

                                          Topicje van openen als je hem hebt, zou ik zeggen.
                                          Eerst nog proefrijden maar het zou me verwonderen moset dat tegenvallen.
                                          Wel benieuwd naar de leveringstermijn. Op de site van VW staat gemiddeld 4 tot 6 maanden, met uitzondering van populaire en/of nieuwe modellen ; dit is sowieso rekening houdende met de chiptekorten veroorzaakt door corona ; of de problemen met kabelbanen door de oorlog in Oekraïne hier invloed gaan op hebben, valt af te wachten...
                                          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X