Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of EV, kopen of leasen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel of EV, kopen of leasen ?

    Momenteel rijd ik met een Nissan X-Trail 1.6 benzine, nieuw gekocht in januari 2019 maar ik heb nu eigenlijk wel een wagen nodig met 6 zitplaatsen.

    Ik ben niet op zoek naar een SUV met 7 plaatsen waar je dan nog kofferruimte over hebt voor een zak aardappelen en 6 bananen, maar eerder iets zoals een Ford Transit Custom, of Jumpy/Vivaro type wagen, met dus 3 zitplaatsen vooraan, 3 achteraan en nog zat veel bagageruimte.
    BIj het configureren stel ik vast dat het verschil tussen een diesel en EV voor een wagen met identiek dezelfde uitrusting ongeveer 10k euro bedraagt (bvb Jumpy met 180pk diesel en automaat en een e-Jumpy met 75Kwh batterij).

    Nu, een diesel kan nu nog perfect, maar is het wel verstandig : de dieselprijzen blijven maar stijgen, BIV en rijtaks zijn redelijk hoog, extra belasting en taksen zitten er de komende jaren ongetwijfeld nog aan te komen voor benzine- en dieselrijders, plus de restwaarde van een diesel of benzine zal over 5 à 6 jaar waarschijnlijk belachelijk laag zijn.
    Een EV is duur in aankoop, maar er is geen BIV, geen wegenbelasting en hij is potentieel fiscaal superinteressant (ik denk eraan om zelfstandig te worden, werk nu in loondienst).

    En dan is er de range anxiety : een Jumpy haalt met een 75Kw batterij zo'n 270 km op een volle lading. Voor woon/werk verkeer is dit meer dan voldoende : momenteel heb ik 62 km heen en terug te doen, maar ik verhuis in juli en dan wordt dat 110 km heen en terug, nog steeds geen probleem. Waar ik nu woon kan ik niet opladen maar ik verhuis in juli naar een appartement, waar ik een privé parkeerplaats heb bijgekocht. Naast het appartementenblok is er ook nog een publieke parking voor een 30-tal auto's, waarvan 2 plaatsen voor EV's voorzien zijn (2 laders van 11kw). Via de syndicus zou het op termijn wel mogelijk zijn om een privé laadpaal te laten plaatsen aan mijn persoonlijke parkeerplaats, maar voorlopig zou ik terecht kunnen op de publieke parking (de EV parkeerplaatsen zijn vrijwel nooit bezet). Op het werk kan ik opladen maar er zijn maar een handvol laadstations (220 personeelsleden, meer dan genoeg parkeerplaatsen maar slechts 6 parkeerplaatsen met laadstation).

    Moeilijke keuze : diesel zou voor de hand liggen, maar ik weet niet of ik genoeg afstand doe om diesel interessant te maken (ik zit maximaal aan 22k km per jaar).
    Onlangs zag ik in een review op Youtube (ging over de Jumpy 75Kw) dat je eigenlijk beter least ipv koopt omdat er over een 4 à 5 jaar dezelfde auto's op de markt zullen komen met een rijbereik van 500 à 600km wat de restwaarde van de huidige modellen met 270km rijbereik zou doen kelderen.
    Zoals gezegd overweeg ik om zelfstandig te worden maar nog niets concreet : een zakelijke lease is interessant, een particuliere lease veel minder want eigenlijk heel duur en je kan als particulier fiscaal niets in rekening brengen.
    Het tijdstip lijkt me interessant : de financiering van mijn X-Trail loopt af in september, die auto is dan bijna 4 jaar oud en ik kan er dan nog een deftige prijs voor krijgen (normaal zou ik rond de 88k km moeten hebben na 4 jaar, wegens corona en veel thuiswerken heb ik er nu nog 57k, dus ik zou er nog geen 60k hebben op het moment van overname), dus het lijkt me wel opportuun om dan op iets anders over te stappen.

    De infrastructuur op het vlak van laadpalen staat in België nog in de kinderschoenen, hoewel ik het rijden met een EV voor mij wel haalbaar lijkt. Daarom hoor ik graag alle advies dat jullie kunnen geven.
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

  • #2
    Moeilijke hier.
    Ik ben fan van EV, maar ik weet ook dat die grote auto's niet echt goed zijn in range.
    Sowieso zal het aantal laadpalen stijgen, daar ben ik wel van overtuigd.
    Je zou zeker moeten zijn dat je die laadpaal (al is het een gewoon stopcontact) bij je parking kan krijgen, dan zit je safe.

    Wat restwaarde betreft, daar zou ik me geen zorgen over maken. De trend naar EV is ingezet, en de prijzen liggen oa door de beperkte beschikbaarheid en dus productie hoog. Ik zie die leveringstermijnen niet direct zakken, en ik zie over 4 jaar ook geen auto's die ineens 600km probleemloos kunnen afleggen (toch niet in het segment van de Jumpy).

    Ik denk wel dat je snel zal moeten beslissen om die auto in september vast te krijgen.

    Comment


    • #3
      In dit geval, zou diesel voor mij nu nog een no brainer zijn als particulier.

      Range van 270km is echt theorie voor dat soort auto's nu nog.
      Schoonvader van mijn dochter, rijdt sinds kort een V-klasse, en haalt amper 200km op een batterij.
      En dan moet hij echt niet zot doen. En die heeft 330km als WLPT
      Ik zag onlangs nog een goed filmpje hierover op youtube. Man met een Tesla 3, gaf aan, dat je eigenlijk moet rekenen, dat je de range toch altijd tussen de 20 en 80% van je batterij wil houden. Later geeft anxiety, en hoger krijg je bijna nooit geladen.

      Als je hem snel wil, zou ik sowieso ook tweedehands overwegen.
      Last edited by Bud Wijzer; 16/02/2022, 15:43.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Ik denk wel dat je snel zal moeten beslissen om die auto in september vast te krijgen.
        Hoeft niet meteen september te zijn, als ik hem begin 2023 heb is dat nu niet echt een probleem.


        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Schoonvader van mijn dochter, rijdt sinds kort een V-klasse, en haalt amper 200km op een batterij.
        En dan moet hij echt niet zot doen. En die heeft 330km als WLPT
        Wel teleurstellend voor een pokkedure auto als de V-klasse. Toch blijkt de Jumpy (en Vivaro/ProAce...) het goed te doen, haalt in de praktijk zo'n 230 km, zelfs met een lading van 1000kg, maar dan moet je wel heel 'eco' rijden... Nu, ik besef ook wel dat 200km of net iets meer veel realistischer is...


        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        In dit geval, zou diesel voor mij nu nog een no brainer zijn als particulier.
        Mocht ik toch de dieseltoer opgaan, dan zou ik ook naar de Transit Custom Multi-Use kijken ; mijn vriendin heeft een 170pk 2l diesel met automaat sinds 2020, rijdt super, moet ik zeggen.
        Maar toch, EV intrigeert me wel, moet ik zeggen.
        Last edited by Kaneda; 16/02/2022, 16:46.
        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

        Comment


        • #5
          edit

          Comment


          • #6
            Ik zou EV ook zeker overwegen als daily, maar niet in zo'n "camionette" configuratie.
            Maar als jij er mee kan leven als range, is dat natuurlijk prima.

            Zo'n 170pk automaat, lijkt mij de perfecte combinatie ook voor die auto.
            Ziet er ook nog's goed uit die transit.

            Zelf heb ik jaren een Vivaro gehad met dubbele cabine, als weekend auto.
            Vooral om de paardentrailer te trekken voor de dochters hun hobby.
            Maar ook als manusje van alles, reisjes mee gedaan, met fietsen erin etc, etc...
            Altijd supergraag met die auto gereden.

            Comment


            • #7
              Ik heb in 2020 een Vito mixto particulier gekocht. Die is dan vorig jaar op mijn bv gezet toen ik zelfstandig werd, nu ben ik aan het kijken om daar een hybride of ev naast te zetten om te pendelen naar kantoor.

              Een lichte vracht is fiscaal gelijk aan een EV in een vennootschap dus voor de toekomst moet je je dat al niet laten. Ook particulier is een lichte vracht nog steeds interessant.

              Ga je niet voor een lichte vracht zou ik niet voor een EV bus gaan als je regelmatig meer dan 200 km per dag doet.

              Zo een diesel bus ga je wel altijd kwijt kunnen in de toekomst denk ik.

              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #8
                Bij nader inzien ga ik waarschijnlijk toch voor diesel gaan ; ik denk dat over een jaar of 4 het EV landschap er al heel anders zal uitzien en dan zal het wellicht een beter moment zijn om naar volledig elektrisch over te schakelen.

                Of ik die diesel nu ga leasen of gewoon financieren, dat zie ik dan wel, hangt er een beetje vanaf of een vooral wanneer ik overschakel op een zelfstandig statuut.

                Vraag is ook nog welke : de Transit ken ik, kwaliteit en rijkwaliteiten zitten helemaal snor maar als ik vergelijk bijvoorbeeld de Jumpy, dan lijkt deze laatste meer 'auto' dan de Transit, waarschijnlijk omdat de Transit een stukje hoger is.
                Jumpy, Expert, Vivaro, ProAce, of nog Scuda, is moeilijk te zeggen. Ze zijn identiek, afgezien van de badge op de neus (die van Fiat is gigantisch lelijk wel, is niet de traditionele Fiat badge maar gewoon de naam 'FIAT' in het groot) en bij Toyota ben je vreemd genoeg beperkt tot een 1.5 diesel met 120pk (er is maar één keuze bij de configurator op de site), terwijl de andere merken de keuze bieden uit een turbodiesel van ofwel 145pk of 170pk.

                Nou, het wordt sowieso 170pk, automaat, dubbele cabine, full option. Opel ligt me nauw aan het hart omdat ik altijd Opel heb gereden, sinds 1988, tot ik deze Nissan kocht (eventjes een Hyundai gehad) maar ik vind om één of andere reden de neus van de Citroën het leukst. Heb de prijzen nog niet in detail vergeleken maar dat zal niet veel schelen, denk ik, daarvoor moet ik toch eens een dealer bezoeken (en ik ben dan vooral benieuwd naar het prijsverschil tussen Peugeot en Citroën, meestal dezelfde dealer).

                Renault Trafic, Nissan Primastar vind ik niet mooi, en de Vito valt wat duurder uit voor een vergelijkbare versie met 2-wielaandrijving en 190pk (er is ook nog vierwielaandrijving en 237pk versie) en die optiepakketten zijn nogal verwarrend, moet je eigenlijk bij de dealer voor zijn (en ik zie ook niet meteen een versie met 3 plaatsen vooraan). VW is nog duurder dan Mercedes.

                Zal ook beetje afhangen van de service en garantie, en dan ook wat men nog bereid is te geven voor mijn X-Trail in overname.
                Last edited by Kaneda; 17/02/2022, 16:21.
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                Comment


                • #9
                  In het rijtje Jumpy, expert, Vivaro, vind ik de Vivaro persoonlijk dan weer de mooiste, maar over smaken en kleuren naturlijk.

                  Het exemplaar, waar dit jaar Tom Waes mee op pad was, tijdens "Reizen Waes", bv, vond ik erg knap.
                  Opel heeft ook de leukste velgen IMO

                  Comment


                  • #10
                    Ook eens naar de Vito gekeken...
                    190 pk versie (er is nog een 230 pk versie maar is wel wat overkill), de optielijst met al die pakketten is een kluwen maar ik begin er klaar in te zien.

                    Ik kwam een stuk duurder uit dan bij Citroën, Opel of Ford omdat ik bij Mercedes blijkbaar zonder het te beseffen de 4-wielaangedreven versie had gekozen.
                    De Jumpy en consoorten heeft voorwielaandrijving, de Transit Custom ook.
                    De 'standaard' Vito heeft achterwielaandrijving, mijns inziens niet zo veilig bij gladde wegen en zelfs regenweer. Waarschijnlijk dan wel de moeite om voor 4WD te kiezen. Of niet ?
                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                    Comment


                    • #11
                      Hangt allemaal van jouw rijstijl en trajecten af hé?
                      Als je er bv een zware aanhangwagen mee wil gaan trekken of op wintersport gaan, zeker voor 4wd kiezen.

                      Anders lijkt me achterwielaandrijving totaal geen probleem in België
                      Integendeel zelfs. Rijdt nog eens veel fijner ook.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                        Hangt allemaal van jouw rijstijl en trajecten af hé?
                        Als je er bv een zware aanhangwagen mee wil gaan trekken of op wintersport gaan, zeker voor 4wd kiezen.

                        Anders lijkt me achterwielaandrijving totaal geen probleem in België
                        Integendeel zelfs. Rijdt nog eens veel fijner ook.
                        Inderdaad ik zie dat als een voordeel tegenover een voorwiel aangedreven. De mijne heeft zich nog nooit gezet vanachter.

                        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb net trouwens ook eens de nieuwe VW Multivan plug in Hybride geconfigureerd, die viel me wonder boven wonder ook niet tegen qua prijs.

                          Als je van de Style versie weg blijft dan toch.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            Als je van de Style versie weg blijft dan toch.
                            Besparen op opties doe ik niet, ik koop altijd een auto met alle toeters en bellen. Dit wil dus ook zeggen dat ik altijd de duurste uitvoering neem (een lagere uitvoering en dan een karrevracht opties ertegenaan gooien komt dan meestal duurder uit dan een hogere uitvoering).

                            Edit : Die Vito lijkt me ook wel wat, mooi om te zien ook. De Transporter leg ik in het schuifje van de Trafic en de Primastar, niet mooi.
                            Last edited by Kaneda; 18/02/2022, 18:29.
                            Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                              Besparen op opties doe ik niet, ik koop altijd een auto met alle toeters en bellen. Dit wil dus ook zeggen dat ik altijd de duurste uitvoering neem (een lagere uitvoering en dan een karrevracht opties ertegenaan gooien komt dan meestal duurder uit dan een hogere uitvoering).

                              Edit : Die Vito lijkt me ook wel wat, mooi om te zien ook. De Transporter leg ik in het schuifje van de Trafic en de Primastar, niet mooi.
                              Zeker eens mee gaan rijden ook, voor mij zat er wel degelijk verschil van Vito met de Peugeot en afgeleiden. En de restwaarde ligt ook hoger wat in grote mate de hogere aankoopprijs compenseert.

                              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #16
                                Tussen deze 3 zal het gaan :

                                Vito Mixto 119 CDI L2, achterwielaandrijving, 2L 190pk, automaat, 6 plaatsen en alle opties die ik wil (nog lang niet alles aangevinkt) : 52348 euro, excl. BTW

                                Jumpy dubbele cabine XL, Driver uitvoering, BlueHDI 2L 180 pk, automaat, 6 plaatsen en alle opties (optielijst bij Jumpy is veel minder uitgebreid, maar heb alles aangevinkt) : 43100 euro, excl. BTW


                                De lengte van de Jumpy komt overeen met L3 bij Mercedes, zo'n 20 cm langer dan de Vito dus (Vito L2 ongeveer 5,1m lang, Jumpy 5,3 m maar dubbele cabine bij Jumpy blijkbaar alleen maar in XL versie) ; de Transit Custom van mijn vriendin is L2, ook 5,3 m omdat ze dat nodig heeft, ik dus niet.

                                Opel configurator ligt momenteel plat maar ik denk een stukje duurder dan de Citroën... Een dikke 9000 euro verschil dus tussen Mercedes en de Citroën. De Mercedes zal ongetwijfeld een hogere restwaarde hebben, hangt er vanaf hoe ze 'aanvoelen' bij het rijden. Qua looks is die Vito toch wel vet...
                                En misschien een rare hersenkronkel van mij : ik weet niet hoe garages van premium merken staan tegenover de overname van een niet-premium merk, in dit geval mijn Nissan X-Trail. Zullen ze een even eerlijke prijs geven als bvb. een Citroën dealer ?

                                Transit Custom Sport uitvoering dan ook nog eens ter vergelijking : 2L diesel 170 pk automaat, L1, geen configurator beschikbaar, basisprijs 39300 euro excl. BTW en ik schat nog zo'n 4000 à 5000 euro aan opties dus die komt ergens uit rond de 44k euro.
                                Last edited by Kaneda; 19/02/2022, 20:04.
                                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                  Tussen deze 3 zal het gaan :

                                  Vito Mixto 119 CDI L2, achterwielaandrijving, 2L 190pk, automaat, 6 plaatsen en alle opties die ik wil (nog lang niet alles aangevinkt) : 52348 euro, excl. BTW

                                  Jumpy dubbele cabine XL, Driver uitvoering, BlueHDI 2L 180 pk, automaat, 6 plaatsen en alle opties (optielijst bij Jumpy is veel minder uitgebreid, maar heb alles aangevinkt) : 43100 euro, excl. BTW


                                  De lengte van de Jumpy komt overeen met L3 bij Mercedes, zo'n 20 cm langer dan de Vito dus (Vito L2 ongeveer 5,1m lang, Jumpy 5,3 m maar dubbele cabine bij Jumpy blijkbaar alleen maar in XL versie) ; de Transit Custom van mijn vriendin is L2, ook 5,3 m omdat ze dat nodig heeft, ik dus niet.

                                  Opel configurator ligt momenteel plat maar ik denk een stukje duurder dan de Citroën... Een dikke 9000 euro verschil dus tussen Mercedes en de Citroën. De Mercedes zal ongetwijfeld een hogere restwaarde hebben, hangt er vanaf hoe ze 'aanvoelen' bij het rijden. Qua looks is die Vito toch wel vet...
                                  En misschien een rare hersenkronkel van mij : ik weet niet hoe garages van premium merken staan tegenover de overname van een niet-premium merk, in dit geval mijn Nissan X-Trail. Zullen ze een even eerlijke prijs geven als bvb. een Citroën dealer ?

                                  Transit Custom Sport uitvoering dan ook nog eens ter vergelijking : 2L diesel 170 pk automaat, L1, geen configurator beschikbaar, basisprijs 39300 euro excl. BTW en ik schat nog zo'n 4000 à 5000 euro aan opties dus die komt ergens uit rond de 44k euro.
                                  Overnames is gewoon opkopers bellen dat die doen hoor, zullen niet veel officiële dealers zich bezighouden om die zelf door te verkopen denk ik.

                                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Overnames is gewoon opkopers bellen dat die doen hoor, zullen niet veel officiële dealers zich bezighouden om die zelf door te verkopen denk ik.

                                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                                    Mja, de Ford dealer waar mijn vriendin haar Transit Custom kocht heeft dat ook zo gedaan voor haar oude Jumpy. Anderzijds, de dealer waar ik mijn X-Trail kocht (hij is naast Nissan ook nog officiële dealer van Hyundai, MG, Suzuki en Mazda) heeft ook een heel uitgebreide keuze aan tweedehands wagens dus hij verhandelt zijn overnames zelf, neem ik aan.

                                    Via een opkoper zal je dan waarschijnlijk ook wel een lagere prijs mogen verwachten, misschien is particulier verkopen een betere optie ; hoewel, dan grijp je misschien naast een overnamepremie bij de aankoop van je nieuwe auto...
                                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                      Mja, de Ford dealer waar mijn vriendin haar Transit Custom kocht heeft dat ook zo gedaan voor haar oude Jumpy. Anderzijds, de dealer waar ik mijn X-Trail kocht (hij is naast Nissan ook nog officiële dealer van Hyundai, MG, Suzuki en Mazda) heeft ook een heel uitgebreide keuze aan tweedehands wagens dus hij verhandelt zijn overnames zelf, neem ik aan.

                                      Via een opkoper zal je dan waarschijnlijk ook wel een lagere prijs mogen verwachten, misschien is particulier verkopen een betere optie ; hoewel, dan grijp je misschien naast een overnamepremie bij de aankoop van je nieuwe auto...
                                      Maakt niet uit of dat een opkoper is of de dealer zelf, wat je krijgt is altijd in rekening gebracht met het feit dat ze bij herverkoop marge moeten nemen en garantie geven. Dus dat is al snel 1000 euro die je minder krijgt dan bij een particuliere verkoop. Je hebt natuurlijk minder zorgen wanneer je de wagen gewoon over laat.

                                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        Over restwaarde gesproken. Een vriendin van mij heeft net haar Vito van 10j oud doorverkocht.
                                        Ongelofelijk wat die daar nog van terug kreeg.
                                        Da's écht nog wel gegeerd goed op de tweedehands markt.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X