Momenteel rijd ik met een Nissan X-Trail 1.6 benzine, nieuw gekocht in januari 2019 maar ik heb nu eigenlijk wel een wagen nodig met 6 zitplaatsen.
Ik ben niet op zoek naar een SUV met 7 plaatsen waar je dan nog kofferruimte over hebt voor een zak aardappelen en 6 bananen, maar eerder iets zoals een Ford Transit Custom, of Jumpy/Vivaro type wagen, met dus 3 zitplaatsen vooraan, 3 achteraan en nog zat veel bagageruimte.
BIj het configureren stel ik vast dat het verschil tussen een diesel en EV voor een wagen met identiek dezelfde uitrusting ongeveer 10k euro bedraagt (bvb Jumpy met 180pk diesel en automaat en een e-Jumpy met 75Kwh batterij).
Nu, een diesel kan nu nog perfect, maar is het wel verstandig : de dieselprijzen blijven maar stijgen, BIV en rijtaks zijn redelijk hoog, extra belasting en taksen zitten er de komende jaren ongetwijfeld nog aan te komen voor benzine- en dieselrijders, plus de restwaarde van een diesel of benzine zal over 5 à 6 jaar waarschijnlijk belachelijk laag zijn.
Een EV is duur in aankoop, maar er is geen BIV, geen wegenbelasting en hij is potentieel fiscaal superinteressant (ik denk eraan om zelfstandig te worden, werk nu in loondienst).
En dan is er de range anxiety : een Jumpy haalt met een 75Kw batterij zo'n 270 km op een volle lading. Voor woon/werk verkeer is dit meer dan voldoende : momenteel heb ik 62 km heen en terug te doen, maar ik verhuis in juli en dan wordt dat 110 km heen en terug, nog steeds geen probleem. Waar ik nu woon kan ik niet opladen maar ik verhuis in juli naar een appartement, waar ik een privé parkeerplaats heb bijgekocht. Naast het appartementenblok is er ook nog een publieke parking voor een 30-tal auto's, waarvan 2 plaatsen voor EV's voorzien zijn (2 laders van 11kw). Via de syndicus zou het op termijn wel mogelijk zijn om een privé laadpaal te laten plaatsen aan mijn persoonlijke parkeerplaats, maar voorlopig zou ik terecht kunnen op de publieke parking (de EV parkeerplaatsen zijn vrijwel nooit bezet). Op het werk kan ik opladen maar er zijn maar een handvol laadstations (220 personeelsleden, meer dan genoeg parkeerplaatsen maar slechts 6 parkeerplaatsen met laadstation).
Moeilijke keuze : diesel zou voor de hand liggen, maar ik weet niet of ik genoeg afstand doe om diesel interessant te maken (ik zit maximaal aan 22k km per jaar).
Onlangs zag ik in een review op Youtube (ging over de Jumpy 75Kw) dat je eigenlijk beter least ipv koopt omdat er over een 4 à 5 jaar dezelfde auto's op de markt zullen komen met een rijbereik van 500 à 600km wat de restwaarde van de huidige modellen met 270km rijbereik zou doen kelderen.
Zoals gezegd overweeg ik om zelfstandig te worden maar nog niets concreet : een zakelijke lease is interessant, een particuliere lease veel minder want eigenlijk heel duur en je kan als particulier fiscaal niets in rekening brengen.
Het tijdstip lijkt me interessant : de financiering van mijn X-Trail loopt af in september, die auto is dan bijna 4 jaar oud en ik kan er dan nog een deftige prijs voor krijgen (normaal zou ik rond de 88k km moeten hebben na 4 jaar, wegens corona en veel thuiswerken heb ik er nu nog 57k, dus ik zou er nog geen 60k hebben op het moment van overname), dus het lijkt me wel opportuun om dan op iets anders over te stappen.
De infrastructuur op het vlak van laadpalen staat in België nog in de kinderschoenen, hoewel ik het rijden met een EV voor mij wel haalbaar lijkt. Daarom hoor ik graag alle advies dat jullie kunnen geven.
Ik ben niet op zoek naar een SUV met 7 plaatsen waar je dan nog kofferruimte over hebt voor een zak aardappelen en 6 bananen, maar eerder iets zoals een Ford Transit Custom, of Jumpy/Vivaro type wagen, met dus 3 zitplaatsen vooraan, 3 achteraan en nog zat veel bagageruimte.
BIj het configureren stel ik vast dat het verschil tussen een diesel en EV voor een wagen met identiek dezelfde uitrusting ongeveer 10k euro bedraagt (bvb Jumpy met 180pk diesel en automaat en een e-Jumpy met 75Kwh batterij).
Nu, een diesel kan nu nog perfect, maar is het wel verstandig : de dieselprijzen blijven maar stijgen, BIV en rijtaks zijn redelijk hoog, extra belasting en taksen zitten er de komende jaren ongetwijfeld nog aan te komen voor benzine- en dieselrijders, plus de restwaarde van een diesel of benzine zal over 5 à 6 jaar waarschijnlijk belachelijk laag zijn.
Een EV is duur in aankoop, maar er is geen BIV, geen wegenbelasting en hij is potentieel fiscaal superinteressant (ik denk eraan om zelfstandig te worden, werk nu in loondienst).
En dan is er de range anxiety : een Jumpy haalt met een 75Kw batterij zo'n 270 km op een volle lading. Voor woon/werk verkeer is dit meer dan voldoende : momenteel heb ik 62 km heen en terug te doen, maar ik verhuis in juli en dan wordt dat 110 km heen en terug, nog steeds geen probleem. Waar ik nu woon kan ik niet opladen maar ik verhuis in juli naar een appartement, waar ik een privé parkeerplaats heb bijgekocht. Naast het appartementenblok is er ook nog een publieke parking voor een 30-tal auto's, waarvan 2 plaatsen voor EV's voorzien zijn (2 laders van 11kw). Via de syndicus zou het op termijn wel mogelijk zijn om een privé laadpaal te laten plaatsen aan mijn persoonlijke parkeerplaats, maar voorlopig zou ik terecht kunnen op de publieke parking (de EV parkeerplaatsen zijn vrijwel nooit bezet). Op het werk kan ik opladen maar er zijn maar een handvol laadstations (220 personeelsleden, meer dan genoeg parkeerplaatsen maar slechts 6 parkeerplaatsen met laadstation).
Moeilijke keuze : diesel zou voor de hand liggen, maar ik weet niet of ik genoeg afstand doe om diesel interessant te maken (ik zit maximaal aan 22k km per jaar).
Onlangs zag ik in een review op Youtube (ging over de Jumpy 75Kw) dat je eigenlijk beter least ipv koopt omdat er over een 4 à 5 jaar dezelfde auto's op de markt zullen komen met een rijbereik van 500 à 600km wat de restwaarde van de huidige modellen met 270km rijbereik zou doen kelderen.
Zoals gezegd overweeg ik om zelfstandig te worden maar nog niets concreet : een zakelijke lease is interessant, een particuliere lease veel minder want eigenlijk heel duur en je kan als particulier fiscaal niets in rekening brengen.
Het tijdstip lijkt me interessant : de financiering van mijn X-Trail loopt af in september, die auto is dan bijna 4 jaar oud en ik kan er dan nog een deftige prijs voor krijgen (normaal zou ik rond de 88k km moeten hebben na 4 jaar, wegens corona en veel thuiswerken heb ik er nu nog 57k, dus ik zou er nog geen 60k hebben op het moment van overname), dus het lijkt me wel opportuun om dan op iets anders over te stappen.
De infrastructuur op het vlak van laadpalen staat in België nog in de kinderschoenen, hoewel ik het rijden met een EV voor mij wel haalbaar lijkt. Daarom hoor ik graag alle advies dat jullie kunnen geven.
Comment