Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of EV, kopen of leasen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alles hier goed gevolgd…. Ik wou een VW caddy lichte vracht kopen in januari. Levertijd was minstens 15 maanden,slik……. Ik denk dat je er nog niet uit gaat geraken qua beslissing…
    ik ben geen twijfelaar
    allez ik denk dat toch

    Comment


    • M.a.w. een nieuwe auto kopen is een ware uitdaging vandaag de dag... Zo lang wil ik niet wachten. De enige die ik had gevonden als nieuwe stockwagen (Maxi, Style, TDI) is gereserveerd. Logisch ook.
      Misschien beter 6 elektrische fietsen...

      Toch eens gaan horen. Misschien is het voor de Caddy Maxi anders dan voor de Cargo, wie weet.
      Toen ik gaan proefrijden ben met de Vito, heb ik een offerte laten maken en de levertijd bedroeg volgens de verkoper 6 à 7 maanden. Is nog redelijk lang maar valt heel goed mee dan als je vergelijkt met die 15 maanden.
      Hebben sommige merken dan een grotere voorraad aan onderdelen dan de concurrenten, of worden sommige bevoordeeld qua leveringen ?
      Geen idee hoe het zit bij Renault, Nissan en alle Stellantis merken. Niet van de dealer zelf gehoord maar gelezen dat je op een Kia Sorento bijvoorbeeld ook 15 maanden mag wachten...

      Nog eens de stock bekijken dan, maar ik vrees er wat voor...
      Last edited by Kaneda; 01/04/2022, 09:56.
      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
        M.a.w. een nieuwe auto kopen is een ware uitdaging vandaag de dag... Zo lang wil ik niet wachten. De enige die ik had gevonden als nieuwe stockwagen (Maxi, Style, TDI) is gereserveerd. Logisch ook.
        Misschien beter 6 elektrische fietsen...

        Toch eens gaan horen. Misschien is het voor de Caddy Maxi anders dan voor de Cargo, wie weet.
        Toen ik gaan proefrijden ben met de Vito, heb ik een offerte laten maken en de levertijd bedroeg volgens de verkoper 6 à 7 maanden. Is nog redelijk lang maar valt heel goed mee dan als je vergelijkt met die 15 maanden.
        Hebben sommige merken dan een grotere voorraad aan onderdelen dan de concurrenten, of worden sommige bevoordeeld qua leveringen ?
        Geen idee hoe het zit bij Renault, Nissan en alle Stellantis merken. Niet van de dealer zelf gehoord maar gelezen dat je op een Kia Sorento bijvoorbeeld ook 15 maanden mag wachten...

        Nog eens de stock bekijken dan, maar ik vrees er wat voor...
        Al eens geluisterd naar de levertijd van een nieuwe elektrische fiets tegenwoordig ? ;-)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

          Al eens geluisterd naar de levertijd van een nieuwe elektrische fiets tegenwoordig ? ;-)
          Mja, zal inderdaad ook wel de moeite zijn. Een drietal maand geleden had mijn ma een nieuwe iPad nodig, gewoon de basic standaard iPad, overal uitverkocht, ook in de buurlanden, enkel de allerduurste iPad Pro's waren uit voorraad leverbaar (die dan 3 keer zo duur waren).
          Die Caddy Maxi Style die ik in stock had gevonden, was gisteren nog gereserveerd, zou quasi perfect geweest zijn, diesel met automaat, en vrijwel alle opties. Vandaag staat hij er niet meer bij.
          Heel veel New Multivan hybrides in stock, maar onder de 70k euro nettoprijs vind je er geen. Dat zijn prijzen, jongens !
          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

            Mja, zal inderdaad ook wel de moeite zijn. Een drietal maand geleden had mijn ma een nieuwe iPad nodig, gewoon de basic standaard iPad, overal uitverkocht, ook in de buurlanden, enkel de allerduurste iPad Pro's waren uit voorraad leverbaar (die dan 3 keer zo duur waren).
            Die Caddy Maxi Style die ik in stock had gevonden, was gisteren nog gereserveerd, zou quasi perfect geweest zijn, diesel met automaat, en vrijwel alle opties. Vandaag staat hij er niet meer bij.
            Heel veel New Multivan hybrides in stock, maar onder de 70k euro nettoprijs vind je er geen. Dat zijn prijzen, jongens !
            Ja toen je daar gisteren je lijstje eens opsomde,.... die nieuwprijzen zijn tegenwoordig écht wel van de pot gerukt.
            Welkom in 2022 zeker?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

              Ja toen je daar gisteren je lijstje eens opsomde,.... die nieuwprijzen zijn tegenwoordig écht wel van de pot gerukt.
              Welkom in 2022 zeker?
              Dan hoef je je eigenlijk niet af te vragen waarom een merk als Dacia zo'n succes is...
              Welk modaal gezin kan zich nog zulke hoge prijzen veroorloven, om dan nog maar te zwijgen van de energiefacturen...
              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

              Comment


              • Ik ben zelf grondstoffen aankoper , dus mij moet je niets vertellen

                We zijn nog maar aan't begin en veel mensen steken hun kop nog altijd in't zand.

                Maar dat even off topic.

                Comment


                • Eens luidop aan 't denken...

                  In de veronderstelling dat het bijna anderhalf jaar wachten is op een Caddy, en een jaar op een New Multivan (goedkoopste configuratie met alles wat ik nodig heb, maar dan inleveren op elektrische achterklep en zijdeuren, en geen automatische airco, is nog enigszins haalbaar qua prijs), kijk ik ook even naar de Multivan T6.1 in stock.

                  Meer bepaald naar de Caravelle. 2l, 150pk TDI, met de juiste opties. Prijs is haalbaar. Maar ik vraag me af of die motoren ook echt full Euro 6 zijn, m.a.w. even 'schoon' als de nieuwe diesels in een nieuwe Caddy of New Multivan. De vraag is eigenlijk of die momenteel ook nog geen beperkingen te wachten staan in LEZ zones...
                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                  Comment


                  • Voor mij zit het probleem voor zo'n TDI, eerder in de herverkoopwaarde. Ik weet niet in hoeverre je deze wil oprijden of niet, maar als je hem binnen pakweg 5-6 j wil doorverkopen ga je die echt niet meer aan de straatstenen kwijt geraken imo.

                    Comment


                    • Ik ben mij daarvan bewust, en dat geldt dan ook voor een Caddy TDI, en ook voor elke traditionele diesel, of het nu een Renault, Nissan, Mercedes of wat dan ook is.

                      Het probleem is dat ik, afgezien van diesel, heel beperkt ben qua keuze dan omdat ik nu eenmaal 6 plaatsen nodig heb. Hybride vind je enkel in gewone 7-zitters à la Kia Sorento, een full EV is gewoon onbruikbaar omwille van de belachelijke range, en een gewone benzinemotor zal waarschijnlijk ook niet meer zo goed in de markt liggen over 5 à 6 jaar.

                      Om eerlijk te zijn is zo'n New Multivan PHEV de 'verstandige' keuze dan op dat vlak, maar het komt uiteindelijk heel duur uit van het moment dat je wat begint aan te kleden. En het is ook niet zo dat zo'n PHEV evenveel rijplezier biedt als een diesel. Laat ons eerlijk zijn, zo'n PHEV is er gekomen door al die eco bullshit en het is uiteindelijk prutsen met de aandrijflijn om toch maar die uitstoot naar beneden te krijgen : een stukje stil en elektrisch rijden en dan schakelt je benzinemotor in die klinkt als een uit de kluiten gewassen grasmaaier (bij manier van spreken). Hoe dat dan rijdt eens je EV-gedeelte leeg is en je nog 'slechts' 150 pk over hebt, geen idee. Het lijkt me wel dat een 1.4 benzinemotor flink zijn best mag doen met zo'n zware wagen als een Multivan...
                      Eerlijk : ik snap een gewone benzine- en dieselmotor, en ik snap een hybride, waar de elektromotor en verbrandingsmotor continu in tandem werken ; een plug-in hybride snap ik niet, wanneer werken elektro- en verbrandingsmotor samen, wanneer ben je aangewezen op enkel EV, wanneer op enkel verbrandingsmotor, welke invloed heeft dat op de prestaties en het rijcomfort. M.a.w. is een PHEV het beste van beide werelden, of is het eerder noch mossel noch vis ?

                      k ga niet zeggen 'ik weet het niet meer' maar het gaat stilaan die kant uit...

                      Toch meen ik hier een tijdje geleden te hebben gelezen dat een diesel op dit moment voor hetgeen ik zoek 'een no-brainer' zou zijn ; iedereen heeft natuurlijk een andere mening daarover, en ik denk op dit moment dat een diesel effectief de beste oplossing is, maar zoals je zegt (en je hebt een punt) speelt die restwaarde toch in mijn achterhoofd...

                      Anderzijds, wie zegt dat zo'n PHEV niet gaat inboeten aan restwaarde over x aantal jaren. Sommige merken hebben resoluut plug-in hybrides afgezworen omdat ze uiteindelijk meer zouden verbruiken dan wordt beweerd, en dat ze dus helemaal niet zo 'eco' zijn...
                      Ook zou je kunnen stellen dat je een EV waarmee je vandaag 180 km range hebt over 5 à 6 jaar ook niet meer aan de straatstenen kwijtraakt omdat tegen dan EV's potentieel mischien wel drie keer zo veel range zullen hebben ; wie zou dan nog een tweedehands EV kopen met zo'n beperkte range ?

                      Nu, 'k wou het niet zeggen, maar toch : 'Ik weet het niet meer'...
                      Last edited by Kaneda; 01/04/2022, 16:43.
                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                      Comment


                      • Heel eerlijk, moest ik momenteel voor een particuliere aankoop staan, zou ik het ook niet weten

                        Comment


                        • Tweedehands kopen, op een nieuwe riskeer je teveel verlies te pakken op dit moment.

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Heb eens een bericht gestuurd naar VW België, eens horen hoe lang de leveringstermijn is voor een Caddy Maxi met mijn configuratie en opties. Je weet maar nooit. Maar 15 maand wachten, no way...

                            Anders is de Vito mijn beste optie, denk ik, met 7 maand leveringstermijn kan ik leven ; Vito Tourer stock is er niet bij Mercedes, tenzij EV.
                            Toch ook nog maar eens gekeken naar V-Klasse stockwagens bij Mercedes en daar heel veel keuze.

                            Mijn geconfigureerde Vito kost rond de 55k euro excl. BTW (116CDI in L2 met zat veel opties) ; met de kortingen eraf en BTW erbij komt die op ongeveer 59k euro.
                            De V-Klasse die mij erg bevalt is een 250D (eigenlijk het equivalent van de 119CDI - 220D zijn er maar drie, niet de juiste lengte of zetelconfiguratie), AvantGarde, met ook zal veel opties (half-automatische airco ipv volautomatisch, maar bon, kan ermee leven).
                            Deze kost een dikke 58k euro excl. BTW, 3000 euro meer dus dan mijn Vito zonder BTW en zonder kortingen. Eigenlijk zou ik dan ook wel die extra 3k euro kunnen ophoesten want dan heb ik V-Klasse, toch een upgrade tov de Vito, én ik hoef er niet op te wachten.
                            Vraag is natuurlijk of er nog kortingen op zijn, want prijzen van stockwagens zijn meestal écht netto ; in dat geval zou die meer dan 70k kosten en zo ver ga ik niet...

                            Deze V-klasse heeft emissienorm (MO6) Emissieklasse Euro 6d M/N1 GR. II en ik veronderstel dat dit de allernieuwste norm is, waar je dus geen beperkingen hebt in LEZ zones (6d temp is bijvoorbeeld beperkt vanaf 2027 of zoiets) ?
                            Er staan er ook tussen met emissienorm (MT0) Emissie klasse Euro 6d-TEMP M / N1 GR. II ,dat is dus 6d temp en sowieso te vermijden.
                            Last edited by Kaneda; 02/04/2022, 16:35.
                            Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                            Comment


                            • De nieuwe Ford Tourneo Connect wordt normaal gelanceerd in de lente van 2022, nu dus. Ik heb wel nog een maand of 3 geduld, ben eens benieuwd wat Ford gaat zeggen over de leveringstermijnen, gezien deze auto quasi identiek is aan de VW Caddy...
                              Ook wel kras dat VW anderhalf jaar tot 2 jaar nodig heeft om een auto te leveren terwijl Mercedes je een Vito levert binnen de 7 maanden...
                              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                              Comment


                              • Mensen kopen massaal stockwagens, begrijpelijk ook met zulke leveringstermijnen.

                                Beetje de stock bij VW in de gaten gehouden en een paar modellen die me wel bevielen, en de voorraad slinkt echt bijna 'live' voor je ogen...
                                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                  De nieuwe Ford Tourneo Connect wordt normaal gelanceerd in de lente van 2022, nu dus. Ik heb wel nog een maand of 3 geduld, ben eens benieuwd wat Ford gaat zeggen over de leveringstermijnen, gezien deze auto quasi identiek is aan de VW Caddy...
                                  Ook wel kras dat VW anderhalf jaar tot 2 jaar nodig heeft om een auto te leveren terwijl Mercedes je een Vito levert binnen de 7 maanden...
                                  Naar ik begrepen heb zijn de redenen:
                                  - nog steeds chips beperkt door Covid. Die alloceren ze eerst voor de EV's en andere modellen met meer marge of beter voor uitstoot.
                                  - kabelbomen van VW komen uit Oekraïne, ook heel wat minder geleverd natuurlijk.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                    Naar ik begrepen heb zijn de redenen:
                                    - nog steeds chips beperkt door Covid. Die alloceren ze eerst voor de EV's en andere modellen met meer marge of beter voor uitstoot.
                                    - kabelbomen van VW komen uit Oekraïne, ook heel wat minder geleverd natuurlijk.
                                    Denk dat we mogen veronderstellen dat de kabelbomen voor de nieuwe Ford Transit Connect ook uit Oekraïne zullen komen gezien beide auto's onderhuids identiek zijn ; weet niet waar VW zijn Caddy bouwt (Duitsland), of Ford zijn Transit (Transit Custom is Turkije, alleszins).

                                    Logisch dat ze voorrang geven aan EV's, zoals je zegt, meer marge en ze worden door onze strot geduwd. Ben er echt niet tegen hoor, en als je een normale gezinswagen zoekt, ttz met 5 plaatsen, dan heb je een ruime keuze aan redelijk betaalbare auto's met een goeie range, maar voor het soort auto dat ik zoek is EV zeker nog niet aan de orde. De enige modellen die in aanmerking komen zijn die van Stellantis, de Citroën e-Spacetourer en e-Berlingo XL (en broertjes en zusjes van Opel en Peugeot).
                                    Alle tests hebben sowieso duidelijk aangetoond dat een gemiddelde range van 200km écht wel optimistisch is en dat dit soort auto's momenteel alleen goed zijn om in de stad en rond de kerktoren te rijden.
                                    Vreemd genoeg biedt Toyota zijn ProAce Verso nog steeds aan met dieselmotoren...

                                    Nu, heb een VW dealer gecontacteerd en ik ga binnenkort eens proefrijden met een Caddy ; qua leveringstermijn wist hij me te zeggen dat die een beetje afhing van de configuratie, maar ik vrees dat het uiteindelijk allemaal niet zo veel verschil zal maken, of je nu een basic Caddy Cargo of een full option Caddy Maxi Style wil...
                                    Last edited by Kaneda; 06/04/2022, 10:04.
                                    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                    Comment


                                    • ...en dan zit er nog verschil wrs tss de beloofde levertermijn en de reeele
                                      niet onlogisch overigens in tijden waar minder zekerheden zijn

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        ...en dan zit er nog verschil wrs tss de beloofde levertermijn en de reeele
                                        niet onlogisch overigens in tijden waar minder zekerheden zijn
                                        Heel onzekere tijden, sowieso...

                                        Met zulke lange leveringstermijnen loop je ook het risico van meer te moeten betalen aan BIV en taks dan in het jaar dat je je auto bestelt.

                                        Neem in het meest extreme geval een termijn van 2 jaar (je weet niet hoe de oorlog in Oekraïne zal evolueren, en we moeten ook niet denken dat we van Covid verlost zijn) : je bestelt bijvoorbeeld je auto in juni 2022 maar hij wordt pas geleverd in juni 2024, of zelfs begin 2024. Wie zegt dat ondertussen de BIV en rijtaks voor benzine/diesel in 2023 en nogmaals in 2024 niet (sterk) kunnen stijgen ? Het is immers het moment van inschrijving dat telt voor de berekening van je BIV en taks, niet de datum van bestelling.
                                        Maar misschien zie ik spoken...
                                        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          ...en dan zit er nog verschil wrs tss de beloofde levertermijn en de reeele
                                          niet onlogisch overigens in tijden waar minder zekerheden zijn
                                          Ze weten van niks en plots wordt er dan toch een lading geleverd. Dat is de realiteit voor dealers vandaag. Je kan ook niet stoppen met verkopen.

                                          Als koper is het voor mij iets meenemen uit stock of niks. Modellen hebben een levenscyclus van 4 jaar, ik ga echt mijn handtekening niet zetten voor een wagen met een levertijd van een jaar. Je weet niet meer wat ze gaan leveren op den duur.

                                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X