Wat als je bij een stockwagen de keuze hebt uit een HEV of een PHEV ? Wat is er als particulier het interessantste ?
Specifiek gaat het hier over een Hyundai Santa Fe en een Kia Sorento.
De HEV versie heeft een gezamenlijk vermogen van 230 pk, wat je bij zo'n hybride altijd voorhanden hebt (voor zover ik weet met mijn heel beperkte technische kennis). De verbrandings- en de elektromotor werken constant in tandem en dat is transparant voor de gebruiker, de auto regelt alles zelf. Dat snap ik.
Maar hoe zit het met de PHEV ? De ICE heeft een bepaald vermogen (zo'n 180 pk) en met de elektromotor erbij het je in totaal iets van een 260 pk (iets meer dan de HEV), maar real-life gebruik zou niet veel verschil maken omdat de PHEV 150kg zwaarder is omwille van de grotere batterij.
De PHEV kan je opladen en geeft je volgens WLTP normen een dikke 50km range met een volle batterij. So far, so good, snap ik ook.
Ook deze auto kan je in hybridemodus gebruiken, net zoals de HEV, dus waar de ICE en elektromotor in tandem werken. Snap ik ook.
Maar dan : wat als je batterij volledig leeg is en je enkel aangewezen bent op de verbrandingsmotor ? Val je dan terug op ENKEL het vermogen van de verbrandingsmotor, ttz 180 pk, tot je weer kan opladen, of is er een klein stukje batterij dat nog blijft werken zoals bij de HEV ? Kan je dan gewoon nog blijven rijden als HEV of is er gewoon niets meer van elektrokracht ?
Het is vreemd, maar geen enkele review gaat hierop in, geen enkele, noch op Youtube, noch geschreven reviews (heb er toch nog geen kunnen vinden). Wat er wél wordt gezegd is dat de PHEV 'soepeler' rijdt (schakelen, wisselen tussen elektro en ICE).
Als je effectief bent aangewezen op 'slechts' je ICE met 180 pk (wat weinig voor zo'n grote auto) dan zie ik het voordeel als particulier daar niet van in want de aankoopprijs van de PHEV ligt nog zo'n 5000 euro hoger dan die van de HEV.
Kan iemand dit verduidelijken ?
Specifiek gaat het hier over een Hyundai Santa Fe en een Kia Sorento.
De HEV versie heeft een gezamenlijk vermogen van 230 pk, wat je bij zo'n hybride altijd voorhanden hebt (voor zover ik weet met mijn heel beperkte technische kennis). De verbrandings- en de elektromotor werken constant in tandem en dat is transparant voor de gebruiker, de auto regelt alles zelf. Dat snap ik.
Maar hoe zit het met de PHEV ? De ICE heeft een bepaald vermogen (zo'n 180 pk) en met de elektromotor erbij het je in totaal iets van een 260 pk (iets meer dan de HEV), maar real-life gebruik zou niet veel verschil maken omdat de PHEV 150kg zwaarder is omwille van de grotere batterij.
De PHEV kan je opladen en geeft je volgens WLTP normen een dikke 50km range met een volle batterij. So far, so good, snap ik ook.
Ook deze auto kan je in hybridemodus gebruiken, net zoals de HEV, dus waar de ICE en elektromotor in tandem werken. Snap ik ook.
Maar dan : wat als je batterij volledig leeg is en je enkel aangewezen bent op de verbrandingsmotor ? Val je dan terug op ENKEL het vermogen van de verbrandingsmotor, ttz 180 pk, tot je weer kan opladen, of is er een klein stukje batterij dat nog blijft werken zoals bij de HEV ? Kan je dan gewoon nog blijven rijden als HEV of is er gewoon niets meer van elektrokracht ?
Het is vreemd, maar geen enkele review gaat hierop in, geen enkele, noch op Youtube, noch geschreven reviews (heb er toch nog geen kunnen vinden). Wat er wél wordt gezegd is dat de PHEV 'soepeler' rijdt (schakelen, wisselen tussen elektro en ICE).
Als je effectief bent aangewezen op 'slechts' je ICE met 180 pk (wat weinig voor zo'n grote auto) dan zie ik het voordeel als particulier daar niet van in want de aankoopprijs van de PHEV ligt nog zo'n 5000 euro hoger dan die van de HEV.
Kan iemand dit verduidelijken ?
Comment