Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HEV vs PHEV (Hyundai en Kia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • HEV vs PHEV (Hyundai en Kia)

    Wat als je bij een stockwagen de keuze hebt uit een HEV of een PHEV ? Wat is er als particulier het interessantste ?

    Specifiek gaat het hier over een Hyundai Santa Fe en een Kia Sorento.
    De HEV versie heeft een gezamenlijk vermogen van 230 pk, wat je bij zo'n hybride altijd voorhanden hebt (voor zover ik weet met mijn heel beperkte technische kennis). De verbrandings- en de elektromotor werken constant in tandem en dat is transparant voor de gebruiker, de auto regelt alles zelf. Dat snap ik.

    Maar hoe zit het met de PHEV ? De ICE heeft een bepaald vermogen (zo'n 180 pk) en met de elektromotor erbij het je in totaal iets van een 260 pk (iets meer dan de HEV), maar real-life gebruik zou niet veel verschil maken omdat de PHEV 150kg zwaarder is omwille van de grotere batterij.
    De PHEV kan je opladen en geeft je volgens WLTP normen een dikke 50km range met een volle batterij. So far, so good, snap ik ook.
    Ook deze auto kan je in hybridemodus gebruiken, net zoals de HEV, dus waar de ICE en elektromotor in tandem werken. Snap ik ook.

    Maar dan : wat als je batterij volledig leeg is en je enkel aangewezen bent op de verbrandingsmotor ? Val je dan terug op ENKEL het vermogen van de verbrandingsmotor, ttz 180 pk, tot je weer kan opladen, of is er een klein stukje batterij dat nog blijft werken zoals bij de HEV ? Kan je dan gewoon nog blijven rijden als HEV of is er gewoon niets meer van elektrokracht ?
    Het is vreemd, maar geen enkele review gaat hierop in, geen enkele, noch op Youtube, noch geschreven reviews (heb er toch nog geen kunnen vinden). Wat er wél wordt gezegd is dat de PHEV 'soepeler' rijdt (schakelen, wisselen tussen elektro en ICE).
    Als je effectief bent aangewezen op 'slechts' je ICE met 180 pk (wat weinig voor zo'n grote auto) dan zie ik het voordeel als particulier daar niet van in want de aankoopprijs van de PHEV ligt nog zo'n 5000 euro hoger dan die van de HEV.

    Kan iemand dit verduidelijken ?
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

  • #2
    Je kan de batterij nooit echt leeg rijden.
    Bij een “lege” batterij bevat ze eigenlijk nog zo een 20%.

    Ook hier regelt de wagen het zelf.
    Op de snelweg heb ik na 160km nog steeds een half volle batterij over omdat de wagen zowel motor als batterij gebruikt.
    Als ik de batterij “leeg” rij op secundaire wegen dan gaat hij werken als een hev.
    Echt terugvallen op alleen de motor doet hij als ik al rijdend de batterij wil opladen en dan heb je dus niet het volle vermogen.
    Bij gebruik van de safe knop rijdt hij weer als een hev.
    Heb wel geen van beide wagens maar het systeem is overal gelijkaardig.
    Zelf heb ik op 3 jaar 84% als ev gereden.
    Ev rijden is ook het aangenaamste vind ik dus de meerprijs is iets wat je voor jezelf moet uitmaken.
    Hangt af of je van de stille werking houd en de ev kilometers binnen je range liggen.
    Weet niet hoe het bij deze zit maar ik betaal geen jaarlijkse taksen en geen biv.
    Last edited by Gixxer; 18/04/2022, 17:32.
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #3
      De vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor nieuw aangekochte plugin hybrides is weggevallen vanaf 1 januari 2021. Diegenen die er één hebben, blijven onbeperkt van de vrijstelling van verkeersbelasting genieten zolang de auto ingeschreven blijft op naam van dezelfde eigenaar.

      Tijdelijke vrijstelling tot en met 31/12/2020 voor plug-in hybride voertuigen en CNG/LNG voertuigen


      Voor bepaalde voertuigen op aardgas en plug-in hybride voertuigen geldt er vanaf aanslagjaar 2016 tot en met 31/12/2020 een vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling.








      Als je gemakkelijk en regelmatig kan laden en dagelijks niet veel kilometers rijdt (= wat je elektrisch kan afleggen) is een plugin hybride interessant.

      Zoals Gixxer zei is er steeds een buffer en kan je de batterij nooit volledig leeg rijden. Het grootste verschil is dat je met de plugin hybride volledige trajecten elektrisch kan afleggen, een HEV lukt dat maar heel kleine stukjes.

      Als je de plugin hybride regelmatig laadt en vaak full electric kan rijden, ga je dat prijsverschil er wel uit kunnen halen.

      Als je niet van plan bent veel te laden of je rijdt vooral autostradekilometers, dan is de HEV een beter alternatief.

      Comment


      • #4
        Ok, bedankt voor de duidelijke info ! Als ik het zo zie, dan is de PHEV eigenlijk de HEV plus de mogelijkheid om te laden als een EV met een rijbereik van ongeveer 50km, eigenlijk de ideale auto voor tijdens een overgangsperiode van ICE naar full EV...

        Mijn situatie : momenteel woon ik op 31 km van het werk maar geen oplaadmogelijkheid aan mijn huis, noch aan de garage die ik huur en die zich aan de overkant van de straat bevindt.
        In juli van dit jaar, over ongeveer twee en een halve maand, verhuis ik naar het appartement naast mijn vriendin.
        Ik heb daar op de binnenplaats van het gebouw een privé parkeerplaats, maar momenteel zijn daar nog geen laadpalen voorzien ; in overleg met de syndicus is dit zeker haalbaar maar dat is nog zeker niet voor de eerste 2 à 3 jaar.

        Naast het appartementsgebouw is er ook een publieke parking voor ongeveer 30 auto's, waarvan 2 plaatsen voorzien zijn voor EV's met 1 laadpaal en 2 aansluitingen van 11Kw (klein dorp van ongeveer 1000 inwoners, misschien kan de gemeente overtuigd worden om nog een extra laadpaal bij te plaatsen). Een full EV daar opladen zie ik niet meteen zitten, een PHEV heeft een kleine batterij, veel sneller opgeladen en dus geen probleem om die regelmatig daar even te parkeren voor een paar uurtjes (af en toe is er één van de twee EV plaatsen bezet, twee tegelijk is echt een zeldzaamheid).
        Op het werk hebben ze een aantal maanden geleden enkele renovatiewerken gedaan aan het gebouw, en hebben ze ook de parking vernieuwd en zijn er nu ook 4 laadpalen voorzien die elk 2 auto's van stroom kunnen voorzien. Er komen er in de toekomst nog bij maar voorlopig is slechts de helft van de 8 plaatsen actief in gebruik door het personeel (er zijn er dus gemiddeld steeds 4 vrij).

        Qua laadmogelijkheden voor een PHEV in principe dus geen probleem. Of een PHEV voor mij persoonlijk interessanter is dan een gewone HEV valt nog te bezien. Ik zal vanaf juli na de verhuis op 59km van mijn werk wonen, is dus 118km per dag, ongeveer de helft daarvan is autosnelweg. Met één volle lading kom ik er dus eigenlijk niet op enkel EV kracht. Dat doe ik 3 keer per week gezien ik elke maandag en vrijdag telewerk.

        De wekelijkse boodschappen en een groot deel van de verplaatsingen in het weekend zou ik hoogstwaarschijnlijk wel op full EV kunnen doen.
        Nu, of ik nu tijdens het pendelen volledig eco rijd, is eigenlijk niet van het grootste belang. Misschien lukt het om enkel met elektromotor te rijden op de trajecten buiten de autosnelweg en dan in hybridemodus tegen 120 km/u. Op het werk dan aan de lader en 's avonds dan opnieuw hetzelfde.
        Misschien is een PHEV de meerprijs voor mij niet niet meteen waard maar als zo'n plug-in effectief beter en soepeler rijdt in hybridemodus dan de gewone HEV, dan zou ik die meerprijs er wel voor over hebben. Ik zit niet elke dag mijn verbruik te berekenen dus ik wil ook nog wel wat rijplezier. Anderzijds heeft die PHEV een veel kleinere benzinetank dan de HEV (48 liter voor de PHEV en 67 liter voor de HEV, als ik me niet vergis). Betekent dus wat vaker tanken met de PHEV als je niet optimaal gebruik kan maken van de elektromotor, maar daarom niet minder zuinig dan de HEV in mijn situatie.

        Valt te overwegen. Bij Hyundai is er niet meteen stock wat betreft de configuratie die ik wil, maar mijn huidige dealer (Nissan, Hyundai, Suzuki, Mazda en MG) zou eens kijken of hij wat kon vinden, via de importeur, via een andere officiële Hyundai dealer, geen idee ; ik vrees ervoor maar ik hoop stiekem van wel want ik blijf graag klant waar ik tevreden ben en na 30 jaar bij dezelfde dealer kan dat tellen.
        Maar de huidige situatie maakt dat moeilijk en soms breekt nood wet (als ik een nieuwe Santa Fe bestel met de opties die ik wil dan kijk ik aan tegen minimum 13 maanden, en dat zal bij elke Hyundai dealer hetzelfde zijn). Ben daarom ook bij Kia gaan kijken en daar is er meer voorraad wat betreft de configuratie die ik wil, t.t.z. full option, zowel qua HEV als PHEV. Heb een lichte voorkeur voor de Santa Fe omdat die net ietsje meer verfijnd is qua afwerking maar die Sorento is natuurlijk ook een prachtige wagen.

        We leven op hoop...
        Last edited by Kaneda; 18/04/2022, 23:33.
        Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

        Comment


        • #5
          Santa Fe besteld in mei 21, en word misschien geleverd nu in mei. Is dus een jaar wachten.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
            Santa Fe besteld in mei 21, en word misschien geleverd nu in mei. Is dus een jaar wachten.
            Zoals ik zei, is nu al minimum 13 maanden...
            Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

            Comment


            • #7
              In mijn geval is na het vullen van de benzine tank het gemiddelde verbruik tussen 1,7L en 2,5L
              Maar ik rij dus het meest als ev.
              Op een koude regenachtige winterdag tijdens een rit van 400km met stuur, stoel, voorruit en gewone verwarming aan heb ik ook al eens een verbruik van 7L gehad maar vind dit nog een mooi resultaat.

              Ben wel fan van de Kia.

              Weet je het verschil in taksen tussen hev en phev?
              Last edited by Gixxer; 19/04/2022, 14:23.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                Weet je het verschil in taksen tussen hev en phev?
                BIV en jaarlijkse rijtaks heb ik uitgerekend op de site van de Vlaamse belastingsdienst en op de site van Febiac, maar er wordt blijkbaar geen verschil gemaakt tussen HEV en PHEV, voor particulieren althans, is gewoon hybride met benzine of hybride met diesel.
                Is ongeveer 450 euro BIV en dan rond de 220 euro per jaar, voor een HEV. Valt mee, vind ik. Geen idee of een PHEV voor particulieren nog voordeliger is...
                Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                Comment


                • #9
                  Valt inderdaad mee.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #10
                    Als ik voor dezelfde keuze zou staan, zou mijn voorkeur uitgaan naar een PHEV als dat financieel ook haalbaar is. Zeker als je dan de mogelijkheid hebt om toch regelmatig te laden. Je zal snel genieten van die mogelijkheid om volledig elektrisch te kunnen rijden in de file of op kortere trajecten. Normaal is de electromotor van een PHEV ook een pak krachtiger dan bij de HEV en dat geeft een serieuze duw in de rug als die aangesproken wordt.

                    Uw profiel valt volgens mij nog heel goed te rijmen met het gebruik van een PHEV. Als je zou spreken van 300 tot 400 km per dag en bijna helemaal niet zou kunnen laden, zou een HEV beter zijn.

                    Maar indien mogelijk, probeer beide eerst eens te testen. Persoonlijk vond ik niks aan een HEV, terwijl een PHEV veel leuker was om mee te rijden.

                    Comment


                    • #11
                      Hier ook verschillende hev's getest en daarna pas een PHEV en we waren meteen om.
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                        Maar indien mogelijk, probeer beide eerst eens te testen. Persoonlijk vond ik niks aan een HEV, terwijl een PHEV veel leuker was om mee te rijden.
                        Zo'n nieuwe Tucson HEV rijdt anders voortreffelijk en zuinig op lange afstanden. De PHEV kost ook nog eens 5k € meer.

                        Bij de Sportage gaat dat hetzelfde zijn. Voor mij als particulier voorlopig dus zonder stekker graag

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Hier is de Santa Fe PHEV eindelijk aangekomen bij de dealer. Nu nog wachten op de documenten.
                          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                            Zo'n nieuwe Tucson HEV rijdt anders voortreffelijk en zuinig op lange afstanden. De PHEV kost ook nog eens 5k € meer.

                            Bij de Sportage gaat dat hetzelfde zijn. Voor mij als particulier voorlopig dus zonder stekker graag
                            Gaat hier over de Sorento en Santa Fe. Tucson en Sportage zijn veel te klein voor mijn noden...
                            Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                              Hier is de Santa Fe PHEV eindelijk aangekomen bij de dealer. Nu nog wachten op de documenten.
                              Benieuwd naar je bevindingen !
                              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                Gaat hier over de Sorento en Santa Fe. Tucson en Sportage zijn veel te klein voor mijn noden...
                                Was maar als voorbeeld omdat ik ermee gereden heb en het gaat wel over dezelfde aandrijving en motoren.
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                  Was maar als voorbeeld omdat ik ermee gereden heb en het gaat wel over dezelfde aandrijving en motoren.
                                  Een proefrit met een Santa Fe of Sorento zal niet zo makkelijk zijn, denk ik. De Tucson is bij de dealers echt met hopen op voorraad (ik veronderstel Sportage ook), van de Santa Fe is er bijna niks, van de Sorento ook niet zoveel. Ik denk dan ook niet dat er veel demo/proef wagens voorhanden zijn...
                                  Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten

                                    Een proefrit met een Santa Fe of Sorento zal niet zo makkelijk zijn, denk ik. De Tucson is bij de dealers echt met hopen op voorraad (ik veronderstel Sportage ook), van de Santa Fe is er bijna niks, van de Sorento ook niet zoveel. Ik denk dan ook niet dat er veel demo/proef wagens voorhanden zijn...
                                    In oost Vlaanderen bij een dealer uit Ninove is er wel ene beschikbaar. Garage Schokkaert uit Outer.
                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                                      In oost Vlaanderen bij een dealer uit Ninove is er wel ene beschikbaar. Garage Schokkaert uit Outer.
                                      Zal dan een demo zijn want er staat geen Santa Fe bij de stockwagens. De enige Santa Fe stockwagen die ik vind met 7 plaatsen is bij Moorkens in Zaventem, en is dan een gewone HEV.

                                      Bij Kia zijn er meerdere, blijkbaar, bij verschillende garages, hoofdzakelijk HEV en slechts één PHEV, maar ik krijg nu op Facebook reclame van Vermant in Mechelen en die heeft blijkbaar 2 PHEV Sorento's in stock, terwijl die niet op de officiële site van Kia bij de stockwagens staan. Vraag me dan ook af in hoeverre die stockaantallen kloppen, bij zowel Hyundai als Kia...
                                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                      Comment


                                      • #20
                                        Misschien zijn die op de site van de dealer naar hier gekomen via parallel import en staan ze daarom niet op de officiële invoerders website.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment

                                        Working...
                                        X