Hallo iedereen,
Sinds kort heb ik een andere bestelwagen gekregen van mijn werkgever. Een MAN GTE. Op het eerste ogenblik was er niets aan de hand maar het moment dat ik op de autostrade begon te rijden vond ik dat hij enorm zwaar stuurde. De stuurbekrachtiging is er nog wel maar bv in een flauwe bocht op de autostrade moet ik al met beide handen mijn stuur vastnemen. En ik beeld het me niet in zoals mijn collega's zeggen want het is een elektrische stuurbekrachtiging en naarmate je sneller begint te rijden wordt sturen zwaarder. Daar kan ik inkomen maar dat ik met beide handen mijn stuur moet vastnemen in een flauwe bocht vind ik niet normaal. In het weekend rij ik nl nog voor een andere firma en dit met een Sprinter, eveneens met een elektrische stuurbekrachtiging en daar voelt het veeeeeel soepeler aan.
Nu is het zo dat ik al de bestelwagen heb laten uitlijnen. Ik dacht dat het mss daaraan scheelde maar helaas dit was niet de oorzaak. Integendeel ik heb erna nog s moeten teruggaan omdat mijn stuur schuin stond. Daarna heb ik de bandenspanning s gecontroleerd en wat bleek, de bandenspanning was veel te hoog, 5bar. Heb deze nu verlaagd tot 4.1zoals vermeld op het ticket aan de binnenzijde van de deur. Maar het kwaad is geschied denk ik en de banden zijn naar de vaantjes. De buitenranden hebben nog een degelijk profiel maar de binnenzijde nauwelijks, het is er nog wel 1.6 ongeveer denk ik.
Nu is mijn vraag: Zou het zuiver aan de banden liggen dat hij zo zwaar stuurt?
Ik heb nl de kans om van bestelwagen te wisselen, van MAN GTE naar een Master maar ik ben dus aan het twijfelen of dit wel de juiste keuze is als het zou kunnen opgelost worden met een bandenwissel. Alhoewel ik dan nog een tijd zal moeten wachten want een bandenwissel zit er nog niet direct in.
Sinds kort heb ik een andere bestelwagen gekregen van mijn werkgever. Een MAN GTE. Op het eerste ogenblik was er niets aan de hand maar het moment dat ik op de autostrade begon te rijden vond ik dat hij enorm zwaar stuurde. De stuurbekrachtiging is er nog wel maar bv in een flauwe bocht op de autostrade moet ik al met beide handen mijn stuur vastnemen. En ik beeld het me niet in zoals mijn collega's zeggen want het is een elektrische stuurbekrachtiging en naarmate je sneller begint te rijden wordt sturen zwaarder. Daar kan ik inkomen maar dat ik met beide handen mijn stuur moet vastnemen in een flauwe bocht vind ik niet normaal. In het weekend rij ik nl nog voor een andere firma en dit met een Sprinter, eveneens met een elektrische stuurbekrachtiging en daar voelt het veeeeeel soepeler aan.
Nu is het zo dat ik al de bestelwagen heb laten uitlijnen. Ik dacht dat het mss daaraan scheelde maar helaas dit was niet de oorzaak. Integendeel ik heb erna nog s moeten teruggaan omdat mijn stuur schuin stond. Daarna heb ik de bandenspanning s gecontroleerd en wat bleek, de bandenspanning was veel te hoog, 5bar. Heb deze nu verlaagd tot 4.1zoals vermeld op het ticket aan de binnenzijde van de deur. Maar het kwaad is geschied denk ik en de banden zijn naar de vaantjes. De buitenranden hebben nog een degelijk profiel maar de binnenzijde nauwelijks, het is er nog wel 1.6 ongeveer denk ik.
Nu is mijn vraag: Zou het zuiver aan de banden liggen dat hij zo zwaar stuurt?
Ik heb nl de kans om van bestelwagen te wisselen, van MAN GTE naar een Master maar ik ben dus aan het twijfelen of dit wel de juiste keuze is als het zou kunnen opgelost worden met een bandenwissel. Alhoewel ik dan nog een tijd zal moeten wachten want een bandenwissel zit er nog niet direct in.
Comment