Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwaar sturen MAN GTE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zwaar sturen MAN GTE

    Hallo iedereen,
    Sinds kort heb ik een andere bestelwagen gekregen van mijn werkgever. Een MAN GTE. Op het eerste ogenblik was er niets aan de hand maar het moment dat ik op de autostrade begon te rijden vond ik dat hij enorm zwaar stuurde. De stuurbekrachtiging is er nog wel maar bv in een flauwe bocht op de autostrade moet ik al met beide handen mijn stuur vastnemen. En ik beeld het me niet in zoals mijn collega's zeggen want het is een elektrische stuurbekrachtiging en naarmate je sneller begint te rijden wordt sturen zwaarder. Daar kan ik inkomen maar dat ik met beide handen mijn stuur moet vastnemen in een flauwe bocht vind ik niet normaal. In het weekend rij ik nl nog voor een andere firma en dit met een Sprinter, eveneens met een elektrische stuurbekrachtiging en daar voelt het veeeeeel soepeler aan.
    Nu is het zo dat ik al de bestelwagen heb laten uitlijnen. Ik dacht dat het mss daaraan scheelde maar helaas dit was niet de oorzaak. Integendeel ik heb erna nog s moeten teruggaan omdat mijn stuur schuin stond. Daarna heb ik de bandenspanning s gecontroleerd en wat bleek, de bandenspanning was veel te hoog, 5bar. Heb deze nu verlaagd tot 4.1zoals vermeld op het ticket aan de binnenzijde van de deur. Maar het kwaad is geschied denk ik en de banden zijn naar de vaantjes. De buitenranden hebben nog een degelijk profiel maar de binnenzijde nauwelijks, het is er nog wel 1.6 ongeveer denk ik.

    Nu is mijn vraag: Zou het zuiver aan de banden liggen dat hij zo zwaar stuurt?

    Ik heb nl de kans om van bestelwagen te wisselen, van MAN GTE naar een Master maar ik ben dus aan het twijfelen of dit wel de juiste keuze is als het zou kunnen opgelost worden met een bandenwissel. Alhoewel ik dan nog een tijd zal moeten wachten want een bandenwissel zit er nog niet direct in.
    Last edited by Jocke; 18/05/2023, 10:02.

  • #2
    Bandendruk zal hier niets mee te maken hebben - moest de druk te laag geweest zijn zou ik zelfs denken dat dan de wagen zwaarder gaat sturen. Ik zou gewoon hem binnen brengen bij de garage en vragen dat een technieker ermee gaat rijden om zijn mening te geven. Heeft de TGE een elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging?
    Is er ook een feature aanwezig als lane-assist? Want sommige lane-assists werken tegen als je niet mooi in je vak blijft rijden...

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door McLarenboy Bekijk Berichten
      Bandendruk zal hier niets mee te maken hebben - moest de druk te laag geweest zijn zou ik zelfs denken dat dan de wagen zwaarder gaat sturen. Ik zou gewoon hem binnen brengen bij de garage en vragen dat een technieker ermee gaat rijden om zijn mening te geven. Heeft de TGE een elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging?
      Is er ook een feature aanwezig als lane-assist? Want sommige lane-assists werken tegen als je niet mooi in je vak blijft rijden...
      De TGE heeft een elektrische stuurbekrachtiging. Heeft geen lane-assist. Toen ik het voor eerst opmerkte ben ik s gestopt bij een MAN verdeler. Hij zei dat dit normaal was. Maar heeft er ook maar een korte afstand mee gereden. Het is een dag en nacht verschil met de Sprinter waar ik in het weekend mee rij.
      Bv toen ik deze week ergens moest links inslaan verloor ik alle grip op mijn stuur omdat het zo zwaar is om eraan te draaien. Net alsof het te laat versoepeld naargelang de snelheid...

      Comment


      • #4
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 2 photos.

        Comment


        • #5
          normaal met een servo voel je niet dat de banden versleten zijn aan de weerstand...maar deze auto heeft wel duidelijk een uitlijnprobleem

          als je banden te hard staan gaan ze vooral slijten in het midden van het loopvlak

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            normaal met een servo voel je niet dat de banden versleten zijn aan de weerstand...maar deze auto heeft wel duidelijk een uitlijnprobleem

            als je banden te hard staan gaan ze vooral slijten in het midden van het loopvlak

            Zoals ik al vermeld had in voorgaande post heb ik hem al laten uitlijnen.
            Dit zijn de waardes na het uitlijnen.
            Ik zag dat de wielvlucht vooraan ook wat afweek van de doelgegevens. En achteraan ook niet veel marge heeft… Ik denk dat het niet echt veel zin heeft om met dit paar banden nog veel wijzigingen aan te brengen. Vandaar dat ik denk dat met een nieuw paar banden het wel wat beter zou kunnen zijn.
            Ik heb ook vernomen voordat ik die bestelwagen in handen kreeg er daarvoor telkens ritten werd mee gedaan met een redelijk zware balast.
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.
            Last edited by Jocke; 18/05/2023, 19:52.

            Comment


            • #7
              Update…
              Toen ik gisteren een bocht naar links nam en eruit kwam, kwam mijn stuur niet volledig recht. Het bleef een slag naar links staan. Hetzelfde gebeurde bij een bocht naar rechts. Het stuur kwam niet volledig recht maar bleef een slag naar rechts staan.
              Dit stoorde me zodanig dat ik er een ruk aangaf en toen stond het opnieuw recht. Dit vond ik zoo eigenaardig dat ik dit meerdere malen heb geprobeerd. Telkens stond mijn stuur in een andere positie.
              Dinsdag ga ik langs bij een bandencentrale en laat ik nazien of alles goed vast staat. Want ik voel me niet echt veilig meer op die manier…

              Dit is iets gelijkaardigs dat ik vond op het internet

              Comment


              • #8
                Is dat geen VW busje? Zou men daar in een VW garage niet beter mee om kunnen?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                  Is dat geen VW busje? Zou men daar in een VW garage niet beter mee om kunnen?
                  Man is zo goed als hetzelfde zoals VW inderdaad. Ik ga s bellen naar die bandencentrale om te horen wat ze ervan zeggen of ik beter s naar hen toe ga of beter een garage opzoek…
                  Ik dacht een bandencentrale omdat dit meer hun gebied is. Wielen, ophanging…
                  Nu ik hoor t wel

                  Comment


                  • #10
                    Garage dus

                    Comment

                    Working...
                    X