Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aankoop eerste wagen: privé of zakelijk, EV of benzine, ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Hulp bij aankoop eerste wagen: privé of zakelijk, EV of benzine, ...

    Hallo!

    Ik ben genoodzaakt om de komende weken een wagen aan te schaffen. Alleen een vrij grote 'dummie' in de autowereld (en de zaken die erbij komen kijken).
    Mijn situatie is de volgende: ik ben 22, afgestudeerd aan het RITCS, werkende in de televisiewereld en daarnaast vennoot in een klein audiovisueel bedrijf. En ondertussen een 2,5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Veel rondgereden met de ouderlijke/grootouders wagen, maar dat is (bijna) niet meer mogelijk.

    Ik zoek dus een eerste wagen, waarbij ik nogal weinig geef om pk's en performance. Wel om algemeen rijcomfort en veiligheid.

    Wanneer ik de wagen privé aankoop heb ik een budget van +/- €15000 (btw in) en wanneer ik deze via de bv aanschaf een budget van +/- €22000 (ex btw).

    Sowieso wil ik voor een tweedehands automaat gaan, een achteruitrijcamera en Apple CarPlay zijn mooi meegenomen maar geen absolute must. Daarbij twijfel ik tussen een elektrische of moderne benzine motor.

    Modellen waar ik al wat uitgebreider naar heb gekeken:

    - Volkswagen ID.3: voor €27000 (ex btw) kan je ze al vinden, dus wel boven budget, maar als dat op de lange termijn (+5 jaar) voor een slimmere investering zorgt wil ik dit wel serieus overwegen

    - Volkswagen Polo TSI 1.0 (2022): voor een €19000 (ex btw) kom ik deze tegen

    - Ford Fiesta

    - leasing occasie: algemene tips hierbij?



    Het formaat/volume van de ID.3 of Fiesta is dus zeker voldoende, kleiner kan ik helaas niet gaan aangezien ik toch vaak met heel wat materiaal moet rondreizen.

    In mijn zoektocht kwam ik al de volgende kostenposten tegen:


    Bij zakelijke aanschaf:

    - verzekering: kan deze ook op naam van een ouder staan (ook al is die via de vennootschap gekocht)? - Want KBC gaf me nu een omnium voorstel van €2300/jaar (voor een veilige ID.3 met een aankoopwaarde van €34900)... met als reden dat ik uiteraard nog jong ben en nog geen andere wagen heb gehad op mijn naam.

    - BIV: 0 bij een EV, €117 bij een moderne benzine

    - nummerplaat: €30

    - wegenbelasting: 0 bij een EV

    - VAA: €1540 bij een ID.3 op jaarbasis (+€2000 bij een moderne benzine)

    - bedrijfsvoorheffing: €824 bij een ID.3 (+€1000 bij een moderne benzine)

    - tanken/opladen: EV goedkoper dan benzine, al lijkt dit tegenwoordig geen super groot verschil; deze kosten kunnen dan ook op de zaak

    - onderhoud: bij EV lager, kan ook hier op de zaak



    Bij privé aanschaf:

    - btw (al is deze op zakelijk vlak slechts maximaal 50% aftrekbaar lees ik)

    - verzekering: kan sowieso op naam van ouder (met mezelf ingeschreven als regelmatige bestuurder)

    - BIV: idem zoals zakelijk

    - nummerplaat: idem zoals zakelijk

    - wegenbelasting: idem zoals zakelijk

    - VAA en bedrijfsvoorheffing niet van toepassing

    - tanken/opladen: kan niet op de zaak, maar ik zou deze vanuit de zaak als onkosten kunnen indienen (dus €/km)

    - onderhoud: volledig persoonlijk te dragen



    Ik zal de wagen voor 50-50 zakelijk / privé gebruiken. En daar ik volgend jaar nog plan bij te studeren ga ik niet dagelijks kunnen werken, waardoor ik maar een beperkt aantal kilometers zal rijden. Maar toch nog genoeg om zelf de investering in een eigen wagen te maken / te moeilijk om continu op de ouderlijke wagen te vertrouwen.

    Het is een hele boterham. Maar hebben jullie tips rond aankoop van de wagen (welk model, op welke manier, ...)? Sowieso verkies ik een eigen aankoop (dus geen financiering of leasing), aangezien ik het wel als een investering zie waar ik hopelijk nog een redelijke restwaarde (na +5 jaar) aan kan overhouden. En zijn er daarnaast nog kostenposten die ik uit het oog ben verloren?

    Ik plan zeker de komende dagen een gesprek aan te gaan met de boekhouder, maar wil daarvoor toch al zoveel mogelijk info vergaren.
    Alvast merci voor alle info. Want alle hulp is welkom.

  • #2
    Een auto is nooit een investering, het is een uitgave.

    Ik denk datje boekhouder juist wel een financiering of zelfs leasing zal aanbevelen, net omdat je de financieringskosten kan inbrengen voor 100%.

    Vermits je spreekt over bedrijfswagen is het snel zijn. Als je niet voor 1 juli bestelt, dan is de brandstof niet meer aftrekbaar. Daarna is het echt wel aan te raden om een EV te nemen.

    Ik zou ook eens kijken naar een Zoe met gekochte 40 kWh batterij.

    Comment

    Working...
    X