Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wintervelgen + banden Volvo XC90 MY2024

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wintervelgen + banden Volvo XC90 MY2024

We rijden sedert juni van dit jaar met een XC90 T8 MY2024, zomerwielen zijn 21 inch 275/40 en Continental banden.

We willen graag een set wintervelgen+banden kopen en ga daarvoor zoals altijd bij de lokale bandenboer. Op vorige auto's altijd tevreden geweest met AEZ dus ga hoogstwaarschijnlijk weer die richting uit.

Heb al op de webshop gekeken van de bandenboer en al min of meer een keuze gemaakt :
    AEZ Panama Dark
    AEZ Panama dark ✓ sporty elegant color combination ✓ Gunmetal polished ✓ SR3 Painting ✓ TÜV certificated ✓ TPMS fit ✓ AEZ Leichtmetallräder

Ook in 21 inch, met Michelin winterbanden (of raden jullie een ander merk aan ; dient er rekening gehouden te worden met het feit dat het een SUV en/of plug-in hybride is? )

Bijkomend vraagje : bandenspanningscontrole bij Volvo zou anders werken dan bij andere merken met TPMS (ik geloof dat dit bij de V40 van mijn vriendin zo was), waar de sensoren in het ventiel zitten. Is dat nog steeds zo of volstaat het gewoon velgen en banden met TPMS sensoren te kopen en die te laten programmeren bij de bandenboer ?

Vrijdag ga ik langs, sowieso...​
    Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

21" als wintervelgen dat is gedurfd.

Nog maar weinig gehoord verder van deze?
    De keuze was destijds niet simpel...

Tevreden van uiteindelijk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

Heel tevreden !

En als ze 21 inch winterbanden te koop hebben, zal ik wel de enige niet zijn die ernaar vraagt, me dunkt...
      Daarbij, als ik naar een kleiner formaat ga, dan moet er weer gekeken worden naar afwijking van de snelheidsmeter. En gezien ze je vandaag de dag al te pakken hebben bij 1 km/u te snel...
      Sowieso neem ik liever hetzelfde formaat als de originele zomerbanden. 19 inch op een XC90, dat lijkt er toch niet op, en het verschil tussen 20 en 21 is dan ook verwaarloosbaar als het op doeltreffendheid van winterbanden aankomt, denk ik dan.

Comment

Snelheidsmeter aanpassen zal niet nodig zijn. Banden op een 19 of 20" hebben ook een hogere wang, meestal, die het verschil compenseert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

21' als winterband kan prima denk ik als je de auto gewoon op de weg gebruikt. Als je af en toe een gravelbaan of erger mee pakt, dan uiteraard niet (en dat is ook geldig voor zomerbanden).
          Maar als je van plan bent om met kettingen te rijden, dan is dit niet direct de beste keuze denk ik.

Comment

Bij ons gewone rijomstandigheden, gewoon op de weg, geen off-road achtige toestanden en we gaan ook niet op wintersport door de bergen rijden...
            Is gewoon voor die extra dosis (gevoel van) veiligheid in de winterperiode. Zware sneeuwval hebben we hier al lang niet meer gehad, noch echt krakend koude winters, maar we gaan er toch leggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
              Bij ons gewone rijomstandigheden, gewoon op de weg, geen off-road achtige toestanden en we gaan ook niet op wintersport door de bergen rijden...
              Is gewoon voor die extra dosis (gevoel van) veiligheid in de winterperiode. Zware sneeuwval hebben we hier al lang niet meer gehad, noch echt krakend koude winters, maar we gaan er toch leggen
              Versta me niet verkeerd, ik twijfel niet aan het nut van winterbanden. Alleen wou ik er op wijzen dat 21' niet aangewezen is als je kettingen wil gebruiken of offroad gaat rijden.

Comment

Ik ga meestal voor Michelin of Continental.
                Bij mijn bandenboer heb je voor mijn bandenmaat (en type auto, volgens configurator) keuze uit Yokohama, Hankook, Vredestein, Michelin en Pirelli, standaard vrijwel altijd op voorraad. Andere merken kunnen natuurlijk besteld worden maar ik ga ervanuit dat hij zweert bij zijn standaard aanbod.

Zou spontaan voor Michelin Pilot Alpin gaan (70db met energieklasse C (droog) en D (nat), of 74Db met energieklasse C-C) ; ik heb gehoord dat de Pirelli Scorpion Winter banden ook heel goed zijn (hier 69Db en energieklasse C/B, betere specs dan de Michelins, stiller en in theorie iets minder verbruik (ik zeg wel, in theorie).
                Prijsverschil tussen de 2 Michelins is rond de 40 euro voor de set, setprijs Pirelli's is 160 euro lager.

Groot verschil in kwaliteit of niet ?

Edit : als je bij Volvo zelf een set wintervelgen en -banden bestelt, worden ze voor die bandenmaat geleverd met de Michelin Pilot Alpin 74Db C/C energielabel, net ontdekt. Wellicht een aanwijzing...
                Last edited by Kaneda; 25/10/2023, 17:30.

Comment

Working...
                X