Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Herstelling wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Herstelling wagen

Beste forum-gebruikers,

Ik zou graag van jullie juridisch advies inwinnen in verband met prijs-indicaties die mondeling worden overeengekomen met de garage.

Onlangs werd mijn wagen na autopech door Touring wegenhulp naar onze gewoonlijke garage gesleept. Er bleek iets mis met de distributie-riem, gelukkig was de motor niet erg beschadigt en kon alles nog worden hersteld.

Na een eerste telefonisch contact met de garage werd mij verteld dat de reparatie-kost in het slechtste geval maximum €650 zou bedragen. De volgende dag kreeg ik telefoon van de garage dat nog een extra stuk besteld moest worden, waardoor de uiteindelijke kosten inclusief B.T.W. €780 zouden bedragen.

Vandaag ging ik mijn wagen ophalen en kreeg ik een factuur voorgeschoteld van €1250 . Voor mij als pas afgestudeerde/werkzoekende jongeling een immens prijsverschil. Had ik dit op voorhand geweten had ik mijn wagen niet meer laten repareren. Ik heb mijn beslissing dus gebaseerd op foutieve info.

Ik weet dat er in Nederland zoiets bestaan als een "geschillencommissie voertuigen". Waar kan ik hier in België voor terecht ? Wat zijn mijn rechten als consument ? Heeft iemand als iets gelijkaardigs meegemaakt ?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Alvast bedankt

Ik vrees ervoor... Of een mondelinge prijsovereenkomst al dan niet bindend is laat ik in het midden, (want dat weet ik niet meer, heb het ergens vorig schooljaar gezien) maar als ze bindend is dan nog heb je geen poot om op te staan. Hoe ga je het immers bewijzen?

Als er geen bestelbon vooraf is opgemaakt met een prijs op en/of een voorschot betaald dan denk ik niet dat je wat kan doen...

Maar andere mensen weten hier ongetwijfeld meer over dan ik. De info waar je naar op zoek bent staat trouwens normaal gezien in de lijvige wettekst WHPC (wet op de handelspraktijken ter bescherming en voorlichting van de consument) dus als je de moed hebt kan je daar eens door bladeren. (via google vind je die wet wel)

Comment

typisch garage praktijken...

vandaar dat je bij zulke zaken altijd een marge moet inbouwen qua budget...of iets op papier hebben...

Comment

Volgende keer een bestek laten opmaken...
        ----------------------------------------------------------------------------------
        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
        Pictures here: BMW 7 Series
        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
        Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
        It might need half a starsystem to turn around,
        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
        Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
          Volgende keer een bestek laten opmaken...
          Inderdaad. Je kan er maar uit leren vrees ik. Ik mail altijd met de garage dan heb ik overal een bewijs van. Ik vrees dat je er weinig tegen kan beginnen. Mijn dealer maakt ook de gewoonte van mij altijd te bellen als de kosten oplopen. Op die manier blijft de samenwerking het langst lopen.
          Last edited by BEEMER; 03/06/2010, 17:08.
          The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Gelijkaardig probleem

Ik ga in de toekomst in ieder geval proberen om een "offerte" of "bestek" op papier te laten zetten voor ze aan m'n wagen beginnen, maar of veel garagisten daar aan mee willen doen is nog maar zeer de vraag...
            Last edited by ; 02/12/2011, 20:38. Reden: Naam garage mag niet vermeld worden

Comment

Retentierecht.

Comment

Working...
              X