Mededeling

Collapse
No announcement yet.

factuur betwisten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • factuur betwisten

    Hallo,

    Donderdag heb ik ons vorig autootje, een Daewoo Matiz, binnengestoken in de garage. Hij was naar de keuring geweest en er moesten nieuwe koplampen gestoken worden en een rubbertje in de cardanas moest vervangen worden.

    Vooraf had ik al gevraagd wat het ging kosten, 150 EUR voor de twee koplampen, 30 EUR voor het rubbertje en nog een beetje werkuren.

    Ik heb de factuur gekregen.
    150 EUR voor de koplampen (geen originele maar piraatstukken)
    20 EUR voor twee nieuwe lampen (vorige waren niet versleten...en 10 eur voor een lampje??)
    30 EUR voor het rubbertje
    4,5 (!!) werkuren

    Totaal 364 EURO

    Ik ben op twee punten niet akkoord met deze factuur, aantal werkuren en de lampjes die vervangen moeten worden. Als leek lijkt mij dat erg duur!

    Het was ook al verdacht dat hij niet direct een factuur kon meegeven. Hij moest nog 'rekenen'. Ik belde de dag erna, voor mijn factuur, hij was nog aan het 'rekenen'. Een paar dagen later kregen we dan deze verrassing in de bus.

    Twee vragen:
    • Is naar jullie mening het gefactureerde bedrag effectief te hoog? (teveel uren en lampjes die niet vervangen moesten worden)
    • Wat lijkt dan wel een redelijk bedrag? Ik vind een 250 EUR redelijk.
    • Mag je eigenlijk een factuur opstellen 3 dagen na het presteren van je diensten?
    Ik ga nog enkele dagen wachten, maar wil de factuur wel betwisten binnen een redelijke termijn. Ik heb geen zin om er mij te laten opleggen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
    Twee vragen:
    • Is naar jullie mening het gefactureerde bedrag effectief te hoog? (teveel uren en lampjes die niet vervangen moesten worden)
    • Wat lijkt dan wel een redelijk bedrag? Ik vind een 250 EUR redelijk.
    • Mag je eigenlijk een factuur opstellen 3 dagen na het presteren van je diensten?
    zijn drie vragen he?

    Je kan altijd proberen offerte te laten maken ook met vaste uren... maar niet altijd simpel. Garagist wil graag onvoorziene werkjes gedekt...
    250 eur => 180 eur + 70 eur werk.

    dit wil zeggen +/- 2 uur werk aan lage uurprijs.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
      Hallo,

      Donderdag heb ik ons vorig autootje, een Daewoo Matiz, binnengestoken in de garage. Hij was naar de keuring geweest en er moesten nieuwe koplampen gestoken worden en een rubbertje in de cardanas moest vervangen worden.

      Vooraf had ik al gevraagd wat het ging kosten, 150 EUR voor de twee koplampen, 30 EUR voor het rubbertje en nog een beetje werkuren.

      Ik heb de factuur gekregen.
      150 EUR voor de koplampen (geen originele maar piraatstukken)
      20 EUR voor twee nieuwe lampen (vorige waren niet versleten...en 10 eur voor een lampje??)
      30 EUR voor het rubbertje
      4,5 (!!) werkuren

      Totaal 364 EURO

      Ik ben op twee punten niet akkoord met deze factuur, aantal werkuren en de lampjes die vervangen moeten worden. Als leek lijkt mij dat erg duur!

      Het was ook al verdacht dat hij niet direct een factuur kon meegeven. Hij moest nog 'rekenen'. Ik belde de dag erna, voor mijn factuur, hij was nog aan het 'rekenen'. Een paar dagen later kregen we dan deze verrassing in de bus.

      Twee vragen:
      • Is naar jullie mening het gefactureerde bedrag effectief te hoog? (teveel uren en lampjes die niet vervangen moesten worden)
      • Wat lijkt dan wel een redelijk bedrag? Ik vind een 250 EUR redelijk.
      • Mag je eigenlijk een factuur opstellen 3 dagen na het presteren van je diensten?
      Ik ga nog enkele dagen wachten, maar wil de factuur wel betwisten binnen een redelijke termijn. Ik heb geen zin om er mij te laten opleggen
      Kerel...

      Dat lijkt mij ronduit een correcte factuur te zijn.

      - De koplampen zelf zijn zelfs goedkoop te noemen (bij mijn BMW kost een complete koplamp 210 euro, voor één stuk). Komt waarschijnlijk omdat het piraat is (en voor zoiets banaals als een koplamp hoeft dat zeker NIET slecht te zijn!)

      - 2 nieuwe lampjes voor 20 euro? Wil je me even het adres geven van die garage? Ik betaalde laatst 17 euro voor één lampje, van Philips. Dat was bij auto 5, mogelijks rekent een BMW dealer nog een pak meer voor een lampje.

      - Over het dichtingsrubber kan ik me niet uitspreken (je zegt ook niet welk het is), maar zozeer lijkt me dat niet bij de haren getrokken.

      - 4u30min werk... Tjah, twee koplampen uitbouwen, twee koplampen inbouwen kan wat tijd nemen. Bij mijn BMW heb ik er zelf één vervangen en dat ging sneller, maar ik ken een Deawoo Matiz niet genoeg om er over te oordelen. Weet wel dat dat bij sommige wagens héél wat werk vereist! Bij mijn zus haar vriend zijn auto, een VW Polo, moest je de batterij uitbouwen om een lampje te kunnen vervangen. Gezien een Matiz een kleine stadswagen is (absoluut niet denigrerend bedoeld hé!), lijkt de kans groot dat alles kort op mekaar zit onder de motorkap, en dat er bepaalde onderdelen moeten losgemaakt worden voor men de koplampen kan vervangen.


      Je kan natuurlijk altijd protesteren, maar ikzelf zou het niet doen. Vooral omdat je je volgens mij belachelijk gaat maken, zonder meer.
      Een auto bezitten kost nu eenmaal geld en als het goedkoper moet, moet je maar stukken op de afbraak of tweedehands zoeken, en ze zelf monteren. Er zijn genoeg Do It Yourself-gidsen op het net te vinden voor bijna elk type wagen en iedereen heeft wel een handige oom/vriend/kennis/collega!

      Last edited by timothy; 10/05/2011, 15:57.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • #4
        Los van uw verhaal..

        Lampen verliezen hun sterkte en 10euro voor 1 lamp is normaal. Hangt af welk type erin zit?
        Daarnaast kan het al eens tegenzitten met die lichtblokken (heb ze ook nog zelf vervangen) en dan die cardanas...

        Factuur zal wel redelijk kloppen maar uiteraard niet leuk

        Ter info: bij Audi betaal je 55euro/uur excl BTW dus het kan erger hé

        Comment


        • #5
          Hallo,

          bedankt voor jullie reacties. Uiteraard is een piraatlamp van een Matiz goedkoper dan een BMW lamp, het zou jammer zijn mocht het zo niet zijn Die lampen vind ik echter duur. En ze werkten nog perfect.

          Vooral die 4,5 uur werk en het feit dat hij zijn factuur niet direct of de dag erop wou maken zitten mij dwars, en zorgen ervoor dat ik mij 'gepakt' voel.

          Het moest snel gaan, daarom deed ik het niet snel, maar een koplamp vervangen is echt doodsimpel, zeker bij een low tech auto als die Matiz. Je moet die motorkap eens opendoen, zit een inniemini motor in en relatief veel werkruimte.

          Matiz garage's moeten ook niet de standaarden en normen hanteren die een BMW garage moet doen, dus ik vind het zeker buiten proportie.

          Alleen ben ik een leek, weet er iemand hoeveel uur het redelijkerwijs in beslag kan/mag nemen?

          Comment


          • #6
            Lijkt mij nu eigenlijk ook niet overdreven duur te zijn ...

            Waarschijnlijk heeft ie de lampjes als voorzorg vervangen? Bij kleinere auto's is het dikwijls moeilijk lampjes te vervangen en als de lichtblokken er toch al uit zijn is dat op 10 minuutjes gedaan.

            Als je toch de factuur zou willen betwisten doe het dan best schriftelijk en aangetekend en stel voor om de stukken (waarvan je de prijs niet betwist) toch alvast de betalen.

            Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem niet!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
              Hallo,

              bedankt voor jullie reacties. Uiteraard is een piraatlamp van een Matiz goedkoper dan een BMW lamp, het zou jammer zijn mocht het zo niet zijn Die lampen vind ik echter duur. En ze werkten nog perfect.

              Vooral die 4,5 uur werk en het feit dat hij zijn factuur niet direct of de dag erop wou maken zitten mij dwars, en zorgen ervoor dat ik mij 'gepakt' voel.

              Het moest snel gaan, daarom deed ik het niet snel, maar een koplamp vervangen is echt doodsimpel, zeker bij een low tech auto als die Matiz. Je moet die motorkap eens opendoen, zit een inniemini motor in en relatief veel werkruimte.

              Matiz garage's moeten ook niet de standaarden en normen hanteren die een BMW garage moet doen, dus ik vind het zeker buiten proportie.

              Alleen ben ik een leek, weet er iemand hoeveel uur het redelijkerwijs in beslag kan/mag nemen?



              No way dat je die koplampen 'zomaar even' snelsnel uitbouwt. Ik reken minstens een uur (inbouw inbegrepen) per koplamp. Dan zit je nog met het opnieuw afstellen van de koplampen ook. Als dit gedaan is kan hij beginnen aan dat 'rubbertje'. Rubbertjes kunnen ook tijd in beslag nemen.

              4,5h lijkt me realistisch.

              Even dit nog: elke garagist is vrij een uurloon te kiezen (al wordt dit vaak bepaald door de invoerder). Vergis je niet met betrekking tot de uurlonen: de BMW garage waar ik mijn stukken haal heeft een duurder uurloon dan Ferrari Monza in St. Martens Lathem, en mijn Mazda dealer (ik had hiervoor een 323F) was NOG duurder.

              Mispak je ook niet aan de zogenaamde onderdelen. Een nieuwe raamomlijsting kost bij mijn BMW 102 euro (de rubbers, dan), bij de officiële dealer. Zal ik je de prijs eens posten van mijn Mazda, waar ik het ooit eens gevraagd heb na hagelschade (het was 300+ euro voor een kant!). Daar zit je dan met je 'goedkope' Aziatische wagen.

              Los hiervan: je garagist rekent minder dan 40 euro/uur als ik nog kan tellen. Dat is niet enkel perfect te verantwoorden, het is zelfs ronduit goedkoop.
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Glenn Bekijk Berichten
                Lijkt mij nu eigenlijk ook niet overdreven duur te zijn ...

                Waarschijnlijk heeft ie de lampjes als voorzorg vervangen? Bij kleinere auto's is het dikwijls moeilijk lampjes te vervangen en als de lichtblokken er toch al uit zijn is dat op 10 minuutjes gedaan.

                Als je toch de factuur zou willen betwisten doe het dan best schriftelijk en aangetekend en stel voor om de stukken (waarvan je de prijs niet betwist) toch alvast de betalen.

                Maar eerlijk gezegd zie ik het probleem niet!
                Ik vraag het me ook af... 150 euro voor twee koplampen, de garagist vervangt uit voorzorg de lampen aan 20 euro (peanuts IMO voor twee koplamplichtjes!) en het is niet goed...
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • #9
                  O ja, en by the way: een garagist is niet verplicht meteen een factuur te maken. Bij mijn pa zijn dealer (merk doet er niet toe) vallen alle facturen na ongeveer één week in de bus.

                  Dat is een héél grote garage. Ik kan me voorstellen dat een iets kleinere garage (en dat is een Deawoo/Chevrolet dealer vaak, opnieuw niet denigrerend bedoeld!) is het zo dat werk (depanneren, herstellen, verkopen, ...) soms even voorgaat op administratie (offertes, facturen, ...).


                  Ben ik nu de enige die zo denkt?
                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • #10
                    Het is dus een normale factuur

                    En als ik het goed begrijp gaat iedereen hier bij vreselijk dure garages

                    Ik zal dan maar een afbetalingsplan vragen op 2 jaar aan mijn garagist Als ik elke dag 50 cent opzij leg kom ik er net.

                    Ergens kriebelt het toch om een aangetekend schrijven te lanceren...stomme Matiz

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                      Het is dus een normale factuur

                      En als ik het goed begrijp gaat iedereen hier bij vreselijk dure garages

                      Ik zal dan maar een afbetalingsplan vragen op 2 jaar aan mijn garagist Als ik elke dag 50 cent opzij leg kom ik er net.

                      Ergens kriebelt het toch om een aangetekend schrijven te lanceren...stomme Matiz
                      Ik denk dat jij eens dringend wat meer garages moet bezoeken, daarentegen...

                      Bel eens naar, pakweg, de lokale VW, Renault, Toyota & Alfa dealer, 4 merken die je regelmatig ziet rijden. Vraag eens naar het uurloon, BTWin. Verschiet niet
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • #12
                        Ben zelf vrij tevreden van mijn Mazda garage, klein onderhoud kost zo'n 100 EUR.

                        Ikzelf werk uiteraard voor (bijna) niets, ik ben maar een kleine bediende

                        Ik kan alleen maar dromen van zonnepanelen, laat staan dat ik een chique Matiz kan onderhouden

                        2 jaar elke dag 50 cent opzij leggen en het komt allemaal weer in orde. Dit naar analogie met een bekende rapper, die zo ook zijn fortuin (en een gepimpte Matiz) eraan overgehouden heeft.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                          Ben zelf vrij tevreden van mijn Mazda garage, klein onderhoud kost zo'n 100 EUR.

                          Ikzelf werk uiteraard voor (bijna) niets, ik ben maar een kleine bediende

                          Ik kan alleen maar dromen van zonnepanelen, laat staan dat ik een chique Matiz kan onderhouden

                          2 jaar elke dag 50 cent opzij leggen en het komt allemaal weer in orde. Dit naar analogie met een bekende rapper, die zo ook zijn fortuin (en een gepimpte Matiz) eraan overgehouden heeft.
                          Betaal die factuur, trek er eventueel een les uit (bij mij zou dat zijn: doe zoiets in het vervolg zelf) en ga verder met het leven.

                          En voor zonnepanelen dien je te lenen
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #14
                            Les eruit trekken...



                            ff nadenken...



                            IK VERDIEN TE WEINIG!!!!!!



                            Bedankt voor de tip, geeft me wat leverage om mijn loon te gaan heronderhandelen bij mijn baas, ik kan zelfs geen Matiz onderhouden

                            Al die rijke jonge gasten op het autoforum vinden het peanuts omdat ze met dikke audi's, BMW's, ... rijden en ik, arme bediende , kan nog geen Matiz nieuwe koplampjes geven


                            IK WIL OOK SUBSIDIE OF HET OCMW MOET TUSSENKOMEN!!!!!

                            Tijd om naar wallonië te verhuizen!!!!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Matiz onderhouden kost hier evenveel ze
                              Hij bedoelt waarschijnlijk dat niemand daar een auto koopt.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                Aankoop of diefstal, je moet ze allebei onderhouden he!
                                Waar spreek ik van diefstal?

                                Krijgen hé, het onderhoud van jouw firmakrel wordt toch ook door een ander betaald?

                                Comment


                                • #17
                                  grappig topic

                                  you need a realitycheck die factuur lijkt me niet bepaald van de pot gerukt.
                                  -lampjes vervangen à 20€ -> dan ben je zeker dat ze weer een tijd goed zijn. Lampjes verslijten, moest ie ze niet vervangen gaan ze misschien binnen een paar maanden stuk, mag je dan die 20€ + uurloon (nu waren ze er toch uit) betalen.
                                  Da's een beetje als: remschijven vervangen maar de oude blokken terugsteken want die waren nog niet slecht. Een goeie garagist gaat zich daar niet mee bezighouden.
                                  -uurloon is altijd moeilijk te controleren bij een garagist, je moet elkaar maar kunnen vertrouwen.
                                  2 koplampen vervangen is inderdaad geen grote klus, stel dat ie daar één werkuur voor aanrekent. Blijven er nog 3,5 over... maar je weet iet eens welke rubber ie vervangen heeft. Een cardanhoes vervangen bijvoorbeeld, dat doe je niet op een half uurtje...

                                  Leer er mee leven, dat zijn normale prijzen de dag van vandaag. En anders moet je volgende keer zelf de handen uit de mouwen steken

                                  Comment


                                  • #18
                                    ik hoop voor jou dat je Volvo 940(allez als dat je 2e wagen is als kleine bediende) geen nieuwe koplampen nodig heeft
                                    mijn autootjes:

                                    Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                    Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat ik hier rap rap niet terug kan vinden is of de garage naar de keuring is geweest, of uzelf?

                                      Als het geen herkeuring was, en een gewone keuring, dan mag je daar ook nog eens een uur voor rekenen als je pech had. Daar staan aanschuiven kost ook geld, en terecht maar. Ondertussen zit de klant ook lekker centjes te verdienen op zijn werk ipv daar te staan aanschuiven he

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                                        Les eruit trekken...



                                        ff nadenken...



                                        IK VERDIEN TE WEINIG!!!!!!



                                        Bedankt voor de tip, geeft me wat leverage om mijn loon te gaan heronderhandelen bij mijn baas, ik kan zelfs geen Matiz onderhouden

                                        Al die rijke jonge gasten op het autoforum vinden het peanuts omdat ze met dikke audi's, BMW's, ... rijden en ik, arme bediende , kan nog geen Matiz nieuwe koplampjes geven


                                        IK WIL OOK SUBSIDIE OF HET OCMW MOET TUSSENKOMEN!!!!!

                                        Tijd om naar wallonië te verhuizen!!!!
                                        Wat verdien je?
                                        2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X