Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met garage na uitgevoerde herstellingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Problemen met garage na uitgevoerde herstellingen

Hallo iedereen,

Na een storing van de uitlaatgassen is gebleken dat de EGR klep vervangen moest worden.

Ook de airco werkte niet naar behoren soms werkte ze 30seconden, soms enkele minuten.
    De garage zei dat de aircopomp vervangen moest worden - deze hebben ook laten vervangen juist voor de vervanging van de ERG klep.
    Nadat deze vervangen is, blijkt dat de airco nog steeds niet werkt. Terug gegaan naar de garage en ja de wagen moest opnieuw binnen. Na 2 dagen zoeken hebben ze het probleem gevonden. De drukregelaar, die achter de airco steekt, is stuk en moet vervangen worden. Ok, deze wordt vervangen samen met de EGR klep en het aircoprobleem is opgelost.
    Maar dat van de EGR klep niet.
    Na het vervangen van de klep en na het resetten van de foutboodschap, komt na enkele keren starten toch dezelfde storing terug, storing van de uitlaatgassen. maar de klep werkt prima gezien ze nieuw is natuurlijk.
    Na een software update, enkele keren resetten en enkele weken verder is het probleem nog steeds niet opgelost. Bij de laatste controle zei de garage (officiele garage) dat het opstartvermogen van de batterij te laag was, die was 540 AMP en dat moet minimum 640 AMP zijn, ik vond die uitleg al raar maar ok, ze hebben dit nagekeken en dat kan blijkbaar een storing geven. Andere batterij gestoken, reset laten doen en het na enkele keren starten is komt de foutmelding terug :-(...
    De wagen is al zo'n 5 keer binnen geweest voor dit probleem maar ze krijgen het maar niet opgelost...

Na het ontvangen van de facturen, zie ik dat ze ook de aircopompt aangerekend hebben, maar dat was initieel het probleem niet.
    Dus heb ik een aangetekend schrijven verzonden om die factuur van de airco te contesteren.

Na enkele weken heb ik nog steeds geen nieuws ontvangen van de garage, dus heb ik de garage eventjes opgebeld....
    Wordt vervolgd want ik heb nog een vervolg

Graag had ik alvast jullie mening over het bovenstaande, wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt
    Last edited by ; 13/07/2011, 22:10.

Incompetente garages, maar wat vervangen om te vervangen, en uiteraard goed aanrekenen.
    Ik ken dat ondertussen helaas ook zeer goed, met mijn Opel heb ik daar ook 8 jaar mee zitten klooien. Uiteindelijk een ander merk gekozen om van die klojo's af te komen

Soit.

Ik zou een afspraak maken met je contactpersoon (verkoper) in de garage die de wagen verkocht heeft en de werkplaatsverantwoordelijke. Daar duidelijk maken dat je een wagen gekocht hebt die als betrouwbaar omschreven werd, en dat onderhoud bij hen ook geen probleem zou geven (ongetwijfeld meermaals verteld door de verkoper hé, dus let's put his money where his mouth is) Die man zou graag nog wagens verkopen dus hem aan tafel hebben is zeker niet slecht.

Daar duidelijk maken dat je begrijpt dat het niet steeds evident is om een perfecte diagnose te stellen, of om meteen alles in te schatten. Maar dat dit niet wil zeggen dat jij voor alles maar gaat opdraaien. Als zij iets vervangen en het blijkt dat er geen probleem mee was, dat ze dan de oude pomp maar terugsteken, of een commerciële geste doen om hun "fout" recht te zetten. Zo is het makkelijk en kan elke aap die een bout kan losdraaien in een garage werken. Vroeg of laat heb je het defecte onderdeel wel gehad hé.

Ook duidelijk maken dat je reeds zolang niet kan rekenen op de wagen omdat die fouten geeft en veel in de garage moet staan etc.

Kortom: goodwill tonen en hen om een oplossing vragen voor je problemen. Met wat wederzijds begrip staat iedereen tevreden recht hé.

Willen ze niet, en moet je volgens hen alles betalen? de hoofdzetel inlichten, daar je ongenoegen duidelijk maken en inderdaad de garage in gebreke stellen en factuur protesteren voor onderdelen en werk dat "overbodig" was.

Dan is het aan hen om stappen te ondernemen hé.

Ik ben wel benieuwd naar je vervolg.
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

Comment

bedankt voor de info.
      ik ga zeker de hoofdzetel inlichten

Hier is het vervolg

Zo'n 3 weken na mijn aangetekend schrijven had ik nog altijd geen reactie van de garage ontvangen.
      Toen heb ik besloten om de garage op te bellen, de receptie heeft mij direct met de baas doorverzonden.

Ik heb de uitleg gedaan en hij ontweek een beetje de problemen van de airco en hij ging direct over naar het probleem van de EGR klep.
      Hij vroeg waar we diesel tanken, we tanken bij Esso, Luk oil, Shell...hij zei dat die diesel niet goed is, onvoldoende gefilterd volgens hem en dat geeft die storingen, hij gaf mij de raad dat ik enkel Total Excellium mag tanken, dan gaat de storing vanzelf weg omdat deze minder roet produceert.
      Heeft dan iedere Peugeot dat hier in België rijdt dezelfde problemen als ze niet met Excellium diesel rijden? Raar toch?

De diesel en luchtfilter moet vervangen worden en ook moet ik er een reinigingsproduct in de diesel indoen en ook in de motor zelf, dan zou de storing vanzelf weggaan, maar de EGR klep kan wel terug kapot gaan wist hij mij te vertellen... en de garantie bij Peugeot op een EGR klep is er wel, maar ze nemen een staal van de diesel om te zien of je wel met goede diesel rijdt en als deze niet van goede kwaliteit is, dan valt het niet onder garantie...

Dan zei ik, ok bedankt voor deze informatie, dat ga ik zeker doen. Dan ging ik terug in over het aircoprobleem.
      Daar kreeg ik als antwoord dat het normaal is dat ze eerst de aircopompt vervangen en daarna past de drukregelaar... raar verhaal vind ik, want aan die aircopomp was niets aan gezien ze af en toe nog werkte.
      Op het einde gaf hij mij dit nog mee, betaal de facturen maar, wij sturen 3 herinneringen en daarna gaat het naar een incassobureau en die zijn niet mals en gaan door...
      Dat is het zo'n beetje...

Ik wil gerust betalen voor het geleverd werk, maar ik voel mij toch bedrogen... dat heb ik ook geschreven in mijn 2 aangetekende brieven, ik vraag dat ze het factuur van de aircopomp crediteren en dan zal ik de drukregelaar betalen en dat van de EGR klep is een ander verhaal want de storing is er nog.
      Mijn vertrouwen in die garage is dus ook weg en de wagen gaat daar zeker niet meer binnen.

Ondertussen stak de eerste herninnering in de bus, dus heb ik terug een aangetekend schrijven verzonden...
      Last edited by ; 13/07/2011, 22:07.

Comment

Spaar je brieven goed en zorg dat ze gedetailleerd zijn. En na een herinnering moet je geen 2de aangetekende brief sturen hoor. Je hebt geprotesteerd en zij antwoorden niet eens dus dat is al in je voordeel.

Incassobureau kan niets doen dus laat ze maar doen, alleen de rechtbank is bevoegd.
        Informeer alvast peugeot over de situatie, dan kunnen ze nadien niet zeggen dat ze het niet wisten.

Wat jij tegenkomt gebeurd veel, ze vervangen iets en probleem blijkt dan ergens te liggen. En dat van die diesel is zever, had je gezegd Total dan gingen ze zeggen dat je bij Shell moet tanken...

Comment

Dat is inderdaad een gangbare praktijk bij veel garages: al dan niet willekeurig onderdelen van een defect systeem vervangen en hopen dat ze het juist hebben. Als de klant zoiets pikt dan verdienen ze natuurlijk wel veel geld wat direct één van de verkaringen geeft van zo'n aanpak. Een andere verklaring is dat ze geen gekwalificeerd personeel meer hebben. Sommige techniekers kunnen enkel een wagen aan een computer leggen en vervangen vervolgens wat hen het meest logische lijkt of wat het meest defect is bij zo'n mankement. De klant is natuurlijk de dupe van zo'n toestanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Dat is inderdaad een gangbare praktijk bij veel garages: al dan niet willekeurig onderdelen van een defect systeem vervangen en hopen dat ze het juist hebben. Als de klant zoiets pikt dan verdienen ze natuurlijk wel veel geld wat direct één van de verkaringen geeft van zo'n aanpak. Een andere verklaring is dat ze geen gekwalificeerd personeel meer hebben. Sommige techniekers kunnen enkel een wagen aan een computer leggen en vervangen vervolgens wat hen het meest logische lijkt of wat het meest defect is bij zo'n mankement. De klant is natuurlijk de dupe van zo'n toestanden.
            Een andere verklaring is dat je je klant niet laten kan betalen om twee dagen te zoeken naar een probleem.
            1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichten
              en de garantie bij Peugeot op een EGR klep is er wel, maar ze nemen een staal van de diesel om te zien of je wel met goede diesel rijdt en als deze niet van goede kwaliteit is, dan valt het niet onder garantie...
              Dit lijkt mij ook straf, ik heb bij citroën gewerkt en daar werd wekelijks een EGR klep of 3-4 als het er niet meer zijn vervangen . Is trouwens dezelfde motor als peugeot , en never nooit dat ze daar een staal hebben moeten nemen van de getankte diesel hoor .. Ze gaan uw garantie toch niet afnemen omdat je af en toe eens bij de lukoil tankt zeker ? Komaan zeg ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                Een andere verklaring is dat je je klant niet laten kan betalen om twee dagen te zoeken naar een probleem.
                Dat is onzin. Het is dus beter dat ze een klant aan het lijntje houden en 5 onderdelen van een systeem met pakweg 7 onderdelen vervangen alvorens ze het juist hebben? Ondertussen blijft de klant wel met het probleem zitten en moet hij betalen. Als je ooit aan complexe systemen van een auto gewerkt hebt dan weet je dat je makkelijk 2 dagen kwijt bent aan zoiets om nog maar te zwijgen van de tijd die de klant kwijt is aan zo'n spelletjes. Garages moeten er maar voor zorgen dat hun personeel voldoende geschoold is. Als ze het niet aankunnen dan moeten ze er maar mee stoppen of het zo tegen de klant zeggen en vragen of ze elders gaan. Geen enkele garagist zal dit natuurlijk zo doen. Daarvoor zijn er genoeg willoze slachtoffers.

Comment

Paar jaar geleden ook meegemaakt en toen te braaf geweest, thermostaat werkte niet goed meer. Gevraagd om er naar te kijken en hebben ze gedaan, er was niets mis mee volgens hun! maar stond altijd maar op max 70°C

Ze hadden 130euro aangerekend voor de in-/uitbouw ervan

Comment

Die baas speelt blufpoker...
                    Hoe groot zijn die facturen?

Wat ik zou doen: Betaal het deel waarmee je akkoord kan gaan, dus de drukregelaar bijvoorbeeld. Maak duidelijk dat je de andere zaken betwist, en dat je wenst dat ze deze crediteren.

Zij ondernemen zelf niets, dus dat speelt in hun nadeel. Zij moeten iets doen nu, want ze willen hun factuur betaald zien. Ze kunnen naar een incasso gaan, dan bellen die jou eens, of ze komen eens langs en proberen je wat te imponeren dat de gevolgen en kosten groot zullen zijn. Niet op in gaan...

De enige volgende stap is rechtbank, hij zal je moeten dagvaarden dus. Allicht heb jij rechtsbijstandsverzekering in familiale ofzo die dat dekt langs jou kant. Hij niet. Hij moet sowieso een hoop kosten maken om dat zover te brengen (eerst schrijft zijn advocaat nog eens een briefke of 2 met een oproep of een voorstel, dan een zaak voorbrengen hetgeen ook wat kost)

Vraag is: zeker als hij weet dat zij in fout gegaan zijn, gaat hij dat doen? Als het niet om ettelijke duizenden gaat zal het niet echt 'rendabel' zijn voor hem. Met het risico dat de rechter jou volgt en hij nog eens voor een hoop extra kosten kan opdraaien.

Nu hoopt hij dat je wat onder de indruk bent, je las brave huisvader geen zever wilt en dus wel zal betalen...

Just don't
                    www.meevliegen.be

Comment

Dat is onzin. Het is dus beter dat ze een klant aan het lijntje houden en 5 onderdelen van een systeem met pakweg 7 onderdelen vervangen alvorens ze het juist hebben? Ondertussen blijft de klant wel met het probleem zitten en moet hij betalen. Als je ooit aan complexe systemen van een auto gewerkt hebt dan weet je dat je makkelijk 2 dagen kwijt bent aan zoiets om nog maar te zwijgen van de tijd die de klant kwijt is aan zo'n spelletjes. Garages moeten er maar voor zorgen dat hun personeel voldoende geschoold is. Als ze het niet aankunnen dan moeten ze er maar mee stoppen of het zo tegen de klant zeggen en vragen of ze elders gaan. Geen enkele garagist zal dit natuurlijk zo doen. Daarvoor zijn er genoeg willoze slachtoffers.
                      Weet jij dan hoe klanten soms met klachten afkomen? 'hij trekt precies niet meer zo goed' of 'ik hoor iets, en 't komt van daar'.
                      1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroemtje Bekijk Berichten
                        Op het einde gaf hij mij dit nog mee, betaal de facturen maar, wij sturen 3 herinneringen en daarna gaat het naar een incassobureau en die zijn niet mals en gaan door...
                        Wat een arrogante lul!!!
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
                          Die baas speelt blufpoker...
                          Hoe groot zijn die facturen?

Wat ik zou doen: Betaal het deel waarmee je akkoord kan gaan, dus de drukregelaar bijvoorbeeld. Maak duidelijk dat je de andere zaken betwist, en dat je wenst dat ze deze crediteren.

Zij ondernemen zelf niets, dus dat speelt in hun nadeel. Zij moeten iets doen nu, want ze willen hun factuur betaald zien. Ze kunnen naar een incasso gaan, dan bellen die jou eens, of ze komen eens langs en proberen je wat te imponeren dat de gevolgen en kosten groot zullen zijn. Niet op in gaan...

De enige volgende stap is rechtbank, hij zal je moeten dagvaarden dus. Allicht heb jij rechtsbijstandsverzekering in familiale ofzo die dat dekt langs jou kant. Hij niet. Hij moet sowieso een hoop kosten maken om dat zover te brengen (eerst schrijft zijn advocaat nog eens een briefke of 2 met een oproep of een voorstel, dan een zaak voorbrengen hetgeen ook wat kost)

Vraag is: zeker als hij weet dat zij in fout gegaan zijn, gaat hij dat doen? Als het niet om ettelijke duizenden gaat zal het niet echt 'rendabel' zijn voor hem. Met het risico dat de rechter jou volgt en hij nog eens voor een hoop extra kosten kan opdraaien.

Nu hoopt hij dat je wat onder de indruk bent, je las brave huisvader geen zever wilt en dus wel zal betalen...

Just don't
                          zover ik weet is een deel van een geprotesteerde factuur betalen, gelijk aan akkoord gaan met de factuur, indien je meerdere facturen hebt van die leverancier:garage, dan kan je wel de niet geprotesteerde facturen betalen
                          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                            zover ik weet is een deel van een geprotesteerde factuur betalen, gelijk aan akkoord gaan met de factuur, indien je meerdere facturen hebt van die leverancier:garage, dan kan je wel de niet geprotesteerde facturen betalen
                            Neen, voor de rechter is dat een teken dat de klant van goede wil is en wil betalen wat moet betaald worden, maar niet datgene waarover discussie is. Dat wil zeker niet zeggen dat de factuur wordt geaccepteerd. Ze moet wel geprotesteerd worden voor het gedeelte dat betwist wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pdh Bekijk Berichten
                              Neen, voor de rechter is dat een teken dat de klant van goede wil is en wil betalen wat moet betaald worden, maar niet datgene waarover discussie is. Dat wil zeker niet zeggen dat de factuur wordt geaccepteerd. Ze moet wel geprotesteerd worden voor het gedeelte dat betwist wordt.
                              idd
                              gewoon protesteren en het deel betalen waarmee je akkoord gaat. dan gaat de rechter (indien het zo ver komt) zeker rekening houden met je goede wil, en je niet aanzien als een zoveelste wanbetaler met smoesjes
                              en na dat protest moest je zelfs niet meer bellen. de bal lag in hun kamp, als ze herinneringen sturen, verwijs je gewoon naar je eerste aangetekende protest via mail. (welke je er nog eens bijhangt in bijlage)
                              wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                Niet helemaal denk ik.

Je hebt zaken gevraagd, en deze zijn ook (deels) uitgevoerd/geleverd.

Je krijgt een factuur waar alle zaken aangerekend worden. Als je de gehele factuur betwist kan je dit laten weten en afwachten. Als je een bepaald deel, of delen betwist, moet je de niet betwiste delen wel betalen voor de vervaldag van de factuur. Je betaald dus enkel het deel waar je akkoord mee bent en vraagt een creditering of aanpassing van de delen die je betwist.

Dat je een deel betaald hebt verbindt je tot niets en wil niet zeggen dat je akkoord bent hé.

Als dit voor een rechtbank komt speelt het ook in je voordeel dat je wel correct betaalde voor de zaken die niet ter discussie staan
                                www.meevliegen.be

Comment

Sommige techniekers kunnen enkel een wagen aan een computer leggen en vervangen vervolgens wat hen het meest logische lijkt of wat het meest defect is bij zo'n mankement. De klant is natuurlijk de dupe van zo'n toestanden.
                                  Idem bij BMW!
                                  Last edited by ; 16/07/2011, 20:37.

Comment

Garages moeten er maar voor zorgen dat hun personeel voldoende geschoold is. Als ze het niet aankunnen dan moeten ze er maar mee stoppen of het zo tegen de klant zeggen en vragen of ze elders gaan. Geen enkele garagist zal dit natuurlijk zo doen. Daarvoor zijn er genoeg willoze slachtoffers.
                                    Idem bij BMW!

Comment

Zal ook veel van de garage afhangen hé...

Je hebt garages die elke dag hard werken aan een goeie reputatie, en ook vakmensen aanwerven en opvolgen en goeie service willen bieden aan alle klanten.

Je hebt ook garagehouders die enkel de ballans in het oog houden, zo laag ;ogelijke loonlasten, en zo hoog mogelijke marges...
                                      Dan heb je een bende schoolverlaters die als eerste job aan je wagen staan kleunen, en die worden aangemoedigd zo veel mogelijk te verzetten aan wisselstukken.

Dus: goeie garage kiezen!

Ik ben van Opel garage type 2 naar BMW van type 1 gegaan
                                      www.meevliegen.be

Comment

Bedankt iedereen voor de nodige tips/hints.

ondertussen is er een dossier geopend bij Peugeot België.

De 2 facturen samen zijn ongeveer 700€...
                                        Daarvan heb ik nog niets betaald.

Alles wordt goed bijgehouden.

Ondertussen niets meer gehoord van de garage.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

het is allemaal iets hé.

met mijn vorige wagen een BMW bijna 11 jaar gehad, nooit geen problemen gehad met de garage of facturen... maar zoals het hier al gezegd is, het hangt van garage tot garage af...

Comment

Working...
                                        X