Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Klacht tegen Opel garage ivm onderhoud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Klacht tegen Opel garage ivm onderhoud

    Mijn moeder is reeds jaren trouwe klant bij Garage Soers uit Landen (nu Tienen). Ondanks de verhuis van de garage van Landen naar Tienen een paar jaren geleden en het feit dat ze daardoor een flinke omweg moest maken, is ze garage Soers nog steeds trouw gebleven. Dit jaar werd haar Corsa 8 jaar en diende de distributieriem vervangen te worden. Omdat Garage Soers haar vertelde dat dit zeker een halve dag werk zou innemen, heeft ze uit praktische overwegingen besloten om bij de erkende Opel Garage bij de deur te gaan, nl Garage Léon Jacob. Daar zijn wel een hele hoop zaken fout gelopen:

    • Ze gaat jaarlijks op onderhoud maar legt niet enorm veel kilometers af per jaar. Vandaar ook dat de auto jaarlijks nieuwe olie krijgt van het type 10W40. Dit staat eveneens in de historiek van het onderhoudsboekje vermeld. Wat blijkt op deafrekening: olie type 5W30 (long life, full synthetic, voor wagens die tot 30.000km rijden zonder onderhoudsbeurt). Waarom ineens long life olie terwijl ze niet meer kilometers is beginnen rijden (54.000 km gereden op 8 jaar tijd)? Bovendien liegt de factuur er niet om, 51,53 € ipv de normale 28,35 € BTW Excl. voor de 10W40 die ze verleden jaar betaalde. M.a.w. 23,18 € BTW Excl. meer
    • De auto kreeg verleden jaar bij garage Soers een groot onderhoud met inbegrip van het vervangen van de brandstoffilter (wat om de 30.000 km moet gebeuren). Ook deze ingreep werd door Garage Soers netjes in het onderhoudsboekje vermeld. Wat staat er op de factuur? Inderdaad, een brandstoffilter twv ongeveer 19,35 € BTW Excl. en dit terwijl de auto ongeveer 5.000 km geleden pas een nieuwe filter gekregen heeft. Komt daarbij ook nog de extra aangerekende werkuren die niet aangerekend hadden mogen worden aangezien de filter pas vervangen was.
    • Daarnaast heeft ze opnieuw een afspraak moeten maken omdat de garage bepaalde stukken niet op voorraad zou hebben (ivm de distributieriem). Hier heeft ze geen problemen over gemaakt, dit kan gebeuren. Wat wel opvalt is dat het bedrag aan werkuren 31,18 € BTW Excl. hoger hoger ligt als bij Garage Soers (97,20 € tov 66,02 €) terwijl er identiek hetzelfde gebeurd is (aangezien ze bij Léon Jacob nog niets aan de distributieriem hebben kunnen doen)

    Samengevat: ze gaat naar garage Léon Jacob voor een onderhoud dat een klein onderhoud had moeten zijn inclusief vervangen van de distributieriem en kom naar buiten met verkeerde olie, een nieuwe brandstoffilter die niet vervangen had moeten zijn, extra werkuren maar nog steeds zonder distributieriem wegens stukken die ontbreken. Dit voor het mooie bedrag van 262,87 € BTW Incl. Ter info, de factuur van verleden jaar voor een groot onderhoud bij Garage Soers bedroeg 195,03 € BTW Incl., ofwel een meerkost van 67,84 € BTW Incl.! Bovendien werd de onderhoudshistoriek, op de stempel van de garage na, niet ingevuld.

    Ik heb mijn moeder gezegd dat ze terug naar de garage moest gaan en ze confronteerde de garage met de 3 bovenstaande feiten. De garage wilde een toegeving doen op de brandstoffilter, wat ze ook gedaan hebben door de op de 2de factuur (voor de distributieriem), 10% korting te geven wat neerkomt op 20,09 € BTW Excl. Eerlijk gezegd vind ik dit toch wel dat ze er zich heel goedkoop vanaf willen maken aangezien de garage de fout maakt door de verkeerde, duurdere olie te gebruiken en de historiek van het voertuig niet te raadplegen.

    Persoonlijk vind ik dat het niet zou mogen dat als je bij een andere erkende Opel dealer gaat er zulke grote verschillen zijn op het gebied van de werkuren voor hetzelfde werk en dat de voertuighistoriek niet wordt geraadpleegd.



    Ik heb deze samenvatting naar opel.customercare@be.gm.com gemaild. Het enige wat ze mij geantwoord hebben, is dat ze met onafhankelijke dealers werken en dat ze daar niets aan kunnen doen. Ze zouden wel Opel Belgium inlichten maar daar wordt kennelijk niets mee gedaan

    Wat zouden jullie mij voorstellen om te doen?

  • #2
    Fieuw wat een verhaal. Ik kan me nu wel indenken dat ze er niet over nagedacht hebben dat er zo weinig met de auto gereden werd. Wellicht gebruiken ze standaard dit type olie bij alle corsa's van dat type.

    Ik heb zelf in het verleden wat problemen gehad met mijn Opel Corsa en dit is na aandringen en wat doorpushen via de opel klantendienst wel in orde gekomen.
    The shark is BACK! BMW 635csi

    BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017


    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

    Comment


    • #3
      Begin een rechtszaak....

      Man, wat een drama over 60€.
      Ga volgende keer elders, of maak,betere afspraken op voorhand als het daar op aan komt.
      Als een garage je wil naaien, dan doen ze het toch.

      Een familielid had een auto besteld. Bij de betaling rondde ze dat bedrag zo'n 12€ naar beneden af... Hoe gierig kan je zijn...
      De garagist kon er niet echt mee lachen, maar aanvaardde. Om zijn boekhouding te doen kloppen moest hij nog een creditnota maken... en dat kostte waarschijnlijk meer dan dit belachelijk bedrag.

      Comment


      • #4
        Wat werkuren betreft: het is geweten dat een officiële dealer een pak meer vraagt dan een officieuze. Dat jij dat niet weet, is niet de schuld van de garage maar van jezelf...

        Wat de olie betreft en de filter, een garage waar je normaal niet gaat, kan niet weten wat er recent vervangen is en hoeveel er met de wagen wordt gereden als jij hen dat niet zegt.

        Conclusie: geen recht op klagen en een les geleerd voor de toekomst!
        sigpic

        http://www.streamlinecarcare.be

        lakbehandelingen voor voertuigen

        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
          Wat werkuren betreft: het is geweten dat een officiële dealer een pak meer vraagt dan een officieuze. Dat jij dat niet weet, is niet de schuld van de garage maar van jezelf...

          Wat de olie betreft en de filter, een garage waar je normaal niet gaat, kan niet weten wat er recent vervangen is en hoeveel er met de wagen wordt gereden als jij hen dat niet zegt.

          Conclusie: geen recht op klagen en een les geleerd voor de toekomst!
          Als het onderhoudsboekje in de wagen ligt moeten ze er zich wel een correct beeld van kunnen vormen hé.

          Comment


          • #6
            Moeten ze dat boekje ook nog gaan zoeken?

            De gemiddelde auto die afgegeven wordt is een halve
            Als ik wil dat ze dat invullen, dan geef ik dat af aan de balie, en overloop kort wat ze gaan doen.

            uurlonen staan op de muur, dus daar kan je niet over klagen.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Moeten ze dat boekje ook nog gaan zoeken?

              De gemiddelde auto die afgegeven wordt is een halve
              Als ik wil dat ze dat invullen, dan geef ik dat af aan de balie, en overloop kort wat ze gaan doen.

              uurlonen staan op de muur, dus daar kan je niet over klagen.
              Ze hebben er een stempel opgezet en ik veronderstel dat het wel afgeven is.
              ALS het afgegeven is en ze kijken er niet in, tja dan zal overlopen ook niet veel helpen denk ik. Het doel van zulk boekje is toch juist om het onderhoud te versimpelen...

              Comment


              • #8
                Olie is niet verkeerd. Als de garage wil vermijden om 10 soorten olie in huis te hebben, zit er niks anders op dan te standaardiseren. Er zijn slechts enkele types die een 5w40 vragen, de rest zal perfect draaien op 5w30 (als we echt oude wagens buiten beschouwing laten).

                Comment


                • #9
                  Bij de meeste merken word het onderhoud van de auto trouwens ook op de computer bijgehouden (gaat via een centrale server), elke garage kan dat raadplegen aan de hand can het chasisnummer. (In de veronderstelling dat je altijd bij een merkgarage gaat ntuurlijk)

                  Bij Opel ben ik al zeker dat dat het geval is. Wij hebben vroeger een Vectra gehad, ik spreek nu over meer dan 10 jaar terug, wel in de garage heb ik het volledige schema van onderhoud kunnen opvragen, en de auto was nooit in die garage geweest.

                  Conclusie: die garage heeft dat gewoon gedaan om er zo veel mogelijk aan te verdienen.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Wanneer je voor de eerste keer bij een garage gaat dan komt het er op aan om duidelijke afspraken te maken en te laten blijken dat je het niet zal aanvaarden dat er van af zal geweken worden zonder jou toestemming. Dat is iets wat ik tenminste altijd doe.

                    Ik weet echter dat er veel mensen zijn die daar niet aan denken of die totaal niks kennen van auto's om zo'n afspraken te maken. Garages weten dat ook en sommigen maken daar gretig misbruik van.

                    Comment


                    • #11
                      Bij mij is het simpel, doen ze iets wat ze niet moesten doen, dan betaal ik daar niet voor.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • #12
                        precies een sport hier: garages afkammen over centiemen.
                        Als iedereen nu zo eens moest sakkeren op de belastingen en verdoken belastingen hé.....maar daar zijn Belgen net dat ietjse te laf voor zeker
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Wanneer je voor de eerste keer bij een garage gaat dan komt het er op aan om duidelijke afspraken te maken en te laten blijken dat je het niet zal aanvaarden dat er van af zal geweken worden zonder jou toestemming. Dat is iets wat ik tenminste altijd doe.

                          Ik weet echter dat er veel mensen zijn die daar niet aan denken of die totaal niks kennen van auto's om zo'n afspraken te maken. Garages weten dat ook en sommigen maken daar gretig misbruik van.
                          Ik weet niet of dat altijd misbruik is.
                          Als mijn remblokken geen 10.000 meer halen, dan heb ik graag dat ze bij het onderhoud vervangen worden, en niet dat ik nog een keer terug moet gaan.

                          Als je je auto binnen brengt voor een onderhoud, dan zit daar standaard olie in. Mogen ze dat niet doen, maak dan héél duidelijke afspraken, en zeg heel duidelijk wat ze mogen/moeten doen en wat niet.

                          Je kan ook vragen dat ze je bellen als er iets buitengewoons is. Een goede garage doet dat.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Begin een rechtszaak....

                            Man, wat een drama over 60€.
                            Ga volgende keer elders, of maak,betere afspraken op voorhand als het daar op aan komt.
                            Als een garage je wil naaien, dan doen ze het toch.

                            Een familielid had een auto besteld. Bij de betaling rondde ze dat bedrag zo'n 12€ naar beneden af... Hoe gierig kan je zijn...
                            De garagist kon er niet echt mee lachen, maar aanvaardde. Om zijn boekhouding te doen kloppen moest hij nog een creditnota maken... en dat kostte waarschijnlijk meer dan dit belachelijk bedrag.
                            Ach, wat zijn we weer productief bezig. Het gaat hem niet om dat bedrag, wel om de manier waarop bepaalde garages handelen. Btw, 70 € meer op een factuur van 190 € ... tel maar uit, procentueel ongeveer 35%. Als je overal met plezier 35% meer betaalt, moet je dat vooral doen

                            Feit is dat het onderhoudsboekje jaar na jaar perfect ingevuld was, dat het onderhoudsboekje ook op de normale plek lag waar een onderhoudsboekje hoort te zijn en dat het beide garages officiële dealers zijn. Naar mijn mening mag je toch verwachten dat een officiële dealer de historiek raadpleegt van een wagen die reeds 7 jaar binnen het officiële netwerk onderhouden werd

                            Bedankt MRJ, Tommie en HotHatch voor de toegevoegde waarde trouwens. Echt interessant ;-) ....

                            Comment


                            • #15
                              Aan de werkuren kan je niets aan beginnen. Je ben nooit even lang bezig aan een wagen voor hetzelfde onderhoud.

                              Als de vorige garage bv olie aflaat en nieuwe olie erin doet en de wagen buiten zet en deze controleerd alles en gooit u achterste trommels open om het stof eruit te halen ed. ben je langer bezig maar wel beter bezig.

                              Over de brandstoffilter kan je zeggen dat ze dat hebben kunnen zien maar over de rest zoals de olie die beter is kan je echt niets van zeggen.

                              Dus wees blij dat je nog korting hebt op de distributieriem.
                              Opel Insignia OPC
                              BMW X5 3.0i
                              Caterham Super 7

                              Comment


                              • #16
                                @frigobox: goed, zou jij dan klacht neerleggen omdat een garage 35% meer vraagt dan een andere, of ga je gewoon naar een andere garage?
                                En dan nog, wat kan GM zelf daaraan veranderen?

                                De prijzen van de werkuren of standaardacties hangen normaalgezien trouwens aan de receptie, al weet ik niet of dat overal zo is.
                                autofans.be

                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                                Comment


                                • #17
                                  Het was uit praktische overwegingen, door het vervangen van de distributieriem en de langere wachttijd, dat mijn moeder besloten heeft bij de garage dicht bij huis te gaan. Moest de garage gewerkt hebben zoals onze vaste garage en zich niet vergist hebben in bepaalde werkzaamheden, dan zou ze mogelijk wel bij de nieuwe garage gebleven zijn

                                  Wat GM daaraan kan doen? Ze werken wel met zelfstandige dealers maar GM heeft toch een reputatie te verdedigen. Als mijn dealers allemaal voor een standaard werk zo uiteenlopende werkuren nodig hebben, dan scheelt er toch iets. En als je een beetje professioneel wil overkomen, dan zorg je toch ook dat je het werk uitvoert zoals het zou moeten

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik kan u uit ervaring zeggen dat de prijzen sterk verschillen naargelang de garage.
                                    Normaal kan je bij GM de standaardprijzen opvragen (zoals ik heb gedaan), maar ze zijn daar niet happig op ...
                                    Ze vinden in ieder geval wel altijd een excuus of probleem om het duurder te maken

                                    Comment

                                    Working...
                                    X