Mijn moeder is reeds jaren trouwe klant bij Garage Soers uit Landen (nu Tienen). Ondanks de verhuis van de garage van Landen naar Tienen een paar jaren geleden en het feit dat ze daardoor een flinke omweg moest maken, is ze garage Soers nog steeds trouw gebleven. Dit jaar werd haar Corsa 8 jaar en diende de distributieriem vervangen te worden. Omdat Garage Soers haar vertelde dat dit zeker een halve dag werk zou innemen, heeft ze uit praktische overwegingen besloten om bij de erkende Opel Garage bij de deur te gaan, nl Garage Léon Jacob. Daar zijn wel een hele hoop zaken fout gelopen:
• Ze gaat jaarlijks op onderhoud maar legt niet enorm veel kilometers af per jaar. Vandaar ook dat de auto jaarlijks nieuwe olie krijgt van het type 10W40. Dit staat eveneens in de historiek van het onderhoudsboekje vermeld. Wat blijkt op deafrekening: olie type 5W30 (long life, full synthetic, voor wagens die tot 30.000km rijden zonder onderhoudsbeurt). Waarom ineens long life olie terwijl ze niet meer kilometers is beginnen rijden (54.000 km gereden op 8 jaar tijd)? Bovendien liegt de factuur er niet om, 51,53 € ipv de normale 28,35 € BTW Excl. voor de 10W40 die ze verleden jaar betaalde. M.a.w. 23,18 € BTW Excl. meer
• De auto kreeg verleden jaar bij garage Soers een groot onderhoud met inbegrip van het vervangen van de brandstoffilter (wat om de 30.000 km moet gebeuren). Ook deze ingreep werd door Garage Soers netjes in het onderhoudsboekje vermeld. Wat staat er op de factuur? Inderdaad, een brandstoffilter twv ongeveer 19,35 € BTW Excl. en dit terwijl de auto ongeveer 5.000 km geleden pas een nieuwe filter gekregen heeft. Komt daarbij ook nog de extra aangerekende werkuren die niet aangerekend hadden mogen worden aangezien de filter pas vervangen was.
• Daarnaast heeft ze opnieuw een afspraak moeten maken omdat de garage bepaalde stukken niet op voorraad zou hebben (ivm de distributieriem). Hier heeft ze geen problemen over gemaakt, dit kan gebeuren. Wat wel opvalt is dat het bedrag aan werkuren 31,18 € BTW Excl. hoger hoger ligt als bij Garage Soers (97,20 € tov 66,02 €) terwijl er identiek hetzelfde gebeurd is (aangezien ze bij Léon Jacob nog niets aan de distributieriem hebben kunnen doen)
Samengevat: ze gaat naar garage Léon Jacob voor een onderhoud dat een klein onderhoud had moeten zijn inclusief vervangen van de distributieriem en kom naar buiten met verkeerde olie, een nieuwe brandstoffilter die niet vervangen had moeten zijn, extra werkuren maar nog steeds zonder distributieriem wegens stukken die ontbreken. Dit voor het mooie bedrag van 262,87 € BTW Incl. Ter info, de factuur van verleden jaar voor een groot onderhoud bij Garage Soers bedroeg 195,03 € BTW Incl., ofwel een meerkost van 67,84 € BTW Incl.! Bovendien werd de onderhoudshistoriek, op de stempel van de garage na, niet ingevuld.
Ik heb mijn moeder gezegd dat ze terug naar de garage moest gaan en ze confronteerde de garage met de 3 bovenstaande feiten. De garage wilde een toegeving doen op de brandstoffilter, wat ze ook gedaan hebben door de op de 2de factuur (voor de distributieriem), 10% korting te geven wat neerkomt op 20,09 € BTW Excl. Eerlijk gezegd vind ik dit toch wel dat ze er zich heel goedkoop vanaf willen maken aangezien de garage de fout maakt door de verkeerde, duurdere olie te gebruiken en de historiek van het voertuig niet te raadplegen.
Persoonlijk vind ik dat het niet zou mogen dat als je bij een andere erkende Opel dealer gaat er zulke grote verschillen zijn op het gebied van de werkuren voor hetzelfde werk en dat de voertuighistoriek niet wordt geraadpleegd.
Ik heb deze samenvatting naar opel.customercare@be.gm.com gemaild. Het enige wat ze mij geantwoord hebben, is dat ze met onafhankelijke dealers werken en dat ze daar niets aan kunnen doen. Ze zouden wel Opel Belgium inlichten maar daar wordt kennelijk niets mee gedaan
Wat zouden jullie mij voorstellen om te doen?
• Ze gaat jaarlijks op onderhoud maar legt niet enorm veel kilometers af per jaar. Vandaar ook dat de auto jaarlijks nieuwe olie krijgt van het type 10W40. Dit staat eveneens in de historiek van het onderhoudsboekje vermeld. Wat blijkt op deafrekening: olie type 5W30 (long life, full synthetic, voor wagens die tot 30.000km rijden zonder onderhoudsbeurt). Waarom ineens long life olie terwijl ze niet meer kilometers is beginnen rijden (54.000 km gereden op 8 jaar tijd)? Bovendien liegt de factuur er niet om, 51,53 € ipv de normale 28,35 € BTW Excl. voor de 10W40 die ze verleden jaar betaalde. M.a.w. 23,18 € BTW Excl. meer
• De auto kreeg verleden jaar bij garage Soers een groot onderhoud met inbegrip van het vervangen van de brandstoffilter (wat om de 30.000 km moet gebeuren). Ook deze ingreep werd door Garage Soers netjes in het onderhoudsboekje vermeld. Wat staat er op de factuur? Inderdaad, een brandstoffilter twv ongeveer 19,35 € BTW Excl. en dit terwijl de auto ongeveer 5.000 km geleden pas een nieuwe filter gekregen heeft. Komt daarbij ook nog de extra aangerekende werkuren die niet aangerekend hadden mogen worden aangezien de filter pas vervangen was.
• Daarnaast heeft ze opnieuw een afspraak moeten maken omdat de garage bepaalde stukken niet op voorraad zou hebben (ivm de distributieriem). Hier heeft ze geen problemen over gemaakt, dit kan gebeuren. Wat wel opvalt is dat het bedrag aan werkuren 31,18 € BTW Excl. hoger hoger ligt als bij Garage Soers (97,20 € tov 66,02 €) terwijl er identiek hetzelfde gebeurd is (aangezien ze bij Léon Jacob nog niets aan de distributieriem hebben kunnen doen)
Samengevat: ze gaat naar garage Léon Jacob voor een onderhoud dat een klein onderhoud had moeten zijn inclusief vervangen van de distributieriem en kom naar buiten met verkeerde olie, een nieuwe brandstoffilter die niet vervangen had moeten zijn, extra werkuren maar nog steeds zonder distributieriem wegens stukken die ontbreken. Dit voor het mooie bedrag van 262,87 € BTW Incl. Ter info, de factuur van verleden jaar voor een groot onderhoud bij Garage Soers bedroeg 195,03 € BTW Incl., ofwel een meerkost van 67,84 € BTW Incl.! Bovendien werd de onderhoudshistoriek, op de stempel van de garage na, niet ingevuld.
Ik heb mijn moeder gezegd dat ze terug naar de garage moest gaan en ze confronteerde de garage met de 3 bovenstaande feiten. De garage wilde een toegeving doen op de brandstoffilter, wat ze ook gedaan hebben door de op de 2de factuur (voor de distributieriem), 10% korting te geven wat neerkomt op 20,09 € BTW Excl. Eerlijk gezegd vind ik dit toch wel dat ze er zich heel goedkoop vanaf willen maken aangezien de garage de fout maakt door de verkeerde, duurdere olie te gebruiken en de historiek van het voertuig niet te raadplegen.
Persoonlijk vind ik dat het niet zou mogen dat als je bij een andere erkende Opel dealer gaat er zulke grote verschillen zijn op het gebied van de werkuren voor hetzelfde werk en dat de voertuighistoriek niet wordt geraadpleegd.
Ik heb deze samenvatting naar opel.customercare@be.gm.com gemaild. Het enige wat ze mij geantwoord hebben, is dat ze met onafhankelijke dealers werken en dat ze daar niets aan kunnen doen. Ze zouden wel Opel Belgium inlichten maar daar wordt kennelijk niets mee gedaan
Wat zouden jullie mij voorstellen om te doen?
Comment