Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantieprobleem bij erkend 2dehands verkoper

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garantieprobleem bij erkend 2dehands verkoper

Situatieschets:

Ik koop een auto bij een professioneel verkoper +- 2 maand geleden.
    Op de factuur staat duidelijk 12 maand garantie zonder verdere beperkingen.
    Wagen gaat stuk, onderdeel van de koppeling. Heb de wagen laten maken en nu weigert de verkoper dit terug te betalen.
    Vooraf was dit allemaal geen probleem, zei hij. Nu wil hij niet over de brug komen.

Bestaat er ergens een meldpunt voor dit soort foefelaars?
    Of zijn er andere opties? Klacht indienen bij politie? Deurwaarder?
    Iemand die dit ook al heeft meegemaakt en wat goeie tips heeft, altijd welkom.

Oorspronkelijk geplaatst door fuel Bekijk Berichten
    Situatieschets:

Wagen gaat stuk, onderdeel van de koppeling. Heb de wagen laten maken en nu weigert de verkoper dit terug te betalen.
    Vooraf was dit allemaal geen probleem, zei hij. Nu wil hij niet over de brug komen.

je had je wagen moeten binnendoen bij hem of tenminste laten weten dat er iets stuk aan was. slechte communicatie is de reden van vele rechtzaken.

Comment

Een paar jaar geleden kocht mijn zus een Mini One, bij een Nissan Dealer in het Antwerpse.

Ook één jaar full garantie, volgens de verkoper.

Na een paar maand gaat de radio/cd stuk. Mijn vader vijst hem zelf open, ziet wat er stuk is en besteld een vervangonderdeel voor +- 150 euro.

Nadien laat hij dit weten aan de verkoper. Deze weigert terug te betalen, met als reden dat we niet eerst bij hem geweest zijn maar zelf actie te ondernemen.

Ergens wel logisch, als je erbij stilstaat.

Is de wagen nog in garantie --) altijd gewoon afdroppen bij de garagist/verkoper als er iets aan scheelt, en niks zelf (laten) maken.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Lijkt mij ook logisch dat je niet achteraf het bonnetje meot proberen binnen te stoppen om de kosten terug te krijgen, maar dat je dit op voorhand laat weten. Als je het dan zelf mag doen en simpelweg je bonneke binnensteken : leuk, als het bij hem moet gebeuren ook goed, zolang het je maar geen centen kost en het gedaan is.

Het zou proper zijn anders, ik ga snel wat onderdelen uit mijn auto vijzen en nieuwe bestellen en huplake garantie zal dat wel vergoeden en ik heb een nieuwe auto.

Comment

Je hebt de handelaar/ verkoper een redelijke kans ontnomen om tot een oplossing te komen van je probleem.
          Want je hebt deze laten herstellen zonder hem hiervan eerst op de hoogte te brengen en hem de kans te geven zelf te handelen.
          Hier kan je niets tegen beginnen.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Nogal logisch dat de handelaar het niet betaald hé. Een garantievoorwerp laat je toch herstellen via of door de gever van garantie. Zou anders nogal makkelijk zijn hé
            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Situatieschets:

Onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage worden in principe nooit hersteld onder de wettelijke garantie. Hierover moet ook geen bijzondere vermelding in het koopcontract staan.

Ik ken zelfs gevallen waarbij een vrij recente wagen, nieuw gekocht bij een erkende merkgarage, buiten de garantie viel omdat de koppeling stuk was gegaan ... de garagist heeft hier weliswaar een commerciële geste gedaan, maar de constructeur weigerde tussen te komen omwille van bovenstaande reden.

Het is natuurlijk wat anders als het defect niet gebruikelijk is en niet veroorzaakt werd door slijtage, maar ja ...

Comment

Situatieschets:

En zo krijgt wordt de autohandel weer onterecht in een slecht daglicht gezet.

1. Je moet naar de handelaar toe gaan wanneer het kapot is. Niet laten maken en dan proberen recuperen.
                2. Koppeling is slijtage onderdeel, daar zit geen garantie op.

Comment

Ik denk inderdaad ook dat een koppeling niets als mankement aanzien kan worden, zelfs bij wagens die nieuw gekocht worden valt dit buiten garantie....

Je kan toch ook niet gaan klagen als je nieuwe remmen moet kopen?

Comment

bij peugeot heeft een koppeling op een nieuwe wagen garantie tot 40.000km of 2jaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                      bij peugeot heeft een koppeling op een nieuwe wagen garantie tot 40.000km of 2jaar.
                      ja nieuwe auto, lijkt mij logisch ook. Het is niet omdat het een slijtonderdeel is dat het niet kapot kan zijn (en bij een nieuwe is het ook wat verdacht als die het na pakweg 5000kms begeeft).
                      Hier is het een tweedehands auto.
                      De auto kan eigendom geweest zijn van iemand die altijd met zijn voet op zijn koppelingspedaal leunde. Dat kon de verkoper ook niet weten.
                      Doordat het herstelt is geweest achter de rug om vande verkoper en die wordt dan plots geconfronteerd met een rekening van de koppeling te vervangen, vind ik het maar logisch dat die weigert te betalen.
                      Mocht die verkoper het geweten hebben dat die kapot was en dat je die dus zou laten vervangen, had hij misschien een 'geste' gedaan.

Comment

Je zult niets kunnen beginnen. Je had hem bij de verkoper moeten binnendoen. Rechtzaak zul je verliezen moest je één starten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
                          ja nieuwe auto, lijkt mij logisch ook. Het is niet omdat het een slijtonderdeel is dat het niet kapot kan zijn (en bij een nieuwe is het ook wat verdacht als die het na pakweg 5000kms begeeft).
                          Hier is het een tweedehands auto.
                          De auto kan eigendom geweest zijn van iemand die altijd met zijn voet op zijn koppelingspedaal leunde. Dat kon de verkoper ook niet weten.
                          Doordat het herstelt is geweest achter de rug om vande verkoper en die wordt dan plots geconfronteerd met een rekening van de koppeling te vervangen, vind ik het maar logisch dat die weigert te betalen.
                          Mocht die verkoper het geweten hebben dat die kapot was en dat je die dus zou laten vervangen, had hij misschien een 'geste' gedaan.
                          ik doelde op de laatste post van Koen, waar hij een nieuwe auto aanhaalt.

Mijn 2dehandswagen is de koppeling zonder probleem vervangen, maar die was dan ook stuk binnen de maand toen ik'm kocht én ik ben recht naar punt van aankoop gegaan itt de topicstarter. (die dus ook niets kan bewijzen)

Comment

lijkt me idd ook logisch
                            de verkoper gaat geen werkuren en btw gaan betalen van een andere garage.
                            hij moet dan zelfs het stuk aan particuliere prijs betalen ipv aankoopprijs.

de logica is ver zoek hier.
                            wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                              lijkt me idd ook logisch
                              de verkoper gaat geen werkuren en btw gaan betalen van een andere garage.
                              hij moet dan zelfs het stuk aan particuliere prijs betalen ipv aankoopprijs.

de logica is ver zoek hier.
                              What he said!

Sommige mensen...
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                                2. Koppeling is slijtage onderdeel, daar zit geen garantie op.
                                Kan zijn, maar 2 maand na aankoop is wel kort. Als die kerel iet of wat commercieel denkt, dan neemt hij zijn verantwoordelijkheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                                  Kan zijn, maar 2 maand na aankoop is wel kort. Als die kerel iet of wat commercieel denkt, dan neemt hij zijn verantwoordelijkheid.
                                  Als je terug naar de verkoper gaat en het probleem meldt, dan geloof ik nog in een commerciële geste ... Maar ergens anders het defect laten herstellen en dan naar de verkoper stappen en zeggen "betaal mij deze factuur maar terug" hoort niet!

Comment

Inderdaad, daar heb je gelijk in. Tenzij je vooraf met hem overlegt.

Comment

Wordt de garantie bij een defecte motor dan ook niet vergoed, omdat deze stuk kan gaan door normale slijtage "slijtageonderdeel" ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hgverde Bekijk Berichten
                                        Wordt de garantie bij een defecte motor dan ook niet vergoed, omdat deze stuk kan gaan door normale slijtage "slijtageonderdeel" ?
                                        wat bedoel je met defecte motor? kan op verschillende manieren defect gaan hé

Comment

Working...
                                        X