Wij kochten vorig jaar in de maand oktober een tweedehands Opel Vectra break bij een erkende Opel garage. Bij de aankoop kregen we een jaar garantie en een jaar pechverhelping in heel Europa. In de maand december ging tijdens onze reis in Nederland de dynamo stuk. Meteen belde we de garagist op om het probleem te melden (daar we een jaar pechverhelping hadden). Die liet ons weten dat we onze verzekering moesten aanspreken. Dus na lang bellen vanuit Nederland naar België kregen we toestemming van onze verzekering om over te gaan tot herstelling. Het voorval gebeurde dag voor Oudejaarsavond en op tweede Nieuwjaarsdag moesten we terug naar huis met de caravan. Dus alles moest snel gebeuren. Dus hier kwam de garagist al zijn afspraak niet na qua pechverhelping. Maar ja je staat daar en je moet een oplossing vinden. Eenmaal terug in België terug contact opgenomen met de garagist om te melden dat we zelf het probleem hadden mogen oplossen en vroegen wat we moesten doen met de factuur. Hij liet ons weten dat hij dat niet garantie kon nemen omdat het niet bij hem hersteld werd. Wij hebben hem wel gebeld en zei ons dat we moesten aanspraak maken van onze eigen verzekering.
Enkele kilometers later gaat de EGR klep stuk. Die heeft de garagist wel voor zijn rekening genomen.
Voor ons zomerverlof in juli deden we de auto binnen voor onderhoud. Enkele dagen later vertrokken we met auto en caravan op reis. Onze eerste auto-uitstap was ook niet zonder pech. Tijdens het oprijden van een berg kreeg ik de motor niet in toeren in mijn snelheid minderde. Plotseling hoorden we een plof en kon ik nog aan 5 km per u rijden. Heb gereden tot boven en daarna motorkap open en blijkbaar was de turboslang eraf gevlogen. Dan maar ter plaatse zelf de turboslang er terug aangedaan. Ook meteen gebeld naar de garage om te vragen hoe dit kon? Ze hadden dat nog nooit meegemaakt en wisten niet hoe dit kon. Verder op reis geen problemen meer gehad.
Na de zomer, tijdens het aansluiten van mijn caravan, krijg ik het verklikkerlampje van een gesprongen lamp op mijn dashbord. Na controle van de caravan bleek geen enkel lampje gesprongen. Dan eens geprobeerd met mijn fietsendrager op de trekhaak en alles marcheerde. Na enkele dagen terug geprobeerd en niks werkte nog, zelfs geen stroom meer op de trekhaak. Dus terug naar de garage om hulp vragen. Hebben gezocht maar niks gevonden. Volgens hen was het de trailer module en die hebben ze vervangen. Fietsendrager en caravan terug geprobeerd maar niks. Plotseling werkt mijn linkerrichtingaanwijzer niet meer. Koffer kon ik niet meer openen. Terug naar de garage om alle problemen te melden. Ze zochten en kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk de zekeringsdoos was die moest vernieuwd worden (kostprijs +/- 600 euro). Volgens de garagist was het onze schuld dat die stuk was gegaan. Het was onze caravan of splinternieuw fietsendrager dit kortsluiting maakte. Wij weten niet dat er daar iets mis mee is. Onze garagist belde naar een andere Opel dealer om te vragen of zij dat al ooit hadden besteld en hij kreeg een negatief antwoord. Dan maar bellen naar Duitsland en daar hadden ze gezegd dat er ooit iets kon gebeurd zijn maar dat ze twijfels hadden. Eenmaal het stuk binnen was, contacteerde de garagist ons om het te laten herstellen en zei dat het niet onder garantie viel. Wij lieten meteen weten dat we hiermee niet akkoord gingen maar er werd niet geluisterd. De garagist zei we het proberen en zien of het daar aan ligt. Na de installatie alles geprobeerd. Nu bleek dat de achterportieren niet meer open gingen. Auto terug garage binnen. Na lang zoeken, niks gevonden. Met computer uitgelezen en geen foutmeldingen. Auto heeft een dag in de garage gebleven. Plotseling kregen we telefoon om te vragen of we de oude zekeringsdoos nog liggen hadden. Garagist heeft die komen halen en heeft een relais gebruikt van die oude doos. Daarna geen problemen meer gehad en kregen ook geen factuur tot op vandaag. Meer dan twee maanden later krijgen een factuur waarin de zekeringsdoos wordt aangerekend. De factuurdatum staat op 21/09 en vervaldatum op 29/09. De herstelling gebeurde maar op 14/10/2011. Bij omschrijving van de factuur spreekt men ook van een herstelling op 7/09/2011, terwijl de herstelling maar gebeurde op 14/10. Op 7/09 was ik met mijn wagen in Brugge. Verder staat er op de factuur ook een klein onderhoud die ik pas verleden week heb laten uitvoeren.
Volgens mij is dit geen wettige factuur. Iemand raad wat ik hiermee moet doen. Kan ik die factuur betwisten?
Enkele kilometers later gaat de EGR klep stuk. Die heeft de garagist wel voor zijn rekening genomen.
Voor ons zomerverlof in juli deden we de auto binnen voor onderhoud. Enkele dagen later vertrokken we met auto en caravan op reis. Onze eerste auto-uitstap was ook niet zonder pech. Tijdens het oprijden van een berg kreeg ik de motor niet in toeren in mijn snelheid minderde. Plotseling hoorden we een plof en kon ik nog aan 5 km per u rijden. Heb gereden tot boven en daarna motorkap open en blijkbaar was de turboslang eraf gevlogen. Dan maar ter plaatse zelf de turboslang er terug aangedaan. Ook meteen gebeld naar de garage om te vragen hoe dit kon? Ze hadden dat nog nooit meegemaakt en wisten niet hoe dit kon. Verder op reis geen problemen meer gehad.
Na de zomer, tijdens het aansluiten van mijn caravan, krijg ik het verklikkerlampje van een gesprongen lamp op mijn dashbord. Na controle van de caravan bleek geen enkel lampje gesprongen. Dan eens geprobeerd met mijn fietsendrager op de trekhaak en alles marcheerde. Na enkele dagen terug geprobeerd en niks werkte nog, zelfs geen stroom meer op de trekhaak. Dus terug naar de garage om hulp vragen. Hebben gezocht maar niks gevonden. Volgens hen was het de trailer module en die hebben ze vervangen. Fietsendrager en caravan terug geprobeerd maar niks. Plotseling werkt mijn linkerrichtingaanwijzer niet meer. Koffer kon ik niet meer openen. Terug naar de garage om alle problemen te melden. Ze zochten en kwamen tot de conclusie dat het waarschijnlijk de zekeringsdoos was die moest vernieuwd worden (kostprijs +/- 600 euro). Volgens de garagist was het onze schuld dat die stuk was gegaan. Het was onze caravan of splinternieuw fietsendrager dit kortsluiting maakte. Wij weten niet dat er daar iets mis mee is. Onze garagist belde naar een andere Opel dealer om te vragen of zij dat al ooit hadden besteld en hij kreeg een negatief antwoord. Dan maar bellen naar Duitsland en daar hadden ze gezegd dat er ooit iets kon gebeurd zijn maar dat ze twijfels hadden. Eenmaal het stuk binnen was, contacteerde de garagist ons om het te laten herstellen en zei dat het niet onder garantie viel. Wij lieten meteen weten dat we hiermee niet akkoord gingen maar er werd niet geluisterd. De garagist zei we het proberen en zien of het daar aan ligt. Na de installatie alles geprobeerd. Nu bleek dat de achterportieren niet meer open gingen. Auto terug garage binnen. Na lang zoeken, niks gevonden. Met computer uitgelezen en geen foutmeldingen. Auto heeft een dag in de garage gebleven. Plotseling kregen we telefoon om te vragen of we de oude zekeringsdoos nog liggen hadden. Garagist heeft die komen halen en heeft een relais gebruikt van die oude doos. Daarna geen problemen meer gehad en kregen ook geen factuur tot op vandaag. Meer dan twee maanden later krijgen een factuur waarin de zekeringsdoos wordt aangerekend. De factuurdatum staat op 21/09 en vervaldatum op 29/09. De herstelling gebeurde maar op 14/10/2011. Bij omschrijving van de factuur spreekt men ook van een herstelling op 7/09/2011, terwijl de herstelling maar gebeurde op 14/10. Op 7/09 was ik met mijn wagen in Brugge. Verder staat er op de factuur ook een klein onderhoud die ik pas verleden week heb laten uitvoeren.
Volgens mij is dit geen wettige factuur. Iemand raad wat ik hiermee moet doen. Kan ik die factuur betwisten?