Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen zwaar beschadigd tijdens onderhoud, advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wagen zwaar beschadigd tijdens onderhoud, advies gevraagd

    Dag allemaal,


    Zoals de topictitel zegt is de wagen van mijn moeder tijdens onderhoud bij een officiële garage redelijk zwaar beschadigd geraakt. De wagen is namelijk van de brug gevallen/gegleden. Op dit ogenblik is er geen conflict met de garage, maar ik open dit topic vooral om advies in te winnen over de verdere afhandeling van de zaak. De wagen in kwestie is een Golf 4 van 2003, die zich zowel exterieur, interieur als technisch in uitstekende staat bevindt… bevond.

    Zoals gezegd is de wagen van de brug gevallen (gegleden aldus de garage). Mijn moeder is de enige die de schade gezien heeft en dit is wat ze ervan onthouden heeft: Alle schade bevindt zich aan de rechterkant: Voorste deur zwaar beschadigd, inclusief raam en spiegel. Voorvleugel en bumper beschadigd, samen met stukje motorkap. Rechterachterdeur zou schadevrij zijn, maar rechts achter toch nog een deukje. Dat is enkel wat zij als leek opgemerkt heeft.
    Ik vraag me sterk af of bijvoorbeeld wielen en/of chassis ook een slag gekregen hebben.

    Mijn moeder heeft een lang gesprek gehad met de zaakvoerder en we hebben ook onmiddellijk een degelijke vervangwagen meegekregen. De zaakvoerder verzekerde mijn moeder ervan alle schade te zullen herstellen want ze zijn er immers voor verzekerd.

    Wat mijn moeder een beetje argwaan bezorgde is dat de zaakvoerder duidelijk erop aandrong dat wij zeker niets zouden ondernemen. We hebben voor de zekerheid toch onze verzekeringsmaatschappij op de hoogte gebracht. Wat betreft rechtsbijstand etc. zit dat dus al wel snor, maar ze vertelden ons ook dat we zeker rekening moeten houden met een perte total. Het ongeluk is gebeurd op 15 december. Sindsdien hebben we niets meer van de garage gehoord, ook omdat de garage tussen kerst en nieuwjaar gesloten was.

    Onze verzekeringsmaatschappij volgt alles goed op, maar vroeg ons de gegevens te bezorgen van de verzekeringsmaatschappij van de garage. Mijn moeder heeft daar vandaag voor gebeld, maar ze wilden de naam van hun maatschappij niet direct geven, daarvoor zouden ze ons vandaag nog terugbellen. Goed, dan wachten we daar nog wel even op, maar de argwaan is hierdoor wel gestegen.

    Mijn vraag is nu vooral: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de schade perfect hersteld wordt? Dat de exterieurdelen vervangen zullen worden en er als nieuw zullen uitzien, dat weten we, maar hoe zit het met eventuele onzichtbare schade? Kunnen wij een onafhankelijke expertise of keuring eisen?

    Gezien de schade en de leeftijd van de wagen, hoe schatten jullie de kans in dat de wagen perte total wordt verklaard? En indien dit zo is, kunnen wij dit op één of andere manier weigeren?

    We hebben nu ook een beetje schrik dat de garage het gaat oplossen zonder tussenkomst van de verzekeringen (omdat ze de naam van hun maatschappij niet wilden geven) en het dus zo goedkoop mogelijk en zonder expertise gaat oplossen.

    Ik ga morgen de wagen bekijken. Mij is het zoals gezegd vooral te doen om de onzichtbare schade, dus als iemand tips heeft waarop ik zeker moet letten, dan hoor ik het graag.

  • #2
    Heb je foto's van de schade? Ik zou deze gaan maken voordat ze aan de auto beginnen te werken. Dan heb je bewijzen hé. Als ik het verhaal zo hoor, lijkt de kans mij reëel dat de auto perte total verklaard wordt.
    The shark is BACK! BMW 635csi

    BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017


    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

    Comment


    • #3
      Inderdaad, foto's, veel foto's maken en toch al BA rechtsbijstand verwittigen, evt advokaat al brief laten schrijven.

      Comment


      • #4
        Net telefoon gekregen, perte total is hij gelukkig niet! Informatie over verzekering en dossiernummer hebben we ook doorgekregen.

        Foto's zijn er jammer genoeg niet genomen. Dit was ik van plan sowieso morgen nog te doen, maar blijkbaar staat de wagen al bij de schadehersteller. Mijn ouders hadden me beter wat vroeger verteld wat er gebeurd was, maar goed, daar valt weinig aan te doen.

        Op zich lijkt het allemaal netjes opgelost te gaan worden, alleen blijft bij mij het idee hangen dat een wagen die van een brug valt, onderaan toch ook een slag gehad moet hebben. Maar goed, ik ben misschien wat te wantrouwig als het over garagisten gaat.

        Ik heb mijn moeder dan ook geadviseerd om het expertiserapport op te vragen en na herstelling, voor de zekerheid, de wagen door een andere garage te laten inspecteren alvorens de uitgevoerde herstelling goed te keuren.
        Ik denk dat dat het beste is wat we in deze situatie kunnen doen.
        Voorlopig wordt het afwachten.

        Comment


        • #5
          Vrijwillig een keuring na ongeval laten uitvoeren in een daarvoor bevoegd keuringsstation. Hierbij wordt de wieluitlijning en het chassis nagemeten zodat je zeker bent dat de wagen 100% recht staat. Kosten van deze keuring ook op de verzekering verhalen, het is enkel een zekerheid voor u zodat je later geen zever krijgt.
          DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

          Comment


          • #6
            gevallen.....

            Jeetje , ik hoop echt dat mij dit niet overkomt , maar zeg nooit nooit.

            Tja , een ongeluk kan altijd gebeuren en vermits ze je moeder al een behoorlijke wagen hebben gegeven is de garage wel van goede wil denk ik.

            Iig zal de wagen gekeurd moeten worden en dit natuurlijk ook op de kosten van de garage/verzekering.

            Hoor ook nog eens bij je eigen verzekering ivm een keuring door iemand van "hun" (onafhankelijk expert).

            Het is hier al wel een paar keer gepasseerd dat een wagen hersteld werd en dat de eigenaar dit niet wist , maar het is vooral een "gevoelskwestie".(wetende dat de auto niet meer zo "origineel" is)

            Normaalgezien is de wagen na de herstelling net zo goed als voor het "ongeluk" , er kan idd wel het 1 en ander geraakt zijn , maar zeker niet zoals bij een echte botsing met snelheid en meer kracht.

            Succes met de reparatie en...

            de beste wensen voor 2012

            Danny

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten
              alleen blijft bij mij het idee hangen dat een wagen die van een brug valt, onderaan toch ook een slag gehad moet hebben. Maar goed, ik ben misschien wat te wantrouwig als het over garagisten gaat.
              Hangt er een beetje vanaf of de wagen eraf gegleden is bij het naar boven brengen of dat de wagen effectief van 2m hoog naar beneden gevallen is hé. Denk dat de schade in het eerste geval wel meevalt, in het tweede geval zou ik ook meer schrik hebben voor chassisschade.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Goossens Bjorn Bekijk Berichten
                Vrijwillig een keuring na ongeval laten uitvoeren in een daarvoor bevoegd keuringsstation. Hierbij wordt de wieluitlijning en het chassis nagemeten zodat je zeker bent dat de wagen 100% recht staat. Kosten van deze keuring ook op de verzekering verhalen, het is enkel een zekerheid voor u zodat je later geen zever krijgt.
                volledig mee akkoord, dat is verstandig.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Om de kriebels van te krijgen. Ik wens jou en je ouders alvast veel succes toe. Dat het hopelijk allemaal in orde komt
                  U hoeft dit niet te lezen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou bij de schadehersteller toch nog foto's gaan maken hoor. De kans dat ze al aan de auto begonnen zijn is klein.
                    The shark is BACK! BMW 635csi

                    BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017


                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                    Comment


                    • #11
                      wel eisen dat ze nieuwe onderdelen gebruiken en de blutsen niet uitplamuren; bij een doorverkoop kan je anders miserie krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        wat raar is is als hij zegt dat hij ervoor verzekerd is er geen dossier van opgemaakt is.
                        want zijn verzekering zou normaal gezien een expert moeten laten komen hebben die dan op zijn beurt foto's neemt en alles opneemt wat er moet vervangen worden. (zodat ze later het juiste bedrag kunnen overmaken aan hem)
                        als er dus geen foto's zijn of ook geen dossier gevonden wordt zal hij zijn verzekering niet aangesproken hebben en het zelf willen oplossen. lijkt me een moeilijke situatie om eventueel later iets te willen verhalen op hem aangezien je niet meer kan bewijzen dat het door zijn fout komt. ook bijzonder spijtig dat uw verzekering blijkbaar ook geen moeite gedaan heeft om een expert te laten komen. laat dus idd zeker nadien een controle uitvoeren, en hoop dan dat hij wil toegeven dat het ook door zijn "ongeval" komende is.
                        wimoptiek.be op

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Goossens Bjorn Bekijk Berichten
                          Vrijwillig een keuring na ongeval laten uitvoeren in een daarvoor bevoegd keuringsstation. Hierbij wordt de wieluitlijning en het chassis nagemeten zodat je zeker bent dat de wagen 100% recht staat. Kosten van deze keuring ook op de verzekering verhalen, het is enkel een zekerheid voor u zodat je later geen zever krijgt.
                          Bedankt voor de tip! Dit gaan we waarschijnlijk laten doen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                          Ik zou bij de schadehersteller toch nog foto's gaan maken hoor. De kans dat ze al aan de auto begonnen zijn is klein.
                          In tegendeel, de wagen is zowaar al hersteld. Ik vermoed dat de wagen toch al voor kerstmis naar de schadehersteller is gegaan, beetje spijtig dat de garage ons niet op de hoogte heeft gehouden qua timing, maar dat ga ik ze nu niet kwalijk nemen omdat we een goede vervangwagen meehadden in tussentijd.

                          Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                          wat raar is is als hij zegt dat hij ervoor verzekerd is er geen dossier van opgemaakt is.
                          want zijn verzekering zou normaal gezien een expert moeten laten komen hebben die dan op zijn beurt foto's neemt en alles opneemt wat er moet vervangen worden. (zodat ze later het juiste bedrag kunnen overmaken aan hem)
                          als er dus geen foto's zijn of ook geen dossier gevonden wordt zal hij zijn verzekering niet aangesproken hebben en het zelf willen oplossen. lijkt me een moeilijke situatie om eventueel later iets te willen verhalen op hem aangezien je niet meer kan bewijzen dat het door zijn fout komt. ook bijzonder spijtig dat uw verzekering blijkbaar ook geen moeite gedaan heeft om een expert te laten komen. laat dus idd zeker nadien een controle uitvoeren, en hoop dan dat hij wil toegeven dat het ook door zijn "ongeval" komende is.
                          Als ik het allemaal goed begrepen heb, dan is het via de verzekering gegaan, dus ook met expert. Onze verzekering 'kon' niets doen tot ze contact hadden met de verzekering van de tegenpartij.
                          Wat er nu allemaal juist vervangen en/of gerepareerd is weet ik niet. Mijn moeder is daar te braaf voor om door te vragen. Ik had haar gezegd het expertiserapport op te vragen, maar dat heeft ze dus niet gedaan. Tja, moeders... (ik kon er zelf niet bijzijn, woon 75 km verder en de wagen was 'plots' klaar, anders was ik mee naar de garage geweest).
                          In ieder geval is er met de garage afgesproken dat we de wagen eerst nog grondig willen laten nakijken en daar maakten ze geen probleem van.

                          Comment


                          • #14
                            Volg dat maar goed op. Ik heb zelf ook ooit de plooinaad van een dorpel moeten terug recht maken met een hamer na een brugje.

                            Comment


                            • #15
                              Is het een merk garage, of bij DDT om de hoek?

                              Men kan de herstellingen ook uitvoeren met namaak onderdelen = kwalitatief niet zo denderend.
                              Alleen de vervangen onderdelen spuiten ipv de volledige zijkant om geen kleurverschil te zien etc.

                              Je hebt ALTIJD het recht om een tegenexpertieze te vragen van een door jou gekozen bureau
                              Want wat ben je met het verslag van de tegenpartij, je weet toch niet of er onderhuids nog verdoken schade is.

                              Ik zou ook DEZELFDE dag na afhaling een grondige keuring laten uitvoeren door de autocontrole, zo ben je tenminste zeker dat ie technisch ok is.
                              Bespreek met je verzekeringsagent VOOR je de wagen gaat halen welke actie te nemen wanneer de herstelling niet voldoet. Dan laat je de wagen best staan en vraag je de verzekering opnieuw een expert aan te stellen.

                              Ik hoop voor jou dat het allemaal goed afloopt

                              Comment


                              • #16
                                Mijn excuses voor de late reactie, maar heb een drukke week achter de rug.

                                Zoals ik al eerder zei is de wagen hersteld. Ik moet eerlijk zeggen dat er op de herstellingen niets aan te merken is. Heb alles heel grondig bekeken en moesten ze nu niet zelf de schade veroorzaakt hebben, ik zou complimenten geven.
                                Via onze verzekeringsmaatschappij hadden we deze week nog een afspraak met een expert, die de hele wagen onderzocht heeft, dus ook chassis en ophanging etc. Er zijn geen problemen boven water gekomen en hij vond de schade zeer goed hersteld.

                                Enige wat we na de herstelling opmerkten was een lichte trilling in het stuur, maar men heeft dan de wagen direct uitgelijnd.

                                De Golf kan er weer voor een tijdje tegen, volgens mij rijdt die binnen tien jaar nog rond.
                                Bedankt voor het advies allemaal!

                                @Mods: hier mag eventueel een slotje op.

                                Comment


                                • #17
                                  Goed om te horen dat alles goed en correct is opgelost.

                                  Veel rijplezier en hopelijk geen accidenten meer.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Blij om te lezen dat er mensen zijn met beroepsernst.

                                    Dan mag je daar niets op zeggen, vind ik. Wie niets doet, kan ook niets fout doen. Mensen mogen bij mij een fout maken, maar ze moeten het wel rechtzetten.
                                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X