Vandaag wat speciaals meegemaakt, namelijk met de auto van mijn moeder.
Het betreft een VW Golf van `88, 1.6 diesel met 350.000km op de teller. Al een 8 tal jaar gaat mijn moeder met die wagen naar een kleine zelfstandige garage die alle merken doet. De baas was een wat oudere man, samen met zijn zoon en nog 2 andere mecaniciens. In die 8 jaar nooit geen problemen daar gehad, garage is altijd zeer correct geweest.
Echter nu dat de vader op pensioen is gegaan en de zaak nu volledig in handen is van de zoon is, lijkt het daar naar mijn mening de mist in te gaan...
Enkele weken terug zei men moeder dat het lampje van de batterij regelmatig ging branden op het dashboard en dat ze al enkele keren de jumstarter nodig had om hem s`ochtends gestart te krijgen. Ik zei tegen haar dat dat waarschijnlijk de alternator zou zijn, daar de accu 2 jaar geleden al vervangen was. Aangezien de wagen ook eens een onderhoud kon gebruiken, maar beslist om hen ineens bij haar vertrouwde garage binnen te brengen.
Dus een week geleden de wagen binnen gebracht voor een groot onderhoud en het bovenstaande probleempje. Tijdens die week heeft mijn moeder een gratis vervangwagentje gekregen (Opel Corsa) waar niks op aan te merken viel. Dus tot daar geen problemen.
Vandaag was ze haar Golfje terug gaan halen, en was het volgende te bemerken:
- Ten eerste viel al op dat er plots een lelijke deuk zat in de bijrijdersdeur met een flinke kras erbij. Dit was zeker nog niet toen de wagen werd binnengebracht! Mijn moeder had het in de garage zelf ook nog niet gezien helaas, het was pas bij thuiskomst dat het haar opviel.
- De bestuurdersstoel zit vol vlekken en voelt vettig aan, waarschijnlijk door met een vuile overall erin te zitten.
- Toen mijn moeder de wagen binnenbracht, was de dieselbak nog meer als halfvol getankt. Toen ze hem vandaag ging halen was de bak al zo goed als leeg! Volgens de garagist hadden ze nogal veel korte testritjes ermee gedaan
. Wetende dat dat Golfje amper een 6L/100km verbruikt vind ik dat toch wat verdacht.
Dan heb ik de factuur er eens bijgehaald en de kap opengedaan om te controleren of daar wel alles in orde was, maar helaas:
- Het probleem van het opladen van de batterij hebben ze opgelost door een nieuwe accu te plaatsen, wat totaal onnodig was aangezien diegene die er instond slechts 2 jaar oud was. Resultaat is dat het lampje op het dashboard nog steeds brand. En het strafste van al is dat op de factuur een accu van 70Ah is aangerekend en er een van slechts 44Ah ingezet is!
- Verder op de factuur stond wissel van olie + filter, nieuwe luchtfilter, nieuwe brandstoffilter, distributieriem, spanrol, multiriem, en gloeibougies. Dat zag er allemaal OK uit... op het eerste zicht. Over de riemen ben ik niet zeker, maar het oliepeil stond veel te laag, de oliefilter lijkt me nog steeds dezelfde te zijn, en de luchtfilter is zeker niet vervangen! Had de luchtfilterbak eens opengedaan en jaja, er steekt nog een oud vuil filter in
.
Maar dan vertelde mijn moeder nog het volgende. Volgens de garagist zou ze beter een andere wagen kopen. Hij beweerd dat de motor versleten is omdat die al meer als 300.000km heeft. Ik weet niet of ik hier nu mee moet lachen of janken
. Elke mecanicien met wat verstand van zaken weet dat die kilometerstand voor zo`n dieselblok peanuts is. Daarbij is die altijd goed onderhouden, rijd mijn moeder hem altijd rustig warm, verbruikt geen olie, rookt ook niet en trekt nog altijd goed op (voor zover een 1600 atmo dieseltje optrekt). Geen enkel mens kan aan een km stand ontleden wat de staat van een motor is.
De garagist had haar nog gezegd dat ze voor een `prijsje` een goede occasie bij hun kon kopen
Maar het is dat mijn moeder nogal goedgelovig is en veel te braaf. Dus ben nu van zin om morgen met haar Golfje naar die garage te rijden om die garagist eens aan de tand te voelen, want dit vind ik echt niet kunnen!
Wat vinden jullie van deze situatie? Kan ik de rechtsbijstand van de verzekering inschakelen indien de garagist moeilijk zou doen?
Bij voorbaat dank.
Het betreft een VW Golf van `88, 1.6 diesel met 350.000km op de teller. Al een 8 tal jaar gaat mijn moeder met die wagen naar een kleine zelfstandige garage die alle merken doet. De baas was een wat oudere man, samen met zijn zoon en nog 2 andere mecaniciens. In die 8 jaar nooit geen problemen daar gehad, garage is altijd zeer correct geweest.
Echter nu dat de vader op pensioen is gegaan en de zaak nu volledig in handen is van de zoon is, lijkt het daar naar mijn mening de mist in te gaan...
Enkele weken terug zei men moeder dat het lampje van de batterij regelmatig ging branden op het dashboard en dat ze al enkele keren de jumstarter nodig had om hem s`ochtends gestart te krijgen. Ik zei tegen haar dat dat waarschijnlijk de alternator zou zijn, daar de accu 2 jaar geleden al vervangen was. Aangezien de wagen ook eens een onderhoud kon gebruiken, maar beslist om hen ineens bij haar vertrouwde garage binnen te brengen.
Dus een week geleden de wagen binnen gebracht voor een groot onderhoud en het bovenstaande probleempje. Tijdens die week heeft mijn moeder een gratis vervangwagentje gekregen (Opel Corsa) waar niks op aan te merken viel. Dus tot daar geen problemen.
Vandaag was ze haar Golfje terug gaan halen, en was het volgende te bemerken:
- Ten eerste viel al op dat er plots een lelijke deuk zat in de bijrijdersdeur met een flinke kras erbij. Dit was zeker nog niet toen de wagen werd binnengebracht! Mijn moeder had het in de garage zelf ook nog niet gezien helaas, het was pas bij thuiskomst dat het haar opviel.
- De bestuurdersstoel zit vol vlekken en voelt vettig aan, waarschijnlijk door met een vuile overall erin te zitten.
- Toen mijn moeder de wagen binnenbracht, was de dieselbak nog meer als halfvol getankt. Toen ze hem vandaag ging halen was de bak al zo goed als leeg! Volgens de garagist hadden ze nogal veel korte testritjes ermee gedaan

Dan heb ik de factuur er eens bijgehaald en de kap opengedaan om te controleren of daar wel alles in orde was, maar helaas:
- Het probleem van het opladen van de batterij hebben ze opgelost door een nieuwe accu te plaatsen, wat totaal onnodig was aangezien diegene die er instond slechts 2 jaar oud was. Resultaat is dat het lampje op het dashboard nog steeds brand. En het strafste van al is dat op de factuur een accu van 70Ah is aangerekend en er een van slechts 44Ah ingezet is!
- Verder op de factuur stond wissel van olie + filter, nieuwe luchtfilter, nieuwe brandstoffilter, distributieriem, spanrol, multiriem, en gloeibougies. Dat zag er allemaal OK uit... op het eerste zicht. Over de riemen ben ik niet zeker, maar het oliepeil stond veel te laag, de oliefilter lijkt me nog steeds dezelfde te zijn, en de luchtfilter is zeker niet vervangen! Had de luchtfilterbak eens opengedaan en jaja, er steekt nog een oud vuil filter in

Maar dan vertelde mijn moeder nog het volgende. Volgens de garagist zou ze beter een andere wagen kopen. Hij beweerd dat de motor versleten is omdat die al meer als 300.000km heeft. Ik weet niet of ik hier nu mee moet lachen of janken

De garagist had haar nog gezegd dat ze voor een `prijsje` een goede occasie bij hun kon kopen

Maar het is dat mijn moeder nogal goedgelovig is en veel te braaf. Dus ben nu van zin om morgen met haar Golfje naar die garage te rijden om die garagist eens aan de tand te voelen, want dit vind ik echt niet kunnen!
Wat vinden jullie van deze situatie? Kan ik de rechtsbijstand van de verzekering inschakelen indien de garagist moeilijk zou doen?
Bij voorbaat dank.
Comment