Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Minimum inbegrepen in garantie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Minimum inbegrepen in garantie

    Onlangs een tweedehands Multipla gekocht. Daar was twee jaar garantie bij, en dat maakte de deal. Twee jaar garantie, twee jaar geen zorgen. Leuk.

    Drie weken later: wil niet meer starten. VAB komt (ook een jaar gratis gekregen bij aankoop), technieker stelt de diagnose: batterij kortgesloten. Niet erg, zegt ie, dat is nog in garantie.
    Naar de garage gereden, daar vertellen ze mij dat het NIET onder garantie valt. Dokken dus. Met tegenzin.

    Zopas mijn auto gewassen, en ik zag in een veer achteraan een stuk zitten. Een rond ding met wit en zwart, lijkt in kunststof te zijn. Aan de andere kant zit dat ook, maar dan vast bovenaan in de veer. Misschien is het helemaal niet erg, en kan het gewoon er weer opgedraaid worden. Maar... wat gaat mijn garage zeggen? Garantie? Of niet? Het lijkt me geen slijtageonderdeel.

    Ik vraag me dus af wat het wettelijk minimum is dat inbegrepen is in de verplichte garantie. Valt een batterij onder garantie? Valt een losgekomen onderdeel van de vering onder garantie?

    Ik ben eigenlijk niet zeer tevreden over mijn nieuwe garagist...

  • #2
    Misschien best even een foto maken van wat er juist beschadigd is. Bedoel je niet de schokdemper?
    The shark is BACK! BMW 635csi

    BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017


    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

    Comment


    • #3
      Een batterij zit meestal niet mee in de garantie denk ik, net zoals banden en remblokken en dergelijke. Tja, garantie, het biedt spijtig genoeg niet overal evenveel zekerheid.

      Comment


      • #4
        Dat een batterij een slijtage onderdeel is, dat valt te begrijpen. Als je de auto echter bij een dealer koopt en die geeft garantie dan mag je er op zijn minst toch wel vanuit gaan dat die batterij het tijdens de garantieperiode uithoudt. Zoiets zou op zijn minst uitgemeten mogen worden. In drie weken zal de batterij niet van mooi gezond naar absoluut kapot gaan volgens mij.

        Edit: remblokken, akkoord. Met een beetje oog kun je zelf nagaan hoeveel er nog overschiet van de remblokken en bij de aankoop vragen om nieuwe te steken. Dat kost de garagist toch twee keer niks. Banden net hetzelfde. Je kunt natuurlijk ook de banden en blokken laten voor wat het is en een grotere korting krijgen. 't Is maar wat je kiest ;-)
        Last edited by Phacoid; 26/02/2012, 20:47.

        Comment


        • #5
          Ik dacht dat ge die garantie kunt opdelen in 2 perioden: 1e helft: hier moet uw garagist kunnen aantonen dat het onderdeel kapot is door foutief gebruik of "normale slijtage" Ge zou dus vrij gerust moeten zijn dan. Als je natuurlijk 50K km op een jaar doet en je remblokken of banden zijn op na 1 jaar, dan is dat "normaal". ZIt je echter na 1000Km door je remblokken dan waren die versleten en moet je garagist dus kunnen aantonen dat jij altijd met je voet op je rem hebt gereden en zo de blokken abnormaal snel hebt versleten.

          In uw geval ook: Dat een batterij een slijtageonderdeel is kan zijn, maar als hij u een wagen verkoopt met waarborg, dan dient hij te zorgen dat die wagen in goeie staat wordt afgeleverd. Als die batterij na 3 weken al de geest geeft, dan is dat een versleten, kapotte batterij en zou ik dat niet aanvaarden als klant.

          De tweede helft van de garantieperiode is iets moeilijker: dan is het aan u als klant om aan te tonen dat het gebrek of defect al aanwezig was bij de aankoop. Dus als die batterij een jaar goed gewerkt heeft en na anderhalf jaar defect gaat is dat idd slijtage die kan voorkomen en dus geen garantie.

          Ik zou gewoon naar de garage gaan en dat laten nakijken en even afwachten: u niets laten wijsmaken of niet laten inpakken. Als hij dat normale slijtage vindt, dat hij dit dan ook op papier zet. Meestal buigen ze wel eens ze merken dat je min of meer weet wat en hoe. Maar ze proberen hé
          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

          Comment


          • #6
            't gaat precies wel niet over een platte batterij, want hij spreekt over kortgesloten. (heb je iets willen installeren ofzo?)

            en indien het wel een platte batterij was, koud weer korte afstanden met radio lichten en verwarming volle bak en die batterij zal snel leeg zijn.
            wimoptiek.be op

            Comment


            • #7
              batterij kan in bepaalde gevallen wel plots kapot gaan hoor....maar ethisch vind ik dat je een nieuwe had moeten krijgen,al was het maar voor de verkoper zijn eigen imago
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #8
                Zo denk ik er ook over, een batterij is een beetje twijfelgeval, maar ik zou me toch eens deftig informeren over wat die garantie precies inhoudt, voor 't zelfde geld telt die enkel op de wisselstukken en niet op de werkuren, en meer van dat fraais.

                Comment


                • #9
                  Garantie is in principe aandrijflijn en motor, maar da's al heel wat. Is maar wat ik me laten vertellen heb, dus weet niet of het correct is.
                  __________________________

                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                  Comment

                  Working...
                  X